En fråga om uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem

En fråga om uppdateringsfrekvens

jag har precis installerat mitt ATI radeon pro 128mb och det funkar fint

Men kruxet är att när jag vill välja uppdateringsfrekvens tillåter den mig bara att högst välja 75 Hz med "dölj lägen som den här bildskärmen inte kan visa" knappen ibockad. Beror det på min skärm, för det står att kortet skall kunna komma upp i 120 Hz vid 1024*768 och 1280*1024. Kommer jag skada nått om jag kör på 100 Hz ändå?

Permalänk
Medlem

Skärmen har olika maximala uppdaterings frekvenser vid olika upplösningar.

När du kollar på fliken med Hz "dölj lägen som inte kan visas" så är det för den upplösningen du har i windows just nu.

Det finns program som Refreshlock som sätter max Hz på de olika upplösningarna när du t.ex byter till ett spel där du lirar på 800*600 så får du en mycket högre Hz än när du kör på 1600*1200.

Skärmen kommer troligen bli svart/ta skada om du nu får igång den på en Hz som är för hög.

Grafikkortet kan säkert hantera 200Hz+ i 1024*768 men skärmen klarar inte det.

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret

Det blir till att köpa ny skärm då...

Permalänk
Medlem

Har du en gammal rackare eller?

En 19"crt som pallar 100-110Hz i 1024*768 brukar vara rätt bra och inte allt för dyrt. Ca: 2500-3000kr så får man en Fin en om jag inte är helt ute o cyklar.

Permalänk
Medlem

Som en Samsung 959NF, men nu ska jag inte starta en stor diskussion

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Mer än 75hz behöver man väl inte.. eller?

(Min åsikt, ingen direkt fråga alltså;-)

Visa signatur

Blah...

Permalänk

Jag vägrar använda lägre Hz än 85 på en CRT skärm.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niat
Tack för det snabba svaret

Det blir till att köpa ny skärm då...

jag hade ett sånt problem, jag fick till skärmens tillverkarens hemsida, laddade ner drivers til lbild skärmen och då kunde jag välja högre frekvenser

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bungo
Har du en gammal rackare eller?

En 19"crt som pallar 100-110Hz i 1024*768 brukar vara rätt bra och inte allt för dyrt. Ca: 2500-3000kr så får man en Fin en om jag inte är helt ute o cyklar.

Jag har en 17" crt med ungefär 6 år på nacken. Fick den med min första dator Skall nog byta upp mig till en 19 tum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brodrost
Mer än 75hz behöver man väl inte.. eller?

Allt under 85 Hz får jag huvudvärk av tyvärr Får tics runt ögonen oxå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
jag hade ett sånt problem, jag fick till skärmens tillverkarens hemsida, laddade ner drivers til lbild skärmen och då kunde jag välja högre frekvenser

Mjo, jag testade det. Tyvärr hade jag redan de bästa drivrutinerna. Skärmen är för dålig för högre Hz