Permalänk

Microdator: G5 vs P4

Är det ngn som läst testet mellan G5 och P4 3.2ghz i nya microdator?

ngn som kan berätta lite hur testet slutade och vad som sas?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem

Hm, det är ju bara att du går till närmaste bibliotek och läser den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Hm, det är ju bara att du går till närmaste bibliotek och läser den.

har tyvärr inte tid med det

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem

De konstaterade att PC:n är bättre på allting förutom när det handlar om program som utnyttjar G5 och har stöd för flera processorer, dock är det liten skillnad. G5 är värdelös när det gäller MP3 och div-x, troligtvis pga begränsningar i programvaran.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
De konstaterade att PC:n är bättre på allting förutom när det handlar om program som utnyttjar G5 och har stöd för flera processorer, dock är det liten skillnad. G5 är värdelös när det gäller MP3 och div-x, troligtvis pga begränsningar i programvaran.

då jag använer mac till photoshop,indesign är det det som gäller, allt annat har jag pc till, sa de ngt om indesign,photoshop kontra G5 vs P4?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem

Det där testet ska tas med en nypa salt då Mikrodatorn inte använt t ex iTunes för att koda mp3 (då var G5 lika snabb som P4) utan istället lyckats hitta nåt program folket på 99mac aldrig tidigare hört talas om som mkt rikigt var mkt långsamt att koda med.
99mac är nere för uppgradering just nu, men kolla in tråden där för mer info. Någon från Mikrodatorn försvarar sig även mot kritiken där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alpha60
Det där testet ska tas med en nypa salt då Mikrodatorn inte använt t ex iTunes för att koda mp3 (då var G5 lika snabb som P4) utan istället lyckats hitta nåt program folket på 99mac aldrig tidigare hört talas om som mkt rikigt var mkt långsamt att koda med.
99mac är nere för uppgradering just nu, men kolla in tråden där för mer info. Någon från Mikrodatorn försvarar sig även mot kritiken där.

kollade där innan men hitta inget

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
De konstaterade att PC:n är bättre på allting förutom när det handlar om program som utnyttjar G5 och har stöd för flera processorer, dock är det liten skillnad. G5 är värdelös när det gäller MP3 och div-x, troligtvis pga begränsningar i programvaran.

Du har nog tappat det om bakfoten en G5 är möjligen bättre än en P4 3.2 har du ens läst om den?

Dessutom är MAC G5 bäst att använda till photoshop mp3 div-x

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas.ka

då jag använer mac till photoshop,indesign är det det som gäller, allt annat har jag pc till, sa de ngt om indesign,photoshop kontra G5 vs P4?

G5 var lite snabbare i photoshop men det var så liten skillnad att det knappast är värt att köpa en sån bara för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy

Du har nog tappat det om bakfoten en G5 är möjligen bättre än en P4 3.2 har du ens läst om den?

Dessutom är MAC G5 bäst att använda till photoshop mp3 div-x

Jag skrev bara vad som stod i sammanfattningen av Mikrodatorns artikel, jag har själv ingen som helst erfarenhet av Mac.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
G5 var lite snabbare i photoshop men det var så liten skillnad att det knappast är värt att köpa en sån bara för det.

Jag skrev bara vad som stod i sammanfattningen av Mikrodatorns artikel, jag har själv ingen som helst erfarenhet av Mac.

Det är inte för prestandan man köper mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
G5 var lite snabbare i photoshop men det var så liten skillnad att det knappast är värt att köpa en sån bara för det.

Jag skrev bara vad som stod i sammanfattningen av Mikrodatorns artikel, jag har själv ingen som helst erfarenhet av Mac.

det är företaget som köper G5 jag behöver inte betala ngt, har pc hemma.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Det är inte för prestandan man köper mac.

Nä, en mac köper man för att man är dum helt enkelt.

Eftersom de gamla uttjatade argumenten om enkelhet och stabilitet inte fungerar längre, så har Apple bara hastigheten som argument idag (och möjligtvis design men en datorn ska man inte titta på, den ska man använda). Tyvärr (för apples del) så finns det många som ifrågasätter även prestandan.

http://news.com.com/2100-1042_3-1020631.html
http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,112749,pg,8,00.asp

Här står en del om hur desperata Apple är:
http://spl.haxial.net/apple-powermac-G5/

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

http://www.apple.com/powermac/performance/ den äger ju rätt bra i krävande program
64bits förövrigt

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Nä, en mac köper man för att man är dum helt enkelt.

Eftersom de gamla uttjatade argumenten om enkelhet och stabilitet inte fungerar längre, så har Apple bara hastigheten som argument idag (och möjligtvis design men en datorn ska man inte titta på, den ska man använda). Tyvärr (för apples del) så finns det många som ifrågasätter även prestandan.

http://news.com.com/2100-1042_3-1020631.html
http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,112749,pg,8,00.asp

Här står en del om hur desperata Apple är:
http://spl.haxial.net/apple-powermac-G5/

Mac är bäst att ha när man arbetar med repron och tryckerier.
Trams att säga att pc är bättre eller viceversa, båda funkar alldeles utmärkt.
Sen när pctidningar jämför med Mac har jag inte mycket till övers för, du ska lyssna på de som både arbetar med pc o mac, som tex jag, har inget att klaga på vare sig det är pc eller mac.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk

"Pc:n är ändå i de flesta fall klart snabbast vid praktisk användning och blir vår testvinnare."

