Permalänk
Medlem

A7N8X-E Deluxe Ingen BOOT / POST

Hej

Har precis bytt mitt moderkort från ett sunkigt Asus A7V600 till ett Asus A7N8X-E Deluxe, men har stött på lite problem.

Då jag startade datorn första gången efter att ha installerat det nya moderkort så kom jag aldrig till POST (precis som att moderkortet aldrig får en "Power Good" signal, och därför inte släpper reset). Jag öppnade lådan igen och började felsöka, allt såg bra ut. Stoppade i nät-kabeln igen och voila! Den bootade utmärkt. Installerade XP/drivers/updates och stängde av datorn i ca 2h. Vid nästa uppstart får jag samma problem, ingen POST, inget pip, ingen postreporter tant.. nada. Fläktar går, lampor lyser, inget mer. Provade att dra ut strömkabeln ett tag, och döm av min förvåning... Den startar igen!

Summa summarum:

Efter shutdown så går den inte att starta, jag får ingen POST eller något. Drar jag ur nät-sladden och låter den stå ett tag så startar den fin fint.

Detta fenomen uppstår varje gång, oavsett hur mycket eller lite prylar jag inkopplade. När datorn väl är igång så går den hur bra som helst.

Jag blir knäpp på detta snart! Någon som har några bra ideér?

Info om burken:
Antec True380SP 380W
A7N8X-E Deluxe (Bios: 1012, nyaste)
AMD Athlon XP 3000+ 400Mhz FSB
Asus ATI9600XT/TVD
2x512Mb PC3200 (Twinmos)
2x160Gb Maxtor SATA (RAID 0)

Visa signatur

So many assholes, so few bullets.

Permalänk
Medlem

Har läst någonstans att man bör ha båda strömförsörjningssladdarna (4-pins och standard ATX) kopplade till moderkort med a64-processorer.

Om du inte har det kanske det kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem

a64? As in AMD64? Jag har ingen sådan processor, det är en AMD XP 3000+. Tack iaf. för att du tog dig tid att svara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oops... sorry, såg lite fel

Men spontant låter det ju som något problem med strömförsörjningen iaf.., men vem vet med datorer

Permalänk
Medlem

Mjo.. jag börjar tröttna på detta nu. Misstänker faktiskt att jag kan ha någon kortslutning.. t.ex. att moderkortet tar emot bakplanet. Skall testa med att montera skiten på en telefonkatalog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med mitt A7N8X-E Deluxe, men det var helt stendött efter tre fyra bootningar. Läste då om några andra som hade samma problem som mig också.
Tydligen så är det bioset som packar ihop och det går ju tyvärr inte att göra så mycket annat än att returnera kortet i så fall.
Men gör en ordentlig felsökning först och prova med det helt löst som du sa.

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem

Den fungerar igen!!

Det verkar som att mina Twinmos PC3200 minnen inte fungerar tillsammans. Jag kan köra single-channel men inte dual-channel. Skall prova felsöka minnena, för dessa minnen finns med på asus lista över godkännda minnen (det var dessutom ett matched-kit).

Jag återkommer när jag har löst detta..

Ps. Den var ju aldrig helt död, så länge man inte stängde av den och försökte starta den utan att ha dragit ur sladden ett par minuter. Ds.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tusan... jag undrar om jag har samma problem. Jag har samma minnen och moderkort och liknande problem. Men jag har bara börjat forska i det hela...

Permalänk
Medlem

Det är defenitivt minnena som inte fungerar för mig. Laddade ned memtest86 (http://www.memtest86.com/#download1) och körde det. Jag kan köra med en minneskapsel i utan att memtest rapporterar miljoner fel, men dock aldrig båda på samma gång (varken dual-channel eller single-channel).

Happy hunting, det blir svindyra corsair minnen för min del... Någon som vill köpa fungerande 2x512Mbyte PC3200 minnen (fungerar inte på nforce2 chipsets)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du provat att flytta runt dom i slotarna då?

JKag hade problem med mina khx från början, då satt dom i slot 1+3, bytte till 2+3, gick hur fint som helst, flyttade om dom så att stickan som satt i slot 3 hamnade i slot 2 och vice versa, funkade uberkasst igen! Så ge inte upp föränn du provat alla möjligheter, och var de ett matched kit så ska du först klaga och be om ett nytt!

