Permalänk
Medlem

PHP hjälp

Hej jag är inte så haj på detta med php än så jag frågar er om ni kan nått snabbt sätt att lösa detta på.

det gäller php på windows om det klargör lite frågor.

Jag vill köra "arp -a $ip" och kunna spara det och få ut bara mac addressen, till råga på detta vill jag ha mac adressen på formen xx.yy.zz.aa.bb.cc, inte sträck och xx,yy... skall vara i decimal form, jag har kollat på hexdec() och det funkar men jag har en bit kvar tills dess

tacksam för all hjälp, även om du bara kan hjälpa mig att lösa delar av problemet.

C:\Documents and Settings\varget>arp -a 192.168.0.1 Interface: 192.168.0.97 on Interface 0x1000003 Internet Address Physical Address Type 192.168.0.1 00-03-47-ae-f2-26 dynamic

Så nu till frågan varför detta, så jag slipper massa kommentarer om att mac adressen är värdelös.

Jag vill göra ett php script som kan tala om för besökaren på vilken switch och port denna sitter på, detta är då tänkt att användas på lanpartyn. Att få switcharna att talaom vilken port mac-adresserna sitter på har jag redan löst.

Permalänk
Medlem

Så här får du utskriften från programmet:

<?php $ip = '192.168.0.1'; $output = array(); exec('arp -a ' . $ip,$output); foreach($output as $line) { echo $line . '<br>'; } ?>

Permalänk
Medlem

Tack, jag har nu löst hela problemet