Permalänk
Medlem

Jag erkänner att det var dumt av mig att inte tänka på att man förmodligen vill spela andra spel också. Förlåt.

Fast, är ni verkligen beredda på att offra prestandan i ett flertal spel endast för att få bättre i ett? Personligen så gör jag det inte.

eXtreme: Det handlar inte om man har 1 poäng hit eller dit utan mer vad man kan kräma ur sina dator komponenter som man förmodligen köpt för dyra pengar. Sen att du faktiskt har landat på Sweclockers, ett forum som där huvudelen av medlemarna är hårdvaru och överklockings intresserade, det är då kanske inte särskilt förvånadnde att det inte finns en stor skara gamers här.

Dessutom så gav Anubis en länk till ett väldigt fint test som gämför ett flertal grafikkort från både Ati's och Nvidia's sida där huvudsaken med testerna var just spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtreme
håller med dig...

verkar dock inte vara nå gamers här på swec... typ endast folk dom benchar hela dagarna i ända ! 1p i 3dmark hit eller dit är viktigare än fps i spel.... verkar det som

ååå tack äntligen nån med hjärna här på swec !

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Hedersmedlem

Men läs utvalda tester på Tom's och var glada då. Ni har jättefina kort allihop. *klappar fint*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

men jag vill inte bara vara nöjd själv jag vill att alla andra inte ska klaga på nvidia....

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

för det första är det första länkade testet drygt ett år gammalt... ^^ och sen för det andra så är nVidia bättre på OpenGL och ATi bätre på DirectX (vad jag fattat det som..).

Visa signatur

Asus P4C800-E Deluxe | P4c 3.2 GHz HT 800 MHz | 2 * OCZ PC3200 Platinum Limited Edition 512 MB, 2-2-2-6 | Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis 128 MB | Maxtor DiamondMax Plus8 40 GB system-disk | 3DMark2001SE: 19169 | 3DMark03: 5941

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
jamen då har dom ju super prollar !!!
lycka till att ha 100fps med typ en 1800+ oklockad....det har man fasen med nvidia....föresten så har jag fan spela cs ett tag så jag borde fan veta.
jag försökte fan allt med mitt ati men jag hade 50 fps på aztec konstant....behövde inte alls rackla med mitt nvidia för att få 100fps ens...

Nemen. Jag har ju en 1800+ oklockad samt ett r9600 pro och får 100fps konstant i cs? vad surrar du om? Ne, skit bakom t-bordet kallas det.

Visa signatur

MSI k8t neo ,Amd 64 3200+, elixir 512 sticka pc400, Club-3d 9600 pro @ 460/340 and some other crap.

Permalänk

Jag har fan kört CS på min 200mhz med ett ATI Rage pro......UTAN LJUD KORT, så klaga inte över några futtiga FPS, en normal människa ser ingen skillnad på 100 o 50fps.

ATI eller Nvidia, skit samma, båda funkar väll??
båda klarar av dom spel som finns i dag, eller hur??

Spela o håll käften

Jag kör Nvidia för att......jag föddes med det
men jag funderar på att köpa ATI till min andra dator.

Visa signatur

Gaming Rig = ROG STRIX B350-F Gaming, Ryzen 1700x, Gigabyte G1 GeForce GTX970 16gb G-Skill Ripjaw V 3200mhz CL14.

Permalänk
Medlem

Ägare av båda ATI och Nvidia... helnöjd med båda korten.

Tycker dock att ATI kortet presterar lite bättre med högupplösning och mycket lullull på.

Men måste också säga att det kortet jag blivigt mest "nöjd" med är ett gammalt GF4 TI4200.. fan vilken fin "bang for the buck" investering det va (gick från ett gf2 mx400..dock va det ett tag sedan nu^^)

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightstalker
Jag har fan kört CS på min 200mhz med ett ATI Rage pro......UTAN LJUD KORT, så klaga inte över några futtiga FPS, en normal människa ser ingen skillnad på 100 o 50fps.

ATI eller Nvidia, skit samma, båda funkar väll??
båda klarar av dom spel som finns i dag, eller hur??

