Prishöjningar över hela brädet för LG:s nya OLED-arsenal

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

Varje år senaste 15 åren: "Men jösses vad dyrt för den nya modellen, är de helt galna?"

Prislistan vid nylansering av TV måste höra till de mest meningslösa listorna någonsin. Man måste vara bra rik eller bra jädra sugen på en ny TV om man köper dem för dessa priser. Alla med koll väntar förstås på prissänkningarna och reorna till hösten där de sjunker med uppemot 30–50 procent i perioder. Trenden senaste åren är också att det börjar sänkas redan efter sommaren och det smygs igång reor på i alla fall 20–30 procent långt innan black friday.

Vad som är intressant är därför de relativa förändringarna på modellerna mot föregående år för det indikerar mer om faktiska priser när man faktiskt köper TV:n.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dallen:

Har en G1 och G3 och jag köper inte LG igen, för mycket reklam och "AI" i WebOS som inte går att stänga av.

Det går att köra en LG-TV utan att någonsin stöta på något av detta. Enklast är att inte köra WebOS alls, utan att välja en lösning som inte prackar på en samma nivåer av reklam.

Permalänk
Medlem

Dom har väl funnit ut att dom också vill ha mer av kakan från Black Friday. Bara höftar, men tippar på att det sälgs mer skärmar de dagarma än resten av året.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det var väl främst B-serien som var lite dyrare? Med tanke på inflationen är det väl snarare en prissänkning över större delen av utbudet?

Fast inflationen säger inte ensamt så mycket om det blivit dyrare eller ej.
Säg att du är pensionär och har 10 000kr netto/månad. TV kostar 20 000kr - 2 månadspensioner. Pensionen är i princip samma lite senare, men inflationen har höjt absoluta priserna på det mesta. Nu kostar TV 25 000kr - 2,5 månadspensioner. Så nog är det dyrare om köpkraften inte ökat mer än inflationen.

Även om man jobbar så har det varit reallönesäkningar senaste åren, just eftersom att inflationen varit högre än löneökningarna, så då blir TVn fortfarande dyrare än förr, om den gått upp i pris ungefär lika mycket som inflationen.

Sedan är ju "inflationen" egentligen helt olika procentsatser för varje bransch, men siffran som presenteras i media är den genomsnittliga efter att allt viktats enligt någon formel. Teknik har ju gått upp i pris väldigt mycket och därför också bidragit till en högre genomsnittlig inflationssiffra. Streaming blir dyrare i mycket snabb takt och stora steg varje gång (tex YouTube Premium osv). Grafikkort räcker det inte att bara sälja en njure för längre. Det är väl bara SSD:er som klarat inflationsmiljön någorlunda.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

"B5-serien riktar sig till den med en begränsad budget"

77" för 35 000kr. Jag köpte den jag har nu, LG 77" OLED för 15 000kr. Jag antar jag har en extremt, begränsad budget.

Allt är verkligen anpassat till dubbla inkomster nu för tiden.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Är nöjd med LG C4 77" för 22k som va på rea feb/mars i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

"B5-serien riktar sig till den med en begränsad budget"

77" för 35 000kr. Jag köpte den jag har nu, LG 77" OLED för 15 000kr. Jag antar jag har en extremt, begränsad budget.

Allt är verkligen anpassat till dubbla inkomster nu för tiden.

Du skriver inte vilken modell du har men högst troligt så kostade även den >30K då den introducerades.

Sen förstår du väl ändå att "begränsad budget" syftar på B-modellen relativa pris ijmf med övriga modeller i årskullen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Köpte min Sony A80J 77" för 30k ca 3,5 år sedan. Fortfarande nöjd och jag tycker den ger ett naturellt intryck. Nästa gång jag köper blir det någon billigare på någon bra deal.

Galet bra TV. Äger den själv. Presterar fortfarande otroligt bra. Något lägre ljusstyrka än dagens OLED, men uppskalningen och Sonys berömda bildprocessor är fortfarande klassledande, även på en så pass "gammal" TV som A80J.

Permalänk
Medlem

Fortfarande supernöjd med min LG CX som jag kommer köra tills den går sönder. Behöver inte mer ljusstyrka, för då skulle jag behöva solglasögon.