Permalänk
Medlem

Jepp.. Har provat alla kombinationer. Det verkar som att en minnes-modul är "sämre" än den andra, men jag kan inte få memtest86 att visa fel på den. Jag skall först prova att byta ut mina minnen på garanti, fungerar de inte igen så blir det nya minnen.

Upptäckte även en annan grej.

Mina minnen har följande nummer på minneskretsarna:
W942508CH-5
________^
Asus godkänner endast:
W942508BH-5
________^

Men på Twinmos hemsida så säger de att mina minnen skall fungera med just mitt moderkerkort:

M2S9J16A 512MB MEMORY MODULE STD 184P DDR400 DIMM (64Mx64)(PC3200/32Mx8/3-3-3)

Men de verkar reservera sig i allmänhet med nforce2 moderkort:
* Please be aware that there could be compatibility problems with 2 times 512MB modules for Dual-Channel on nForce2 chipset mainboards. Please check QVL with your motherboard supplier or update the newest BIOS for nForce2 compatibility issue *

Men mina minnen fungerar ju inte ens tillsammans i single-channel läge...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har forskat vidare lite och det är så att moderkortet vägrar köra i 200 FSB (flashat till 1012). Ibland vägrade den starta och den låste sig till och med i BIOS.

Kör jag 183 FSB så är det inga problem, dock. Dual channel på minnena och allt (kör auto inställningar, iofs på hastigheten på dem).

Jag har en 35W 2400+ XP-M förresten.

Permalänk
Medlem

Jag har inte något problem att få den att köra i 200Mhz FSB.. Iof. så gnäller POST-Reporten i tid och otid om "CPU Overclocking error detected" och ändå kör jag inte OC.

Update:

Det verkar som att jag har löst detta problem nu. Jag var tvungen att mata in värdena för DDR-timings själv, även om BIOS hade hittat de korrekta inställningarna via SPD. Jag passade även på att öka spänningen för minnen med 0.1V. Jag har kört massor med minnestester, utan ett enda fel nu. Tack alla som svarade!

Eobet:

Om du har likadana minnen som mig så är det följande värden som gäller:

DR400 TwinMOS/TwinMOS:

T(RAS, Active to Precharge) - 8
T(RCD, Active to CMD) - 3
T(RP, Precharge to Active) - 3
Cas Latency - 2,5
Voltage: 2,6Vdimm +/- 0,1V

Prova och berätta om detta fixade dina problem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skall göra det när jag kommer hem!

Igår testade jag följande:

166mhz FSB - "auto" minnen - OK
183mhz FSB - "auto" minnen - INSTABIL
199mhz FSB - "auto" minnen - STENDÖD
200mhz FSB - "auto" minnen - STENDÖD
100mhz FSB - 200mhz minnen - OK
166mhz FSB - 200mhz minnen - STENDÖD

Borde väl ha testat 200mhz FSB och 100mhz på minnen också, för just nu ser jag inget tydligt mönster.

En polare snackade något om att man kunde modda CPUn med lite koppartråd, men det var länge sedan jag hörde något sådant, och det här är ju en XP-M processor.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Det verkade som att jag i glädjeruset var lite för snabb på att säga att det var löst. Problemet med att det blir fel på minnena är löst (dvs. inga fel med memtest86/sisoft sandra), men dock bootar inte pc'n normalt. Jag måste fortfarande dra ut nätsladden i ett par minuter efter en shutdown, för att kunna få igång den.

Som det ser ut nu, så måste jag nog tyvärr köpa nya minnen (det blir de corsair 512Mb som asus hävdar skall fungera)...

eobet:

Dina problem är värkligen konstiga... Jag har endast problem med minnena, 200Mhz FSB fungerar utmärkt. Med risk att låta n00b, vad är en XP-M processor?

På Asus A7n8x-e Deluxe moderkortet så måste man själv låsa upp processorn, för att kunna nå de högre / lägre multipliers'na. Eller är Athlon XP Barton processorn redan upplåst för OC?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en Barton jag har, men Mobile varianten på endast 35W (fast tyvärr går det inte att sänka volten på A7N8X moderkortet till de 1.3V som CPUn egentligen skall gå i).

XP-M är gjord för 133mhz (tror jag) fast det är hur många som helst som kör de i 200mhz. Har dock aldrig hört om någon som behövt låsa upp en XP-M processor, men det kanske det finns?

Har inte hunnit testa minnena ännu, men är det alltså de här minnena du tänkte köpa:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=117212&cks=PRL

En annan polare har också rekommenderat Corsair (och jag använde deras guldpläterade minnen på gamla goda Pentium MMX tiden) så jag vet att de är bra, men det där med "Value" reagerade jag på... vad är det de har bantat på? Hastighet eller kvalitét?

