Permalänk
Medlem

Final fantasy 7

hej ja spelar final fantasy 7 på pc. men det är så att mitt ljud cpar sig nu ! ja tror det är för att ja instalerade xp patchen eller om det är nått annat som hänt!?
någon som spelar det som förstår ?

Visa signatur

/Hensan [Client | [V-Kylt] AMD 2.4Ghz @ 2.6Ghz | Ep0x 9npaj | 1.5Gb ddr 3200| geforce 7600gt 256ddr |4st 250 gig sata2| Nec 3450 | Logitech Dual Optical | Microsoft Mulitmedia | ] [Server | Msi K7 Turbo Delta | 2.0 Ghz | 640 Sdr (133) | Geforce 4 Ti4200 128ddr |

Permalänk

Japp jag förstår. Spelet är inte gjort att spela på PC. Dra fram en PSX/PS2 och njut av världens bästa spel som det är menat.

Final fantasy portningarna till PC är riktigt dåliga

Permalänk
Medlem

Funderade på att köpa det till Pc:n också förut, men det är alltså inget att rekommendera?
Synd bara att man får ont i hufvudet och får kräkningar i början av spelet. Tänka sig att man tyckte det spelet var snyggt förr i tiden. Och det var det.

Visa signatur

Att läsa följande text och göra följande uppgifter:

Permalänk

fan,final fantasy 7 utan ljud,illa illa.utan ljud ryker 50% av spelets storhet/underhållning=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oLooX
Funderade på att köpa det till Pc:n också förut, men det är alltså inget att rekommendera?
Synd bara att man får ont i hufvudet och får kräkningar i början av spelet. Tänka sig att man tyckte det spelet var snyggt förr i tiden. Och det var det.

Ont i huvudet , kräkningar? Är du säker på att det inte var ett PC spel du körde?

FF7 är snyggt, klart det är pixligt, men det är väl oväsentligt? Tycker det finns många snygga 8-bits spel även om de verkligen är jätepixliga.

Permalänk
Hedersmedlem

"Cpar sig"? Kan du förklara lite mer ingående hur ljudet kan ha en hjärnskada?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex
"Cpar sig"? Kan du förklara lite mer ingående hur ljudet kan ha en hjärnskada?

naj det kan det ju knappast, men det kan ha varit ett cp som gjort ljudet, annars har du en poäng

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oLooX
Funderade på att köpa det till Pc:n också förut, men det är alltså inget att rekommendera?
Synd bara att man får ont i hufvudet och får kräkningar i början av spelet. Tänka sig att man tyckte det spelet var snyggt förr i tiden. Och det var det.

Får du epilepsianfall eller vad orsakar kräkningarna?
Jag tycker fortfarande det spelet är snyggt. Den grafiken passar perfekt till spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joel.lindgren
Final fantasy portningarna till PC är riktigt dåliga

FF7-porten är väl ändå en ganska bra portning, skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

jo men ja hittade en patch, för det var så att ingen av minigamesen som funkade så då fanns det en 1.3patch (xp) men då änndrade den Allt. men sedan när ja googlat lite så hittade ja "minigamesPatch" om man säger så. så nu funkar ljudet och spelet och det är sköönt började precis på anndra skivan nu

Visa signatur

/Hensan [Client | [V-Kylt] AMD 2.4Ghz @ 2.6Ghz | Ep0x 9npaj | 1.5Gb ddr 3200| geforce 7600gt 256ddr |4st 250 gig sata2| Nec 3450 | Logitech Dual Optical | Microsoft Mulitmedia | ] [Server | Msi K7 Turbo Delta | 2.0 Ghz | 640 Sdr (133) | Geforce 4 Ti4200 128ddr |

Permalänk
Medlem

Jag undrar när moderatorerna lär sig undvika att ställa retoriska frågor...
De borde ha lärt sig att inte överskatta vår intelligens vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Ojsan. Jag menade det förstås inte så. Jag tycker det har sin charm, men det... hackar.
Fast jag har då en riktigt gammal psx version med en laser som knappt kan läsa något längre. Jag kanske skulle ta och spela igenom det igen snart, nu när jag har en ps2 menar jag.

