PC lockade dubbelt så många spelare som konsoler

Permalänk

Skrämmande få intressanta spel som släpps exklusivt på PC, och ser man till antalet spelande så är det i många fall dominerat av spel som funnits på marknaden i flera år. CS, DOTA och PUBG tar alla pallplatser på Steam och hur många år har dom inte legat där?

Är det en plattform idag som är överflödig så är det väl ändå PC.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Den enda konsolen som är intressant för egen del är Switch 2.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Skrämmande få intressanta spel som släpps exklusivt på PC, och ser man till antalet spelande så är det i många fall dominerat av spel som funnits på marknaden i flera år. CS, DOTA och PUBG tar alla pallplatser på Steam och hur många år har dom inte legat där?

Är det en plattform idag som är överflödig så är det väl ändå PC.

Skulle säga tvärtom, att det är väldigt få exklusiva spel på konsoler som är intressanta till pc eller konsol-spels-portningar. någon enstaka per konsol-generation e väl allt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ja det finns ju inte i mitt intresse att skaffa konsol igen. Inte så svårt att övertala barnen heller: "Vi behöver inget Nintendo för när ni blir lite större och får datorer kan ni istället välja och vraka bland mina 5000 redan köpta PC-spel."

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Var kommer mobilspelarna in i bilden?

Räknat i ren speltid, så vinner nog däremot mobilen överlägset.

Högt över både konsoller och datorer sammanlagt. Jag begriper varken hur eller varför, men så är det tydligen.

Köper du mycket virtuella ekollon eller vad det är? Vore bra med lite insikt i mobilekologin för mig som sedan ögonöppnaren att det förutom "Masken" även gick att spela "Sonic the hedgehog 2" på GSM-flipparen till att långt mer senare mest scrollat efter "riktiga spel" på nallen bara för att när jag till sist hittar ett par överväga om jag känner mig motiverad att betala 300 för samma spel som kostar 200 på Playstation.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Högt över både konsoller och datorer sammanlagt. Jag begriper varken hur eller varför, men så är det tydligen.

Köper du mycket virtuella ekollon eller vad det är? Vore bra med lite insikt i mobilekologin för mig som sedan ögonöppnaren att det förutom "Masken" även gick att spela "Sonic the hedgehog 2" på GSM-flipparen till att långt mer senare mest scrollat efter "riktiga spel" på nallen bara för att när jag till sist hittar ett par överväga om jag känner mig motiverad att betala 300 för samma spel som kostar 200 på Playstation.

Mängder konsumerar i stort sett bara och producerar inget, så varför skulle dessa köpa en pc? Så antingen blir det en konsol, eller inte, sett till prisökningarna på både en pc och konsoler, och då kan det gå utmärkt med en mobil beroende på vad man vill spela.

Funderar på att skaffa Balatro till mobilen.

Permalänk
Medlem

Märkligt, då det är så dyrt med PC

Du kan få en helt ny PS5 SLIM för 4 000kr.

Du får ju ingen dator i den prestandan vid det priset

Permalänk
Medlem

Känner att mobilerna nog krossar med så stora marginaler att det inte ens är roligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av aLx:

4000:- för en gammal Zen2 och RX5700XT/6600XT från 2019 känns ju njääää för 4000:- och dessutom måste man betala för att lira spelen, utan PS+ inget spelande.. Maskinen må vara ny men hårdvaran är fortfarande över 6år gammal nu.

PC-spelande är helt fria händer efter dina krav, sen om man känner behovet krävs det oftast bara en nyare GPU för att få mer flyr i spel, eller sänk grafiken.

För 4000:- kan man nog fynda en bra dator på begagnatmarknaden, som är mer öppen än en låst konsol, både för och nackdelar såklart.

Och man behöver såklart inte ha det bästa inom PC för att spela spel.. det går alldeles utmärkt att spela på en dator som kommer från samma år som konsolernas hårdvara gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Mängder konsumerar i stort sett bara och producerar inget, så varför skulle dessa köpa en pc? Så antingen blir det en konsol, eller inte, sett till prisökningarna på både en pc och konsoler, och då kan det gå utmärkt med en mobil beroende på vad man vill spela.

Funderar på att skaffa Balatro till mobilen.

Otydlig i vanlig ordning möjligen.. men nu var jag mer frågande till vad det egentligen är för spel och upplägg som kan motivera de enorma vinsterna. Antingen hällar folk pengar över tex Candy Crush eller så är reklamen oerhört lönsam i just spel. För det har ju etablerats i upprepade analyser att spel på mobil praktiskt taget inte säljer om de kostar något alls, initialt.