Mac:en kostar 36800! PC:en 14000... Man kan bygga en pc med bättre prestanda än den som dom testade för 14k för runt 10k....

Edit För skojs skull en pc för 37k:

TwinMOS Original 1024Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2.5 x4 = ~11k

Intel XEON 3060MHz/3.06GHz 512kb 533MHz FSB Boxed (with cpu-cooler!) mPGA Socket604 = 4.5k

Asus PC-DL Deluxe i875P 4DDR-DIMM 5PCI32 SATA Raid GBLAN Audio Dual Socket604 ATX = 2.2k

ASUS Radeon 9800XT "Limited Edition" 256Mb DDR TV-out DVI VIVO RETAIL AGP = 5.5k

Western Digital Raptor WD740GD 74Gb 10000rpm 8Mb SATA x2 =5k

ca 28k, ca 9k kvar att köoa chassi och kylning för. Även den programvara som utnyttjar mp skulle nu vara chanslös.

Och ja, jag gillar inte Mac och älskar PC. Enda fördelen som Mac har som jag kan se är ett grymt snyggt innanmäte.

opps, två Xeon skulle dey ju vara... aja, 4k kvar att köpa chassi och kylning då, borde väl räcka, om knappt om man ska ha ett bra till den.

Permalänk
Medlem

Mac, inte MAC.
Sen känns det ju rätt menlöst med tester mellan olika arktitekturer, och så länge (dvs aldrig) OSX inte finns till x86 känns det ännu mer menlöst.

Permalänk
Avstängd

Det är en x86-tidning som tar upp detta ämne och självklart sågar de inte sin egna plattform. Läser du "samma" test i en Mac-tidning vinner självklart Mac:en överlägset. Källkritik är vad det kallas.

Den svenska datorpressen är f.ö. usel. Många skribenter är riktigt inkompetenta!

Hur som helst, när jag (förhoppningsvis) köper en iBook i nästa höst/vinter gör jag det inte för att kunna skryta om överlägsen prestanda, för det har jag inte. Istället skryter jag över ett fantastiskt operativsystem.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Avstängd

Man ska ju inte gå på Apples hemsida och leta benches... Det är som att fråga Bush om USAs krigsbrott.

För dom där pengarna kan man sätta ihop feta Opteron-system.
Apple har dessutom inget os som kan hantera 64 bit ännu.

Permalänk

Alla vet att pcn är snabbare på samma saker som macen är. att säga att photoshop skulle vara bättre på mac är ju dumt, det är samma grafik, och för kostanden av en ny bra mac kan man bygga en 3 ggr så snabb pc... tycker att macen har förlorat lite status, och idag tycker jag mest att det är reklamfolk som hänger kvar vid den för att kunna säga att alla proffs i branchen använder det, hade jag varit designer eller arkitet hade jag haft pc säger jag bara, så länge samma program finns tillgängligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Mac, inte MAC.
Sen känns det ju rätt menlöst med tester mellan olika arktitekturer, och så länge (dvs aldrig) OSX inte finns till x86 känns det ännu mer menlöst.

Inte alls, det är ju som mest intressant att veta hur fort det går att göra riktiga saker, i de program, och med de operativsystem som verkligen används.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
[BHur som helst, när jag (förhoppningsvis) köper en iBook i nästa höst/vinter gör jag det inte för att kunna skryta om överlägsen prestanda, för det har jag inte. Istället skryter jag över ett fantastiskt operativsystem. [/B]

Och vad är fantastiskt med MacOS? Apple som aldrig i livet skulle göra ett unix-baserat OS, har gjort det "nu", och skryter om det. Det är Apple i ett nötskal.

Köp du en ibook, sen kan du sitta där och skryta om hur bra MacOS är... och spela... patiens?

Sen att de fjollar runt med sina karamellfärgade diagram på sin hemsida och tror att folk blint ska lita på det är näst intill skrattretande.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Ett seriöst test i 64bits linux mot Opteron vore ju nåt. Dual 2Ghz mot varan.
Men testerna jag sett utklassar AMD64 G5 lätt.

Permalänk
Medlem

Som sagt, den som tar Apples egna tester på allvar är det fan synd om... Detta gäller även han som tar Microdatorns tester på allvar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Och vad är fantastiskt med MacOS? Apple som aldrig i livet skulle göra ett unix-baserat OS, har gjort det "nu", och skryter om det. Det är Apple i ett nötskal.
ska lita på det är näst intill skrattretande.

