Jag försöker koppla upp mig mot jobbet, står en Watchguard-brandvägg där och jag har deras MUVPN-klient osv med progilfil som bår IT-ansvarige fixat. Tunneln funkar för andra men inte för mig.
När jag fösöker koppla upp funkar inte internet förrän jag stänger ner VPN-klienten igen.
En gissning är att det beror på att den försöker koppla upp sig mot subnätet 10.0.0.0 och det råkar vara samma som comhem använder sig av för sina servrar. Kan det spela roll?
Själv har jag en D-Link DI-604 (som jag kört en annan VPN-klient mot ett annat företag genom utan problem) och använder 192.168.0.0-subnätet internt.
Jag hittar ingen info på Watchguards website, och troligtvis är det inte konfigurationen på jobbet som är fel efter som andra kan komma åt företagsnätet med MUVPN.
Brukar finnas en grej att välja; Andvända VPN - Gateway. Eller Windows Gateway, klicka i att andvända det senare altenativet. Har haft precis samma problem...
Ursprungligen inskrivet av Feedback Brukar finnas en grej att välja; Andvända VPN - Gateway. Eller Windows Gateway, klicka i att andvända det senare altenativet. Har haft precis samma problem...
Kan välja "Secure Gateway Tunnel" eller "Nortel Contivity VPN Switch", blir samma skit med båda...
Om du använder WindowsXP, högerklicka på anslutningen du har skapat och välj Properties.
Gå till advanced eller liknande (kommer inte ihåg exakt, men leta lite) och där finns nåt i stil med, Använd fjärrgateway...
Bocka ur den så funkar det.
Ursprungligen inskrivet av Juggernaut Om du använder WindowsXP, högerklicka på anslutningen du har skapat och välj Properties.
Gå till advanced eller liknande (kommer inte ihåg exakt, men leta lite) och där finns nåt i stil med, Använd fjärrgateway...
Bocka ur den så funkar det.
Hmmm...jag har inte skapat någon anslutning för VPN-tjofräset, jag har bar installerat klienten (låter som lite RTFM-varning på mig... )...
Hittar i alla fall inte något sånt på min Local Area Connection. Skall jag skapa en VPN-anslutning eller nåt via kontrollpanelen?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gumba Det låter som om du har Split Tunneling igång.
Man kan inte surffa samtidigt som man har VPN klienten igång.
Det funkade med mitt förra jobb, där använde vi Ciscos VPN-lösning.
HW:
* Dator med nVidia-LAN på moderkortet (nForce2).
* D-Link DI-604 "router"
* Comhems Motorola SurfBoard kabelmodem
SW:
* Engelsk Windows XP PRo
* Watchguard MUVPN VPN-klient version 6.1.1, med profil-fil från IT-ansvarig på jobbet
Övrigt:
* Intern LAN-adress: 192.168.0.*
* D-Linken är 192.168.0.1
* D-Linken har inte fler portar än vad som krävs för ett normalt liv öppna
* Jobbet har addresser i 10.0.0.0-nätet
* Comhem har vissa maskiner i 10.0.0.0-nätet
Jag har inte gjort något mer än att installera MUVPN-klienten och fått in min profil etc. Jag ahr alltså inte på eget bevåg skapat någon virtuell anslutning eller dylikt. Någon sådan kan jag heller inte hitta.
Ifall jag aktiverar VPN-klienten och försöker koppla upp mot jobbet häner två saker (eller snarare händer INTE):
* Jag kommer inte in på jobbnätet
* Internet fungerar inte förrän jag disconnectar och deaktiverar VPN-klienten