Att produktion skulle vara relevant alls för det hela tror jag inte har någon märkbar påverkan på val av plattform eller he någon synergi till soelkonsumtion däremot. Skulle inte förvåna om rentav både mobil och konsollspelare utgör mer kreativa datoranvändare än datorspelare. Den erfarenhet har nog alla, att om det finns utrymme för distraktioner, så kommer de distrahera.

Säkert värt sin hype. Och har sålt åtminstone en halvmiljon på Android trots det för mobilspel relativt höga priset. Men om det skulle vara ett exempel på trendförändring eller undantag till regeln enligt nämda konsumentmönster... ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Var kan jag få en PS 5 slim för 4k?
Helst med dvd-spelare så jag kan kolla på P-rullar i 4k.
Kan få en SteamDeck för drygt 4k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Var kan jag få en PS 5 slim för 4k?
Helst med dvd-spelare så jag kan kolla på P-rullar i 4k.
Kan få en SteamDeck för drygt 4k..

På CDON i Oktober tydligen långt under det tom. Fan tro't. Vilket möjligen är synonymt med CDON regioner. ;D

Men mer realistisk så har disclös gått på 4500 ett tag nu. 5500 med läsare. Vilket ändå får ses som bra utveckling även om det bara är en femhundring under lanseringens pris.

Det är tyvärr inte som det en gång var längre. Och lär nog inte bli igen. Det syns på nuvarande Switch med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Samtidigt så är majoriteten av intäkterna från PC gaming från mikrotransaktioner. Roblox, Fortnight och CoD står för *över hälften av omsättningen bland PC spelare. I princip bara skins*.

Så man kan ju fråga sig hur mycket värde denna statistik har. Är väl mestadels PC caféer där folk köper ett skin eller två. Inte en hälsosam och frodig marknad för riktiga spel utan snarast ett beroende..

Håller med. På konsol är man relativt förskonad från detta elände.

Permalänk
Medlem

Jag tror gamers blir äldre och äldre med större och större plånböcker och vi prioriterar gaming, det har aldrig varit så i någon äldre gen förut. Kör en buklig toyota och köper grafikkort för 35000:- själv och är nöjd med det.

Våra ungar blir introducerade till gaming genom PC och dom fortsätter så.

Sedan är det alla fördelarna där Steam är helt outstanding jämfört med vad man har på konsoller, Steam är dessutom ett sjuhelvetes till lock-in på PC-platformen, man ger gärna inte upp det. Vi behöver aldrig köpa om spel och när vi uppgraderar vår PC blir spelen automatiskt bättre. PC spelare får bättre visuals, högre framerate och alla populära spel verkar fungera bäst med mouse keyboard.

Dessutom är PC tillgängligare än det varit förut. Man behöver aldrig installera om datorn längre, det är nästan lika enkelt som konsoll.

Jag tror det finns flera orsaker, men t.ex dessa som gör att PC stärker sina aktier för tillfället. Bägaren har runnit över nu när dom flesta playstationspelen kommer till PC också, och ibland direkt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Finns många tittlar som har slutat procederas för PC, vilket lär så klart skada intäkterna från marknaden.

Konsolspel kan jag tänka mig spela typ bilspel, och boxning spel, när det kommer till renodlade FPS spel och likande så skulle jag aldrig sätta igång en konsol för ett sådan spel.

Men skulle också kunna tänka mig dra igång en gamepad för PC också, spela allt genom PC. Sedan bara steam link för lira det i TV rummet om så önskas.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Konsolspelarna måste ju betala för något så basalt som att få spela online, det spelar definitivt in i detta.

Jag spelar konsol, kör inte onlinespel alls…🫢

Permalänk
Skrivet av Ase:

Skulle säga tvärtom, att det är väldigt få exklusiva spel på konsoler som är intressanta till pc eller konsol-spels-portningar. någon enstaka per konsol-generation e väl allt.

Vilka exklusiva PC-spel skulle du säga är bättre än de exklusiva som Nintendo och Sony slänger ur sig? Sen förstår jag att alla spel inte är för alla, men om vi ska hålla oss någorlunda objektiva.

Nu har jag en spel-PC men hade ju alla dagar i veckan hellre köpt en Switch 2 och nästa generations PS än att uppdatera den.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

Vilka exklusiva PC-spel skulle du säga är bättre än de exklusiva som Nintendo och Sony slänger ur sig? Sen förstår jag att alla spel inte är för alla, men om vi ska hålla oss någorlunda objektiva.

Nu har jag en spel-PC men hade ju alla dagar i veckan hellre köpt en Switch 2 och nästa generations PS än att uppdatera den.

Counter Strike 2
Dota 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det tror jag verkligen inte.

Jag har både PS4, Nintendo switch och 3 PC-datorer som alla klarar av de senaste spelen i mitt hushåll.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag tror det har mest med vissa hyperpoppulära titlar att göra som gör sig bäst på PC. Typ Fortnite, CS, COD, Minecraft, Roblox mfl .

