Permalänk

Plattformspel

Jag och min flickvän satt och tjafsade om SuperMario: Sunshine är ett plattformspel eller ej. Jag påstår att det är det. Hon säger emot. Jag vet ju att jag har rätt Men nu undrar jag vad definitionen på ett plattformspel är? Om ni orkar kan ni även uttala er om vad för spel ni tycker att SuperMario: Sunshine är.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Har inte spelat sunshine och jag har ingen aning om vad det är.

Däremot så är ett plattformsspel ett spel där man rör sig mellan olika plattformar så som t.ex. Super Mario 1,2,3 osv, wonderboy, alex kidd, sonic, duke nukem (icke 3D, de innan), osv. Tänker alltså främst på de gamla 2D-spelen till konsoll.

Finns dock inte så mycket nyare plattformsspel.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Jag anser ju att plattformspel även kan vara i 3D. T.ex. Prince of Persia: Sands of time, SuperMario: Sunshine mfl.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Mario 64 är ett plattformsspel, och jag har en känsla av att Super Mario: Sunshine är ganska likt det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Super Mario Sunshine är definitivt ett plattformsspel.

Permalänk
Medlem

Alla mys-spelen till Nintendo är plattformsspel, vet inte vad den riktiga benämningen på plattform är men. Jag tror definitivt att Sunshine är ett plattformsspel

Visa signatur

=D

Permalänk
Medlem

Klart att det är plattformspel, du hoppar på ehh, plattformar. Ter sig logiskt att kalla det plattformsspel då. Vad kallar din flickvän det då? "Hoppa o spruta med vattenslang spel"?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se hennes motivering

Du borde ge henne rätt iofs

Visa signatur

Jag svävar, jag flyger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoda_z
Skulle vilja se hennes motivering

Du borde ge henne rätt iofs

Ja, ge henne rätt så kommer du snabbare till försoningssexet. Go for it!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Hehe...
Hon säger att det är ett "3D-spel" och att "3D-spel" kan inte vara plattformspel. Hon menar att det bara är klassiska 2D spel som kan vara plattformspel. Funderar på att visa henne Duke Nukem: Manhattan Project och se vad hon säger.

Angående att ge henne rätt. Det behövs inte. Hon blir ganska "arg" när hon har fel och då vill hon dominera.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk

Hahaha... jag är hans flickvän och jag har alltid rätt *flinar*. Jag anser inte att ett spel där man har så pass mycket frihet som i Sunshine är ett plattformspel. Därimot spel som man hoppar från platta till platta och sen i mål. Så är inte Sunshine... man måste klura en hel del och göra en massa kuliga grejor.

Och han behöver inte ge mig rätt för att få sex Han får lida med min envishet istället.

Visa signatur

Ord är som spikar, lätta att slå in men svåra att få ut...

Permalänk
Medlem

Självklart är ett plattformspel ett spel sätt från sidan som på de gammla konsoll spelel. Att man har börjat kalla(sedan mario 64 typ) dessa nya 3d spel i samma stil som de gammla har med....ehhh. fan. God jul och gonnat.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

plattform är plattform och inget spel med 3dgrafik kan emulera plattformskänslan! nog för att duke nukem : mp är gaska nära! men det är INTE ett plattformspel, sista plattformspelet jag spelade var nog på en GBA.. kommer inte ihåg vad det heter... castle mania eller nått dumt finns säkert bättre exempel... men ett spel i 3d är inte ett plattforms-spel bara för att man hoppar på vissa plattformar? när det finns möjlighet att använda den tredje dimensionen i ett spel så gör utvecklarna det för att få lite mer substans i spelet (typ gå och klicka på DEN spaken för att DEN dörren ska öppnas). detta fanns inte på NES tiden, men hade möjligheten funnits kan jag nästan garantera att den hade använts (har säkert gjorts oxå, men då är det inget plattformspel )

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har spelat Pandeomium 2 (stavning...)?

Det är väll både 3D och platform, eller?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

eeeh.. 3d kan också vara plattform technognu....

ja pandemonium är ett plattformspel.

och castlevania är BRA

ooh oh oh det är inget plattformsspel btw.

Visa signatur

Jag svävar, jag flyger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilla Ida
Och han behöver inte ge mig rätt för att få sex Han får lida med min envishet istället.

Ok, men ibland är det skillnad på sex och försoningssex, if you know what I mean. Lite mer aggressivt och vilt, och det är ju alltid kul, hehe. Fast du blev ju tydligen dominant när du blev arg, så han kanske bara retar dig för att få som han vill. Skulle jag göra.

On-topic: Om ett spel är ett plattforms-spel eller inte har inget med antalet dimensioner det är gjort i att göra, utan spelets design. Mario 64 t.ex är definitivt ett plattforms-spel, även om det är i 3D.

Om ni ändå vill tjafsa om antalet dimensioner så kan jag påpeka att alla dagens spel är 2D, eftersom skärmen är platt. Huhu...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

att folk inte lärt vad 3D är än, 2D är att du kan bara RÖRA dig upp, ner, vänster och höger medans 3D är att du kan även röra dig in och ut i bilden.. SVÅR FATTAT? och var jag VET är inte 3D platt, så plattform? SVAR NEJ FÖR FAN

Grafiken har för fan inget med 3D att göra, ta och fråga någon som utveklar grafikkort hur dom svarar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

bomber3: har grafikten inget med 3d att göra ?

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
att folk inte lärt vad 3D är än, 2D är att du kan bara RÖRA dig upp, ner, vänster och höger medans 3D är att du kan även röra dig in och ut i bilden.. SVÅR FATTAT? och var jag VET är inte 3D platt, så plattform? SVAR NEJ FÖR FAN

Grafiken har för fan inget med 3D att göra, ta och fråga någon som utveklar grafikkort hur dom svarar

pattform står inte för "platt form", det står för att man rör sig mellan olika plattformar.
det heter inte flat form på engelska. det heter just platform.

Spel som crash bandicoot, pandemonium, Wild9 m.fl. är inget annat än plattformsspel trots att de är i 3D.
Mario sunshine har jag inte spelat, så det kan jag inte uttala mig om.

Och grafiken har väl väldigt mycket med 3D att göra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
bomber3: har grafikten inget med 3d att göra ?

Okej lite, men det finns redan snack om att grafiken inte är 3D......

2D är uppbyggd med X och Y (två kordinater) medans 3D är uppbyggd med X, Y och Z (tre kordinater)

Om vi säger att grafiken nu är 3D bör vi ju kunna kolla på grafiken från sidan eller baksidan.. men ser vi något? nope, då måste det ju vara 2D.. logiskt eller? men om skärmen nu kunde visa grafiken åt sidorna och baksidan av skärmen skulle man kunna ha en 3D perspektiv

(ursäkta stavningen, men jag har bara fotografiskt minne av ord och kan tyvärr inte stava allt rätt, "Wow, vilken minne han har"... tyvärr så stör det mycket om jag ska minnas något viktigt )

EDIT: jag missuppfatta visst "plattform"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

super mario sunshine är helt klart ett plattformsspel... vattensprutan är precis som eldkulorna i tidigare mario-spel.

Permalänk
Medlem

jag får hålla med din tös mer eller mindre, jag tycker inte att sunshine är ett plattformsspel, dock så finns det banor som försöker vara det fast enligt mig misslyckas totalt då 3D grafik och plattform inte går ihop i min värld