Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Äntligen! Nu funkar det...
Gjorde min kabel någon gång i somras och haft diverse problem. Till slut blev det bild men bara med 256 färger. Har läst om andra som haft samma problem och blivit tipsad om att stänga av tiling i powerstrip. Testade det men fick inte ordning på det så jag gav i stort sett upp. Men nu fick jag syn på ett inlägg som losdrivare hade skrivit att man man skulle stänga av tiling på båda skärmarna och nu funkar det kanon. Måste tacka MrJonas, losdrivare mfl för tipsen...

Permalänk
Medlem

HubeRt: Det låter faktiskt som att din tv inte klarar av RGB! Riktiga budgetapparater verkar ibland spara in på detta. Koppla in en stationär DVD-spelare inställd på RGB till din tv och se om det funkar...

anvil: Voilá! Jag har nu uppdaterat guiden.
Så här ser lödschemat ut om man vill skicka ljud i sladden:

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Danke danke Mr Jonas!!

Då blir det att modda kabeln lite )

Permalänk
Medlem

MrJonas: Det compositsync funkar med Radeon 7000 ja, det funkade tillochmed med Rage128, fast det hade å andra sidan problem med overlayen av nån anledning.

Permalänk
Medlem

Är det någon som bygger och säljer såna här kablar?

Visa signatur

Dude! Word!

Permalänk
Medlem

Dr Cain: Intressant det där med Rage128...det ska jag testa själv eftersom jag har ett sånt liggande. På vilket sätt yttrade sig overlay-problemet?

Ritz: PM:a mig...

Visa signatur

...

Permalänk

om man klipper en kabel från en gammal skärm och skalar upp den å skarvar ihop aktuella trådar med en på liknande sätt anskaffad scartkabel, får man samma resultat då ?

Visa signatur

It takes two to lie, one to lie, and one to listen - /Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har gått vilse bland inställningarna i Zoom Player. Det jag försöker göra är att ”få över” bilden till TV-skärmen. Det går ju inte att dra den mot högerkanten som med Windows Media Player. Jag har läst igenom den här tråden och kollat runt lite på inmatrix.com men inte hitta det jag letar efter.

Vilka inställningar är det jag ska ändra för att filmen ska visa på tv:n? Jag har hittat en funktion som heter ”zoom to monitor” där jag har valt skärm 2. Men bilden är ju fortfarande kvar på skärm 1….

Visa signatur

Med hjälp av en dammsugare.

Permalänk
Medlem

Mr.Jonas ska testa det imorrn om jag får sno fars dvd.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

hmm, varför är det så att det bara funkar med Radeon?? om man har alla utgångar som krävs måste det väl fungera?? jg har ett Geforce FX5200 (( inge vidare men köpte av min polare för ett sexpack öl=) då mitt pajjade ))

Visa signatur

Okay... okay...

Permalänk

hmm , måste man ha en vga kontakt i ena änden ? , går det inte att löda på en dvi kontakt direkt så slipper man att köpa en adapter ?
vore cool om det fanns nåt lödschema på en sån kontakt direkt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dunkelfink: Det funkar utmärkt! Det enda problemet är att hitta vilken ledare i VGA-kontakten som är kopplad till vilken pinne. Detta görs lättast med voltmeter.
Andra frågan: Leta på nätet så skall du finna. Sök på "DVI pinout". Sen är det bara att översätta från mitt schema och börja löda...
Nackdelen med att ha en DVI-kontakt i ena änden är att man då inte fritt kan byta mellan de två utgångarna. Många har t.ex. problem att få till WS-upplösning från DVI-kontakten, och måste därför köra kabeln i VGA:n.

ozua: Högerklicka på filmen och välj Fullscreen. Den ska då flyttas över till tv:n.

kallaz: GeForce kan inte skicka över den sortens sync-signal (composit) som tv:n vill ha. Antingen köper du ett billigt PCI-radeon eller så bygger du en sync-converter (finns länkad i guiden).

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas

ozua: Högerklicka på filmen och välj Fullscreen. Den ska då flyttas över till tv:n.

Men det funkar inte....

Måste man ha Zoom Player WMV Professional ?

Visa signatur

Med hjälp av en dammsugare.

Permalänk
Medlem

Hur bra blir ljudet när man skickar det genom FTP-kabelns ledare, det är ju inte så många mm2?

Permalänk

Jag har äntligen fått sladden att funka men det var verkligen värt mödan. Vilken otroligt härlig skärpa och färgåtergivning!!
Men jag har ett problem, det är lite svårt att förklara men när jag tittar på film så kommer det då och då upp ränder eller prickar i fel färger, ofta rött eller vitt men även andra färger.
Blir glad om det är någon som förstår vad jag överhuvudtaget menar och ännu gladare om någon kommer på någon lösning. Är det någon finjustering i Powerstrip som behövs eller?

Visa signatur

"Some fishes like cheese, sometimes" -Ozzy

Permalänk

spelar det nån roll vilken version av powerstrip man använder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ozua: Det går bra med vanliga standard-ZP. Det ska funka så som jag sade, det gör det för mig i alla fall. Testa att högerklicka och välja "Zoom on/off" och se om det händer något. Se också till att det verkligen står skärm 2 i inställningarna, det ändras tillbaka ibland.

FlyFear: Det duger för tv:ns inbyggda högtalare, som ju inte brukar vara HiFi precis. Om du skulle bli missnöjd är det ju bara att köpa en separat ljudkabel och lägga bredvid.

Dunkelfink: Det ska inte spela någon roll. Jag har testat flera med gott resultat, men den nyaste borde ju vara stabilast tycker man...

