Microsoft försvarar TPM-kravet för Windows 11 igen

Permalänk
Melding Plague

Microsoft försvarar TPM-kravet för Windows 11 igen

Föklaringen är ännu ett försök att få dig att uppgradera till Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice try Micro$oft, men aldrig i livet att jag går tillbaka till Windows 11.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Personligen välkomnar jag dårskap i denna stil där de öppet och rakt visar sitt hänsynslösa kundförakt, det driver på folks vilja att söka efter alternativ....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Kan inte Microsoft ha en kampanj med 50% rea på Steam Deck för de som inte vill ?upp?gradera till Windows 11.

Permalänk
Medlem

Asså de kan försvara det hur mycket de vill, men det kommer fortsätta kännas som helt tomma ord så länge som hela generationer av processorer med inbyggda TPM som på pappret fyller kraven fortfarande inte duger, likaså hur externa supportade TPM-moduler inte heller funkar om prollen är "för gammal".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nice try Micro$oft, men aldrig i livet att jag går tillbaka till Windows 11.

Here we go again...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tror dock majoriteten av dagens användare av Windows kommer foga sig och uppgradera sin hårdvara för att möta kraven än att fulhacka / kringgå TPM-kravet eller gå över till annat operativsystem.

Även om det hade vart riktigt skönt att M$ fick sig en känga av kännbart tapp i användarantal… men det tror jag inte kommer ske dock.

Däremot kommer säkerligen en hel del ligga kvar på Windows 10 trots att det inte uppdateras. Vi såg det med Windows 7 och likväl Windows XP.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hönshuset blir säkert jättesäkert efter räven ätit upp alla hönsen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

TPM betyder "too painful migration". Kortfattat många kommer byta OS till något annat som tex Mac eller Linux.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Kan inte byta till win11, så då får väl min win10 burk bli en botnet inge jag bryr mig om.
Eller så byter jag till Linux, ska testa mint på en annan äldre burk jag har först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tror dock majoriteten av dagens användare av Windows kommer foga sig och uppgradera sin hårdvara för att möta kraven än att fulhacka / kringgå TPM-kravet eller gå över till annat operativsystem.

Även om det hade vart riktigt skönt att M$ fick sig en känga av kännbart tapp i användarantal… men det tror jag inte kommer ske dock.

Däremot kommer säkerligen en hel del ligga kvar på Windows 10 trots att det inte uppdateras. Vi såg det med Windows 7 och likväl Windows XP.

Jag har tänkt att jag ska byta till annat OS när/innan Win 10 blir för utdaterat.
Men du har troligen rätt i att en stor del kommer foga sig.

Permalänk
Medlem

Vad händer när Win 10 "slutdatum" nås? Jag har utgått från att typ inget händer annat än att jag slipper dessa förbaskade påtvingade uppdateringar i tid och otid. Jag kör Win 11 på jobbet och jag vill verkligen inte ha skiten hemma, så någon nedgradering till Windows 11 kommer inte på fråga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Om, och jag menar om, hälften av Windows tjänster hade slutat fungera utan TPM, eller i alla fall blivit av med några essentiella funktioner så kanske

Ställer du en dator med Windows 11 bredvid varandra, där ena saknar TPM så tror jag inte det går att märka skillnad i praktiken. Vad är då poängen alls?

Om de verkligen ville ha TPM kan de också basera sig på att det alltid finns och därmed att saker slutar fungera utan detta, men så har det fortfarande inte blivit

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har tänkt att jag ska byta till annat OS när/innan Win 10 blir för utdaterat.
Men du har troligen rätt i att en stor del kommer foga sig.

Varför vänta?

Skrivet av medbor:

Ställer du en dator med Windows 11 bredvid varandra, där ena saknar TPM så tror jag inte det går att märka skillnad i praktiken. Vad är då poängen alls?

Om de verkligen ville ha TPM kan de också basera sig på att det alltid finns och därmed att saker slutar fungera utan detta, men så har det fortfarande inte blivit

Man kan inte se skillnaden på ytan, men MS hittar inte på när det kommer till TPM (med secureboot påslaget också). Det gör hela systemet mer säkert, man kan signera mjukvara och validera hela kedjan från boot till att man faktiskt är inne i OSet. Däremot tycker jag inte att det ska vara ett krav för uppgradering, det är där problemet ligger.

Skrivet av Hurtigbullen:

Vad händer när Win 10 "slutdatum" nås? Jag har utgått från att typ inget händer annat än att jag slipper dessa förbaskade påtvingade uppdateringar i tid och otid. Jag kör Win 11 på jobbet och jag vill verkligen inte ha skiten hemma, så någon nedgradering till Windows 11 kommer inte på fråga.

Vad händer om du slutar byta olja i bilen? Vartefter tiden går kommer ditt OS ha fler och fler upptäckta säkerhetshål som inte lagas, och tillslut kommer det vara svårt att undvika att bli infekterad av diverse malware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Here we go again...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Hade gärna uppgraderat till win 11 men min hårdvara är en generation för tidig🙁

Permalänk
Medlem

Vill inte ha Microsofts krypteringslösningar. Visst är det säkert bra att ha någon form av diskkryptering op en bärbar enhet. Men på en stationär dator är det onödigt, och ska du spela får man ytterligare ett prestandatapp att leva med. Har Windows 11 på spelburken men blir den påtvingad kryptering, CoPilot och annat MS-skräp man inte vill ha så blir det nog dags att börja böna och be Nvidia om bättre Linux-drivare.

