Windows-uppdatering skapar mystisk mapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Kasta inte sten i glashus.
Det är i Windows bootpartition du far efter, systempartitionen är där bootloadern ligger.
(Otroligt förvirrande, men sant)

Since Windows NT 3.1 (the first version of Windows NT),[4] Microsoft has defined the terms as follows:
The system partition (or system volume)[5] is a primary partition that contains the boot loader, a piece of software responsible for booting the operating system.[6]: 1087  This partition holds the boot sector and is marked active.[7]: 970 
The boot partition (or boot volume)[5] is the disk partition that contains the operating system folder, known as the system root or %systemroot% in Windows NT.[6]: 174 

Hoppla, gick lite för fort där som Linux användare, men sen skriver jag inte artiklar heller ;]
Men helt rätt, Microsoft väljer att kalla det annat än resterande av världen (andra operativsystem). Rättar till.

Tar dock inte ifrån hur jag tycker artiklar skrivs nuförtiden.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

@Inet: Är det nu man kan uppgradera datorn på distans med en download? Eller är det fortfarande fritt hemkört (i puben) för sweclockare?

Funderar på nytt moderkort, ram, CPU (AMD).

Inet PUB-Lik Service kanske skulle vara ett nytt namn?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Inet spionerar på de produkter jag köpt från dem. och inte köpt från dem

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Åh nej, en folder har skapats, den stora folder massakern 2025 kommer nu...
Hur är detta en nyhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskaren:

Hur är detta en nyhet?

Jag läser hellre såna här nyheter än om AI-dravel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Verkligen en förstasidesnyhet. Själv ligger mitt Windows kvar 23H2. Vet ärligt talat inte vad det är som blockerar senare versioner, men microsoft vill väl att jag ska nedgradera till Windows 10 igen.

Sedan funderar jag på hur modereringen i forumet fungerar när man inte får skriva om politik men det är okej att lägga upp bilder och skriva om alkoholhaltiga drycker trots att många läsare sannolikt inte ens har åldern inne för att får köpa engergidryck, det känns kanske inte så himla föredömligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Sedan funderar jag på hur modereringen i forumet fungerar när man inte får skriva om politik men det är okej att lägga upp bilder och skriva om alkoholhaltiga drycker trots att många läsare sannolikt inte ens har åldern inne för att får köpa engergidryck, det känns kanske inte så himla föredömligt.

Jag tror du har underskattat folks ålder här. Är det någonstans som man överlag har åldern inne för alkohol så är det Swec.
Gissar på att snittåldern för forumet är minst 30.
Det är inte längre 2005. De flesta under 18 hänger inte på såna här forum längre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskaren:

Hur är detta en nyhet?

Håller med! Tycker Intel är värre som envisas med att återskapa C:\Intel i tid och otid. Kanske får vi se även se en nyhetsartikel om hur Intel alltid sätter datumet på sina förinstallerade drivrutiner till 1968-07-18?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Verkligen en förstasidesnyhet. Själv ligger mitt Windows kvar 23H2. Vet ärligt talat inte vad det är som blockerar senare versioner, men microsoft vill väl att jag ska nedgradera till Windows 10 igen.

Finns till och med en tråd om ölbryggning i forumet. Ska du klaga så ska du väl klaga där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Dr Inets hembryggda med pilsner inside gör en comeback!
<Uppladdad bildlänk>

Den stora frågan är vad vi ska döpa puben till? Inet Bar & Buggfix?
Öl som serveras via en AiO-kylare. Kanske ha lite goa buggar direkt i vår meny, ibland beställer man en bärs, ibland får du bara ett felmeddelande.

🏆SPONTANTÄVLING
Flest likes på ett namnförslag för vår kommande Pub vinner ett presentkort på 500 kr
Kör deadline 13.37 imorgon

Namn: Modermodemet
😁

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

många läsare sannolikt inte ens har åldern inne för att får köpa engergidryck, det känns kanske inte så himla föredömligt.

Det finns INGET i svensk lag som kräver att du ska ha en viss ålder för att köpa en energidryck, alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaomi:

Senaste updaten skickade in den mappen + en jävligt skum user som inte borde finnas om man inte installerat IIS,

Satt och felsökte datorn efter rootkits i timmar igår med sladden utdragen,

Tack Microsoft.
https://www.youtube.com/watch?v=xDLvUqhwHZc

Fick även extrema problem med DNS-client som går upp i 20% CPU load, man verkar ha ändrat något i dns-hanteringen.
Kör StephenBlacks blocklist https://github.com/StevenBlack/hosts
Aldrig haft problem tidigare, tills igår kl 06 då updaten installerades.

Lösningen verkar vara att disabla dnscache helt i regedit, (eftersom microsoft inte längre tillåter användaren att stänga av tjänsten manuellt) Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Dnscache
Ändra Start från 2 -> 4 och boota om.

Kör du denna blocklist på datorn eller någon router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaomi:

Tack Microsoft.

Det är Microsoft som ska tacka dig som betatestare!

Själv kör jag alltid med dnscache avstängt och undviker Windows-versioner som inte låter mig administrera samtliga tjänster i Services.msc.

Ang. YouTube-videon, så undrar jag hur många som inser att Microsoft faktiskt skulle kunna slå ut merparten av Windows-datorerna mha en liten update?

Jag känner mig säkrare utan Windows Update körandes 24/7.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dinkefing:

Kör du denna blocklist på datorn eller någon router?

