Främsta argument för att byta till Linux

Permalänk
Medlem

Främsta argument för att byta till Linux

Ja, vad är nu egentligen det bästa argumentet? Windows vevar dagligen här och jag har tröttnat. Har blivit sugen på att testa linux nu istället. Hur går jag tillväga? Kan en hel del om datorer o så men inte haft en tanke på att byta innan

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

Att man har ett behov som inte något annat operativsystem kan ge.

Vad gäller vilken distribution du ska välja får du helt enkelt söka efter för det har varit uppe hur många gånger som helst nu.

Permalänk
Medlem

Finns väl inga direkta argument, man byter väl när man växt ur windows. Jag har inga problem att använda windows men tycker om linux bara. Märker inga fördelar i varken snabbhet eller stabilitet (tvärtom i snabbhet) men jag kör det ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skärp dig ragnwald!!! Det var det slöaste svar jag någonsin har läst.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

För att det är något du kanske inte kan, och nya kunskaper är alltid bra.

Permalänk
Medlem

för att du, som jag, tröttnat på anti-virus program och dess uppdateringar (eller kanske snarare är trött på virusen).
ja, hur som helst.. du orklar inte installera om windows stup i kvarten lr hålla sig med alla dom där hemska uppdateringarna?!

och ragnwald.. långsammare? i vilket avseende?

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Tar väl tillbaka lite då...

Använder linux för att jag tycker om det och trivs i det (läs: är kär i det).

Men jag märker ofta att det tar en jäkla tid att öppna t.ex. firefox jämfört med tiden det tar i windows, (eller ja, handlar väl om en sekund). Sen går ju IE ännu snabbare att öppna än firefox i windows, men det är ju "inbyggt"...

Jag klagar inte på något, tycker bara det känns jobbigt att behöva övertyga folk att byta, om de vill prova på linux så får de väl göra det men jag kan inte säga vad just de skulle finna användbart i linux

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald
Tar väl tillbaka lite då...

Använder linux för att jag tycker om det och trivs i det (läs: är kär i det).

Men jag märker ofta att det tar en jäkla tid att öppna t.ex. firefox jämfört med tiden det tar i windows, (eller ja, handlar väl om en sekund). Sen går ju IE ännu snabbare att öppna än firefox i windows, men det är ju "inbyggt"...

Jag klagar inte på något, tycker bara det känns jobbigt att behöva övertyga folk att byta, om de vill prova på linux så får de väl göra det men jag kan inte säga varför det skulle passa just dem

många program i windows byggs statiska medans det i linux är vanligt med dynamiska program, det innebär att dom laddar massa libs å så.. det tar tid.
sen så är Internet Explorer faktiskt en ruggigt bra webbläsare om man bortser från lite säkerhetshål.. den är rätt snabb och renderar sidorna snyggt... du kan ju prova opera. den känns rätt snabb imho.

håller med dig på sista poängen.
man ska inte behöva övertala.. däremot kan man upplysa om några av fördelarna

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
många program i windows byggs statiska medans det i linux är vanligt med dynamiska program, det innebär att dom laddar massa libs å så.. det tar tid.
sen så är Internet Explorer faktiskt en ruggigt bra webbläsare om man bortser från lite säkerhetshål.. den är rätt snabb och renderar sidorna snyggt... du kan ju prova opera. den känns rätt snabb imho.

håller med dig på sista poängen.
man ska inte behöva övertala.. däremot kan man upplysa om några av fördelarna

Att IE skulle vara en bra webbläsare är ju rent trams. Snabbheten är jämförbar med den i Firefox.

IE följer ju inte de standarder som finns, har värdelöst stöd för png. Den saknar än så länge popupdödare som standard, inga tabbar osv...

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald
Tar väl tillbaka lite då...

Använder linux för att jag tycker om det och trivs i det (läs: är kär i det).

Men jag märker ofta att det tar en jäkla tid att öppna t.ex. firefox jämfört med tiden det tar i windows, (eller ja, handlar väl om en sekund). Sen går ju IE ännu snabbare att öppna än firefox i windows, men det är ju "inbyggt"...

Använder du tex KDE i *nix så kan du använda en minst lika snabbstartad webbläsare som IE, nämligen Konqueror. En alldeles utmärkt webbläsare IMO.

