Intel byter sockel igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag är nog kanske inte genomsnittet men jag själv om jag köper en ny generation siktar in mig på en typ midrange CPU och byter sedan CPU längre fram när jag behöver, rätt skönt att slippa byta moderkort då oxå, detta brukar jag göra när jag hjälper nära och kära med nya burkar oxå.

Kolla på en burk som jag hade tills för 2 veckor sedan som reservburk, det moderkortet hade gått igenom Ryzen 1600, 2600, 3600 och 5600 och än idag kan jag faktiskt köpa CPUer till det. Vilket är rätt gött om man vill tänka lite frammåt, jag slipper fläska på som fan med CPU direkt.

Vad blev total investering kontra ätt köpa nytt öch sälja? Blir nog väldigt liten skillnad i pengar. Speciellt då Ryzen 1xxx chipset inte stödjer snabbare DDR ändå, så 5600 lämnar prestanda på bordet.

Rent optimalt är 4 gen/ sockel sen finns för mycket nya saker så äldre plattformar blir obsolete

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

104 extra pinnar i sockeln kan ge oss DDR6 och 256-bitars ram. Inget att fnysa åt.

Permalänk
Medlem

Bra nu saknas bara att de kommer med nåt nytt tex fler pci-e linor oxå byter moderkort oftare än processorer så ser inget fel i att de byter sockel snarare bra att de försöker utveckla istället för amd s variant att stagnera moderkortkretsen har aldrig bytt en processor utan att byta moderkort. (jo på 90 talet bytte jag från en via till en intel) inte ens på AMD datorerna, brukar byta när det dyker upp nåt nytt på moderkorten inte en något snabbare processor. (överlag har det blivit tråkigt sen hedt kretsarna försvann man ser mer på serverkort med intresse idag än medelfjaskot som de höjt priserna på vulgärt mycket.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till AM5 iår, no regrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad blev total investering kontra ätt köpa nytt öch sälja? Blir nog väldigt liten skillnad i pengar. Speciellt då Ryzen 1xxx chipset inte stödjer snabbare DDR ändå, så 5600 lämnar prestanda på bordet.

Rent optimalt är 4 gen/ sockel sen finns för mycket nya saker så äldre plattformar blir obsolete

Jadu dom enda jag har betalat för är nog 3600 och 5600 och den är nog typ 3000.- utspritt på ett par år, minnen körde jag först 3200MHz men på senare tid gått upp på 3600, var faktiskt bara ryzen 1600 som jag tyckte va lite kinkig med minnena, men dom senare har funkat bra med mina 3600.

Ja alltså får jag ut 4a generationer så är jag tok nöjd. Jag körde mkt intel förr, men tröttnade på att när man ville byta CPU så var man ju tvungen att ta med moderkort. Klandrar inte dom som gör det, men för mig har det funkat bra att uppgradera CPU under åren

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Antingen byter de sockel stup i kvarten för att de vill tvinga alla att köpa nya moderkort. Eller så tvingar de konsumenten att byta moderkort för att de är kassa. Om AMD kan hålla sig till samma sockel längre så kan Intel det med om de bara vill.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jadu dom enda jag har betalat för är nog 3600 och 5600 och den är nog typ 3000.- utspritt på ett par år, minnen körde jag först 3200MHz men på senare tid gått upp på 3600, var faktiskt bara ryzen 1600 som jag tyckte va lite kinkig med minnena, men dom senare har funkat bra med mina 3600.

Ja alltså får jag ut 4a generationer så är jag tok nöjd. Jag körde mkt intel förr, men tröttnade på att när man ville byta CPU så var man ju tvungen att ta med moderkort. Klandrar inte dom som gör det, men för mig har det funkat bra att uppgradera CPU under åren

Borde blivit mer? Om du nu haft 4 cpuer

"Ryzen 1600, 2600, 3600 och 5600"
Moderkort: b350 (?) + ddr 4 2000kr?
1600 219$ ~ 2.5k
2600 199$ 2.25k
3600 199$ 2.25k
5600 199$ 2,25k

Nu förstår jag att du inte köpt allt vid release men svårt att tro att totala enbart är 3k?

