Permalänk
Medlem

Förslag på 1U 19"rack chassin

Jag har en längre tid letat efter ett snyggt, tyst och bra 1u 19" rack men har inte hittat något.
Någon som har några förslag eller erfarenheter av detta?
Givetvis så spelar priset en stor roll, annars så hade jag köpt ett intel rack direkt.

Permalänk
Medlem

Menar du att du vill ha ett att bygga in en dator i?
Isåfall har elfa.se ett som är helt tomt och rent på framsidan.
Verkar mkt snyggt men om jag minns rätt så är det dyrt.

edit: Artikelnummer MICRO19-257 den finns i flera olika djup.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är bara ute efter chassi, och ev medföljande nätagg.
Tyvärr så är bilden och beskirvningen på produkten dålig på www.elfa.se så jag vet inte riktigt ifall den passar mitt endamål.

Permalänk
Medlem

Har inga tips på några bra 1u rack, men jag undrar om du har tänkt igenom det ordentligt med att köpa ett 1u och inte 2 eller 4u?
Det kan vara bara ett helvete att få in kylflänsen i 1u:s låda
Och även så brukar det vara billigare med ett större chassi och det ryms mer grejer i dom( intehelt oväntat )
Men om du har extrem platsbrits eller ska trycka in 20burkar i ett rackskåp så är det väl ett 1u du ska ha

Permalänk
Medlem

Jag har ingen nytta av ett större till den lådan jag ska sätta ihop nu (en server). Dessutom så vill jag spara plats i mitt serverskåp ( min garderob ) för om min 1u server blir bra så köper no en 3u eller 4u senare till min huvud låda.

Jag vet att det är svårt att hitta bra kylning till en 1u, men jag föredrar 1u framför 2u i detta fallet.
Jag har sätt en heatpipe lösning som var grym, man kunde ha en p4 på 3Ghz i en 1u låda, men jag hittar den inte i någon internetbutik

EDIT: har du några förslag på ett 2u rack?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=111157&cks=PRL

Har du sett priset? Rena rånet!
Dustin har samma rack fast 1u för 1800 vilket jag skulle kunna tänka mig att ge, men det är taket för vad jag vill ge för ett chassi.

Någon som har en aning om ljudnivån från ett 1u rack?
Det är vanligtvis ca 4 40*40 fläktar och dem kan juhe låta endel...

Permalänk
Medlem

Har byggt endel servrar i ett sånt 1u chassi... dom låter ganska så ordentligt. Du behöver ju även en cpu fläkt som är gjord för 1u, dvs väldigt låg och dom låtar oftast väldigt mycket.

Visa signatur

Athlon XP2200+ - 1024mb DDR ram - ASUS V8460Ultra/Deluxe GeForce4 Ti4600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g[][]fy
Har byggt endel servrar i ett sånt 1u chassi... dom låter ganska så ordentligt. Du behöver ju även en cpu fläkt som är gjord för 1u, dvs väldigt låg och dom låtar oftast väldigt mycket.

Ja det som jag har sett ligger omkring 30dB och uppåt.
Dock har jag sett en heatpipe lösning som ska vara både tyst och effektiv, har jag inte sett den i någon affär. =(
Tanken är att jag ska klocka ner processor så att jag kan ha en tystare fläkt.
Jag skulle dock vilja veta hur mkt de små fläktarna som brukar följa mer låter, dvs om det är lönt att klocka ner och byta cpu-fläkt.

I vilket fall som helts så kanske jag ska överväga att ha ett 2u rack, det skulle lösa endel problem. Dock har jag ingen nytta av det extra utrymmet.

Vad sägs om att göra ett hål i ett 1u chassit där cpu-fläkten kan titta ut?

Permalänk
Medlem

Ptja, gör du ett hål där CPU-fläkten sticker ut så har du ju genast pajjat ett av dina mål, dvs. att det ska vara snyggt...