Och det där med kräkningar var kanske att ta i. Grafik är inte allt, men det ska endå vara en charm i grafiken och den ska passa spelet. Och det gör den ju. Så jag har ändrat mig, det ÄR snyggt.

Visa signatur

Att läsa följande text och göra följande uppgifter:

Permalänk
Medlem

En riktigt bra funktion med FF7 på PC är att man har möjligheten att ladda in en SoundFont2 så ljuden blir så tillverkarna har tänkt sig.

Musiken på FF7 är midifiler. Om man kör med standard midiljudet låter musiken RIKTIGT dåligt.
Om man däremot laddar in den 3.5 MByte stora SoundFont2 filen till ljudkortet (fungerar 100% på nästan alla Cretaive´s ljudkort, men funkar på många andra ljudkort med) så blir musiken en exakt kopia på PS1 ljudets musik.

Filen ligger på installationsskivan under:
Z:\data\midi\sf2\FF7.sf2

Sedan att det skulle vara fulare på PC är ju rent nonsens.
Bakgrundsbilderna och filmerna har exakt samma upplösning som på PS1.
Det är bara att man inte ser hur fult konsolspel är på en TV då 99% av alla som kör konsoler på TV kör enbart med Video eller S-video. Koppla in konsolen via RGB kabel så märker man plötsligt att grafiken suger på dom flesta konsoler.
Tänk på att upplösningen inte är direkt stor på en TV.

På PC så är upplösningen högre på 3D objekten i FF7 (om man kör en patch så man nyttjar grafikkortets 3D egenskaper) så därför är spelet snyggare på PC än på PS1.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Då är frågan vart kan man hitta den patchen ?

Permalänk
Avstängd

Re: Final fantasy 7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hensan
hej ja spelar final fantasy 7 på pc. men det är så att mitt ljud cpar sig nu ! ja tror det är för att ja instalerade xp patchen eller om det är nått annat som hänt!?
någon som spelar det som förstår ?

Har du msn? maila mig på per_87@hotmail.com iallafall

Visa signatur

Mja...

Permalänk

Fråga men va *f ord* Hittar man FF7 till data? Det är det bästa som hänt mig i spel väg..

Fick tyvärr damp på det och pajja playstation skivorna

Visa signatur

Bob had bitch-tits becaus his testrone level was to high.

Permalänk
Medlem

Kolla om någon av dessa patchar fungerar.
Det är inte säkert dom fungerar i XP, har inte testat.

http://www.gamesdomain.co.uk/patches/f.html

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Ja hittade denna ff7_chocobopatch sedan avinstalerade ja xp patchen så nu funkar ljudet fint och seplet
Knashatt: du menar att ja ska kopiera dem och lägga midi filerna i sounds i c:\finalfantasy7\midi ?

Visa signatur

/Hensan [Client | [V-Kylt] AMD 2.4Ghz @ 2.6Ghz | Ep0x 9npaj | 1.5Gb ddr 3200| geforce 7600gt 256ddr |4st 250 gig sata2| Nec 3450 | Logitech Dual Optical | Microsoft Mulitmedia | ] [Server | Msi K7 Turbo Delta | 2.0 Ghz | 640 Sdr (133) | Geforce 4 Ti4200 128ddr |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
En riktigt bra funktion med FF7 på PC är att man har möjligheten att ladda in en SoundFont2 så ljuden blir så tillverkarna har tänkt sig.

Musiken på FF7 är midifiler. Om man kör med standard midiljudet låter musiken RIKTIGT dåligt.
Om man däremot laddar in den 3.5 MByte stora SoundFont2 filen till ljudkortet (fungerar 100% på nästan alla Cretaive´s ljudkort, men funkar på många andra ljudkort med) så blir musiken en exakt kopia på PS1 ljudets musik.

Filen ligger på installationsskivan under:
Z:\data\midi\sf2\FF7.sf2

Sedan att det skulle vara fulare på PC är ju rent nonsens.
Bakgrundsbilderna och filmerna har exakt samma upplösning som på PS1.
Det är bara att man inte ser hur fult konsolspel är på en TV då 99% av alla som kör konsoler på TV kör enbart med Video eller S-video. Koppla in konsolen via RGB kabel så märker man plötsligt att grafiken suger på dom flesta konsoler.
Tänk på att upplösningen inte är direkt stor på en TV.