Spela o håll käften

Jag kör Nvidia för att......jag föddes med det
men jag funderar på att köpa ATI till min andra dator.

normala människor ser skillnad på 50 & 100fps... finns ett program där du kan testa det där minns dock inte vad det heter.

sen du som kör cs med "100"fps å radeon 9600 kortet säger jag bara ! du kan inte vara så kräsen på fps... jag känner när fpsen går ner från ca 100 till 95 utan att överdriva... spelar man cs mkt så blir man kräsen ! det är ju likadant med q3 där ska man ju ha nån viss fps också för att det ska gå bra !

sen till dig som säger att man ska offra prestanda till alla andra spel för att ha ett nvidia. nvidia är bättre i vissa spel och ati i vissa dock så har jag inget spel som är ospelbart med ngt av kortet. men däremot har jag inte sett en dator me ati kort och 100fps i cs konstannt ! dvs aldrig en fps drop !

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

en del spel funkar bättre på nvidia kort då dom är gjorda för nvidia kort.. som t ex Deus Ex invisble war.. jag blev så jävla besviken när jag spelade det.. så otroligt kasst blev det.. fyfan att dom kunde göra så mot ett bra spel...

Jag tycker dom borde sluta anpassa spel efter grafikkortstillverkre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
en del spel funkar bättre på nvidia kort då dom är gjorda för nvidia kort.. som t ex Deus Ex invisble war.. jag blev så jävla besviken när jag spelade det.. så otroligt kasst blev det.. fyfan att dom kunde göra så mot ett bra spel...

Jag tycker dom borde sluta anpassa spel efter grafikkortstillverkre..

isånna fall så måste dom i princip göra 2 versioner av spelet vad jag har fattat det. För olika tillverkare utnyttjar ju sina kort på olika sätt för att få ut prestanda av det. eller är jag helt ute och cyklar ?

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
men jag vill inte bara vara nöjd själv jag vill att alla andra inte ska klaga på nvidia....

Men får inte folk tycka att Nvidia är dåliga då... det är ett fritt land.
Men det verkar helt ok för dig att tycka ATi är dåligt, får inte folk tycka tvärt om då??

Visa signatur

If a word in the dictionary were mispelled, how would we know?
Steven Wright

Permalänk
Medlem

Aeqvist: Hah. Vad vill du ha fram? Gillar man prestanda så ska man ha ett radeon kort.
Vill man spela CS så ska man ha ett nVidia kort....

"sen till dig som säger att man ska offra prestanda till alla andra spel för att ha ett nvidia. nvidia är bättre i vissa spel och ati i vissa dock så har jag inget spel som är ospelbart med ngt av kortet. men däremot har jag inte sett en dator me ati kort och 100fps i cs konstannt ! dvs aldrig en fps drop !"

Hahaha. Med mitt gamla FX5200 hade jag 100fps. Möjligtvis 99.
Nu har jag r9800 pro, och det presterar ju inte sämre direkt

Har dock en kompis som tror han kan sänka min fps till 30 med rökbomber, för att han har 30 med sitt gf4mx440.

Permalänk
Medlem

nvidia har legat under ända sedan ati lanserade 9xxx serien.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man drar in CS (av alla spel) i en diskution som handlar om prestanda. CS har juh inte direkt mycket till avancerad texur eller annat som riktigt pressar grafikortet. CS är uppbyggt av en massa fyrkanter, och om du ni vill ha nvidia och spela ditt cs, så gör det. Jag kommer fortsätta med mina ATi kort, och kommer inte sörja över dålig FPS som alla ATi ägare har.. om man nu ska lyssna på dig.

Edit: Hur pass systemkrävande är CS?
Du klarar dig med 100mhz, 8mb grafik, och 64mb ram. Det säger väl rätt mycket om hur pass krävande spelet är?

Permalänk
Medlem

När CS kom ut så lirade jag det med min gamla P2 300mhz.. 16Voodoo2 kort och 64 Ram..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x * MSI MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI * 32GB DDR4 G.Skill 3600Mhz * Asus 3070 OC v2 8gb * 2x1TB 890Pro * Corsair RM850X 850W v3 * Corsair H150i Elite Capellix-iCUE-RGB-360mm * Corsair 4000D RGB * 2x27"ASUS

Permalänk
Medlem

körde cs med mitt gamla nvidia tnt2 m64 (dvs budget modellen). funka skitbra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jzz
Nemen. Jag har ju en 1800+ oklockad samt ett r9600 pro och får 100fps konstant i cs? vad surrar du om? Ne, skit bakom t-bordet kallas det.