Permalänk
Medlem

Solved!

Glöm det där med "upplåsning" på M processorn, den vet jag inget om. Det enda jag vet är att att Athlon processorer måste låsas upp, antingen via cpu-sockeln eller processorn.

De minnen jag skall ha var inte de som du hittade där.. det är dessa:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302393&cks=PRL

Men nu ser jag till min stora fasa att de minnena faktiskt inte var de som var godkännda av asus (även om corsair säger att de skall fungera)

Asus säger:

Corsair CMX512-3200C

Komplett har:

Corsair CMX512-3200C2

Dessa minnen har jag idag:

TwinMOS 512Mbyte med Winbond kretsar W942508CH-5

De som asus säger skall fungera heter TwinMOS med winbond kretsar W942508BH-5. Jag provade förövrigt dessa minnen i moderkortet idag:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024TWXCA400...

Och fick fel i memtest på 900Mb och uppåt (i test #6). Var dock för snabb med att lämna tebax dem till polaren, för jag hittade nämligen denna information nyss:

http://www.asusforums.org/showthread.php?t=728

Sprang på den i corsairs "RamGuy" forums. Det verkar som att autodetecten är duktigt f*cked up på detta moderkort. Vet inte vad jag skall ta mig till nu, men jag gör så att jag lämnar nog in mitt moderkort till firman jag köpte det ifrån, så få de testa det (så att jag garanterat vet att det fungerar). Om det visar sig att de inte får några som helst problem med detta moderkort, så skall jag testa _alla_ user settings i biosen som finns, och se om det löser sig. Sista utvägen är just nu de Corsair minnena för 2300 kr.....

Update:
Nu fungerar min dator på riktigt!
Jag matade in mina DDR-timings manuellt i biosen, och sänkte FSB'n till 196Mhz, och den fungerar prima! Fick till och med snabbare transferrate på minnena än vad jag fick på 200Mhz FSB.

PC'n går igenom POST varje gång jag startar den, utan att jag behöver ta ut powerkabeln ett par minuter....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mmm... jag verkar också kunna köra min stabilt i 196mhz på fsb/minnen om jag drar på volten... har totalt 2.36ghz nu... men det är ju fortfarande inte "äkta" 200mhz fsb... fast det kanske inte spelar någon roll...

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle summera min lösning, så att andra ev. kan dra nytta av den. På följande sätt löste jag mitt problem.

I biosen, ställ in manuella DDR-timings (inte by SPD eller AUTO), mina minnen skall ha följande timings (kolla upp dina minnen hos tillverkarens hemsida):

Advanced Chipset Features -->

CPU External Freq. (MHz): [196Mhz]
CPU Frequency Multiple Setting: [Auto]
System Performace: [User Defined]
CPU Interface: [Optimal]
Memory Frequency: [100%]
Memory Timing: [User Defined]
SDRAM Active Precharge Delay: [8]
SDRAM RAS to CAS Delay: [3]
SDRAM RAS Precharge Delay: [3]
SDRAM CAS Latency: [2.5T]
FSB Spread Spectrum: [Disabled]
AGP Spread Spectrum: [Disabled]
CPU Vcore Setting: [Auto]
Graphics Aperture Size: [256]
AGP Frequency: [Auto]
DDR Reference Voltage: [2.7V]
AGP VDDQ Voltage: [1.6V]
AGP 8x Support: [Enabled]
AGP Fast Write Capability: [Enabled]

Jag ökade DDR Voltage till 2.7. Sänk FSB'n till 196Mhz, istället för 200Mhz och kör minnena syncront med denna (100%). I mitt fall ökade jag även AGP-Voltage till 1.6 och AGP-Aperture Size 256Mbyte.

Jag kan även passa på att nämna att mina minnen blev snabbare i 2x196Mhz än i 2x200Mhz (ökade med ca: 40Mbyte/sec).

Voilá! Det fungerar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant att det blev snabbare i 196 än 200. Jag mätte aldrig minnes hastigheterna då jag fick igång mina i 200, eftersom fsb var nere på 100 då.

Nåja, jag kör också exakt lika dant nu, fast jag var tvungen att höja Vcore ett snäpp för att datorn skulle bli stabil.

Jag orkar nog inte lämna tillbaka mina minnen trots allt.