Permalänk
Medlem

Ok, jag behöver alltså varken ny TV eller nytt grafikkort, check

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Spännande men köpte nyligen en g4 77" för typ 25k, ska sätta upp den idag, vår gamla 65" b7 som vi haft i 7 år får gå till sovrummet. Galet nöjd med den så tror g4an blir en bra uppdatering. Visst g5 hade varit kul men orkar inte vänta 1 år till och så börjar samma procedur:p

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att kunna fynda en G4 65" för under 20'.

Permalänk
Medlem

LG får höja sina priser hur mycket de vill. Jag är inte intresserad av att betala för att se deras reklam. De verkar uppenbarligen inte vara ett företag som lyssnar på sina kunder.

Sedan måste der vara ett företag med de konstigaste priserna man kan tänka sig. Riktpriserna är ju satta för något parallellt univerium där LG är enda leverantören och de faktiska priserna varierar så mycket att jag man inte hinner trycka på köpknappen innan priset har gått upp 5000 kr. För att inte tala om hur många olika modeller de har av samma modell. Jag tror inte ens att de själva vet vad det är för skillnader mellan alla bokstavskombinationer. Det känns mer som att man försöker försvåra för konsumenterna att jämföra priserna mellan olika säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Har en G1 och G3 och jag köper inte LG igen, för mycket reklam och "AI" i WebOS som inte går att stänga av.

Köpte LG B4 för ett par månader sedan och det var det första som slog mig. Också, varför har jag inte läst om detta i recensioner eller på forum?

Fantastiskt panel men halva grejen är också mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Köpte LG B4 för ett par månader sedan och det var det första som slog mig. Också, varför har jag inte läst om detta i recensioner eller på forum?

Fantastiskt panel men halva grejen är också mjukvara.

Jag kör alltid separat "htpc". Jag hade gärna valt bort allt lulull med reklam och uppkopplad "tv" och endast betala för en skärm. Det borde ju får ner utvecklingskostnader en del men tyvärr är jag väl en av få som vill ha det sådär.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CrazyDriver:

LG får höja sina priser hur mycket de vill. Jag är inte intresserad av att betala för att se deras reklam. De verkar uppenbarligen inte vara ett företag som lyssnar på sina kunder.

Sedan måste der vara ett företag med de konstigaste priserna man kan tänka sig. Riktpriserna är ju satta för något parallellt univerium där LG är enda leverantören och de faktiska priserna varierar så mycket att jag man inte hinner trycka på köpknappen innan priset har gått upp 5000 kr. För att inte tala om hur många olika modeller de har av samma modell. Jag tror inte ens att de själva vet vad det är för skillnader mellan alla bokstavskombinationer. Det känns mer som att man försöker försvåra för konsumenterna att jämföra priserna mellan olika säljare.

Tre saker:

(1) Du kan köra en LG-TV utan att någonsin se någon reklam. Väljer man det inbyggda OS:et får man någon form av reklam hos egentligen alla TV-tillverkare idag. Det är en del av affärsmodellen. Det går att undvika och hur man gör det är inga hemligheter. Om du fått ett annat intryck, likt att du måste suga i dig reklam hela tiden, fundera över vilka infokällor du har? Vore synd om du får en falsk uppfattning baserat på raljerande klickfiske.

(2) Alla TV-tillverkare har riktpriser uppe i det blå. Inte bara LG. De måste ange riktpriser hur bizarra de än är. Vi vet att dessa riktpriser är uppe i det blå och bara någon med noll koll (eller mycket pengar) köper därför en TV för riktpriset. Eller för den delen utgår från riktpriset när de försöka avgöra "prisvärdet". Så här har det varit sedan jag började testa TV-apparater 2003. Det viktigaste för ett lågt pris är tillfället. När man köper TV:n är det avgörande.

(3) Alla TV-tillverkare skickar ut "varianter" av samma modell som går under något olika beteckningar med minimala ändringar. Detta är heller inte specifikt för LG utan verkligen alla gör det. Så har det också varit i många år. Jag har spårat fenomenet sedan jag gjorde min första totalöversikt över TV-apparater 2011. Vad som har ändrats är hur utbrett och hur högt upp i modellserierna detta sprider sig. Förr var det endast basmodellerna, nu är det nästan alla modeller förutom enstaka toppmodeller.

