Vilket kort ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilket kort ska jag köpa?

Jag hade tänkt köpa ett nytt grafikkort och jag har riktat in mig på två olika, antingen ett Radeon X800 Pro eller ett Geforce 6800 GT.

Nu är det så att jag har läst allt jag har kunnat hitta om de här två korten och kommit fram till fördelar för de olika korten.

Radeon kortet har hög fps när man slår på AA/AF

Geforce kortet stödjer Pixelshader 3.0

Jag har också sett att i recensioner av korten så presterar de nästan exakt i de flesta spel förutom i vissa där Geforce kortet presterar märkvärt bättre. Så vad jag ser är att Geforce kortet är synligt bättre, vad jag då inte förstår är varför 50% av alla människor väljer att köpa ett radeon kort istället.

Jag vill även tillägga att jag inte är någon fanboy utan är en stolkt ägare av ett Radeon 9600pro.

Kan någon också vara snäll och förklara för mig var VIVO är förnågot?

Permalänk
Medlem

Re: Vilket kort ska jag köpa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groten
Kan någon också vara snäll och förklara för mig var VIVO är förnågot?

VIVO= video in video out

Jag står inför samma val som du men jag kommer köpa ett Geforce 6800GT för det kommer hålla längre iochmed att det har PS3...

Att hälften av alla köper Ati beror nog mer på att dem vill hålla sig fast vid dem eftersom deras 9x00 serie ägde Nvidias 5x00 serie hårt eller så e dem bara fanboys helt enkelt.

Visa signatur

[Intel Core2 duo E6600][Asus P5B][2048 mb Corsair] [WD 320gb][Gainward 7900GT GS][Sony 17"TFT][Antec 1080AMG 430W True Power][Logitech Mx 300 och X-530]

Permalänk
Medlem

Nej det beror nog mer på hur väl X800XT PE presterar jämfört med 6800 ULTRA ;).

Det är lite lurigt det här för 6800 GT presterar bättre än X800 PRO generellt sett. Även ATI verkar ha uppmärksammat detta om detta stämmer

"Link to story at http://www.xbitlabs.com/news/video/...0716055607.html

"ATI Technologies faced strong competition when NVIDIA Corporation unveiled its GeForce 6800 GT graphics chip earlier this year, but the Markham, Ontario-based graphics company reportedly preps a counter-attack with a new product based on the RADEON X800 XT micro-architecture.

A report over China-based web-site GZeasy.com claims that the new graphics chip from ATI will be called RADEON X800 GT and will be a down-clocked RADEON X800 XT graphics processor with 16 rendering pipelines. The so-called RADEON X800 GT visual processing unit will function at 425MHz and will carry 256MB of GDDR3 memory clocked at 900MHz onboard. Initially the new RADEON X800 product will be offered for systems with AGP 8x port.

Some sources close to ATI expressed doubts that ATI would launch a part with “GT” brand-name.

Earlier ATI offered only two graphics options for the high-end market: ATI RADEON X800 PRO and ATI RADEON X800 XT with 12 and 16 pixel pipelines respectively. While the high-end RADEON X800 XT delivers performance in-line with competing GeForce 6800 Ultra, the RADEON X800 PRO was not as fast as the rivaling GeForce 6800 GT in quite some cases. To oppose NVIDIA’s “GT” part ATI might add a new SKU into its plans.

An ATI Technologies spokesperson in Oberhaching, Germany, declined to comment on the report.

Earlier this month ATI unveiled RADEON X800 SE graphics product with cut-down specifications to target OEMs. The RADEON X800 SE is available only in PCI Express x16 flavour.""

Men sen har vi X800XT PE som presterar bättre än 6800 ULTRA i majoriteten av dx 9 spel framförallt i hög upplösning och med mycket aa och aniso tack vare deras högre fill rate framför allt.

Men sen har vi ju X800 PRO VIVO som kan flashas till X800XT.

Så det är inte så att alla X800 kort är bättre än alla 6800 kort eller vice versa de går som omlott om varandra.

Men 6800 GT är ett bra val. Många har köpt X800 PRO eftersom det har varit lättillgängligt och fortfarande presterar riktigt riktigt bra. Och de klockar riktigt bra också.

Sen att X800 serien presterar som bäst i det mest shader intensiva spelet hittills har nog gjort sitt till.

Men köp det du känner för helt enkelt :).

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x