Får man verkligen göra såhär?

Permalänk

Får man verkligen göra såhär?

Låg och skulle precis somna in igår kväll, då hör jag att min workstation börjar boota om.
Flyger upp ur sängen och slår på skärmen. Ser att alla program stängs av och jag loggas ur och hel kittet. Ingen hårdreboot alltså.

Sen kommer jag tillbaka i windows, och då kommer en ruta upp från det här "Automatiska uppdateringar" och meddelar att "Systemet har startats om pga installation av en viktig uppdatering" eller i något i den stilen.

Så allting jag pysslat med försvann såklart, och jag blev sittande här igen.

Helt arg, och funderar... FÅR man verkligen göra såhär?! Nu var det inte allt för farligt för min del, men tänk om det vart värre saker man hållt på med?!

BUUU för Microsofts automatiska omstarter!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Du får väl avaktivera tjänsten att den ska köra uppdateringar och installationer automatiskt. Ändra så att du måste godkänna alla uppdateringar som dyker upp.

Permalänk

Vill ju ha på automatiska uppdateringar, men vill inte att datorn ska boota om av sig själv hur som helst :/

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Nästan alla datorer på jobbet va omstartade imorse... trodde de va stömavbrott först men de va visst automatiska uppdateringar.

I alla fall 3st gick miste av lite osparat arbete.

Jag vill också ha automatiska uppdateringar igång, men inte automatisk omstart.

Va detta en engångsförselse eller är det tänkt att det ska va så här ?

Permalänk
Avstängd

Anledningen till att det är så är för att MS anser att det det är säkrare så, att uppdateringarna träder i kraft ASAP. =/

Lite mojs är det... Men så är det...

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk

Det är helt vansinnigt, jag förstår inte att MS ens tänker tanken. Händer detta en gång till så slår jag av automagiska uppdateringar, och då har jag gjort precis tvärt emot vad MS egentligen vill.
Skandal säger jag bara.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte hitta nått alternativ för att stänga av de heller... sin sak att funktionen finns men de måste juh va valbart om man vill att den ska starta om eller inte...

Har ni varit med om de flera gånger ?

Permalänk
Avstängd

Det är ju så här också att finns det uppdateringar att installera och användaren väljer att stänga av datorn utan att installera uppdateringarna så installeras dom ändå, om man klickar på avsluta. Det ska finnas en liten liten liten länk under avsluta knappen som säger 'avsluta utan att installera uppdateringar '(eller nåt i den stilen).. Taskigt säger jag... MS kan vara idioter ibland... eller tja, det är väl mer 70/30 procent av deras vakna tid...

Öppna Automatiska uppdateringar (Högerclicka på den här datorn och välj egenskaper) och klicka i Hämta uppdatering åt mig men låt mig välja när de ska installeras ... Eller?

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

jag va vid datorn när de hände å då kom de upp en ruta att de skulle ta 5 min lr nå sånt å ladda ner å frågade om jag ville starta om datorn när de va klart. Jag höll på å laddade ner lite saker så jag tog givetvis nej jag vill rebota senare. Men datorn faan startade om sig ändå:S

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]