Krönika: Youtube – 20 år av trams, prylar och gemenskap

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Youtube – 20 år av trams, prylar och gemenskap

André ser tillbaka på hur en sajt för trams och kattvideor blev en naturlig startpunkt för allt från tekniknörderi till globala fenomen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Värsta med YouTube är algoritmerna. Det är nästan omöjligt att hitta saker man faktiskt söker på, utan man får allehanda skit som är helt orelaterat till ens sökning som flyger i ansiktet på en.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

I början var det forum communities och sedan lite YouTube. Jag har svårt att greppa vart folket idag är och gör på nätet. För mig känns YouTube fortfarande som mycket fakta kanaler och detta trams och liknande mer har gått till andra ställen.

Permalänk
Medlem

En sajt för kattvideor har blivit en naturlig startpunkt för allt från tekniknörderi till globala fenomen

Ibland kan det fortfarande vara kul att se videor med katter, hundar eller andra djur.

Men det är väl ganska mycket teknik för mig. Datorer, nätverk, retro, bilar, motorcyklar, trampcyklar och sånt.

I början upplevde jag att kvalitén på YouTube var ganska låg.
Men sen har det blivit mer blandat.
Det är fortfarande möjligt för någon att 'filma på en potatis' och ladda upp.
Å andra sidan finns det de som använder professionella kameror och drönare och editering och grejer att vissa videor är på en nivå som är mer som en seriös tv produktion.

Det är väl delvis sånt som gjort YouTube mer kommersiellt än det var från början.
Visst det var väl aldrig gjort som välgörenhet, men att den kommersiella sidan märks mer i modern tid.
När YouTube kanaler kan vara ett team med folk. När folk presenterar. Kameramän, Redigerare osv.
När vissa ska kunna leva på att vara YouTuber.
Då blir hela sidan med reklam, sponsoravtal, merch, mm en större grej.
Kan vara tjatigt.
Men visst förstår jag.
Det innebär också att folk kan göra saker de annars inte hade kunnat göra och kan delge världen det för den som vill se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Värsta med YouTube är algoritmerna. Det är nästan omöjligt att hitta saker man faktiskt söker på, utan man får allehanda skit som är helt orelaterat till ens sökning som flyger i ansiktet på en.

Det är sjukt hur dåligt det blivit. Söker man på något som inte är hjärndöd smörja går det knappt att hitta något längre. Du får tre träffar som är relevanta, sen lite shorts, en lista baserad på videos du tittat på tidigare och sen kanske några löst relaterade resultat som inte alls var vad du letade efter.

Värsta är att det här måste vara medvetet. Förr kunde man ju få bra träffar. Algoritmerna lär ju inte ha blivit mindre kraftfulla och träffsäkra genom åren, så rimligen väljer de då att ge skitresultat. Användare som aktivt söker efter något straffas och försöker ledas till passivt doomscrollande.

Jag hoppas skiten går under och ersätts av något som faktiskt är bra.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Vet man vad man söker efter så tycker jag inte det är några som helst problem att hitta det. Men det är ju just det som gör det svårt att hitta saker... man måste veta vad man letar efter. Precis som på google såklart... vet man vad man söker efter så hittar man det.

Ibland kan man sitta och leta efter en viss låt eller musikvideo ibland t.ex. men det är svårt när man inte minns namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Vet man vad man söker efter så tycker jag inte det är några som helst problem att hitta det. Men det är ju just det som gör det svårt att hitta saker... man måste veta vad man letar efter. Precis som på google såklart... vet man vad man söker efter så hittar man det.

Ibland kan man sitta och leta efter en viss låt eller musikvideo ibland t.ex. men det är svårt när man inte minns namnet.

Jag har absolut noll problem att hitta vad jag söker efter, på Google. Ofta så får jag faktiskt använda mig av Googles videosökning för att faktiskt få de resultat över youtube, som jag vill ha.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Youtube är på det stora hela fantastiskt, men bygger helt på att man kurerar sin prenumerations-feed och aldrig kollar på något annat. Rekommendationer, shorts etc är cancer.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Tja, YouTube var riktigt fint där innan Google köpte upp. Den tiden då reklamen var kort och human, då man kunde för-buffra en hel video och spara offline var inget konstigt.

YouTube idag är bedrövligt långsamt, har reklamavbrott som liknar Tablå-Tv eller en prenumeration som är löjligt dyr givet hur få ören som går till de som skapa material. Buffering är helt död och likaså tumma ner.