11.5k ish I direkt kostnad sen 50% nypris vid försäljning av varje cpu borde ge en totalkostnad om 8.25k

Jämfört mot att köpa nytt och byta var tredje år så är det väldigt nära i pris?

Jag köpte z690+12600k+ ddr4 32gb ram för 5.3k nära release av 12th gen

Skulle jag sälja och sen köpa nytt så har jag fortfarande 6-8k att köpa nytt för.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Antingen byter de sockel stup i kvarten för att de vill tvinga alla att köpa nya moderkort. Eller så tvingar de konsumenten att byta moderkort för att de är kassa. Om AMD kan hålla sig till samma sockel längre så kan Intel det med om de bara vill.

Att byta sockel handlar inte om något av de första sakerna.
Intel ligger generellt en gen före i införande av nya standarder än amd.
Intel är mer framåt än amd ,vilket syns väldigt tydligt i forskning och framåt drift inom x86. Väldigt konstigt med tanke på deras cpuers framfart genom tiderna.

De är tvungna att byta sockel för att kunna implementera dessa saker,sen är det också väldigt bra för oem om socklar byta ofta så folk inte uppgraderar oem, Där är amd fortfarande mik efter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samma sockel kan dock inte hantera nya ddr modellerna, om de inte görs från gen 1. Att behålla samma sockel längre än modernaste ddr version är därför bara onödigt.

Aldrig har vi haft någon som haft enbart DDR x men medan sockeln finns så kommer DDR Y och blir kompatibel med den hårdvaran.

Skrivet av Daemon:

Åtminstone s775 (som var långlivad) undantaget där, men ja i vissa fall får vi nog särskilja vad just socketen i sig gör möjligt eller omöjligt och vad chipsets och övriga delar står för.

Ja på Socket 775 så satt fortfarande minneskontroller i chipset/Nordbrygga och inte i processorn.
Tidiga Socket 775 hade DDR(1)
Senare Socket 775 hade DDR2
Sen kom det t.o.m. Socket 775 med DDR3.

Så tre!! DDR generationer på en Socket.
Men DDR3 Socket 775 moderkorten var väl inte så vanliga.
Största fördelen med DDR3 över DDR2 var väl att man kunde använda större minnesmoduler om man ville ha mer än 8GB minne (2+2+2+2).
För annars var Core 2 mer anpassade till DDR2 generationen och de minnesbandbredder DDR2 klarade och Pentium 4 som också fanns på Socket 775 var mer anpassat för DDR(1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Handen på hjärtat, hur många egentligen köper enbart en ny CPU?
Det kanske är lite fler här än genomsnittet, men undersökningar visar att 90%+ kör så länge de kan på sin gamla dator och köper sedan nytt och bryr sig inte alls om det är Socket XX eller Socket XY, bara den har funktionerna och prestandan.

Kan ta mig själv som exempel, jag bygger helt nytt med ett visst antal år mellan, 2011 (2600K), 2018 (8700K), 2022 (13900K).

Jo, men det var mer cpu-byten förut, nu händer inte så väldigt mycket.
486DX (33MHz) --> 486DX4 (100MHz)
AMD K2 (200MHz) --> AMD K2-2 (350 MHz) --> AMD K2-2 (500 MHz)
2xCeleron300A (300 MHz oc till 450 MHz) --> 2xPentium-III (550 MHz)
AMD Athlonx4 (2.5 GHz) --> Phenom-IIx6 (3.3 GHz)
Sitter nu på en 3900X blir kanske en 5900X eller 5950X om det dyker upp nåt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Möjligheten att få nya funktioner och högre kapacitet. Man slipper behöva jobba runt begränsningar som en mindre sockel ger. Egentligen borde processorer och moderkort sitta ihop och säljas som enheter, anser jag.