Vattensork: Pausa filmen och se om prickarna dyker upp trots att bilden står still. Gör de det så är det nog bäst att kolla lödningarna och skärmningen. Annars vet jag inte riktigt vad du ska göra, testa att ändra i PS och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att Datorn inte känner av TV:n, man kan inte klicka på den för att aktivera den som bildskärm?
Har testat kabeln gen att kolla om det är kontakt mellan de rätta stiften och inte med några andra och den fungerar.
Men ändå så hittar inte datorn TV:n?
Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Här är en länk till en annan lirare som byggt en VGA-Scartkabel, lite annat sätt, men verkar funkar bra för honom.

http://ryoandr.free.fr/english.html

Permalänk
Medlem

Det är väl samma koppling? Vore ju konstigt om man kunde göra på olika sätt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Nästan ja, han skippar dock ett av motstånden verkar det som.

Permalänk
Medlem

Det där liknar sättet jag gjorde på från början.

Men jag kan direkt se 3 saker som är sämre med den kopplingen:

1. 9 ledare används - en enkel TP-kabel kan därför inte användas.
2. Motståndet för sync-signalen saknas, varför spänningen blir ca 10 ggr för hög. Detta ger ofta upphov till störningar.
3. Skärmningsledaren är inte inkopplad, vilket gör kabeln mer störningskänslig.

FlyFear: Testa att avinstallera Catalyst, köra Driver Cleaner, och lägga in det igen. Det brukar funka för mig...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

MrJonas, ang nr2, jag misstänker att syncsignalen är för svag för min polare.. Han får perfekt bild och så, men när han byter kanal och sedan tillbaks igen så har bilden flyttat sig vertikalt, och den fortsätter flytta sig när man byter fram och tillbaks. Lite störande.

Och nja, TPkabel är ju egentligen inte optimalt för detta alls, det skall vara skärmade koaxkablar för rgbledarna, anledningen till att det funkar okej är ju för att det är så låg frekvens, 15khz endast, och det klarar tpsladdarna utan problem, hade det varit mer bandbredd då hade det blivit problem, eftersom tvpkablarna inte alls är gjorda för bildöverföring egentligen och störningenskyddet i form av att dom twistade kablarna tar ut varandra inte alls gäller på videosignaler.
Och självklart skall man alltid ha skärmledaren inkopplad

Permalänk
Medlem

MrJonas: Har Omegas Drivrutiner, det beror inte på dem?

Permalänk
Medlem

Dr Cain: Din förklaring av frekvensen på en videosignal är lite fel, den högsta frekvensen som kan matas ut från grafikkortet är halva pixelklockan då varannan pixel är vit och varannan är svart. I alla powerstrip-inställningar så ligger pixelklockan på ca 15 MHz vilket ger ungefär 7,5 MHz videobandbredd. För att få skarpa flanker behövs en eller två övertoner vlket ger att kabeln behöver klara ca 20 MHz. Dessutom så är CAT 5E kabel en mycket bra kabel för höga frekvenser, typisk dämpning 22dB/100m vid 100MHz medans en koaxialkabel av typ RG179 (likvärdig eller bättre än koax i SCART-kabel) har 30dB/100m vid 100MHz.

Permalänk
Medlem

Därför man har mpeg-kort och sånt, är inte så värst dyrt. Bilden blir helt perfekt, och ingen cpu-kraft behövs. Men det är ju för film då såklart, går ju inte "byta skärm" till TV som man gör med TV-out.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Dr Cain: Säg åt honom att kortsluta 470 Ohms-motståndet med en bit ledare, det är bara att tvinna dit. Då går det ju förstås 5 V in i syncen, men då får han ju i alla fall reda på om det är det som är problemet.

FlyFear: Det kan bero på Omega. Testa att lägga in Catalyst istället och se om det funkar bättre, det tar ju inte många minuter. Troligen kan du sedan få det att funka med Omega också...uppförandet hos grafikdrivrutiner kan vara lite underliga.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brickN
Därför man har mpeg-kort och sånt, är inte så värst dyrt. Bilden blir helt perfekt, och ingen cpu-kraft behövs. Men det är ju för film då såklart, går ju inte "byta skärm" till TV som man gör med TV-out.

Det är ju helt skilda saker att använda ett MPEG-kort jämfört med ett grafikkort med tv-out eller med RGB-kabel. Lite svårt att få upp bilden på tvn för att kunna kontrollera sin HTPC med fjärkontroll med XP eller MCE2005 via MPEG-kortet.
Bilden blir ju inte direkt perfekt heller eftersom man fortfarande använder s-video med MPEG-korten istället för RGB, men det beror ju på hur kräsen man är. Det finns ju t.o.m. de som använder komposit och är nöjda.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Dr Cain: Vilken ända av kabeln sitter motståndet, VGA eller SCART. Om det sitter i VGA kontakten så kommer motståndet och kapacitansen i kabeln att bilda ett lågpassfilter som smetar ut flankerna på synksignalen. Långsamma flanker på synksignalen gör att TVn har svårt att hitta rätt ställe att trigga på. Det är viktigt att ha rätt impedans i kabeln för att inte distordera signalen. Tänk på att flankerna på synksignalen måste tolkas av TVn med bättre noggranhet än en pixelbredd för att inte bilden ska darra eller bli suddig. Synken är de viktigaste signalen att få över oförstörd och med samma eller högre bandbredd som vad RGB har. Den byggbeskrivning som finns här är vädigt odefinierad vad det gäller impedans för signalerna.

Permalänk

för en amatör som mig så kommer det en fråga i skallen, Blir impedansen/kabelresistansen lägre om man har grövre kabel ? stööre area så att säga ?

och en till fråga, finns det något "perfekt" motståndsvärde i kabeln för att det ska bli perfekt bild?

Visa signatur