Vilken som systemdisk?? hjälp tack :)

Permalänk
Medlem

Vilken som systemdisk?? hjälp tack :)

Tjena köpte nyss en ny hd och har några "äldre" som jag skulle vilja använda också..
jag har en dimaondmax 9 (ATA) 200 gb,
och en seagate 7200 160 gb (ATA också) samt en "gammal" Western Digital 120 gb.

Nu skulle jag vilja bli av med antingen 120 eller 160 giggaren (till en annan dator) idag har jag WD som boot disk och är faktiskt nöjd med både ljud och prestanda..

men, vad skulle ni rådgiva? köra seageten som system disk eller behålla WD en? eller rent av ta diamondmax 200gigaern som systemdisk?? fast tycker den låter en del faktiskst.. seagate är tyst men jag är rädd att den också presterar därefter..

hur som helst, önskas synpunkter.. hehe, gärna innan jag plockar isär och ihop allt

tack
hz

Permalänk
Medlem

det spelar för fan ingen roll... ta den disken du känner för...

eller jag vet, FRÅGA INTERNET!

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

okej tack..

seriöst, jag HAR kollar internet och forumet etc.etc.
Annars brukar jag inte fråga.. men tex, är det vissa som säger att MS seek time är Sämre på större diskar som tex. 200 gb så det verkar som det är bättre med 160 eller till och med 120 från WF även fast den är äldre..

Jag skulle gärna använda seagaten, men den är ju en aning slö tycker jag.. men det kan ju bero på saker som att den ligger på samma kabel som systemdisken för tillfället och därför kanske det känns slött... hur som helst, om någon vet.. tack

Permalänk
Medlem

Benchtesta dina diskar och sedan tar du den med snabbaste läs-/skrivhastighet och det blir väl förmodligen systemdisken. Sedan partitionerar du upp dom i lämpligt stora enheter och optimerar med rätt klusterstorlek. Då får du benchtesta lite till. Partitions- och klusterstorleken kan bli mer avgörande än man tror. Alltså inte bara att välja en disk och tro att det blir tip-top.

Visa signatur

Workstation: DFI lanparty nF4 | A64 W 3500+@2200 | Gainward 6600GT GLH | 2x512MB HyperX UL PC3200 | YY-Chassi 5601 | WaterChill | NEC ND-3520 |
2x160GB 7200.7 SATA RAID 0 + 160GB DM Plus 9 ATA-133 | NorthQ US 500W | 19" SONY Trinitron | Logitech MX700 | XP Pro + Server 2003 |
Server: P3@1200, Web- & filserver, Windows Server 2003 Desktop: P3@700 Labbdator - NT, Novell, Win98, DOS, Net-Client

Permalänk
Medlem

nja det med cluster size var mitt andra steg.. men först ville jag veta om jag skall köra seagaten som systemdisk utan att det går slött.. Jag har benchat alla och det verkar som de är väldigt lika faktiskt, men när jag tex. använder winrar, då går det långsammare än på WDn.

Och jag har c som en partition och sen resten så att den inte fragmenterar etc.etc. så jag kan det mesta, men Seagate eller WD kommer det ner till.

Permalänk
Medlem

Eftersom diskarna är tämligen lika vad gäller prestanda så skulle inte det fälla avgörandet för mig. Jag skulle då välja den tystaste som systemdisk, och den mest högljudda som datadisk. Och då menar jag alltså den som jag använder mest ska vara tystast. Sedan märker man ingen större skillnad i praktiken. Dessutom vänjer man sig vid det man har.

Visa signatur

Workstation: DFI lanparty nF4 | A64 W 3500+@2200 | Gainward 6600GT GLH | 2x512MB HyperX UL PC3200 | YY-Chassi 5601 | WaterChill | NEC ND-3520 |
2x160GB 7200.7 SATA RAID 0 + 160GB DM Plus 9 ATA-133 | NorthQ US 500W | 19" SONY Trinitron | Logitech MX700 | XP Pro + Server 2003 |
Server: P3@1200, Web- & filserver, Windows Server 2003 Desktop: P3@700 Labbdator - NT, Novell, Win98, DOS, Net-Client

Permalänk

Ta den som har lågst acces tid för OSet och till program. Och om alla diskarna är ganska lika så ta den minsta, för att du inte ska spara så mycket rå filer på den.

Permalänk
Medlem

tack, börjar närma mig nu
acess tiden på mina gammla western digital är alltså 13 ms och på seagaten 160 gb 15ms, medans maxtorn 200 gb ligger på 14 ms.. så därför har det varit svårt för mig att välja som du ser

Sedan vet jag inte hur stor skillnad det blir på 13 respektive 15 ms.. kanske inte så stor??