Det är inte sämre än XP om du tror det. Tycker du är lite för negativ, har själv börjat min datorkarriär med Pc, Macarna är inte alls sämre. Det enda jag kan hålla med dig om är priset, allt annat är meningslöst att disktuera för där går det lika bra med mac som pc.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas.ka
Det är inte sämre än XP om du tror det. Tycker du är lite för negativ, har själv börjat min datorkarriär med Pc, Macarna är inte alls sämre. Det enda jag kan hålla med dig om är priset, allt annat är meningslöst att disktuera för där går det lika bra med mac som pc.

Om det går lika bra med mac som pc, varför då köpa det dyrare alternativet?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Om det går lika bra med mac som pc, varför då köpa det dyrare alternativet?

företaget betalar
Hade aldrig gjort det privat, för dyr

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Det är en x86-tidning som tar upp detta ämne och självklart sågar de inte sin egna plattform. Läser du "samma" test i en Mac-tidning vinner självklart Mac:en överlägset. Källkritik är vad det kallas.

Den svenska datorpressen är f.ö. usel. Många skribenter är riktigt inkompetenta!

Ja, det har du fan rätt i, har sett riktigt många ggr nu, bl.a. datormagazin när dem testar hårdvara som grafikkort och liknande. Skrattretande ibland. Kommer ihåg att jag hittade åtminstone 5 kraftiga fel i en recension (ex. 5900 är värstingen av nvidiakorten, ultra versionen nämndes icke, kortat var bättre än radeon 9800pro eftersom 3dmark01 visade det etc.)

Ontopic: Jag tror att rent att prestandamässigt har Apple, Mac, blivit omkörda men dem har ändå hittat en nisch som dem håller stenhårt i och kommer antagligen klara sig längre på det. Det är nog inte många privatpersoner som köper Mac eller har jag fel? Dem är ju trots allt åtminstone dubbelt så dyra.

Förresten, har ingen koll hårdvarumässigt på macsidan, kan man köpa och skruva ihop delar själv eller måste man beställa al'a dell?

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem

Jag sitter ibland på en dual G4 1.4 ghz med 1.5GB RAM och arbetar med Cubase SX 2.0. Och när man ska skrolla i Cubase på Macen så går det seeeeeegt. Det änna hackar sig fram. Sen när man kommer hem till sin PC för att köra exakt samma program, så går det hur mjukt och smidigt som helst. Helt underbart.

Jag tycker att Mac OSx är lite väl lulligt med extra animationer och färger och vette f*n vad mer de har lagt.
Dessutom är det alltid en massa problem som kastar sig över en. Och det värsta av allt är ju nästan att när nånting pajjar på Macen så måste man i princip skicka in den till någon Apple reperatör eller nåt, för att fixa den. Alla MACs jag har använt har det alltid varit problem med. Antingen har de brunnit upp (bokstavligen) eller så har det varit rena hårdvarufel i den.

Och att Apple använder argumenten som att MACen är stabil håller absolut inte längre tycker jag. Jag tycker nästan att det är tvärtom. Jämför man med 2000 eller XP så finns det ingen anledning att säga att MAC OSX ska vara mera stabilt. Jag tycker det är mera ostabilt än vad XP är.

Och det finns heller ingenting som säger att MACen lämpar sig för redigering eller musik, för det funkar en P4 lika bra till att göra.

Just nu tycker jag bara att det är smaksak om man vill ha MAC eller PC, och även naturligtvis tjockleken på plånboken.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Någon som har någotdera av detta?

- schysst Mac
- motsvarande PC
- Linuxinstallationer på ovanstående

På 64-bit PC bör OS:et vara kompilerat med 64-bittars optimeringar hela vägen

Kompilera sedan MPlayer/mencoder på alla systemen, med *alla* optimeringar påslagna

När alla system har MPlayer installerad och klar, kör in en DivX-film på alla (det ska vara *exakt* samma film). Omkoda sedan filmen (packa upp, skala, packa ner DivX) med exakt samma inställningar på alla maskiner, och ta tiden.

Då borde vi ha ett rätt bra jämförelsevärde på filmprestanda (kanske inte det bästa måttet på "kräm", men filmpackning lär utnyttja diverse "multimediautökningar" på prollarna och dessutom ganska mycket av allround-funktionerna). Några förslag på andra real-world prestandatester? Vi skulle kunna köra något spel, om vi hittar nåt bra som kan kompileras med likvärdiga inställningar...

Jag vill gärna veta hur bra Mac egentligen är, när varken Dell, Apple, mikrodatorn eller Bill Gates Mamma är inblandade.

BTW, PowerPC-processorerna kommer ju från IBM (samarbete med Motorola, nån sorts konsortiumskit) och sitter i deras mainframe-datorer, då visserligen packade i hundratal. De kan ju inte bara vara skit, men Apple kanske inte har resurser (kunder) att göra riktigt vassa system runtomkring (vad är det för minnesbussar i maccarna tex?)...

Visa signatur

Always treat people as if they are real. After all, they could be.