Ja, syftet är att försvåra för konsumenten med prisjämförelser. Detta är ett initiativ som kommer från återförsäljarna och deras ägare. När stora aktörer likt Dixons (vilka äger ytterst äger El-G med flera) på förhand köper in 100.000+ exemplar ställer de krav på att få "egna" modeller och egna beteckningar.

---

Vad du som medveten konsument kan göra är att utbilda dig själv – och i förlängningen dina närmaste – i hur det hela fungerar. Till exempel genom att hänga på forum likt Swec. Där man å ena sidan kan till sig rätt information men också sprida vidare rätt information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tre saker:

(1) Du kan köra en LG-TV utan att någonsin se någon reklam. Väljer man det inbyggda OS:et får man någon form av reklam hos egentligen alla TV-tillverkare idag. Det är en del av affärsmodellen. Det går att undvika och hur man gör det är inga hemligheter. Om du fått ett annat intryck, likt att du måste suga i dig reklam hela tiden, fundera över vilka infokällor du har? Vore synd om du får en falsk uppfattning baserat på raljerande klickfiske.

Betyder ju inte att man ska belöna de värsta banditerna inom detta område genom att köpa deras produkter. LG är värst av alla, de kan efter nån uppdatering tex. tvinga sin "LG channels" i HDMI input menyn utan varning, som användare kan du inte göra nåt(eller stänga av internet och förlora möjliget till automatisk uppdatering). Detta trots att du kanske köpte TVn efter reviews etc då LG med flit hade mindre reklam i början.

Som konsument är det inte långt till att de tvingar dig till att ha internet för att använda TVn, ligger nog inom några modeller. Då är det viktigt att använda plånboken och straffa de värsta banditerna inom detta området, dvs. LG. Annars kommer det bara bli värre och värre.

För mig är just intrusiv reklam(pop-ups och annat skit) prio nr 1 när jag köper TV nästa nästa gång, viktigare än pixel, mhz, färgpalett, lumen etc.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Citat:

G5 kliver upp till 165 Hz

Citat:

De nya modellerna får även stöd för Nvidia G-sync och AMD Freesync Premium.

165 Hz TV med stöd för de olika VRR teknikerna låter trevligt!

Men kommer troligtvis inte köpa ny TV i år och när det väl blir köp så får man väl tyvärr undersöka hur det ser ut de här med reklam på teven som flera har nämnt i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du skriver inte vilken modell du har men högst troligt så kostade även den >30K då den introducerades.

Sen förstår du väl ändå att "begränsad budget" syftar på B-modellen relativa pris ijmf med övriga modeller i årskullen?

Kass attityd du har. Ja, det förstår jag. Vad vill du ha sagt med det? Jag tycker det är skevt när man säger "begränsad budget" och man syftar på 30k för en TV, som om det inte är pengar nog.

Och ja, jag tar bort "nu för tiden".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Betyder ju inte att man ska belöna de värsta banditerna inom detta område genom att köpa deras produkter. LG är värst av alla, de kan efter nån uppdatering tex. tvinga sin "LG channels" i HDMI input menyn utan varning, som användare kan du inte göra nåt(eller stänga av internet och förlora möjliget till automatisk uppdatering). Detta trots att du kanske köpte TVn efter reviews etc då LG med flit hade mindre reklam i början.

Som konsument är det inte långt till att de tvingar dig till att ha internet för att använda TVn, ligger nog inom några modeller. Då är det viktigt att använda plånboken och straffa de värsta banditerna inom detta området, dvs. LG. Annars kommer det bara bli värre och värre.

För mig är just intrusiv reklam(pop-ups och annat skit) prio nr 1 när jag köper TV nästa nästa gång, viktigare än pixel, mhz, färgpalett, lumen etc.

Att fokusera på "smart" aspekterna på en TV är ingen bra strategi.
De främsta två orsakerna är att teven antagligen håller längre än apparna uppdateras och att de ofta är appar som saknas (också reklamen förstås).