Körs antingen i hostsfilen eller en dnsfiltrerare typ pihole

Ni som kör Windows 11 och har denna "feature", vilken version kör ni? Enbart 24H2 som påverkas?
Jag sitter på 23H2 med fullt uppdaterat system och har inte denna som tur är

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur stor del av alla teknisk kunniga Windows-användare som direkt på katalognamnet såg att här har det skapas upp mapp för Internet Information Services (IIS)? Troligtvis är detta en generationsfråga, då det för 15år sedan var det lite som att känna till kommandoprompten. Idag används ej IIS lika mycket.

Det är dock bra att folk är uppmärksamma, speciellt om en webserver helt plötsligt dyker upp på deras maskin.

Skrivet av Joppis:

Denna mapp är väl inte "mystisk" för den genomsnittlige Sweclockers-läsaren?

Verkar ju som att rätt många inte höll på och stökade med IIS när det väl begav sig ^_^

Permalänk

På inet pubben kanske dom kunde sälja inet lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Dr Inets hembryggda med pilsner inside gör en comeback!
<Uppladdad bildlänk>

Den stora frågan är vad vi ska döpa puben till? Inet Bar & Buggfix?
Öl som serveras via en AiO-kylare. Kanske ha lite goa buggar direkt i vår meny, ibland beställer man en bärs, ibland får du bara ett felmeddelande.

🏆SPONTANTÄVLING
Flest likes på ett namnförslag för vår kommande Pub vinner ett presentkort på 500 kr

När jag skulle sova i går så försökte jag komma på vad bokstäverna skulle stå för om man döpte en pub till IDDQD
men det blev svårt med Q:et ... Inet Datorer och Dricka, Quality Deluxe. Blev det bästa jag kunde komma på.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

https://i.imgur.com/bEFtCbA.png

Snyggt! Kanske även några smaksatta med pingvinstång

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Inet
Skrivet av Erik.:

Brygger'inet'

Stort grattis! Om vi någon gång öppnar en Pub så ser jag till att bjuda på varlfri dryck
Utöver det har du även presentkort i meddelanden om några minuter!

Skrivet av shugge:

IPA

"Inet pub AB"

Älskar denna!

Skrivet av walkir:

@Inet:
~/.local/inetpub

Din lokala mötesplats!

Annars är just "Inetpub" ett oslagbart namn.

Där har vi en riktigt bra slogan!

Skrivet av OldComputer:

@Inet: Är det nu man kan uppgradera datorn på distans med en download? Eller är det fortfarande fritt hemkört (i puben) för sweclockare?

Funderar på nytt moderkort, ram, CPU (AMD).

Inet PUB-Lik Service kanske skulle vara ett nytt namn?

Skrivet av Fågelskrämman:

https://i.imgur.com/bEFtCbA.png

Om vi kör en IRL-träff i framtiden så kan jag lova att vi kommer lösa en go Inet-lager!

Trevlig helg på er!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Grattis @Erik. !

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Stort grattis! Om vi någon gång öppnar en Pub så ser jag till att bjuda på varlfri dryck
Utöver det har du även presentkort i meddelanden om några minuter!

Tack och bock 😊

Skrivet av Joppis:

Tack 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

🏆SPONTANTÄVLING

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

För en som jobbar på med webbservrar (IIS) så kändes det inte det minsta konstigt att se den. Men kan förstå att man blir förvirrad om den dyker upp på en vanlig PC helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag gillar att det kommit flikar till Utforskaren men ojoj vad buggig den blivit. Den känns inte lika pålitlig längre.

oj, det har jag inte märkt. Kör DirOpus mest iofs. Men nu kanske det är såpass att man skulle kunna tänka sig att använda den

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Keeper of Traditions

För de som bestämde sig för att ta bort mappen så kan det vara värt att läsa,
https://x.com/NathanMcNulty/status/1910889410834665548

Citat:

This is the fastest solution they could come up with to a privilege escalation vulnerability in the update stack that results in SYSTEM privileges

If you delete it, at least deny write on the root of the drive

https://msrc.microsoft.com/update-guide/vulnerability/CVE-202...

Citat:

This folder should not be deleted regardless of whether Internet Information Services (IIS) is active on the target device.

Det är alltså inte en bugg, som nyheten påstår.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För de som bestämde sig för att ta bort mappen så kan det vara värt att läsa,
https://x.com/NathanMcNulty/status/1910889410834665548
https://msrc.microsoft.com/update-guide/vulnerability/CVE-202...
Det är alltså inte en bugg, som nyheten påstår.

Synd. Den raderades precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För de som bestämde sig för att ta bort mappen så kan det vara värt att läsa...

Microsoft skyddar alltså sitt OS mot intrång på samma sätt som jag skyddar Windows från Microsoft

Många dolda och skrivskyddade kataloger samt filer har det blivit genom åren

Fortfarande smått otroligt hur oskyddat hela registret är i Windows.

För övrigt så fick även jag c:\inetpub skapad för ett par dagar sedan i W10 1809. Får väl snällt återskapa katalogen igen

Permalänk
Medlem

Varför talade dom inte om att mappen var så viktig från början då? Det luktar skumt..

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dan@work:

Varför talade dom inte om att mappen var så viktig från början då? Det luktar skumt..

Det gjorde de väl? Det står på deras sida.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja förutsättningarna att klara vardagen i Linux är kanske inte bättre om man redan har problem att reda ut Windows. 💁‍♂️

Samma anledning till varför jag uteslutet använder Linux idag. Om det inte finns lösning på Linux så skippar jag spelet/programmet och går vidare.