Permalänk
Medlem

Tyst speldator ca 20k

Hej, överväger att köpa en ny datorn och har väl en budget på ca 20000, blir det billigare kanon, är det välmotiverat och blir dyrare så fungerar även det.

Är kräsen när det kommer till fps och spelen jag främst kommer att spela är CS:GO, PoE2 och Warzone men vill ha en dator som även fungerar bra till mer krävande spel men historiskt så är det främst CPU-krävande spel jag spelat.

Har dessvärre en ljudkänslig sambo som tycker att min nuvarande dator låter som ett flygplan så även om prestandan är prio så är jag villig att spendera 2-4k extra för att hålla datorn så tyst som möjligt.

Tack på förhand för hjälpen och trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske? Mycket bra kylare till grafikkortet som håller sig runt 25 dBA.

PSU:n håller sig under 20 dBA upp till 550 W enligt Hardware Busters. Datorn bör inte dra mer än ca 400 W när du spelar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Om du vill ha en så tyst dator som möjligt, så råder jag dig till att ha ett så stort chassi som möjligt och att även dess fläktar är av hög kvaliet. Dyrare ATX-chassin brukar i regel även ha lite bättre fläktar inbyggda. Man får oftast det kan betalar för....

Med ett stort chassi är det störst sannolighet till att man får både en tyst dator men också en bra kylning på alla komponenter. Bra kylning ger i sin tur en längre livslängd på grejerna.

Ett annat tips är att välja en CPU-kylning av typen sluten vattenkylning. Och samma här....snåla inte på kvaliteten!
Kontentan: ibland kan det på sikt bli dyrare att köpa billigt.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Om du vill ha en så tyst dator som möjligt, så råder jag dig till att ha ett så stort chassi som möjligt och att även dess fläktar är av hög kvaliet. Dyrare ATX-chassin brukar i regel även ha lite bättre fläktar inbyggda. Man får oftast det kan betalar för....

Med ett stort chassi är det störst sannolighet till att man får både en tyst dator men också en bra kylning på alla komponenter. Bra kylning ger i sin tur en längre livslängd på grejerna.

Ett annat tips är att välja en CPU-kylning av typen sluten vattenkylning. Och samma här....snåla inte på kvaliteten!
Kontentan: ibland kan det på sikt bli dyrare att köpa billigt.

Det räcker med ett ATX chassi.