VPN-tunnel kidnappar internetuppkopplingen

Permalänk

VPN-tunnel kidnappar internetuppkopplingen

Jag försöker koppla upp mig mot jobbet, står en Watchguard-brandvägg där och jag har deras MUVPN-klient osv med progilfil som bår IT-ansvarige fixat. Tunneln funkar för andra men inte för mig.

När jag fösöker koppla upp funkar inte internet förrän jag stänger ner VPN-klienten igen.

En gissning är att det beror på att den försöker koppla upp sig mot subnätet 10.0.0.0 och det råkar vara samma som comhem använder sig av för sina servrar. Kan det spela roll?

Själv har jag en D-Link DI-604 (som jag kört en annan VPN-klient mot ett annat företag genom utan problem) och använder 192.168.0.0-subnätet internt.

Jag hittar ingen info på Watchguards website, och troligtvis är det inte konfigurationen på jobbet som är fel efter som andra kan komma åt företagsnätet med MUVPN.

Tips och idéer?

Permalänk
Medlem

Brukar finnas en grej att välja; Andvända VPN - Gateway. Eller Windows Gateway, klicka i att andvända det senare altenativet. Har haft precis samma problem...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feedback
Brukar finnas en grej att välja; Andvända VPN - Gateway. Eller Windows Gateway, klicka i att andvända det senare altenativet. Har haft precis samma problem...

Kan välja "Secure Gateway Tunnel" eller "Nortel Contivity VPN Switch", blir samma skit med båda...

Permalänk
Medlem

hmm...kanske beror på att du inte kör split tunneling. kommer inte ihåg om spärren sitter i klienten eller servern.

Permalänk
Medlem

Kör du med en safenet klient?

Isåfall, kolla under properties på tcp/ip i din Virtual Adapter. Där finns en ruta som du kan klicka ur.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Du får klicka av använd fjärrgateway!

Permalänk

Hmm, nu hängde jag inte riktigt med. Göra vad var?

Förresten så kanske jag borde ha någon Virtual Adapter? Kan inte se någon sån...

Permalänk

Om du använder WindowsXP, högerklicka på anslutningen du har skapat och välj Properties.
Gå till advanced eller liknande (kommer inte ihåg exakt, men leta lite) och där finns nåt i stil med, Använd fjärrgateway...
Bocka ur den så funkar det.

Permalänk
Medlem

Det låter som om du har Split Tunneling igång.
Man kan inte surffa samtidigt som man har VPN klienten igång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggernaut
Om du använder WindowsXP, högerklicka på anslutningen du har skapat och välj Properties.
Gå till advanced eller liknande (kommer inte ihåg exakt, men leta lite) och där finns nåt i stil med, Använd fjärrgateway...
Bocka ur den så funkar det.

Hmmm...jag har inte skapat någon anslutning för VPN-tjofräset, jag har bar installerat klienten (låter som lite RTFM-varning på mig... )...

Hittar i alla fall inte något sånt på min Local Area Connection. Skall jag skapa en VPN-anslutning eller nåt via kontrollpanelen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gumba
Det låter som om du har Split Tunneling igång.
Man kan inte surffa samtidigt som man har VPN klienten igång.

Det funkade med mitt förra jobb, där använde vi Ciscos VPN-lösning.

Permalänk
Medlem

nu tar vi det här från början:
exakt vilken utrustning använder du och hur gör du för att upprätta din VPN anslutning?

Permalänk

HW:
* Dator med nVidia-LAN på moderkortet (nForce2).
* D-Link DI-604 "router"
* Comhems Motorola SurfBoard kabelmodem

SW:
* Engelsk Windows XP PRo
* Watchguard MUVPN VPN-klient version 6.1.1, med profil-fil från IT-ansvarig på jobbet

Övrigt:
* Intern LAN-adress: 192.168.0.*
* D-Linken är 192.168.0.1
* D-Linken har inte fler portar än vad som krävs för ett normalt liv öppna
* Jobbet har addresser i 10.0.0.0-nätet
* Comhem har vissa maskiner i 10.0.0.0-nätet

Jag har inte gjort något mer än att installera MUVPN-klienten och fått in min profil etc. Jag ahr alltså inte på eget bevåg skapat någon virtuell anslutning eller dylikt. Någon sådan kan jag heller inte hitta.

Ifall jag aktiverar VPN-klienten och försöker koppla upp mot jobbet häner två saker (eller snarare händer INTE):
* Jag kommer inte in på jobbnätet
* Internet fungerar inte förrän jag disconnectar och deaktiverar VPN-klienten

Nåt mer kan jag inte komma på just nu.