Att linux skulle vara ett segt OS var det löjligaste jag hört på länge. Linux är känt för att vara snabbt även på burkar med "dålig" prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bästa argumentet är kontroll.

Med rätt kunskaper är det du som bestämmer vad datorn ska göra.
Tycker det verkar omöjligt med en windowsmaskin, alltid nåt som överaskar.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrizi
Att linux skulle vara ett segt OS var det löjligaste jag hört på länge. Linux är känt för att vara snabbt även på burkar med "dålig" prestanda.

linux är inte segt...

men Xfree86 kan vara lite segt, det måste ja hålla med om

Permalänk
Hedersmedlem

Put the fun back i computing!
(Som distrowatch säger)

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

linux må kanske vara snabbt men xfree86 är fan slött

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
linux må kanske vara snabbt men xfree86 är fan slött

Som nån skrev till mig, när jag kom med samma påstående.
"X är inte ett dugg slött. Du är slö!"

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

ontopic:
beror väl på vad du vill göra med ditt system.
Men om du inte har testat linux, så tycker jag du ska göra det.
Och bilda din egen uppfattning.. Du slipper iaf dom vanligaste virusen

Permalänk
Medlem

Man slipper alla dessa eviga cracks och så.. och om man vill confa nått så kan man enkelt läsa om det och ställa in i en välstrukturerad textfil.. inte som i windows där man för det mesta måste ladda hem nått sharwareprogram typ "tweak XP" osv för att komma åt lite schyssta settings.

Sen är det lite hederlig "fight the power"-känsla att våga stå emot det MS-dominerade samhälle vi lever i

Permalänk

Re: Främsta argument för att byta till Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jevic
Hur går jag tillväga? Kan en hel del om datorer o så men inte haft en tanke på att byta innan

Tacksam för all hjälp

Man kan inget om datorer förrän man installerat Linux från scratch 8)

Mina främsta skäl att köra Linux är ideologiska. Jag vill inte hamna i en värld om tio år där ett företag styr utvecklingen av hur datorer används. Jag är för öppna standarder helt enkelt, gillar inte när format binds till enskilda företags produkter.

Permalänk
Medlem

Bästa argumentet för Linux är priset.

Sen är det helt upp till vad man ska göra med sin dator.
Server hemma eller till det lilla företaget så röstar jag på Linux.
Till skrivbordet väljer jag XP pro om det följde med datorn.

Visa signatur
Permalänk

Gratis och värt vartenda öre.

Permalänk

Jag tror på ett samhälle som är ganska olikt det vi har nu, girighet är aldrig bra och kommer förmodligen dra denna mänsklighet rakt ner i fördärvet. Tror därför att Open Source kan göra livet lite bättre, vissa fundumentala strukturer som vi tar för givet idag behöver brytas upp.

Så mitt val till att köra Linux/Open Source är rent politiska med andra ord.

Permalänk
Hedersmedlem

kör väl linux för att jag känner mig mer "fri" än i windows... samt att jag gillar idén med open-source och att det är gratis.

har inte så mycket att skriva men jag tyckte att ragnwald hade bra argument i sitt sista inlägg... dock tar jag bara det som han skrev på tredje raden: jag älskar linux!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus
Att IE skulle vara en bra webbläsare är ju rent trams. Snabbheten är jämförbar med den i Firefox.

IE följer ju inte de standarder som finns, har värdelöst stöd för png. Den saknar än så länge popupdödare som standard, inga tabbar osv...

min åsikt må vara "rent trams".. men IE är fortfarande snabb och renderar en "riktig" sida - dom två kanske viktigaste egenskaperna för en webbläsare.
tabs å sånt är ju bara plus i kanten som jag ser det..jobbigt när den blockar fel popups osv
jaja, orka starta krig över det här.. bottom line, man använder vad man vill.. själv kör jag just firefox..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrizi

Använder du tex KDE i *nix så kan du använda en minst lika snabbstartad webbläsare som IE, nämligen Konqueror. En alldeles utmärkt webbläsare IMO.

