Bärbar dator Grafik Grafik! <!>

Permalänk
Medlem

Bärbar dator Grafik Grafik! <!>

Tjena, jag är helt ny på på detta forum satt behandla mig väl.
Hoppas inte tråden ligger fel, visste inte riktigt var jag skulle lägga den.

Nu till problemet:

Jag köpte en bärbar dator för runt ett halvår sedan, jag gillar den och det har aldrig vart några problem med den.
Och i affären så valde jag mellan två modeler, en med separat grafik kort och ett med intigererat *stavning?!*.
det var en pris skillnad på c:a 2700kr så självklart tog jag de billiga alternativet. och nu är problemet jag vill ha bättre grafik helt enkelt.

Min bärbara dator heter:

Fujitsu siemens L series (L-6825)

**

Annan fakta:

Processor: 2.8GHz - Pentium 4
Internminne: 512 MB
Bildskärm: 15 tum - 1024 x 768
Operativsystem: XP home
Grafikkort: Intel(R) Extreme Graphics 82845G

**

Kolla denna länk: http://www.kelkoo.se/b/a/ps_9279992/113501.html

**

Jag vill ha bättre grafik, med det menar jag indirekt bättre fps i tex CS, jag vill kunna köra nya spel som kanske kommer om nått år.

Grafik kortet som är nu är ej klockat, kan man klocka detta kort, utan att daton lixom brinner upp? Jag har ingen grafikkorts temp mätare med efter jag spelat CS i 30 min med 30 i fps MAX.. så är min HDD 55-60 grader! Är det normalt eller extremt?

Jag är en noob på datorer och hur dom funkar, jag kan inga förkortningar osv, satt bliinte sur om jag frågar va ni menar
allt som har med XP och göra kan jag ganska bra, jag menar jag är inte dum i huvet.

Ge mig tips och andra saker som skulle kunna hjälpa mig.
Sen skulle jag även vilja vet nån affär som säljer bra saker till bärbara datorer. moderkort tillexempel.

Om det är något ni undrar så svarar jag gärna, jag hoppas jag får hjälp, om jag inte får hjälp här på värdelns bästa dator forum så vet jag inte vad jag gör! ô_Ô

Sen undrar jag om ni vet om nån mod affär som kanske skulle kunna fixa de här och koppla in allt? eller så gör man de själv, jag får se.

Tack på förhand / Walkh

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Ska inte säga att det är omöjligt, men det blir inte lätt för dig:P

Känns som man måste ta ner dig på jorden lite.
jag vet inte ens var man kan köpa såna delar, och får man tag på dom så innebär det nog mer problem/kostnader än vad som känns skäligt.

Men, det finns säkert nån laptop-expert här, cmon guys!

Visa signatur

Desktop: Opteron 146 | DFI nF4 Ultra-D | 2x512 OCZ Rev. 2 | Sapphire GTO2 | Raptor 74 Gb
Server: A64 3500+ | MSI K8N-NEO-4F | CORSAIR 512MB CL3 | 160 GB HDD

Permalänk
Medlem

Jo jag hoppas på svar...

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Lätt svar: Glöm det. Om grafikkortet är integrerat så är det ett chip på moderkortet. Du kan inte ta loss det, och viktigast av allt, du kan inte sätta in ett nytt någonstans. Då blir det till att byta moderkort, och det är inte heller sådär extremt jättelätt.

Permalänk
Medlem

Men tror ni inte att de går att fixa, att byta modekort kan man väl göra?
pengar är inte ett så stort problem, eller kanske.. de beror på va ni tror att paket skulle kosta.
nytt moderkort+finfint grafik kort, + allt man behöver till.
va tror ni?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Men tror ni inte att de går att fixa, att byta modekort kan man väl göra?
pengar är inte ett så stort problem, eller kanske.. de beror på va ni tror att paket skulle kosta.
nytt moderkort+finfint grafik kort, + allt man behöver till.
va tror ni?

Då kan du lika gärna köpa en ny bärbar för det blir billigare.....

Permalänk
Medlem

köp ny dator istället, spela cs på en laptop låter lite konstigt.
+ att om pengar inte är så viktigt så är det ännu en anledning att köpa en stationär dator med prestanda att spela cs på

eller en ny bärbar med bättre eller utbytbart grafikkort (sälj din gamla, du borde få nån slant för den)

moderkort+grafikkort till bärbar får du betala mycket för -- kanske kring 4000:- ++

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

4000kr för ett nytt mode kort och grafik kort..
då är de mkt billigare än och köpa ny dator.. =S

Jag vill ha bärbar, jag reser ganska mkt, de blir mkt bil, flyg, tåg och husvagns boende.
När jag spelar spel Tex. CS så kör jag icke med det inbyggda tangentbordet.
Då är väl de inte så konstigt å spela CS på laptop =P
Bra skärm + bra mus + bra tngentbord = vanligt? alla kör väl så =P

Jag hoppas jag ska kunna lösa detta på nått sätt, ni har inga tips på hur man skulle kunna "trimma" datorn då? nått bode väl gå och göra?