Kvar är propagandan, de betalda placeringarna och allmän cancer. Kan inte ens kolla hur man byter motorolja utan att få Incel-propaganda Andrew Tates senaste psykos i sitt flöde. Youtube är en skam numera. Är vän bara boomers wom betalar och kids som blir så härligt indoktrinerade...
Money talks

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

En sajt för kattvideor har blivit en naturlig startpunkt för allt från tekniknörderi till globala fenomen

Ibland kan det fortfarande vara kul att se videor med katter, hundar eller andra djur.

Men det är väl ganska mycket teknik för mig. Datorer, nätverk, retro, bilar, motorcyklar, trampcyklar och sånt.

I början upplevde jag att kvalitén på YouTube var ganska låg.
Men sen har det blivit mer blandat.
Det är fortfarande möjligt för någon att 'filma på en potatis' och ladda upp.
Å andra sidan finns det de som använder professionella kameror och drönare och editering och grejer att vissa videor är på en nivå som är mer som en seriös tv produktion.

Det är väl delvis sånt som gjort YouTube mer kommersiellt än det var från början.
Visst det var väl aldrig gjort som välgörenhet, men att den kommersiella sidan märks mer i modern tid.
När YouTube kanaler kan vara ett team med folk. När folk presenterar. Kameramän, Redigerare osv.
När vissa ska kunna leva på att vara YouTuber.
Då blir hela sidan med reklam, sponsoravtal, merch, mm en större grej.
Kan vara tjatigt.
Men visst förstår jag.
Det innebär också att folk kan göra saker de annars inte hade kunnat göra och kan delge världen det för den som vill se.

Min resa med. YouTube liknar din resa. Katter och Hundar video 📹 kan jag titta på någon gång för att det är komiskt. Det var kul att titta 👀 på när folk - av misstag - ramlade, spillde tappade eller att något sprack (en inblick i andras komiska vardag).

Sedan dök 'filma på en potatis' videos 📹 upp. Dessa upplevde jag som de mest 'Hjärta och Själ' filmer 📼 oftast väldigt spontana.

När de mer 'TV 📺 produktion' videos dök upp så var det kul att de facto kunna få en BRA närbild på ett ämne som man är intresserad av. De videos som är reklam för 'ras hit' och bo på detta hotell' anser jag är tråkiga. Så någonting mellan: 'Filma en potatis' och TV produktion' tycker jag är trevligast.

Jag kollar på en del språk videos. Det är kul.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

En av mina första minnen av youtube är att jag kollade på en instruktionsvideo hur man stryker skjortor. Det var för att jag ville se fin ut för damen jag hade bjudit hem till mig på middag. Nu är vi gifta och har tre barn.

Som många av er andra har jag inte mycket för algoritmerna eller AI skräp som förpestar ner sökresultaten. Det är inte unikt för Youtube utan Google och Instagram är likadant. Riktigt tråkig utveckling

Permalänk

Utvecklingen från kattvideor till tv-shop är horribelt, makten tillbaka till pöbeln!!!

Permalänk
Medlem

Communitys pånyoutubex små grupper av folk kring vissa intressen eller bara random, var skitbra.

Nu skulle dom bara kunna kalla det en vanlig tv kanal, och rekommendationer etc är faktiskt riktigt värdelösa numera.

Permalänk

Jag har ett konto på youtube från 2007 med miljontals visningar, har dock tappat bort lösenordet och har inte kunnat få tillbaks det sedan 2008 p.g.a att youtube blev sålt. Det gör lite ont att se att kanalen fortfarande får visningar och är säkert värt en del idag.... det är mitt youtube minne! :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Jag har ett konto på youtube från 2007 med miljontals visningar, har dock tappat bort lösenordet och har inte kunnat få tillbaks det sedan 2008 p.g.a youtube blev sålt. Det gör lite ont att se att kanalen fortfarande får visningar och är säkert värt en del idag.... det är mitt youtube-minne! :<

Nämen!
Beklagar!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk

Jag tittar på Youtube i fåtöljen istället för TV. Finns alltid något nytt att titta på och ingen reklam tack vare Premium.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tycke helt klart youtube är bättre idag än i början. Behöva söka i början men nu har man de senaste videos från sina prenumerationer högst upp tillsammans med ett lr två förslag.

Skrivet av Alexraptor:

Jag hittar oftast vad jag söker efter. Nästan alltid.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]