Permalänk
Glömsk

Telia 8000 labilt?

Har haft Telia 8000 i ett par månader nu, har fungerat hur bra som helst, tills nu. De senaste dagarna så har jag märkt att nerladdningshastigheten ramlar ner från ca 750 kb/sek till 20-40 kb/sek utan någon speciell anledning. Efter ett tag funkar allt som vanligt igen. Innan jag ringer telia tänkte jag fråga om detta är något jag är själv om eller om det är något vanligt problem.

Har kollat telias sida med bredbandsstörningar men där står inget.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Mitt fungerade också hur bra som helst till en början, sen blev det likadant för mig under kankse 3 -> 4 dagar, sen har det fungerat normalt, tänkte vänta 5 dagar innan jag skulle ringa supporten, men ringer nog om det sker igen. Men sen dess har det fungerat som det ska och har inte upplevt det mer.

Permalänk
Avstängd

Jag har upplevt att mitt Telia 8000 har varit otroligt segt att surfa med på senare tider. Dock är det inget fel på min download/upload speed som håller sig på lite över 900kb/s.

Testa att reboota modemet de kan behöva det ibland.

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

Fick mitt idag funkar fint

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mitt går segt att surfa med.. Vet inte vad det beror på... gissar på att min router är skurken.. :/ .. sen om jag vill vara active i DC eller nåt med denna router.. så blir det ostabilt som fan.. funkar ju.. men efter kanske jag tankat 1min .. så börjar farten sjunka.. sakta sakta.. tills det kommer ner till 0byte/s .. då blir jag disconnected.. sen börjar den om igen efter ett tag.. och går ner efter ett tag.. störande.. men det är min routers fel.. :/ .. och kan inte tanka i över 600kb/s typ

The Patrik:

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Vågar man skriva ægd eller blir man avstängd då?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Rykten säger att telia spärrar portar numera. Torrent, Dc osv. Testa mot en säker källa innan du ringer dem.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Rykten säger att telia spärrar portar numera. Torrent, Dc osv. Testa mot en säker källa innan du ringer dem.

Enda dom spärrar är port 25 väl så man inte kan ha mailserver.

Permalänk
Medlem

Spärra var fel ord, syftade på Throttla.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Re: Telia 8000 labilt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Har haft Telia 8000 i ett par månader nu, har fungerat hur bra som helst, tills nu. De senaste dagarna så har jag märkt att nerladdningshastigheten ramlar ner från ca 750 kb/sek till 20-40 kb/sek utan någon speciell anledning. Efter ett tag funkar allt som vanligt igen. Innan jag ringer telia tänkte jag fråga om detta är något jag är själv om eller om det är något vanligt problem.

Har kollat telias sida med bredbandsstörningar men där står inget.

Precis som för mig, tills de var och grejjade till något i telestationen och då blev det slött konstant istället.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3797846...

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

alltså knappt lika snabbt som förut.
än i dag går det långsammare, samt slutar funka helt i några sekunder PER timme...

Alltså surfar etc. och så pooof.. kan jag inte göra någonting i ett tag..
himla tråkigt.

Permalänk

Samma sak för mig. Går betydligt segare nu än vad det gjorde för en tid sedan. Slutar fungera väldigt ofta i en liten stund sen kommer det igång igen, mycket störande.

TCP mottagning ligger på ca 700kbit/s nu med tptest, märks inte att man har Telia8000. Det gick betydligt snabbare med Telia2000.

Permalänk
Avstängd

Port 412 och 4412 är låsta hos telia.

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk

Jag har aldrig varit över ~450 med mitt Telia8000 :/

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Efter att ha felsökt i ett tag, och till och med bytt ut kablar i marken etc. Så kan jag nästan konstatera att telia har problem... i min ÅSIKT verkar det som bandbredden helt enkelt inte räcker till.. Varför? jo när jag testar allting på NATTEN, efter 12:00 då fungerara allt perfekt!
men ju mer "normala" tider , ju sämre förbindelse..
Jag undrar om det är någon annan som känner igen detta? det kan ju bara vara i just mitt område etc. men är min åsikt i huvudtaget möjlig??

