Permalänk
Medlem

Amd 64 HjÄlp!!!!

Jag har ett problem :

Burken hänger sig titt som tätt.

Jag har följande :

AMD 64 3000+ (Helt oklockad)
MSI K8N Neo
2x512 PC2700 DDR333 Twinmos Default Settings.
Nvidia FX 5600
Nätagget är ett Codegen 300w

3.3V - 20A
5v - 30A
12v - 13A
-5v - 0,5A
-12v - 0,8A
-5VSB- 2A
Jag har UBCD Memtest 3 ggr pass.
Kört HD dignosen klarat.
Har tagit ut ett av minnena men då verkar det som om den hänger sig mer frekvent än tidigare. Har även testat de andra slotarna. Har höjt VCore, ändå har det inte funkat.
Är rätt ny på det här.

Men ändå hänger den sig. Ibland får man blått, men ibland stänger den bara av.
Har läst lite här i forumen, kan vara nätagget, men enligt moderkortspecifikationen ska jag klara av dessa komponenter med det här agget.

BLIR GALEN!! HJÄLP!!

Visa signatur

Maskin

Permalänk
Medlem

provat å uppgradera bios? när jag köpte min athlon 64 s939 så hade jag horribla problem med hängningar e tc fram tills jag uppgraderade bios bland annat..

Sen vet jag inte hundra... men är det inte lite si & så med twinmos & a64... det intrycket fick jag i alla fall när jag snackade med komplett.se om mina problem men den nya burken ... (Har nu bytt ut mina 4 x 512 mot samsungstickor = funkar som en klocka...)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikabob

Sen vet jag inte hundra... men är det inte lite si & så med twinmos & a64... det intrycket fick jag i alla fall när jag snackade med komplett.se om mina problem men den nya burken ... (Har nu bytt ut mina 4 x 512 mot samsungstickor = funkar som en klocka...)

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10042

där har du kompletts mest sålda dator, den har twinmos minnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plastjolle
http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10042

där har du kompletts mest sålda dator, den har twinmos minnen.

Påpekade precis det när jag snackade med komplett + att det stod twinmos-paket som "tillbehör" under moderkortet jag valde. Enligt komplett skiljer kompabiliteten gällande twinmos / amd 64 oerhört mycke från batch till batch.

JAG tyckte det lät som skitsnack, men jag får lov att tro att dom är mer insatta i det än vad jag är

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min A64 och Twinmos minnen, men efter att jag uppgraderade bios så fungerar datorn som en dröm.

Edit:
Jag köpte min dator från Komplett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snejk
Jag hade samma problem med min A64 och Twinmos minnen, men efter att jag uppgraderade bios så fungerar datorn som en dröm.

Edit:
Jag köpte min dator från Komplett.

Har testat minnena i memtest igen, ett klarar det, men inte båda.
Men den den hänger sig iaf. Lutar åt ett nytt agg.
Hade ett ett Antec True Blue 350w., men det kortslöts.
Använder ett gammalt agg nu, verkar trots allt som att det är för klent.

Tack för all hjälp. MvH HAsse

Visa signatur

Maskin

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med mina Twinmos pc3200 Winbond-minnen, massa BSODs. Minnena klarade memtest men inte prime95, det blev rounding error 2 minuter blend-test.
Minnena hade problem med ddr400 men ddr333 fungerade (många med samma mb o minnen hade samma problem)

Bytte till Kingmax pc3200 som fungerar felfritt.

Sen är ju inte codegen-agget nån höjdare heller.

Permalänk
Medlem

det är väll inte änns rätt minnen? det ska väll vara pc3200 400mhz.

Visa signatur

:: AMD winchester 3200+ @ 3800+ :: Zalman 7700 AlCu :: Thermaltake Xaser V Blue Damier :: DFI LanPatry UT :: Hiper 580W :: Power Color x850XT :: Kinston Hyper X 2x512mb @2-3-2-6-1T 2,3v :: Razer Diamondback :: 3Dmark 01 :: 25210p 03 = 12492p :: 05 = 6130 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimy
det är väll inte änns rätt minnen? det ska väll vara pc3200 400mhz.

Har inte ens tänkt på det. Tror att det är PC2700 DDR333.
Kan det vara det som är fel?

De satt nämligen på mitt gamla moderkort. Flyttade bara över dom.
Men egentligen började felen, när mitt Antec agg kortslöts, så jag vet inte hur det ligger till.

Tacksam för all hjälp jag fått / kan få.

Visa signatur

Maskin

Permalänk
Medlem

nytt agg så får du se att det blir bra..
Jag hade också en codegen 300w..
Den pallar tydligen inte..

Visa signatur

Antec Sonata 2 // ASUS A8N-E // AMD 64 3500+ // 1 GB Corsair // ASUS Geforce 6800 GT // 250 GB S-ATA //

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel. men din CPU vill väll köra dina minnen på 400Mhz coh det klarar de ju inte. (låna ett minne av en polare och prova)

som burre säger nytt nätagg skulle nog inte skada, men jag vet inte om det är felet.

Visa signatur

:: AMD winchester 3200+ @ 3800+ :: Zalman 7700 AlCu :: Thermaltake Xaser V Blue Damier :: DFI LanPatry UT :: Hiper 580W :: Power Color x850XT :: Kinston Hyper X 2x512mb @2-3-2-6-1T 2,3v :: Razer Diamondback :: 3Dmark 01 :: 25210p 03 = 12492p :: 05 = 6130 ::

Permalänk
Medlem

Känns som 13 ampere på 12 volten är lite klent, skulle tippa på att det är det som spökar...

Permalänk
Avstängd

Det kan ju vara det, men jag kör datorn i sign med ett riktigt uselt nätagg, och den funkar kanon ändå :S

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]