Permalänk
Medlem

5V LED, koppla till USB ?

Jag ska göra en glowpad. I den hade jag tänkt att använda en Sunbeam Ultra-Bright LED som är på 5V, en sån --> http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=987&session=8acb760...

Nu undrar jag om det bara är att koppla lysdioden direkt till USB kabeln, som är på 5 V. Går det ? om inte, vad måste jag göra ?
Och kan jag koppla 2 st 5V LEDs till USB kabeln och få samma styrka på LEDsen ??
Tacksam för om ngn kunde förklara detta för mig..

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
"Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig"

Permalänk
Medlem

Jag kör en sådan diod direkt till PS2 uttaget. Dioden lyser inte så starkt för att vara 8cd. Men en fråga: Behöver man ha en resistor fast matningsspänningen är 5v och dioden är speccad till 5v?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Man ska ALLTID använda sig utav ett motstånd, även om du kör t ex en 5v LED i USB'n (5v). Detta pga att datorn kanske inte alltid levererar just 5v, det kan hoppa upp och ner och då kan du ha sönder din/fina LED/LEDS.
Så ta ett så litet motstånd som möjligt, koppla in ett 10Ohms eller nått, men kör alltid med motstånd iaf.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk

Norbius har helt rätt i att man alltid ska ha ett motstånd, men i detta fallet är det mer problematiskt. Man bör alltid välja en diod med lite lägre spänningsfall än matningsspänningen för kommer man för nära kommer feltoelranser spela in alldeles för mycket vilket gör att man har dålig koll på vilken ström som verkligen flyter genom dioden. Ska du använda en diod med 5V i spänningsfall bör du koppla in den till minst 5,5V, helst ännu högre (med passande motstånd så klart). Eftersom USB-porten inte ger mer än 5V bör du i ditt fall skaffa en diod med max 4,5V i spänningsfall och sedan räkna ut rätt motstånd att seriekoppla den med.

Pandrone: det beror på att dioden förmodligen inte får 20mA. Den ljusstyrka som anges i datablad är alltid angiven vid 20mA vilket är den ström dioder alltid är gjorda för. Får den mindre ström ger den mindre ljus och får den med förkortas dess livslängd eller så bränns den direkt. G-Tek och många andra datorföretag anger helt felaktig data för sina lysdioder - i synnerhet de som har spänningsfall på runt 5V så lita inte för mycket på vad de skriver. Det är för övrigt deras leverantör som har hittat på egna (felaktiga) sätt att mäta och koppla och det är deras info som G-Tek m.fl. sedan citerar. Kopplar du istället in dioden till 12V med rätt motstånd så kommer du att få ut de lovade 8000mcd.

Permalänk
Medlem

hmm okej fattar. men kolla den här killen han har kopplat 2 st 5V LEDs till en USB kabel http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=566
jag vill oxå kunna serie koppla 2 st 5V LEDs, vilken ström källa skall jag använda då ? USB hade ju varit smidigast..

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
"Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig"

Permalänk

parrarelkoppla lysdioderna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Man ska ALLTID använda sig utav ett motstånd, även om du kör t ex en 5v LED i USB'n (5v). Detta pga att datorn kanske inte alltid levererar just 5v, det kan hoppa upp och ner och då kan du ha sönder din/fina LED/LEDS.
Så ta ett så litet motstånd som möjligt, koppla in ett 10Ohms eller nått, men kör alltid med motstånd iaf.

Man kopplar in motstånd för att begränsa strömmen, att spänningen inte är exakt 5v hela tiden har inget med det att göra. Dock så kan man koppla in tillräckligt många lysdioder så att man inte behöver begränsa strömmen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyseX^
hmm okej fattar. men kolla den här killen han har kopplat 2 st 5V LEDs till en USB kabel http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=566
jag vill oxå kunna serie koppla 2 st 5V LEDs, vilken ström källa skall jag använda då ? USB hade ju varit smidigast..