Permalänk
Medlem

Möjligt att det är något lokalt belastnings problem, har du kollat driftstatus på telia.se's privatsidor?
Att hela telias nät skulle vara överbelastat finner jag högst osannolikt.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hirez
Efter att ha felsökt i ett tag, och till och med bytt ut kablar i marken etc. Så kan jag nästan konstatera att telia har problem... i min ÅSIKT verkar det som bandbredden helt enkelt inte räcker till.. Varför? jo när jag testar allting på NATTEN, efter 12:00 då fungerara allt perfekt!
men ju mer "normala" tider , ju sämre förbindelse..
Jag undrar om det är någon annan som känner igen detta? det kan ju bara vara i just mitt område etc. men är min åsikt i huvudtaget möjlig??

Kan det vara för att folk använder nätet på "Normala tider"...

Visa signatur

"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt, är att skjuta upp det" - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

Kan det vara för att folk använder nätet på "Normala tider"...

jo det var det jag menade ju.. trodde du att jag aldrig sett internet statistik eller?? Det var ju en självklar sak att under NATTEN så är det färre = snabbare koppling... kom igen

hur som helts tror jag inte HELA javla natet är nere, MEN att det kan vara delar..

Men jag börjar ana att det är andra saker som spökar.. nämligen lite gammla firmwares..
hmm
får jag tid skall jag kolla i morgon..

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att när routern ( DL-614+ ) är inkopplad så får jag bara 10-40kb/s hastighet mot vissa servrar. Sitter på Telia 8000. Utan routern har jag dock inte problemen längre och hastigheterna går uppåt 6-700kb/s.

Slutsatsen jag, som inte så insatt, drar är ju förståss att det är något knasigt med routern. Men vad? Har kollat lite bland inställningarna och kan inte hitta något.

Hoppas det inte gör något att jag "lånar" tråden lite, symptomen verkar ju vara snarlika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Papegojan
Port 412 och 4412 är låsta hos telia.

Tur att man kör med port 1337 då.

Permalänk
Medlem

yep nått skumt är det med routern i så fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Papegojan
Port 412 och 4412 är låsta hos telia.

Hur kom du fram till det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Hur kom du fram till det?

Det undrar jag med, då dom portarna _INTE_ är spärrade!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Hur kom du fram till det?

Portscanna din gateway?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers

Hur kom du fram till det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC

Det undrar jag med, då dom portarna _INTE_ är spärrade!

Kanske för de har sagt det själva i ett pressmeddelande för inte så länge sen?
De är inte blockade men de är låsta till jättelåga hastigheter.

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Papegojan
Kanske för de har sagt det själva i ett pressmeddelande för inte så länge sen?
De är inte blockade men de är låsta till jättelåga hastigheter.

Vill du peka mig ditt?
Alla officela press meddelande från TeliaSonera finns här
http://www.teliasonera.se/ts/teliasonera/home.do?tabId=4

Hittar inte det pressmeddelandet.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte pressmeddelandet heller, men dom har ju avtal med netintact. Har ingen aning om dom kör trafficshaping heller, men det skulle ju inte vara så konstigt om dom gör det när folk tankar som galningar.

http://www.netintact.com/ht-php/dynamic.php3?menynr=4972&_IN=...

Visa signatur

JP

Permalänk

Så här sa TeliaSonera till IDG:

- Vi lägger oss inte i innehållet, vi flyttar bara bitar. Att vi skulle stoppa fildelare är samma sak som om vägverket skulle stoppa rånare som använder deras vägar, säger Ove Wik, chef på Teliasoneras division Produkter och Tjänster.

http://www.idg.se/ArticlePages/200307/25/20030725105513_CS/20...

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammarbynisse
Så här sa TeliaSonera till IDG:

- Vi lägger oss inte i innehållet, vi flyttar bara bitar. Att vi skulle stoppa fildelare är samma sak som om vägverket skulle stoppa rånare som använder deras vägar, säger Ove Wik, chef på Teliasoneras division Produkter och Tjänster.

http://www.idg.se/ArticlePages/200307/25/20030725105513_CS/20...

Hmmm...ja den artikeln är väl ungefär lika gammal som när Telia sa att man absolut inte skulle höja hastigheten från 0,5 mbit/s eller ta bort något tak på 2000 tjänsten.

Visa signatur

JP