Skulle man slå isär i kategorier som Single Player vs multiplayer , skulle jag gissa på att single player är större på konsol. Om man enbart kollar på current gen titlar. På oC har du så klart hela katalogen sen urminnes tider typ.

Så gör iaf jag och alla mina vänner typ. Spel som RDR2 gärna i soffan på konsol. Spel som battlefield på PC med mus och tangentbord.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag spelar konsol, kör inte onlinespel alls…🫢

Är lite av själva problemet med kryssboxar och guystation att betala för något man kanske inte behöver eller så spelar man aldrig multi-player spel, som många ggr är det absolut roligaste man kan göra.
Som en snål jävel hade Jag heller aldrig spelat multi-player för att slippa betala konsolerna staffavgifter och kanske missat de bästa spelen som finns.
Var nog orsaken jag aldrig köpte några spel till min 360, förutom den dåliga grafiken och att fps spel inte är spelbart på en gimppad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är lite av själva problemet med kryssboxar och gäystation att betala för något man kanske inte behöver eller så spelar man aldrig multi-player spel, som många ggr är det absolut roligaste man kan göra.
Som en snål jävel hade Jag heller aldrig spelat multi-player för att slippa betala konsolerna staffavgifter och kanske missat de bästa spelen som finns.

Man slipper iaf de flesta fuskarna 😁

Permalänk
Medlem

Finns säkert många anledningar till att det skiftat en aning mellan populariteten mellan konsol och PC. Men jag kan tänka mig att saker som högre priser (på både konsolerna och spelen) och monopol på digitala spel (som t.ex. i Sonys fall) är bidragande iallafall. PS5 Pro är ju överprisad som bara den och Switch 2 verkar inte bli speciellt prisvärd heller t.ex, tycker jag iallafall. Sen att man valt mer och mer att gå vägen där exklusiva titlar blir mindre förekommande, på gott och ont.

Själv spelar jag på både konsol (PS5) och PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Det är nog ändå rätt många.

De flesta i min umgängeskrets har konsol(er) + pc. Sen är det väl några få undantag som antingen bara har pc eller bara konsol.

Själv spelar jag på Xbox, PC och Switch beroende på vilket spel, om jag vill sitta i soffan eller ej, eller om jag inte är hemma. Blir iofs mer strömmat till mobilen än Switch nu för tiden när man är iväg.

Största delen av världen lever långt under de i Sverige rent ekonomiskt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tror gamers blir äldre och äldre med större och större plånböcker och vi prioriterar gaming, det har aldrig varit så i någon äldre gen förut. Kör en buklig toyota och köper grafikkort för 35000:- själv och är nöjd med det.

Våra ungar blir introducerade till gaming genom PC och dom fortsätter så.

Sedan är det alla fördelarna där Steam är helt outstanding jämfört med vad man har på konsoller, Steam är dessutom ett sjuhelvetes till lock-in på PC-platformen, man ger gärna inte upp det. Vi behöver aldrig köpa om spel och när vi uppgraderar vår PC blir spelen automatiskt bättre. PC spelare får bättre visuals, högre framerate och alla populära spel verkar fungera bäst med mouse keyboard.

Dessutom är PC tillgängligare än det varit förut. Man behöver aldrig installera om datorn längre, det är nästan lika enkelt som konsoll.

Jag tror det finns flera orsaker, men t.ex dessa som gör att PC stärker sina aktier för tillfället. Bägaren har runnit över nu när dom flesta playstationspelen kommer till PC också, och ibland direkt.

Jag tänker tvärt om. På 90-talet och 00-talet var jag mestadels pc-gamer. Idag är jag en gammal stofil som vill ha det så bekvämt och smidigt som möjligt. Så jag har PS5 Pro, psvr2 och ps portal, och kan inte vara nöjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Räknas en Steam Deck som en konsol eller PC i dessa sammanhang?

PC men användarantalet just stem deck är så minimalt i jämförelse att det varken gör från eller till.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Nintendo med sina nya ockerpriser kommer bara hjälpa till att öka PC's success LOL

Nintendo har alltid varit dyrt, går det dåligt för dom? Nä...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

På CDON i Oktober tydligen långt under det tom. Fan tro't. Vilket möjligen är synonymt med CDON regioner. ;D

Men mer realistisk så har disclös gått på 4500 ett tag nu. 5500 med läsare. Vilket ändå får ses som bra utveckling även om det bara är en femhundring under lanseringens pris.

Det är tyvärr inte som det en gång var längre. Och lär nog inte bli igen. Det syns på nuvarande Switch med.

På black friday gick ps5 orginalet med skivläsare för 4999kr på ICA Maxi. Den köpte jag.