jooo visst !
lycka till säger jag bara....prova köra ex. aztec med 15 players och skjut lite glatt på 5st lovar det droppar till typ 50-70.....eller det kanske räcker om du provar att röra dig

och the gimp förmodligen har du hundra fps för du har ingen sålig prolle....om du har en dålig prolle så har du det för att du inte ser nån skillnad. och JA det går sänka din fps till 30

denil det är klart du klarar dig med 100mhz men vem fan vill sitta med ett spel som tar 10timmar att starta och då du väl har kommit in har du 400i ping och fps på <10 ?!? det är min fråga och jag som spelar cs jäkligt mycket köper inte ett radeon för att det är bra till andra spel....

ragin pig nvidia funkar bra till cs även den modellen om du inte råkar tappa en smoke

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Aeqvist
Visst nvidia funkar bättre till cs och vissa andra spel. Men på det stora hela är ATI bättre i fler spel sen om du köper en dator idag för Xtusen kr och vill spela cs med 100 istället för 80 fps och uppemot hälften så låg fps i dx9 spel så varsegod. Sen tycker jag det är lite löjligt att ha ett över 5 år gammalt spel som en orsak till att köpa ett nytt nvidiakort istället för ett ATI.

Visa signatur

Bison: You have made me a very happy man.
Colonel William F. Guile: And next, I'll make you a dead one.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vi sammanfatta det så här?

Ifall man har en slö processor och bara vill spela CS - välj nVidia.
Ifall man har en snabb processor och bara vill spela CS men inte kan/orkar pilla lite med sina inställningar - välj nVidia.

I annat fall - välj ATi.

Några invändningar?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
okej det räcker med länkningen

jamen det finns miljarder olika test därute ska man bara lita på där det står att ATI är bättre eller ska man lita på där det står att NVIDIA är bättre ?!?!
jag tycker då helt klart mitt kort som jag har nu presterar långt ifrån mitt 9800SE @ PRO som jag hade för nån månad sen...
ATI är då kassa i cs tex....jätte många som har problem med ati i cs. för att inte ha problem måste man ha en uber fet prolle ! jag har inte problem i cs nu som jag hade med mitt ati punkt slut.

men då säger ni väl bara att cs är ett skitspel som ingen spelar eller ?

Ditt ett år gamla test från biased tom mot de dagsfärska testen jag länkade till, hmm..jag undrar vem som har rätt..

Det finns något som kallas "lösningar", de finns för att ta bort problem.

Försök inte smita undan. Du ser klart och tydligt att nvidia får smisk. Vad är ditt problem? Har du svårt att acceptera det? Majoriteten av alla test du kan hitta visar samma sak, ATI är det bästa.
Bra argument, ta upp ett gammalt spel som är grafikmässigt stenålders.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Nä, vi säger att prestandan till stor del beror på vem som sitter bakom tangentbordet.

Det är många med 9800 som inte har några problem i CS alls.

Haha, huvudet på spiken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
bla bla bla bla bla bla...
denil det är klart du klarar dig med 100mhz men vem fan vill sitta med ett spel som tar 10timmar att starta och då du väl har kommit in har du 400i ping och fps på <10 ?!? det är min fråga och jag som spelar cs jäkligt mycket köper inte ett radeon för att det är bra till andra spel....
bla bla bla bla bla bla bla

1. OM du ändrar dina inställningar så får du 100 FPS (ohshit, hela 10 FPS mer än utan att ändra inställningarna!)

2. Om man köper en dator för, vi säger 12 000:-. Då väljer man nog knappast ett kort som utan att peta på inställningarna ger (enligt dig) 10-20FPS mer i cs. Utan man väljer nog ett kort som är bättre "overall".

3. Förstår inte varför du gnäller, tjatar och gråter. Du har flera länkar i tråden, alla förutom 1 är till ATi's fördel, det enda som talar för nVidia är det testet som gjordes av en mutad hårdvarusida.
Kan du inte bara ge upp? Inse att ATi gör bättre kort (jeje, förutom i ditt älskade cs då).

