Permalänk

Eget bygge, hjälp :s

Jag fick min amd 2500+ och mitt gigabyte moderkort idag, cpun minnet cpu fläkten var monterad, och när jag idag anslöt hårdisk (min gammla) och cd-rom och ´skulle instalera åbäket så börja det bra, men sedan började speakern tjuta och mitt i sökningen i windows xp instalitions programet så ökar fläktarna och sedan dör den, jag misstänkte överhättning och kände sedan på kylfläns m,m och allt var KOKHET RIKTIGT JÄ*LA varmt. Men vad är då fel och kan ni hjälpa mej??? kan det vara annat fel??

Visa signatur

Dahlstrom a n00b on hax

Permalänk
Medlem

Mjo, hehe, AMD har aldrig varit toppen när de gäller kylning. De har lixom aldrig haft ett riktigt överhettnings skydd som intel har. Så den som du har kanske kan ha bränt. men då får du ta loss fläkten och kolla om den har de först. Felet kan vara att det var luft mellan flänsen och prollen. eller ingen kylpasta. kass kylfläns mm. Men luktade de bränt så är den bränd. Ärligt talat så är amd inget jag rekomenderar. men det är från person till person och det är bara mn åsikt. Men, hehe, de finns chans att den är bränd ja. Men som sagt kolla de först.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BneT
Mjo, hehe, AMD har aldrig varit toppen när de gäller kylning. De har lixom aldrig haft ett riktigt överhettnings skydd som intel har. Så den som du har kanske kan ha bränt. men då får du ta loss fläkten och kolla om den har de först. Felet kan vara att det var luft mellan flänsen och prollen. eller ingen kylpasta. kass kylfläns mm. Men luktade de bränt så är den bränd. Ärligt talat så är amd inget jag rekomenderar. men det är från person till person och det är bara mn åsikt. Men, hehe, de finns chans att den är bränd ja. Men som sagt kolla de först.

Ne det luktade inte bränt, det var bara varmt hehe. men kylpstan flänsen och cpun satt datorubutiken ihop så det bör vara rätt :\

Visa signatur

Dahlstrom a n00b on hax

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BneT
Men luktade de bränt så är den bränd.

En gång lossnade klisterlappen på min CPU-fläkt och fick bladen att sluta rotera, lyckligtvis hade jag slagit på överhettningsskyddet i BIOS (70*C). Det luktande ruskigt mycket bränd kisel i hela lägenheten men prollen funkar än. (XP-1900+).

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Avstängd

hmm....gå in i bios å kolla tempen direkt när den slagit av....asså när den slår av sätter du på å skyndar dig in i bios å kollar tempen...
Det kan vara så att datorbutiken bara har satt på flänsen på moderkortet/prollen så att det ska spara plats elelr nåt...de kanske inte har någon kulpasta...kolla det först!!
om det inte finns rekomenderar jag artic silver pasta.....

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

Det ingick kylpasta i monteringen artic silver det är nått annat som e vajsing tror jag, kan det ha att göra med att jag tog hårdisken från min gammla dator där jag har en intel p4? för det står felmedelande första gången ja försöker instalera windows: kunde inte läsa filen i388 nånting och sedan felmedelande:7 sen om ja startar om datorn så slår den av.

Visa signatur

Dahlstrom a n00b on hax

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BneT
Mjo, hehe, AMD har aldrig varit toppen när de gäller kylning. De har lixom aldrig haft ett riktigt överhettnings skydd som intel har. Så den som du har kanske kan ha bränt. men då får du ta loss fläkten och kolla om den har de först. Felet kan vara att det var luft mellan flänsen och prollen. eller ingen kylpasta. kass kylfläns mm. Men luktade de bränt så är den bränd. Ärligt talat så är amd inget jag rekomenderar. men det är från person till person och det är bara mn åsikt. Men, hehe, de finns chans att den är bränd ja. Men som sagt kolla de först.

De senare modellerna av amd har överhettningsskydd. de blev ju tvungna efter filmen där de brännde deras prolle.

Visa signatur

_-"-_DENAN_-"-_

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS när du startar datorn! Sen ser du vad tempen blir efter ett litet tag.. Ligger typ under "PC Health status". Blir den över 70c tycker jag att du ska kontakta DB !

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Hedersmedlem

datorbutiken Är n00bs Hade säkert glömt pastan....
Och Amd Är ju en Köttbulle stekare...
Men hällre det än en Riskokar Intel

Permalänk
Medlem

Dj_Jonaz vad du kan du.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk

Men tog du disken från gamla burken å stoppade in i nya utan att instalera om windows så är det ju inte så konstigt att det inte funkar. Instalera om windows eller änu hellre formatera disken å instalera så ska det nog funka.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_Jonaz
datorbutiken Är n00bs Hade säkert glömt pastan....
Och Amd Är ju en Köttbulle stekare...
Men hällre det än en Riskokar Intel

Citerar trådskaparen: "jag misstänkte överhättning och kände sedan på kylfläns m,m och allt var KOKHET RIKTIGT JÄ*LA varmt"

Fan va irriterande folk är när dom säger att saker kan vara fel när trådskaparen som ber om hjälp med säger att han redan kollat o skrivit att det är inte det som är felet. Om du nu ska hjälpa folk att felsöka, så borde du kunna lite om datorer, Och om du kan lite om datorer, så förstår du säkert att kylflänsen inte blir varm om den inte har bra kontakt med CPU. Om den nu blir kokhet som trådskaparen påstår så är det absolut inga problem med kontakten mellan CPU och Kylfläns.

Permalänk
Medlem

Testa att klocka ner allt.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!