Kan se detta för framtida utveckling av steamos-maskiner med både hårdvara och mjukvara nedlpst för anticheat. Men hoppas verkligen det inte blir en grej för standard pc-hårdvara, så lär det bara bli skit med att man enbart kan köpa en viss nivå av processor med svindyra paket osv.

Skrivet av Sosseres:

Har byggt sen tidigare pentium datorer. Men håller med dig, finner inte glädje i det och har nuförtiden nog pengar att få det förbyggt så nästa får nog bli första sen hemma pc tiden. Enda anledningen jag byggt själv är för att flytta över komponenter, främst hårddiskar ändrar sig inte så mycket mellan generationer. Nästa gång blir det nog att byta ut sista HDD som används för lagring med en stor SSD.

I slutändan är det väl att sänka strömförbrukningen och ändra fläktkurva på det man köpt som man spenderar mest tid på nuförtiden.

Mer om ämnet här. Tror jag en gång någonsin bytt CPU på ett nuvarande moderkort. Alla andra gånger har det blivit att man gör sig av med datorn och köper ny låda (exklusive några hårddiskar). Speciellt nuförtiden när en CPU ofta räcker 7+ år.

Har byggt egna sedan någonstans mellan Pentium D och Core 2, skulle aldrig slå mig in att köpa en färdigbyggd stationär, de kommer ju oftast vara sämre byggda än vad man själv kan få till, det är pengar jag kan lägga på bättre komponenter (även om man har pengar över så ser jag ingen anledning att betala någon för något som jag gör bättre själv), att bygga ihop en komplett dator av lösa komponenter tar ju generellt bara ett par timmar ändå, och jag kommer ändå uppgradera den förr eller senare liksom. Förstår att man vill slippa om man tycker det är jobbigt så klart, men när man byggt sina första fem burkar eller något så är det ju inte något man tänker mycket på känns det som iallafall för mig.

Skrivet av THB:

Handen på hjärtat, hur många egentligen köper enbart en ny CPU?
Det kanske är lite fler här än genomsnittet, men undersökningar visar att 90%+ kör så länge de kan på sin gamla dator och köper sedan nytt och bryr sig inte alls om det är Socket XX eller Socket XY, bara den har funktionerna och prestandan.

Kan ta mig själv som exempel, jag bygger helt nytt med ett visst antal år mellan, 2011 (2600K), 2018 (8700K), 2022 (13900K).

Vad för undersökningar, och gällde de alla datoranvändare generellt eller enbart folk som bygger eget?

För att adressera båda ovan citerade kommentarer- det luriga är att historiskt har Intel varit så stora och på sistone har de släppt så kortlivade socklar att, givetvis har de flesta inte bytt cpu på moderkort ofta, därför att det sällan funnits någon mening.
Jag har haft exakt två socklar som faktiskt fått många generationer med bra processorer, AM4 och LGA1356.

På AM4 har jag gått från 2600->3900X->5600X->5950X, och visserligen har jag bytt lite annat också, men mest för att jag haft två brukar med AM4 som slagits ihop samt att jag när AM4 var "död" uppgradera ram lite för att liksom ta min gamingrigg till sin slutgiltiga form.

Med LGA1356 som har två xeon-proppar har jag köp alltefter de gamla blir billiga på ebay och byta båda processorer två gånger, så haft sex processorer totalt i den maskiner för att slutgilttigen landa på E5-2470v2 varifrån jag inte ser något bättre upgrade path.

Så helt enkelt är det så att om en plattform lever länge nog att man kan får betydelsefull uppgradering inom den, så gör man det. Varför skulle man göra sig av med gamla och byte plattform eller byta moderkort inom samma plattform om man inte får ut något av det? Då kan man ju hellre lägga pengar på processor, GPU eller något annat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Intel är mer framåt än amd ,vilket syns väldigt tydligt i forskning och framåt drift inom x86. Väldigt konstigt med tanke på deras cpuers framfart genom tiderna.

