Permalänk

Nytt datorbygge, kommentera!

Det här är vad jag ska beställa:

Hyundai Q995S 19" Silver/Black 1695.00

Maxtor DiamondMax 10 6B200M0 200Gb 7200rpm 8Mb S-ATA 985.00

NEC ND-3520 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 4X DVD+RW 16X DVD-R 4X DVD-RW 48X CDR 24X CDRW bulk Black IDE 575.00

Logitech Speaker X-530 5.1 70W RMS 729.00

Logitech OEM Internet Navigator Keyboard Black, svenskt 199.00

Asus Extreme GeForce PCX6600GT 128Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL PCI Express 2249.00

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + AcoustiPack 1574.00

AMD Athlon64 3500+ 2200MHz/2.2GHz 512kb bulk/tray Socket939 2245.00

Zalman CNPS7700-ALCU CPU Cooler Socket 478/775//754/939/940 399.00

CoolerMaster AeroGate II Black 449.00

Asus A8N-SLI nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 2PCIe SATA Audio GB-LAN Socket939 ATX 1295.00

Corsair VS512MB400 Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin Unbuffered CL2.5 1349.00

fUNC surface 1030 Black 279.00

Logitech MX510 Optical mouse blue USB & PS/2 RETAIL 479.00

FUJI Disketter 1,44Mb förformatterade, 10-pack 29.00

Verbatim DVD+R 8X 4.7GB JewelCase 10-pack 129.00

Laser cut Fan Grill 120mm - Biohazard 79.00

Totalt inkl moms 14738.00
+ frakt 499.00

Allt från Datorbutiken.com/se.
Något jag borde ändra? Tacksam om svar.

Permalänk
Medlem

Det se mycket bra ut! Frakten såg lite dyr ut dock! Eller jävligt dyr ut till och med!

Bra val av brännare! Har en själv.. helt klockren!

Visa signatur

Skapare av: http://www.cadero.se - Samla allt på samma plats! Kalender, Adressbok, Favoriter, Filer m.m.

Permalänk

Kan säga att chassi är något att rekomendera ...

Visa signatur

Stationär: Antec Sonata | P4 2.53 ghz | 1024ddr (2x512) pc2100 | GF TI4800se 128mb | 80gb HDD | 8Mbit |
Laptop: I Augusti.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser helt ok ut. Om du har råd välj en 250 gb hitachi hd istället. Den presterar bättre, tystare och går på 1195:- ca 200:- dyrare.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Tycker det ser helt ok ut. Om du har råd välj en 250 gb hitachi hd istället. Den presterar bättre, tystare och går på 1195:- ca 200:- dyrare.

Ska titta på det, men jag är lite små-frälst i Maxtor.. hade tänkt köpa till en hårddisk senare ev. men eftersom jag är ute efter en tyst burk kanske man ska satsa på en Hitachi.
Jag får fundera ut lite på det, ekonomin finns så.
Men hur säkra är Hitachi? Vill inte att det som hände min Samsung (okej, jag vet att det är skitmärke) krasha och morsans budget över företaget gick åt h-te. (not fun!)

Permalänk
Medlem

Herregud köp inte en IBM/Hitachi. De går sönder direkt: köpte två stycken som gick sönder efter 6 månader
Köp Maxtor eller Western Digital istället. Jag har två stycken Western Digital nu, de fungerar klockrent, fast en del säger ju att de är dåliga också :/

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Seriously:

Hur är det med Seagate Barracuda då? Ska de hålla ett tag?

Visa signatur

Pizda dimatre te pulla jescht - Höhö...

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda har jag själv ingen erfarenhet av. Men jag har ju hört att de ska vara tysta och bra. Dock är jag inte säker :/ Men kör på Maxtor, de är ju bra, speciellt de jättegamla Fireballs

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Jag hörde från DGU.se här i Uppsala att Seagate-diskarna var tystare än Maxtor och Hitachi. Är ute efter att bygga en tyst dator själv. Svårt att hitta tillförlitliga hårddiskbenchmarks. Jag hittade en som jämförde dessa modeller och kom fram till att Hitachin var snabbast på i princip alla poster. Däremot kan jag inte erinra mig att de nämnde vilken som var tystast.

Läste också recensionen av Antec Sonatan här på Sweclockers men den gick inte på djupet vad gäller ljudnivån i det färdiga datorpaketet. Aargh. Funderar starkt på att bygga datorn i det chassit då jag själv vill bygga en dator som förhoppningsvis blir, om inte tyst, så iaf så gott som tyst.

Såg en fläkt från Thermaltake "SILENT 775 HEATPIPE" som jag tyckte verkade intressant. Den behöver till skillnad från Zalmans fläktar ingen extra monteringssats om man vill bygga en P4:a. Någon som vet vilken som är tystast??

Finns det dessutom någon som jämfört:

GeCube Radeon X700Pro SilenCool 128Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL PCI Express med ett Nvidia 6600GT? Jag läste två olika benchmark-tester mellan 6600GT och X700:an som kom till helt motstridiga slutresultat.

X700:an från GeCube kommer ju med kylflänsar med heatpipes och är alltså helt tyst. För mig som sysslar med musik men även vill kunna spela nyare spel verkar detta iaf vara ett bra alternativ. Däremot visade ett av dessa benchmarks en klar försämring i jämförelse med 6600GT. Kanske att två sådana ger en juste prestanda på ett SLI-system. Priset låg på ca: 2000:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LundgrenDigital
Ska titta på det, men jag är lite små-frälst i Maxtor.. hade tänkt köpa till en hårddisk senare ev. men eftersom jag är ute efter en tyst burk kanske man ska satsa på en Hitachi.
Jag får fundera ut lite på det, ekonomin finns så.
Men hur säkra är Hitachi? Vill inte att det som hände min Samsung (okej, jag vet att det är skitmärke) krasha och morsans budget över företaget gick åt h-te. (not fun!)

Samsung skitmärke??Nej... Du är nog den första som jag har hört att dennes samsung disk har pajjat... samsung är relativt tystare än både seagate, maxtor och hitachi plus att den är lite snabbare än seagaten men den når inte ändå upp till hitachis prestanda.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen ett 5.1 ljudsystem? Själv skulle jag välja ett bra 2.1 system.
5.1 är ju ganska dyrt så då tycker jag att det är bättre att lägga pengarna på ett bra 2.1 istället för ett normalbra 5.1.

Men om du känner att du behöver ett 5.1 så kör på det... annars så skulle jag rekommendera 2.1 (dom tar lite mindre plats och mindre kablar i rummet också)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seriously
Herregud köp inte en IBM/Hitachi. De går sönder direkt: köpte två stycken som gick sönder efter 6 månader
Köp Maxtor eller Western Digital istället. Jag har två stycken Western Digital nu, de fungerar klockrent, fast en del säger ju att de är dåliga också :/

Tråkigt för dig, för mig har de alltid fungerat riktigt bra. Sedan verkar jag inte vara ensam som tycker det: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=14425...

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dig, för mig har de alltid fungerat riktigt bra. Sedan verkar jag inte vara ensam som tycker det: http://forum.sweclockers.com/showth...threadid=144250

Frantic: Och kan du då förklara varför IBM/Hitachis hårddiskar står högst upp på svarta listan??? KNAPPAST för att de är bra kan jag säga!

Fast Hitachi är väl hyfsade, IBM var extremt dåliga...!

Visa signatur

/Seriously

Permalänk

IBM var dåliga, Hitachi däremot gör väldigt bra diskar. Har inte haft några problem med min än så länge och inte mina kompisar heller, och vi beställde likadana.