Jag sa inte att det inte kan gå om man har tur, men det är definitivt inte att rekommendera. USB är ju smidigt - välj bara lysdioder som har lägre spänningsfall. Det är trots allt ganska få lysdioder som har så pass högt spänningsfall som 5 V. De flesta högintensiva har runt 3,0-4,5 V, och vanliga icke högintensiva har lägre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
parrarelkoppla lysdioderna

Inte heller att rekommendera. Åter igen: lysdioder är inte lampor! Även om du har 2 lysdioder av exakt samma typ är det inte alls säkert att de har identiskt spänningsfall och den diod med lägst spänningsfall kommer att få den mesta strömmen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante

Man kopplar in motstånd för att begränsa strömmen, att spänningen inte är +5 eller dylikt har inget med det att göra. Dock så kan man koppla in tillräckligt många lysdioder så att man inte behöver begränsa strömmen...

Om du menar seriekoppling så ger det ingen skillnad. Om de har ett sammanlagt spänningsfall på runt 5V kommer du hamna i precis samma situation som med en enda lysdiod med 5V spänningsfall. Och parallellkoppling ger heller ingen skillnad - de kommer klara mer ström sammanlagt, men har du en bra strömkälla (t.ex. nätagget i datorn) kommer strömmen bara öka allteftersom du kopplar in flera.

Permalänk
Medlem

jag undrar om det går att koppla 2 st 5V LEDs till en USB kabel utan motstånd mellan och om de lyser då ? förlåt att jag e lite seg hehe

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
"Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig"

Permalänk

Det är som sagt inte att rekommendera. Det kan funka, men det kan lika gärna gå åt he-----. Skaffa istället dioder med lägre spänningsfall och passande motstånd till dem. Då kan du vara säker på att det funkar som det ska och att du får ut maximal ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

okej, vet du var man kan få tag på såna LEDs, som e högintensiva och har kanske lite mindre än 8000mcd ?

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
"Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig"

Permalänk
Medlem

Det ska väll för 17 inte göra någon skillnad om man har en LED p 5V eller en LED + motstånd på 5V, resultatet blir ju detsamma...
Däremot kan man väll kopla en kondesator paralellt med LEDen. Eller?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

och vad ska den kondensatorn göra för nytta?

En lysdiod kan inte begränsa strömmen. Den har inte den egenskapen helt enkelt. Ditt nätagg ger inte ut exakt 5,00V, troligen 5,1 eller ändå mer. denna lilla skillnad på 0,1V för mycket till en lysdiod utan motstånd får den att bli varm och till slut gå sönder.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
och vad ska den kondensatorn göra för nytta?

En lysdiod kan inte begränsa strömmen. Den har inte den egenskapen helt enkelt. Ditt nätagg ger inte ut exakt 5,00V, troligen 5,1 eller ändå mer. denna lilla skillnad på 0,1V för mycket till en lysdiod utan motstånd får den att bli varm och till slut gå sönder.

Ja och därför kopplar man ändå in ett motstånd även om man inte behöver det så att säga. Kör man en LED som är speccad till 5v i USB, som skalla leverera 5v, så ska man iaf köra med något litet motsånd.
Just pga det som MadModder sa, datorn levererar kanske inte alltid just exakt 5v, det kanske levererar 5.1 iblan, och 4.9 ibland, och då kan din LED gå sönder.
Exakt vad jag sa i mitt första inlägg...

Btw, ser ingen fara med att paralellkoppla 2st dioder till USB-porten, så har jag (och många andra) gjort i sina Glowpads. Det fungerar bra, se bara till att du väljer rätt storlek på motstånd.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Så då ere alltså lugnt om jag paralellkopplar 2 st 5V LEDs till USB porten med ett motstånd på ungefär 10-20 oHm lr ?

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
"Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyseX^
Så då ere alltså lugnt om jag paralellkopplar 2 st 5V LEDs till USB porten med ett motstånd på ungefär 10-20 oHm lr ?

Det beror ju på vad för LED du ska köra med. Hur många mA kräver den?

EDIT: Tänkte inte på att det var en 5V... Så ja, det ska inte vara några problem att köra dem via USB´n.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Jag ska ha 2 st ultrabright 5V LEDs --->http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=987&session=3f23aac...
i glowpaden. Det står fel på gteks info om leden, ska köra den på 20mA.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
"Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyseX^
Jag ska ha 2 st ultrabright 5V LEDs --->http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=987&session=3f23aac...
i glowpaden. Det står fel på gteks info om leden, ska köra den på 20mA.

