Permalänk
Medlem

Sirius - Sattelituppkoppling?

Hejsan! Nu är det så att jag lär flytta ut på landet inom något år och jag tror inte vi kommer att ha tillgång till fiber eller något annat kabeldraget bredband. Frågan till er vilka alternativ finns det (hastigheten är inte så viktig) ?

Jag har nu börjat se reklam för Sirius på tv, men jag hittar inte några priser, inte något alls om dem. Vet ni vad det kostar i anslutning / månadsavgift ?

Vet ni andra alternativ som kan vara värda att titta på?

/MVH ThomasT

Ps. Ni får gärna citera det här inlägget så jag inte glömmer bort att jag skrivit en tråd här.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Sirius - Sattelituppkoppling?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT
Hejsan! Nu är det så att jag lär flytta ut på landet inom något år och jag tror inte vi kommer att ha tillgång till fiber eller något annat kabeldraget bredband. Frågan till er vilka alternativ finns det (hastigheten är inte så viktig) ?

Jag har nu börjat se reklam för Sirius på tv, men jag hittar inte några priser, inte något alls om dem. Vet ni vad det kostar i anslutning / månadsavgift ?

Vet ni andra alternativ som kan vara värda att titta på?

/MVH ThomasT

Ps. Ni får gärna citera det här inlägget så jag inte glömmer bort att jag skrivit en tråd här.

http://www.nsab.se/images/Company_connection_0612.pdf

Vad jag förstår av det dokumentet så säljer de lösningar till internetleverantörer. jag tror inte de säljer sin bredbandstjänst direkt till privatpersoner.

Gissningar då givetvis

http://www.swepet.com/main.html är ett företag som säljer sirius satelit vidare tex

Bah, det är bara satelit nedströms, till skillnad från tex tiscalis sateliterbjudande, så man måste vara uppkopplad med modem samtidigt

PRISER
Startavgift:
Inklusive satellitmottagare.
1.995 kr
Satellitmottagaren lånas och ska returneras efter avslutad tjänst.

Enbart Startavgift.
995 kr

Antenntillbehör:
TwinLNB (för er som har Canal Digital eller ViaSat)
495 kr inkl 25 meter kabel

Månadskostnad:
512 Kbps - 395 kr / månad.
1 Mbps - 695 kr / månad.
2 Mbps - 995 kr / månad.

Dessa priser avser maximal nerladdning per månad på 3Gb därefter gäller best effort d.v.s att ni får 64Kbps när nätet har hög belastning men ni får er vanliga hastighet då belastningen är låg. Ni kan således ladda ner mer än 3Gb men med varierande hastighet. Normalanvändare ligger på mellan 1-2Gb per månad.

Månadskostnad Lighttjänst:
512 Kbps - 195 kr / månad.
Detta pris avser maximal nerladdning per månad på 200Mb därefter gäller best effort d.v.s att ni får 64Kbps när nätet har hög belastning men ni får er vanliga hastighet då belastningen är låg. Ni kan således ladda ner mer än 200Mb men med varierande hastighet. Detta är en tjänst som främst är till för kunder som surfar och sköter betaltjänster m.m på internet.

Upp och nedgraderingar mellan olika hastigheter/tjänster debiteras 100 kr i administrativ avgift.
All fakturering sker månadsvis i förskott.
Frakt tillkommer på ovanstående hårdvaror.

OBS! Telekostnad för uppkopplad tid med modemet tillkommer.

Modemtaxa:
23 öre/min - 8.00-18.00
11,5 öre/min - Kvällar & helger
45 öre - Uppkopplingsavgift

Detta debiteras en månad i efterskott från Swepet Satellit AB.

Support:
Support där fel i kundutrustningen konstateras debiteras 100 kr för varje påbörjad halvtimme.

Alla ovanstående priser är inkl moms.

FAQ
1. Måste telefonmodemet vara uppringt under hela nerladdningen.

Svar: Ja detta p.g.a att din dator måste kvittera alla mottagna paket från internet servrarna

2. Om jag redan har en parabol för TV mottagande kan jag även använda den till datamottagning.

Svar: Ja om ni byter det mikrovågshuvudet (LNB) som är riktat mot sirius3 mot ett TwinLNB och drar ner en kabel till satellitmodemet och kopplar in den andra utgången från TwinLNB´t mot TV mottagaren så kan ni titta på TV samtidigt som ni surfar.

3. Kan jag ändra hastigheten på min uppkoppling utan att byta utrustning.

Svar: Ja men till en administrativ kostad på 100 kr per tillfälle, ändringen utförs inför nästkommande faktura.

4. Kan man dela uppkopplingen på flera datorer.

Svar: Ja detta är vanligt då flera i familjen vill nyttja tjänsten samtidigt.

Permalänk
Medlem

Äsch, vart riktigt hoppfull när jag började läsa Mental's inlägg, men sen när jag kom ner till "OBS! Telekostnad för uppkopplad tid med modemet tillkommer." så var det inte så kul längre =/

Permalänk
Medlem

fixa tiscalisat då... jag bor ute i skogen och har tiscalisat.. funkar helt okej..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajser
fixa tiscalisat då... jag bor ute i skogen och har tiscalisat.. funkar helt okej..

Nackdelen med det är ju startkostnaden+ månadskostnaden. Sen är det väl inte så värst snabbt heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Utrustning & Installation 16000 kr/månad
Abonnemang 799 kr/månad
Jo, tiscali är inte billigt

Uppladdningshastighet
Upp till 128 kbps

Nedladdningshastighet
Upp till 400 kbps

Datamängdsbegränsning
1,5 GB per månad

Inte kul det heller

Permalänk
Medlem
Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
www.viasat.se

Är väl enkelriktad så modem behövs iaf om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Datamängdsbegränsning
1,5 GB per månad

det stämmer inte... det är borta nu... dom fick för många klagomål...

hastigheten brukar ligga runt 70kb/s från dc...

Permalänk
Medlem

dåliga svartider är väl det som är största nackdelen, så var det förut iaf, Lajser, hur hög ping har du mot sunet?

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

hehe sant... den är inte o leka med... runt 650ms till sunet...

Permalänk
Medlem

ajdå, lite surt att spela med men ..

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Nu har jag beställt viasats satelit modem får se hur det blir.
En sak är klart iaf quake e det bara att lägga ner ..tyvär..

Permalänk
Medlem

Worldonline går att köra norr om sundsvall utan problem. Det går få det andra tankar.
Jag tror att det kostar 99 kr/mån.
Du behöver inte vara uppkoplad för att få det som andra tankar.
Du får ner ca 20 gb över natten...

Däremot så måste du betala extra om du tankar mer än någon viss mängd. du måste också vara uppkopplad via modem för att kunna surfa.

Jag tror att det är så... en kompis i skogen har/hadde sånt...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE