Permalänk
Medlem

Ber om hjälp m köp av P4-system

Äntligen dags att köpa burk... Har läst in mig en del i en månad nu.. Tänkte mig följande.. Gärna kommentarer/andra förslag.. Gärna svar kring frågorna inom parantes..

P4 2.8C med Zalman 7000A- (vet ej om jag ska ta -Cu el -AlCu)

ASUS P4P800-Deluxe

Seagate 7200.7 SATA 160GB x 2 (Börjar bli osäker efter att ha läst i en tråd här att de inte alls är så tysta????)

Powercolor 9800PRO (redan införskaffat) med Arctic VGA-cooler på det..

Antec Sonata, Logitech MX, Samsung 959NF, NEC ND-2500 (funkar bra?)

Den är det den största frågan... Minnen.. Tänkte TwinMos Winbond.. Räcker 512MB el borde jag satsa på 1024MB?Köper jag 512 så kan jag ta lite bättre minnen (OCZ el Twister el dyl).. Ideer? Har insett att jag måste bestämma om jag vill satsa på hög FSB el bra timings, men fattar nog inte riktigt vad det egentlien innebär rent praktiskt.. Går det att säga vad som blir snabbast? Vill att systemet ska vara stabilt.

Extremt tacksam för snar hjälp då jag ska beställa från db.se om någon dag...

Söker ljus i mörkret...

Visa signatur

| P4 2.8C@2.8| P4P800-DLX | 7000A-AlCu | 2*256 TWiSTER PC3200 | PC 9800P m ACVS | 2*160GB 7200.2 SATA | NEC-2500 | Antec Sonata | Samsung 959NF | Logitech MX |

Permalänk
Medlem

Hårddisk: SATA-versionen av 7200.7 är låst i snabbt med ljudligt (ljudligare) läge medans PATA-versionen är låst i tyst men långsammare läge. Sånt är livet. Dock tycker jag min 7200.7 SATA är tyst (160GB), har iofs massor av fläktar som låter mycket men ändå.

Minnen: Man kan jämföra FSB och timings med topphastighet och acceleration på en bil. Ska den köra många små lopp ska den ha bra acceleration (timings) medans långa lopp är det bättre med hög topphastighet (FSB). Dvs, det beror på programmen du använder vad som är effektivast, har ingen koll på vilka program som tycker bäst om vad :). 512MB räcker oftast, men sitter du med minnestunga grafikapplikationer så är det fint att ha 1GB minne. Tycker du det är jobbigt när den måste ladda om allt i Windows så fort man har stängt av något tungt så är 1GB också att rekommendera.
Ta Twister du, inte överdrivet dyrt och ändå bra prestanda. Eller något minne med Winbond BH-5-chip.

Permalänk
Medlem

BH-5 verkar ju vara kört att få tag på.. CH-5 är verkar det som om folk här är negativa till .. svårt att veta om det ändå är bra minnen, bara att de inte är riktigt lika bra som BH-5 (säg jmf m vad som sitter i en dell el dyl).. vet inte ens vad det är för chip på Twister..

Hmm.. trist om 7200.7 SATA låter som en kaffekokare.. Kanske inte behöver köpa båda som SATA, utan en PATA istället (lagra filmer/musik)... Samtidigt verkar det som att "SATA är framtiden" (vad faan det nu betyder egentligen.. vanlig IDE lär ju hänga med ett tag till på mobosen, tror ni inte?)

Tycker ni att system verkar välbalanserat annars? Inga uppenbara flaskhalsar/overkills?

Visa signatur

| P4 2.8C@2.8| P4P800-DLX | 7000A-AlCu | 2*256 TWiSTER PC3200 | PC 9800P m ACVS | 2*160GB 7200.2 SATA | NEC-2500 | Antec Sonata | Samsung 959NF | Logitech MX |

Permalänk
Medlem

1024MB normal minnen är roligare än 512MB fina minnen

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Verkar bra, har själv mycket av samma delar i min dator. Samma Chassi, CPU, CPU-kylare (cu modelen). Alla de är efter förväntningarna. Minne tog jag 2xcorsair 512-xms 3500. MEn som sagt köp hellre 1gb normalt minne än 512 ddr566 cas 1 minne

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren...

kommer jag verkligen att märka skillnad mellan 512MB o 1 GB? Vanlig windowsanvänding o spel... Håller ej på med bild/film redigering, rendering etc.. Håller ni andra med om att det är bättre m 1GB Winbond än 512MB av ett bättre minne? Om jag köper 512MB nu, kan jag köpa till två stickor till senare? (har läst att det strular lite m fyra stickor om man kör dual)

Visa signatur

| P4 2.8C@2.8| P4P800-DLX | 7000A-AlCu | 2*256 TWiSTER PC3200 | PC 9800P m ACVS | 2*160GB 7200.2 SATA | NEC-2500 | Antec Sonata | Samsung 959NF | Logitech MX |

Permalänk

Om jag säger så här, jag har alldrig märkt någon märkbar prestanda ökning med lite bättre timings, men har märkt skillnad med 1024 istället för 512. Sen så verkar det som att många av de spel som kommer nu är väldigt minnes hungriga. Sen ska du veta att det finns goda chanser att köra billiga minnen med bra timmings. De twinmos orginal som sitter i morsans dator körs med 2-2-2-6 utan problem. Iofs inte överklockade då.

Permalänk
Medlem

Märks inte mycket skillnad på 2x512 och 1x512 på "vanlig" användning, kör på en sticka du.

Permalänk
Avstängd

Ingen som har sagt nåt än så jag får väl säga det... ta AMD A64 istället!

Visa signatur

AMD A64 3200+ * LG Flatron L1720B 17" TFT * 2x512MB TwinMos PC 3200 * GeForce FX5900 * Asus K8V Deluxe * Din mamma, din hund... oj nu kom jag av mig :)

Permalänk
Medlem

blir ju bara sånt gnäll om man tipsar

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaHaHaHa
Ingen som har sagt nåt än så jag får väl säga det... ta AMD A64 istället!

Där kom det....