Ja dom fungerar bra att använda. Använder egna sådana till mina Glowfeets. Lyser starkt gör dem med
Använder ett 12 Ohms motstånd till dem, tog det minsta jag hittade hemma. Så ett 15-20 Ohms fungerar bra.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

hmm ok:D haru kopplat dom till 5V källa lr ?

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
"Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig"

Permalänk
Medlem

Jo jag kör dem på 5v, dock ifrån en molex (4pins) i datorn.
Men jag har kört dem via USB´n i min Glowpad med, och de fungerar bra.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Jo jag kör dem på 5v, dock ifrån en molex (4pins) i datorn.
Men jag har kört dem via USB´n i min Glowpad med, och de fungerar bra.

okej:), kan du adda mig på msn, erre_@msn.com ? om du vill, tänkte bara fråga lite ang. glowpad..

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
"Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyseX^
Jag ska ha 2 st ultrabright 5V LEDs --->http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=987&session=3f23aac...
i glowpaden. Det står fel på gteks info om leden, ska köra den på 20mA.

Sorry, men du kommer inte att kunna få 20 mA genom dem pga allt som sagts tidigare i tråden. Ska du ha max ljusstyrka (och vara säker på att du får det och vara säker på att du inte bränner dioden) måste du ha en viss skillnad mellan matningsspänning och spänningsfall på dioden, och ett lämpligt motstånd. Du kan inte ändra fysikens lagar bara för att du känner för det, även om det hade varit trevligt att kunna göra det ibland.

Du kan köpa dioder som passar bättre från Elfa.se t.ex. Där har du dessutom fullständig och korrekt info. G-Teks sida nämner för övrigt en annan viktig faktor i sammanhanget: strålvinkeln, dvs smal strålen är. Är den väldigt smal behöver inte dioden ge ut så hemskt mycket ljus för att ändå bli väldigt ljusstark i just den punkt som den belyser. En lysdiod med bred strålvinkel sprider ju ljuset mer och måste alltså ge ut mycket större mängd ljus för att uppnå samma ljusstyrka i varje punkt.

Vad gäller parallellkoppling så har man bara ett motstånd till varje diod så är det nemas problemas, men kör du med samma motstånd kan det bli strul. Och väljer du ändå att göra det måste du halvera motståndet (eftersom du ska ha dubbla strömmen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild

Sorry, men du kommer inte att kunna få 20 mA genom dem pga allt som sagts tidigare i tråden. Ska du ha max ljusstyrka (och vara säker på att du får det och vara säker på att du inte bränner dioden) måste du ha en viss skillnad mellan matningsspänning och spänningsfall på dioden, och ett lämpligt motstånd. Du kan inte ändra fysikens lagar bara för att du känner för det, även om det hade varit trevligt att kunna göra det ibland.

Vad gäller parallellkoppling så har man bara ett motstånd till varje diod så är det nemas problemas, men kör du med samma motstånd kan det bli strul. Och väljer du ändå att göra det måste du halvera motståndet (eftersom du ska ha dubbla strömmen).

Okej.. får väl använda 12V molex som strömkälla dåå..

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
"Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig"

Permalänk
Medlem

Kondensatorn var mest för att stabilisera strömstyrkan lite...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
Sorry, men du kommer inte att kunna få 20 mA genom dem pga allt som sagts tidigare i tråden. Ska du ha max ljusstyrka (och vara säker på att du får det och vara säker på att du inte bränner dioden) måste du ha en viss skillnad mellan matningsspänning och spänningsfall på dioden, och ett lämpligt motstånd. Du kan inte ändra fysikens lagar bara för att du känner för det, även om det hade varit trevligt att kunna göra det ibland.

Du kan köpa dioder som passar bättre från Elfa.se t.ex. Där har du dessutom fullständig och korrekt info. G-Teks sida nämner för övrigt en annan viktig faktor i sammanhanget: strålvinkeln, dvs smal strålen är. Är den väldigt smal behöver inte dioden ge ut så hemskt mycket ljus för att ändå bli väldigt ljusstark i just den punkt som den belyser. En lysdiod med bred strålvinkel sprider ju ljuset mer och måste alltså ge ut mycket större mängd ljus för att uppnå samma ljusstyrka i varje punkt.