Permalänk
Medlem

Jag har 100 fps i smokes och med alla grafikkorts inställningar på max. Jag tror det beror mycket på vilka drivrutiner man har fixa lite äldre om man vill lira cs typ 3.7 eller så

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Dra på högsta inställningarna (AA och Anisotropic filter) och då har du en vinnare som presterar typ 40-50% bättre, nämligen Radeon. Tester i Far Cry visar att t.om radeon 9600XT presterar likvärdigt ett FX5950ultra i just det spelet iaf. :PP

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

okej...men jag tycker fortfarande inte radeon är "så mycket bättre" för som sagt det beror ju vad man spelar och dylikt...det kan ju vara så att jag spelar cs mycket att jag inte vill ha ett radeon just nu. nvidia räcker då gott och väl för mig och jag är mycket nöjd med vad jag har men jag fattar fortfarande inte varför alla med radeon säger att : jag har då 100 fps hela tiden och i 450 smokes har jag oxå 100 höhö....det är alla noobs som aldrig har spelat cs som fan inte ens vet hur man trycker på vänstra musknappen för att skjuta att dom egentligen vill skriva ?!?

men tillbaka till ämnet.
okej ni tycker alltså att radeon är mycket bättre än nvidia men vilka sidor ska man då kolla på där det stämmer ni säger alltså att man inte ska lita på sidor där nvidia har övertaget och man ska lita på sidor där radeon har övertaget ?!?
det låter lite radeon fan aktigt eller ?
men men ni spelar ju inte skitspel som cs....

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag har kört CS i 3.5 år, alltid haft nvidia fram till i vintras då jag köpte ett Radeon 9800 pro, har 100 fps överallt (i alla upplösningar), X antal smokes osv. Det hade jag inte innan. Gillar ATI väldigt mkt nu. Har inte haft några som helst problem.

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk
Medlem

okej.....inte så kräsen alltså ?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Alla lyssna nu, Ni säger alla att ATI är Bättre, grejen är att nVidas FX serie är Sämre!
OM nVidia följde alla spec linjer som ATI gjorde så skulle fx piska radeon serien, det är ett FAKTUM, inget i specifikationerna visar fördel för radeon, nVidia gjorde misstaget att dra 2 steg före med obeprövad chip och ville visa sig lite grymmare, och bajsade till sig!

Men jag kan lova (enligt mig nu) att ni kan praktiskt taget glömma att ATI kommer ta täten någonsin igen... nVidia förlorade ledningen, men omöjligt att ATI kan göra om samma sak me nästa generation!

Sedan att ATI's kort funkar dåligare på cs, så är det ju inte helt sant, har massa kompisar som spelar cs flytande på 95-100 fps konstant... Jag tänker inte ta sida om ni tror de och starta nån flame war, jag har själv lämnat tillbaka mitt gefx 5900, och inväntar nästa generation...

jaja far cry hit och dig inget kort idag presterar så bra som dom borde, så ta inte de som ett argument/fördel. Ni tar ju liksom inte upp att nVidia är bättre på OpenGL utan skriver att nVidia är sämre på DX...

Slut snackat nu för mig!

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
okej...men jag tycker fortfarande inte radeon är "så mycket bättre" för som sagt det beror ju vad man spelar och dylikt...det kan ju vara så att jag spelar cs mycket att jag inte vill ha ett radeon just nu. nvidia räcker då gott och väl för mig och jag är mycket nöjd med vad jag har men jag fattar fortfarande inte varför alla med radeon säger att : jag har då 100 fps hela tiden och i 450 smokes har jag oxå 100 höhö....det är alla noobs som aldrig har spelat cs som fan inte ens vet hur man trycker på vänstra musknappen för att skjuta att dom egentligen vill skriva ?!?

men tillbaka till ämnet.
okej ni tycker alltså att radeon är mycket bättre än nvidia men vilka sidor ska man då kolla på där det stämmer ni säger alltså att man inte ska lita på sidor där nvidia har övertaget och man ska lita på sidor där radeon har övertaget ?!?
det låter lite radeon fan aktigt eller ?
men men ni spelar ju inte skitspel som cs....

jag är alltså en sån där n00b som inte har 100 fps när jag lirade cs? helt ocklockat system ger mig 100 fps på alla upplösningar med 30 lirare och en härlig massa smokes.

och varför tjafsa om vilka som ger bra tester hit och dit, seriöst läs bara en SweC artikel, dom är ju garanterat opartiska., har sågat både nvidia och ati

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Medlem

De äckliga Toms Hardware med sin jävla Intel favorisering, Har väl börjat med Nvidia också.. Men visst om det tycker att tex Prescott är så bra, kul för dem.. Jävla idioter.