För att underlätta för datorn ska jag inom en snar framtid köpa en extern *stavning?* hårdisk. som man kopplar in i usb, hade tänkt mig c:a 300GB.
Bara installerade saker ligger i datorn, allt annat i den hårdisken, allså kommer de va 95% leddig utrymme på datorn. de borde väl snabba upp datorn lite, kanske inte så mkt i själva cs men iaf.
Om ett spel ska hitta Tex. en ljudfil så går de ju snabbare om den bara har 10 mappar och leta igenom, än om hårdisken är full med miljontals olika saker.

Sen. tycker ni jag ska trycka dit en extra fläkt, de får precis plats en skulle jag tro.
För jag tror de blir varm där inne. eller va tror ni, är 55-60 grader på hårdisken mycket ( när man anstränger datorn) i vanliga fall ligger tempen på ca 40 grader.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
4000kr för ett nytt mode kort och grafik kort..
då är de mkt billigare än och köpa ny dator.. =S

Jag vill ha bärbar, jag reser ganska mkt, de blir mkt bil, flyg, tåg och husvagns boende.
När jag spelar spel Tex. CS så kör jag icke med det inbyggda tangentbordet.
Då är väl de inte så konstigt å spela CS på laptop =P
Bra skärm + bra mus + bra tngentbord = vanligt? alla kör väl så =P

Jag hoppas jag ska kunna lösa detta på nått sätt, ni har inga tips på hur man skulle kunna "trimma" datorn då? nått bode väl gå och göra?

För att underlätta för datorn ska jag inom en snar framtid köpa en extern *stavning?* hårdisk. som man kopplar in i usb, hade tänkt mig c:a 300GB.
Bara installerade saker ligger i datorn, allt annat i den hårdisken, allså kommer de va 95% leddig utrymme på datorn. de borde väl snabba upp datorn lite, kanske inte så mkt i själva cs men iaf.
Om ett spel ska hitta Tex. en ljudfil så går de ju snabbare om den bara har 10 mappar och leta igenom, än om hårdisken är full med miljontals olika saker.

Sen. tycker ni jag ska trycka dit en extra fläkt, de får precis plats en skulle jag tro.
För jag tror de blir varm där inne. eller va tror ni, är 55-60 grader på hårdisken mycket ( när man anstränger datorn) i vanliga fall ligger tempen på ca 40 grader.

Ska du bara spela CS så duger antagligen det integrerade kortet alldeles utmärkt. Men om du ska bära med dig tangentbord, mus, hårddisk med mera så blir ju datorn inte så bärbar i vilket fall som helst..?

Permalänk

Angånde din värme är det helt ok för en bärbar, försök bara om du kan inte lägga den på en mjuk yta som täpper igen undertill utan sätt dig vid bord eller liknande isf sägen, så att du får lite luft undertill.

En bärbar dator brukar knappt gå att överklocka, mitt råd är att om du har pengar, sälj den och köp en bättre med utbytbart graffe m.m. och det där med hårddisken, tror att du skulle tjäna på att ha de program som du använder mäst i alla fall på den interna hårddisken då jag tror den är snabbare på att både läsa och skriva, men det är bara en gissning av mig, kanske kan någon som vet mer rätta mig om den saken.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jo jag har ju ALLA program och allt va de innebär i det inbyggda minnet ( C: ) i min dator..
Dom kanske tar upp en 2,5 Gb.

Sen har jag allt annat i Usb minnet.

Filmer
Textfiler
Musik
Bilderosv osv osv.

Helt enkelt så lägger jag allt i Usbminnet som jag kan ha där, de ska gå och köra alla program utan problem när man ej har usb minnet "ikopplat" *stavning?*
Allt som jag kan flytta, kommer ligga i usb minnet.

Och jag hoppas på en förbättring av datorn
lite snabbare borde den gå

Diskrensning osv kommer gå mega snabbt

Mera tips och kommentarer skulle inte sitta fel, gärna tips på saker jag kan göra, sånna tips som "köp en ny dator" hjälper inte så mycket..

/Walkh

"Ska du bara spela CS så duger antagligen det integrerade kortet alldeles utmärkt. Men om du ska bära med dig tangentbord, mus, hårddisk med mera så blir ju datorn inte så bärbar i vilket fall som helst..?"

Va de nån som skrev...

**

SVAR:

Nej det är sant, men jag spelar inte cs med mig själv, och jag har ej internet i bilen..
Tangentbordet, webcam, osv ligger offtast hemma när jag reser.

Därmot tar jag me Musen, hörlurar (99% till musik), och usb lampan, när jag är ute & reser.

Det är skönt och ha en mus med sig, den tar inte så stor plats, min laddare är större..

Bara för man har en bärbar så kan man ju använda datorn som en vanlig ibland?

over and out / Walkh

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.