Permalänk

Nätverkskabel?

Är denna Nätverkskabeln
dålig bara för att den är billig?

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Tja... tillverkar du en egen lika lång med material från Elfa kostar den dig 125 kr... Lär inte vara någon större skillnad på den och den i din länk.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Hedersmedlem

UTP = oskyddad
FTP = skyddad med metallfolie
STF = skyddad med koppartrådar

Skyddad från elektromagnetisk störning alltså, så ja man kan säga att den är sämre och i värsta fall kan du få en liten prestandaförlust om det är mycket störningar där kabeln skall dras. men troligast är att du inte märker något.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
UTP = oskyddad
FTP = skyddad med metallfolie
STF = skyddad med koppartrådar

Skyddad från elektromagnetisk störning alltså, så ja man kan säga att den är sämre och i värsta fall kan du få en liten prestandaförlust om det är mycket störningar där kabeln skall dras. men troligast är att du inte märker något.

Ordet skall vara Skärmad inte skyddad.
Sättet som kabelparen i en TP-kabel ansluts i kontakten innebär i sig ett fullgott skydd mot rimliga yttre störningar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Kan det bli störningar om man drar en TP-kabel i samma rör som en teleledning? Tänkte göra så här hemma och har inga planer på att köpa skärmat. Undrar även, är det skillnad på kabel och kabel? Tänkte köpa mig en rulle med 25m på, men skiljer det sig i kvalitet mellan olika kablar? Har en gammal jag fick med när vi köpte ISDN, det är en vanlig kabel med 8 trådar i. Ser väldigt billig ut Vart rekomenderas annars att köpa?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Att dra tillsammans med telefonkabel skall inte orsaka störnngar.
Det som är viktigt är att det är en riktig TP-kabel. Alltså att kablarna är tvinnade parvis i kabeln och att de ansluts rätt i kontakten. Det duger alltså inte med vilken 8-ledare som helst och ej heller att koppla efter eget huvud.
Störningsokänsligheten ligger just i partvinningen och sättet den utnyttjas vid inkoppling.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok då är jag med på det hela. Tack för hjälpen. Det jag hittade var en riktig TP kabel, för brun, grön, blå och orange är tvistade i par. Perfekt. Tack en gång till!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Och här finns en bra referens över hur du skall koppla kontakten så att kabelparen hamnar rätt:
http://www.kjell.com/kjellfakta/natv_kontakter/

/H

Visa signatur

Permalänk

Åsså ska du inte tvinna upp paren mer än 1-1½ cm i ändarna när du ska klämma dit en kontakt. Då kan du få NEXT (Near End Cross Talk) och då spelar det ju ingen roll (typ) att det är fint tvinnat resten av kabelns längd.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen

Visa signatur

-

Permalänk

Usch å fy för billiga nätverkskablar.. Jag har megaproblem om jag använder sunkiga kablar. massa tappade paket och prestanda förlust osv...

Permalänk
Medlem

Aj då. Hoppas inte jag upplever dom problemen. Kabeln värkar vara schysst. Ska snart börja dra!

Visa signatur

-