De är tvungna att byta sockel för att kunna implementera dessa saker,sen är det också väldigt bra för oem om socklar byta ofta så folk inte uppgraderar oem, Där är amd fortfarande mik efter

AMD har ju också varit först på flera bollar. Vill Intel göra en sockel som håller lika länge som säg AM4 gjorde så skulle de kunna göra det utan allt för stora downsides. Åtminstone skulle fördelarna för majoriteten av konsumenterna vara större. Var du tidigt på am4 kunde du gå från 1700x till 3700x till 5800X3D exempelvis. Mycket mer nyttigt för konsumenten än massa tyll. Amd var väl förövrigt först på pci gen 4, 64bit till x86 etc...

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Borde väll vara på tiden att Intel börjar limma sina CPUer så kan förstå att byta sockel men inte annars

Permalänk
Medlem

Tycker man läser väldigt mycket "egen tycke" i många kommentarer här men sjukt kul att läsa , Själv gick jag från AMD athlon 64 x2 6000+ cpu till phenom x4 965 till sist FX8350 och var jätte missnöjd med sistnämnda , därefter blev det intel 6700k och nu då 10900KF , vad jag vet så har jag ALLTID bytt moderkort vid byte av CPU. och byta så fort en ny gen kommer måste nästan alltid bero på intresse/hobby av att byta för det är otroligt sällan CPU blir 100% bättre på 1 gen och att det är den som är slasktratten i spel.

Angående sockeln tyckte jag det är intressant att läsa det som nån skrev som låter mera som fakta att man byter sockeln pga begränsningar eller liknande medans AMD har kunnat hålla sig inom samma begränsningar rätt länge? den hade man velat fördjupa sig i för intresset skull.

Visa signatur

CPU:Intel i9 10900KF ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Det handlar inte endast om det du beskriver heller även om det är så det borde ha varit. Dom har medvetet väntat med att implementera tekniker som vart fullt möjliga att elektriskt integrera på samma Socket. Anledningen till det är att dom var/är en stor tillverkare av egna kretsuppsättningar till moderkort och kan tjäna mer pengar på så vis.

Ironiskt nog så kan vi ta exemplet PCI-express 4 som AMD integrerade först och som dessutom lanserades på samma socket som PCI-express 3.x.

Intel ligger generellt inte före eller är mer "framåt" som du kallar det jämfört med AMD i x86 segmentet utan är snarare väldigt efter. Att dom fortfarande implementerar standarder tidigt stämmer men dom är inte alltid först.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

meh

För mig personligen, skitsamma!

Har byggt egna datorer sedan mitten på 90talet och har ALDRIG bytt enbart CPU. Datorn byggs och håller cirka 5år sedan ersätter jag den fullständigt och ger den gamla till någon behövande.

Min helt ogrundade 😂 uppfattning: Även på sidor som swec så är det få som byter CPU när moderkortet stödjer det. Lägg en omröstning och se? gut-feeling: mindre än 5%.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Whatever

Dom kan byta så mycket dom vill. Köpt min sista Intel-produkt.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Det handlar inte endast om det du beskriver heller även om det är så det borde ha varit. Dom har medvetet väntat med att implementera tekniker som vart fullt möjliga att elektriskt integrera på samma Socket. Anledningen till det är att dom var/är en stor tillverkare av egna kretsuppsättningar till moderkort och kan tjäna mer pengar på så vis.

Ironiskt nog så kan vi ta exemplet PCI-express 4 som AMD integrerade först och som dessutom lanserades på samma socket som PCI-express 3.x.

Intel ligger generellt inte före eller är mer "framåt" som du kallar det jämfört med AMD i x86 segmentet utan är snarare väldigt efter. Att dom fortfarande implementerar standarder tidigt stämmer men dom är inte alltid först.

Med tanke på att amd knappt hjälper till med integreringen och innovation så vet jag inte...

Intel är nästan alltid de som är först adapters.
Titta bara på forskningsbudget på båda bolagen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Och jag byter ofta flera gånger. Tex på AM4 har jag haft 4 processorer i mitt x370-kort som jag köpte vid AM4-releasen.
1700X -> 2700X -> 3800X -> 5800X3D
Jag har nu ett AM5-kort med CPU och minne liggandes för montering på köksbordet. Så 8 år fick jag ut ur AM4.