Att linux skulle vara ett segt OS var det löjligaste jag hört på länge. Linux är känt för att vara snabbt även på burkar med "dålig" prestanda.

kde använder kdeinit som preloadar libs, därav snabbheten.. sen är konqueror inte särskilt tung heller.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Ett bra argument är att det finns många bra fria och/eller gratis program till Linux jämfört med Windows.
Linux ger mer möjligheter vilket gör det lättare att använda än Windows i många fall, förutsatt att man har kunskaper om möjligheterna.
Sen är tillgången till källkoden ofta nyttig, även om man inte programmerar mycket själv så är det bra för att felsöka, lära sig hur saker fungerar mm.
Det är nog mina huvudargument till att jag använder Linux och OpenBSD.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Jag säger bara... Linux kan ge en nyttig utmaning om man så gärna vill. Du kan istort sett göra vad du vill, tar lite tid att lära sig bara.

Visa signatur

Nero burning rom(e)
Hmm ahead... lite dålig fantasi där

Permalänk
Medlem

En sak jag gillar med linux är att man kan konfigurera utseendet väldigt mycket. Man måste inte stå ut med någon ful startmeny eller en massa ikoner om man inte vill. Det ger också en mysig elitkänsla när man hör folk klaga på hur mycket deras Windowsversioner krånglar (att man själv säkert har lagt ner dubbelt så mycket tid på linux som de har på Windows är en annan femma). Inte att förglömma heller är kamratskapen mellan linuxfrälsta. Trevligare community får man leta efter.

Sammanfattningsvis kan man säga att linux är rätt pyssligt att hålla på med och svårt att få som man vill, men när man väl har det som man vill, då har man det EXAKT som man vill.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Gratis och värt vartenda öre.

Alltså ingenting

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Ladda hem Knoppix det är gratis och man bränner ner det på en cd, sen är det bara och boota om, du behöver inte installera det för att prova, den lägger sig bara på ramet

edit: en adress också http://www.knoppix.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
min åsikt må vara "rent trams".. men IE är fortfarande snabb och renderar en "riktig" sida - dom två kanske viktigaste egenskaperna för en webbläsare.
tabs å sånt är ju bara plus i kanten som jag ser det..jobbigt när den blockar fel popups osv
jaja, orka starta krig över det här.. bottom line, man använder vad man vill.. själv kör jag just firefox..

kde använder kdeinit som preloadar libs, därav snabbheten.. sen är konqueror inte särskilt tung heller.

Att säga att IE rendrerar en sida "rikrigt" kan du inte säga då microsoft har satt en egen standard jämtemot andra webläsare. Alla som gör hemsidor vet hur illa IE fungerar med sin "riktiga" rendrering. Och en snabb webläsare är alla man hör på alla håll o kanter att denna är snabbare än den andra men allt beror på hur det är installerat, de påverkas olika av diverse hårdvara mm.

Att du klagar på att den blockat fel popups är ju bara löjligt. Då har du inte märkt hur många irriterande popups det finns. Eftersom du använder firefox själv vet jag inte hur du resonerar igentligen.

Visa signatur

Windows XP | AMD Athlon XP1700+ | 512Mb DDR | GeForce 4 Ti 4600 | IBM 160Gb 160GXP
FreeBSD | AMD TBird 800MHz | 512Mb SDRAM | ATI 8Mb | IBM 30Gb
http://www.mozilla.org/ - Firefox

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall testa själv, även om en del säger att det är lätt, snabbare, snyggare etc etc så är det subjektivt. Jag kör själv något annant än Microsofts produkter för jag var nyfiken. Jag tycker dock att XP fungerar riktigt bra, mycket bättre än sina föregångare. Dock är jag skeptisk till deras licensiering, online registrering och deras planer på trusted computing(palladium, det kanske har bytt namn?) eller vad det nu kallas. Jag tycker att de skall släppa sitt OS under BSD-licens eller GPL ;0). Då skulle dom slippa sitta och slösa tid på att hitta lösningar för hur man skall stoppa piratkopieringen, och ägna mer tid åt det ett operativsystem skall göra. De skulle nog tjäna en rejäl hacka på support ändå. Ooops, kom lite offtopic här.

Testa själv, det är det bästa. Du kanske tycker helt annorlunda än vad jag gör. Försök att stå ut mer än en vecka, det tar längre än så att vänja sig. Jag tog bort windows helt och tvingade mig att bara sitta och nöta BSD. Jag har tyvär inga argument rörande Linux annat än att det kostar inget att testa, inte en krona. Och du har mer än 30-dagar på dig att "utvärdera" ;0).

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.