Permalänk
Medlem

Tips på vilken Linux-distro jag ska installera på morsans dator med 6e generationens Intel? Hon har bara använt Windows och vill inte lära sig nåt nytt. Det som används mest är Word, Firefox, se på film samt spela de inbyggda kortspelen i Windows.

Har själv aldrig använt Linux som desktop, så är också rätt ny där, men antar att jag också får installera och lära mig samtidigt så jag kan agera IT-support, för jag är inte alls sugen på Windows 11. Har lekt med Linux-servrar, så den delen är jag rätt så bekant med redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tips på vilken Linux-distro jag ska installera på morsans dator med 6e generationens Intel? Hon har bara använt Windows och vill inte lära sig nåt nytt. Det som används mest är Word, Firefox, se på film samt spela de inbyggda kortspelen i Windows.

Har själv aldrig använt Linux som desktop, så är också rätt ny där, men antar att jag också får installera och lära mig samtidigt så jag kan agera IT-support, för jag är inte alls sugen på Windows 11. Har lekt med Linux-servrar, så den delen är jag rätt så bekant med redan.

Linux Mint. Väldigt enkelt att ha att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det absolut enklaste sättet att testa är att skaffa en USB-sticka på minst 8-16GB?, osäker på om 4GB räcker men ja.
Ladda ner linux mint ISO från: https://www.linuxmint.com
Använd tex Rufus: https://rufus.ie/en/ för att lägga ISO:n på USB-stickan.
Boota sedan upp från USB-stickan och testa.
Det kommer vara lite långsammare än om det är installerat på en SSD, men det ger en möjliget att känna på OS:et innan man tar ett beslut om att faktiskt installerat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om, och jag menar om, hälften av Windows tjänster hade slutat fungera utan TPM, eller i alla fall blivit av med några essentiella funktioner så kanske

Skrivet av dlq84:

Man kan inte se skillnaden på ytan, men MS hittar inte på när det kommer till TPM (med secureboot påslaget också). Det gör hela systemet mer säkert, man kan signera mjukvara och validera hela kedjan från boot till att man faktiskt är inne i OSet. Däremot tycker jag inte att det ska vara ett krav för uppgradering, det är där problemet ligger.

Ja alltså, om frågan är vad poängen med de aktuella säkerhetsfunktionerna är så är det ju lätt att peka på fördelar och även tydligt hur funktionerna hänger ihop med hårdvarukraven. Så långt inga direkta konstigheter.

Det som däremot är värt att ifrågasätta är just varför man bestämt att hårdvarukraven för dessa *valbara* funktioner blockerar uppgradering.

(Sedan har ju de "hårda" hårdvarukraven (som i vad som faktiskt krävs för operativet öht ska fungera) också höjts något, men då är det verkligt gamla system som påverkas och det känns väl som att det skulle accepteras på ett annat sätt.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det stora negativa med TPM är att det är så säkert att det till och med låser ute legitima användare, den som äger datorn.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

bitlocker = ransomware

Permalänk
Medlem

Om folk inte längre vill köra Windows 10 efter oktober - byt
Om ni inte vill köra Windows 11 - Gör det inte
Förstår inte gnället.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Om folk inte längre vill köra Windows 10 efter oktober - byt
Om ni inte vill köra Windows 11 - Gör det inte
Förstår inte gnället.

Välbefogad kritik =/= gnäll

Microsoft har en lång historik av konsumentfientlig beteende.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Asså de kan försvara det hur mycket de vill, men det kommer fortsätta kännas som helt tomma ord så länge som hela generationer av processorer med inbyggda TPM som på pappret fyller kraven fortfarande inte duger, likaså hur externa supportade TPM-moduler inte heller funkar om prollen är "för gammal".

Vilka "processorer med inbyggda TPM som på pappret fyller kraven" är det som inte duger?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Skrivet av maweric:

Vilka "processorer med inbyggda TPM som på pappret fyller kraven" är det som inte duger?

Hårdvarukraven består av flera separata krav. TPM 2.0 är ett av dem (men kan mycket riktigt uppfyllas av processorn i en någorlunda modern plattform), processorkravet handlar om något annat.

Processorkraven har inte med TPM att göra, där handlar det istället om att processorn ska ha MBEC (Intel) / GMET (AMD) / TTS2UXN (ARM64) för att VBS/HVCI-prylarna i Windows ska fungera bra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Windows 11 är helt ok, men det jag inte vill ha är obligatorisk bitlocker. Som gjort för krångel i samband med ominstallationer, speciellt oplacerade.

Visa signatur

OS:Windows 11 23H2 Pro for Workstations 64-bit Build 22631.5116|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| 2 st Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe4|1 st Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför vänta?

Vad händer om du slutar byta olja i bilen? Vartefter tiden går kommer ditt OS ha fler och fler upptäckta säkerhetshål som inte lagas, och tillslut kommer det vara svårt att undvika att bli infekterad av diverse malware.

och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Skrivet av evil penguin:

Hårdvarukraven består av flera separata krav. TPM 2.0 är ett av dem (men kan mycket riktigt uppfyllas av processorn i en någorlunda modern plattform), processorkravet handlar om något annat.

Processorkraven har inte med TPM att göra, där handlar det istället om att processorn ska ha MBEC (Intel) / GMET (AMD) / TTS2UXN (ARM64) för att VBS/HVCI-prylarna i Windows ska fungera bra.

Intel Kaby Lake (7:e gen) är väl det främsta exemplet här. Denna ska enligt spec ha stöd både för TPM 2.0 och MBEC.

Tydligen fanns TPM 2.0 redan från Intel Skylake (6:e gen), men MBEC verkar ha kommit först i Kaby Lake.