Finns alltid några som köper varje generation. Själv väntar jag hellre så det känns lönt

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Finns alltid några som köper varje generation. Själv väntar jag hellre så det känns lönt

Nja, jag brukar inte köpa varje generation men under just dessa generationer hände det väldigt mycket med prestandan mellan generationerna. Samtidigt blev det billiga uppgraderingar då jag bara bytte propp. Innan så hoppade jag över ungefär 3 generationer åt gången då intel bara bytte siffror på propparna mellan generationerna. Även 7800x3d hoppades över då den inte gav skitmycket mer än 5800x3d samt att det kändes trist att gå ner i minnesmängd från 128 till 64GB. Nu har jag 96 iallafall.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det blir smärtsamt uppenbart hur artificiella sockelbytena är när AMD kör samma sockel i många generationer. Det har självklart sina nackdelar det också men med dagens moderkortspriser blir man inte lockad till Intel oavsett prestanda...

Instämmer. Tillhör skaran som kört tre CPU-generationer på AM4 (och samma moderkort). Att man kunnat gå från prestandan hos Zen 1 ända upp till Zen 3 (inkl. 3D-cache) på samma moderkort är riktigt häftigt när man tänker efter.

Nästa år blir det troligen AM5 och 9800X3D.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Nja, jag brukar inte köpa varje generation men under just dessa generationer hände det väldigt mycket med prestandan mellan generationerna. Samtidigt blev det billiga uppgraderingar då jag bara bytte propp. Innan så hoppade jag över ungefär 3 generationer åt gången då intel bara bytte siffror på propparna mellan generationerna. Även 7800x3d hoppades över då den inte gav skitmycket mer än 5800x3d samt att det kändes trist att gå ner i minnesmängd från 128 till 64GB. Nu har jag 96 iallafall.

2700 gav iaf 3% mer än 1700

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

2700 gav iaf 3% mer än 1700

Enligt techpowerup så är 2700x 10% snabbare än 1800x. Detta i en tid när Intel gav 2-4% per generation.
Dessutom förbättrade de minneskontrollern så det blev enklare att köra 4 stickor snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

Enligt techpowerup så är 2700x 10% snabbare än 1800x. Detta i en tid när Intel gav 2-4% per generation.
Dessutom förbättrade de minneskontrollern så det blev enklare att köra 4 stickor snabbt.

Enligt techpowers 2700X test såg Intel 7700K->8700K 6 % högre prestanda i 1280x720 och hela 20 % högre i "Relative performance" medan 1800X->2700X gav 6 % i spel och 8 % i "Relative performance".

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-2700x/20.html

Prestandalyften från Sandy Bridge och framåt var relativt små, det många tror jag glömmer är att det var fortfarande en tid när tick-tock fortfarande fungerade så det kom en ny CPU-modell per år. Både Intel och AMD släpper numera en ny modell var 18-24 månad, så över tid är det snare mindre ökningar nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enligt techpowers 2700X test såg Intel 7700K->8700K 6 % högre prestanda i 1280x720 och hela 20 % högre i "Relative performance" medan 1800X->2700X gav 6 % i spel och 8 % i "Relative performance".

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-2700x/20.html

Prestandalyften från Sandy Bridge och framåt var relativt små, det många tror jag glömmer är att det var fortfarande en tid när tick-tock fortfarande fungerade så det kom en ny CPU-modell per år. Både Intel och AMD släpper numera en ny modell var 18-24 månad, så över tid är det snare mindre ökningar nu.

Jo men 1700X till 2700X gav 13% högre prestanda i relative och 11% i spel på samma sida och gav dessutom en stabilare minneskontroller. Dvs jag kunde köra 128GB 3600Mhz i CL18 på 4 stickor på den, det orkade inte min 1700x göra.

Visa signatur