På PC så är upplösningen högre på 3D objekten i FF7 (om man kör en patch så man nyttjar grafikkortets 3D egenskaper) så därför är spelet snyggare på PC än på PS1.

Jo, den högre upplösningen (och texturfiltreringen) gör ju att striderna är väldigt mycket än på Playstation, men samtidigt så står nu de högupplösta objekten ut mot de förrenderade, lågupplösta bakgrunderna vilket gör det fulare där. Filmerna ser ju också förjäkliga ut jämfört med på Playstation-versionen.

Permalänk
Medlem

Snälla Hjälp mej någon snälla nu har det Ballat UR Helt alltså det började med att det Gick seeegt i Menyerna och så ! och ja testade med att Avinstalera det och instalerat det Funkade inte instalerade XP Patchen Funkade inte testade köra Direct3D men det funkar jhu Knappt alls. sdan har ja testat Komplaterat det med Win98 och 256 Färger ! har av instaerlat allt och instalerat allt igen men det FUNKAR inte åå fan vad less ja blir ! kan man inte Fixa det med Direct 3D på nått sätt ?

Visa signatur

/Hensan [Client | [V-Kylt] AMD 2.4Ghz @ 2.6Ghz | Ep0x 9npaj | 1.5Gb ddr 3200| geforce 7600gt 256ddr |4st 250 gig sata2| Nec 3450 | Logitech Dual Optical | Microsoft Mulitmedia | ] [Server | Msi K7 Turbo Delta | 2.0 Ghz | 640 Sdr (133) | Geforce 4 Ti4200 128ddr |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hensan
Ja hittade denna ff7_chocobopatch sedan avinstalerade ja xp patchen så nu funkar ljudet fint och seplet
Knashatt: du menar att ja ska kopiera dem och lägga midi filerna i sounds i c:\finalfantasy7\midi ?

Nej, du måste ladda in SoundFont2 filen i minnet på ditt ljudkort.
Detta gör du via kontrollpanelen för ditt ljudkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
Jo, den högre upplösningen (och texturfiltreringen) gör ju att striderna är väldigt mycket än på Playstation, men samtidigt så står nu de högupplösta objekten ut mot de förrenderade, lågupplösta bakgrunderna vilket gör det fulare där. Filmerna ser ju också förjäkliga ut jämfört med på Playstation-versionen.

Faktum är att det är exakt samma filmsekvenser och bakgrundsbilder i PC spelet som det är på PS1 spelet.
Anledningen till att det ser fulare ut på PC är för du ser spelet på en monitor och inte på en TV.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

okey ! aja får gör det då ! men ska ja behöva Formatera ?! det funkar jhu på min anndra dator ! men inte på min någe mer det måste vara någon inställningn nåonstarns ?!

Visa signatur

/Hensan [Client | [V-Kylt] AMD 2.4Ghz @ 2.6Ghz | Ep0x 9npaj | 1.5Gb ddr 3200| geforce 7600gt 256ddr |4st 250 gig sata2| Nec 3450 | Logitech Dual Optical | Microsoft Mulitmedia | ] [Server | Msi K7 Turbo Delta | 2.0 Ghz | 640 Sdr (133) | Geforce 4 Ti4200 128ddr |

Permalänk

dra igång epsxe och emulera psx versionen istället, blir mycket bättre än att spela pc konverteringen.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
dra igång epsxe och emulera psx versionen istället, blir mycket bättre än att spela pc konverteringen.

ja men ska ja köpa Psx spelet och sedan läggain det och köra via epsxe eller hur menar du ?!

Visa signatur

/Hensan [Client | [V-Kylt] AMD 2.4Ghz @ 2.6Ghz | Ep0x 9npaj | 1.5Gb ddr 3200| geforce 7600gt 256ddr |4st 250 gig sata2| Nec 3450 | Logitech Dual Optical | Microsoft Mulitmedia | ] [Server | Msi K7 Turbo Delta | 2.0 Ghz | 640 Sdr (133) | Geforce 4 Ti4200 128ddr |

Permalänk
Medlem

FF7 flöt som smör på min gamla 300mhz +vodoo2

ljudet var det igne fel på heller

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joel.lindgren

Final fantasy portningarna till PC är riktigt dåliga

Ha, trodde det stod porrtidningar.

Visa signatur

MAAH