Bytte nyligen ut min B6 mot en B4, eftersom flera appar inte längre fungerade på B6 så skaffade jag en Apple TV.
B4 kopplar jag inte in mot nätet eftersom Apple TV är överlägsen och reklam fri.
På landet har vi en Samsung The Frame, eftersom den står i ett rum med massvis med fönster. Denna saknar Telia TV så även där har jag införskaffat en Apple TV.
Så nu har jag samma reklamfria interface på bägge ställena.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Jag har nyaste OS i min LG OLED med följande inställningar:
Hemskärmstil: Grundhemskärm
Sekretesspolicy: Godkänn bara användarregler
AI innehållsrekommendation: av
Skärmsläckarkampanj: av

Jag har ingen reklam i min tv!
Vissa inställningar är lite svårare att hitta men all reklam går att stänga av.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan också addera följande till det @hakd nämner:

Skärm vid påslagning: senaste valda ingång – så att den hoppar över Hemskärmen vid start
Hemreklam: Av
Innehållsrekommendation: Av
Live Plus: Av – detta bör också stänga av skärmdumpandet och content ID-funktionen

Ligger väl gömda under: Allmänt/System/Ytterligare Inställningar samt Heminställningar Beroende på modell och WebOS-version heter de lite olika saker eller saknas.

Allra säkrast om man ogillar content ID-spionage (men uppskattar bildkvalitet) är att inte köra med de inbyggda funktionerna och inte ansluta med nätverk. Det går att slippa undan allt. Om man känner att man måste ha uppdateringarna pga av FOMO-skäl kan man regelbundet kolla detta manuellt. Är man på den nivån har man nog redan koll på när det kommer något som är viktigt för TV:ns tekniska funktion utan att behöva en konstant lina till LG:s spenar.

Min erfarenhet av ett antal kalibreringar genom åren med LG:s OLED där de fungerar som arbetsskärmar och påsynsskärmar för video/filmproduktion är att det inte behövs uppdateras. Knappast fel på LG:s OLED som de är i fråga om bilden de presterar. Aldrig varit med om situationen att TV:n måste uppdateras för att fungera som tänkt. De uppdateringar som kommer handlar ofta om just det man vill undvika kring WebOS-köret.

Vill man köra med WebOS och de inbyggda apparna måste man till ganska hög grad acceptera det som LG erbjuder. Är man ute efter specifika tjänster och appar finns det så många andra sätt att lösa detta på utan att behöva dyka ned i LG:s dyngpöl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det går att köra en LG-TV utan att någonsin stöta på något av detta. Enklast är att inte köra WebOS alls, utan att välja en lösning som inte prackar på en samma nivåer av reklam.

Exakt! Har en Apple-TV själv och aldrig sett någon reklam från LG tv:n och har ett rappare och trevligare interface på köpet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Kass attityd du har. Ja, det förstår jag. Vad vill du ha sagt med det? Jag tycker det är skevt när man säger "begränsad budget" och man syftar på 30k för en TV, som om det inte är pengar nog.

Ja för att påstå att artikeln hävdar att 30K "inte är pengar nog" (och samtidigt peka på sin egen tv som kostat lika mkt), vilket den naturligtvis inte gör, är ju en så vacker attityd.

Uppenbart att du inte förstår det alls. Begränsad budget... relativt den budget övriga modeller i årskullen kräver.

Huruvida det absoluta beloppet är 15K, 30K eller 100K är inte relevant. Det är ett sätt att med andra ord kommunicera att modellen är billigast i line-upen.

Nåväl. Det absoluta beloppet här, riktpris vid launch, är som sagts flera gånger i tråden icke-relevant oavsett. Ingen vaken köper för de pengarna ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Exakt! Har en Apple-TV själv och aldrig sett någon reklam från LG tv:n och har ett rappare och trevligare interface på köpet.

Exakt.

Olyckligt att så många tycks tro att de behöver använda WebOS.

Permalänk
Medlem

Blir nog en ny projektor istället för en stor OLED. Så länge man inte tittar på TV dagtid fungerar det utmärkt som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellmerBryd:

Jag slog till på den! Tänker att det kan dröja ett bra tag innan C5 65 kommer ner i trakten av det priset om den någonsin gör det. Dags att uppgradera från vår gamla B9 65 som ändå har hängt med bra länge och får fortsätta att vara extratv.