Permalänk
Medlem

hehe, egentligen bryr jag mig bara om hur fronten ser ut iom att det är den man ser

Permalänk
Medlem

2U är mycket roligare att leka med. Har både 1U och 2U lådor hemma.

http://www.chieftec.de/?page=products_big&id=95&k_id=3&langua...
1800 spänn på shg.biz.

Permalänk
Medlem

Har bara arbetat med färdiga 1u serverar men min erfarenhet är tyst och 1u inte kan sammas, Det baserat på servrar från dell,compaq och sun.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Tajson, hur är ljudnivån på din 1u låda och vad har du i den?
Jag ska ha den i garderoben så den dämpas juhe lite av den, ev kan man använda några äggkartonger oxå...

Jag vill gärna slippa ha en 2u, den tar bara massa onödig plats.

När det gäller "märkes" servrar så antar jag att de låter mer dels pga ingen prioriterar ljudnivån i en sådan server, samt att de har varmt innehåll, tex flera cpuer och scasi diskar.
Jag ska till en början bara ha en 7200rpm disk och en ev, nerklockad xp2400.

Permalänk
Medlem

Hur kan du kalla nått som är typ 9cm tjockt för "onödig plats"? det är ju typ inget alls, eller visst..det är dubbelt så tjockt som 1U, men fortfarande inte stort..

Men för att hjälpa dig, här är en kylare för 1U rackchassin, du kan säkert hitta den billigare nån annanstans (finns även för P4 och xeon (S603) på sidan)

http://www.midat.se/catalog/product_info.php?cPath=173_174&pr...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Iom att jag inte ska ha mer i lådan så är det fak 4.5 onödiga cm, det är inte så speciellt mkt men kan man undvika det så är det bra.

btw, tack för länken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
Har bara arbetat med färdiga 1u serverar men min erfarenhet är tyst och 1u inte kan sammas, Det baserat på servrar från dell,compaq och sun.

De har en Apple Xserve på multimedian på skolan, den är ganska tyst. Fast personligen ser jag ingen mening egentligen med det. En rack server har man i ett rack och inte i ett nattduksbord.

Annars går det ju alltid att manuellt montera en fancontroller som ändrar hastigheten på fläktarna efter temperaturen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Tajson, hur är ljudnivån på din 1u låda och vad har du i den?

TB 800 MHz.
Låter som en mindre flygplats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
De har en Apple Xserve på multimedian på skolan, den är ganska tyst. Fast personligen ser jag ingen mening egentligen med det. En rack server har man i ett rack och inte i ett nattduksbord.

Annars går det ju alltid att manuellt montera en fancontroller som ändrar hastigheten på fläktarna efter temperaturen?

Visst det kan tyckas vara onödigt med ett rackchassi för hemmabruk. Men blir detta projekt lyckat så kommer jag nog att bygga om alla mina lådor som rack och hutta in dem i garderoben, praktiskt för att bli av med ljud och för att spara plats. "Vanliga" chassin är bra mkt klumpigare att ha i garderoben än rack (för den som inte har testat så kommer nu bli överraskad hur extremt bra ett 19" passar i en vanlig garderob):p.

Jag såg en grymt snygg fancontroller på shg.biz för att montera i en 5½" plats, den hade vart grym i ett 1u rack :).
Men jag ska nog på allvar överväga ett 2u rack, Peggy gav mig ett mkt billigt förslag. Med ett 2u behöver jag inte klocka ner och jag får nog bättre temp och ljudnivå också, de kan det nog vara värt.

Peggy, hur seriösa är datalätt?
Bara namnet får mig att rysa (dessutom ser killarna på support sidan rent livsfarliga ut!):D.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma funderingar som Intenso.

Dock så letar jag efter ett rackchassi som inte är så djupt. 1U eller 2U spelar inte så stor roll.

Någon som har några förslag med den vinklingen?

Permalänk
Medlem

Ofta är de djupa, mellan 50 och 60 cm.