Vad gäller parallellkoppling så har man bara ett motstånd till varje diod så är det nemas problemas, men kör du med samma motstånd kan det bli strul. Och väljer du ändå att göra det måste du halvera motståndet (eftersom du ska ha dubbla strömmen).

Om jag fattat dig rätt så menar du att vid paralellkoppling så behöver man dubbla strömmen/LED? Luddigt förklarat.

Iaf, man behöver inte dubbla strömmen, va har du fått det ifrån?
Kopplar du t ex in 2st 5v LEDS via USB, så får ju båda lysdioderna 5v var, man behöver inte koppla in dem i en 12v källa för det.

Och man behöver heller inte koppla in 1 motstånd/LED, totalt onödigt. Vad är det som är så riskfyllt med det om jag får fråga?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Om jag fattat dig rätt så menar du att vid paralellkoppling så behöver man dubbla strömmen/LED? Luddigt förklarat.

Iaf, man behöver inte dubbla strömmen, va har du fått det ifrån?
Kopplar du t ex in 2st 5v LEDS via USB, så får ju båda lysdioderna 5v var, man behöver inte koppla in dem i en 12v källa för det.

Och man behöver heller inte koppla in 1 motstånd/LED, totalt onödigt. Vad är det som är så riskfyllt med det om jag får fråga?

Jag menar när man kopplat in dem med motstånd. Kopplar du två dioder parallellt till samma motstånd så måste motståndet dimmensioneras så att det släpper igenom dubbelt så mycket ström (40 mA) eftersom det nu är två dioder som vardera ska ha 20 mA. Men det är oerhört mycket bättre att koppla in varje diod med var sitt motstånd och då dimensionerar man motstånden som vanligt. Anledningen till detta står att läsa i ett av mina meddelande längre upp i tråden så jag orkar inte upprepa det här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Och man behöver heller inte koppla in 1 motstånd/LED, totalt onödigt. Vad är det som är så riskfyllt med det om jag får fråga?

Om du parallellkopplar två lysdioder och matar dem via ett motstånd måste du dimensionera motståndet så att det släpper igenom dubbelt så mycket ström som en lysdiod ska ha. Denna ström ska sedan fördelas lika mellan de två dioderna. På grund av variationer i olika dioders karakteristik (även dioder av samma typ) kommer den ena att ta en större del av strömmen än den andra. I extremfallet kan den få så mycket ström att den går sönder.

Permalänk
Medlem

OK, då förstår jag. Hade totalt missuppfattat vad du menade i dit tidigare inlägg.
Men ska han nu köra med 2st LEDS så är det ju bara att "dimensionera" motstånden efter dem. Visst han kan ta 2st för enkelhetens skull, men jag anser det lite onödigt då man kan skaffa ett som släpper igenom 40mA.

Detta vet jag dock att det inte är något som är av större betydelse. Jag har aldrig varit så noggrann med att skaffa mig motstånd som motsvarar den mängd mA som lysdidoden skall ha. Och jag har aldrig förstört någon.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en glowpad... I den så har jag en blå ljusstark LED som ligger på ca 3 volt... Jag har ett motstånd emellan... Jag tror faktiskt inte att du behöver två LEDS till din glowpad, i alla fall så behövde inte jag ha det... Men om du nu ska ha två så tycker jag att du ska parallellkoppla dem till USB-kabeln och ha ett motstånd per LED... Om du undrar så köpte jag min LED på Labb Elektronik i Stockholm... Där får du med motstånd gratis...

Visa signatur

Meeep meeeep!

Permalänk
Medlem

hmm.. tror ni jag kan paralellkoppla 2 st 5V LEDs på 20mA var med ett motstånd emellan på 20oHm ungefär till en USB kabel ??

Visa signatur

Pentium(R) 4 CPU 2,40GHz | 512 MB DDR Ram | GeForce FX5600 256Mb Inbygt Minne Tv-out | Samsung TFT-LCD Skärm [Orion] 17 | Creative, Inspire 4.1 4400 |