Permalänk

jävla skit zalman :S

jag bytte min orginalfläkt på min 3ghz prescott igår till en zalman 7000Cu som alla varmt rekommenderar..

nu är det så att min cpu är varmare än den var med min andra fläkt!

tempen ligger på 60-70 i idle och 85 i load!!!

vafan ska jag göra?

(btw har zalmanfläkten på 2500 rpm)

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

har du bra/rätt kylpasta, allting sitter bra, och den går på full varv?

Permalänk

jag har kylpastan som följde med, alltså thermal paste från zalman.
ja sitter bra gör den väl..

när jag kollade i speedfan så märkte man ingen skillnad när man vred upp fanmaten men i bios ändras rpm:n och när jag höjjer till 2500 går tempen upp ändå!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

och du rengjorde CPUn innan du la på den nya pastan?

Permalänk

Frinkja jag torkade bort den gamla pastan med lite papper

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

men du rengjorde den inte med t.ex. aceton som man SKA göra

Permalänk
Medlem

torka bort pastan med lite tvättsprit och så köper du artic silver 5 som alla rekomenderar också

sedan så kollar du inläggen här på SWEC hur man ska applicera den, borde i alla fall komma till unnder 50 grader tycker jag....

Visa signatur

Intel Q6600, MSI GF 8800GT OC, Ram "ocz 8 Gig"@5-4-4-11 1000 MHZ, Asus p5n-D, yamaha crw-f1e "cd-rw", Nec 3500 "dvd+-rw", 1st Samsung 500Gig, 1st WD 250Gig

Permalänk

men jag fattar inte att den är så här hög ändå! det borde väl inte göra såå stor skillnad?

förresten, vad är max temp som jag ska låta min cpu köra i på load?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

inte över 70 grader i alla fall, fasten jag skulle aldrig köra en cpu över 60-65 grader heller så.....

Visa signatur

Intel Q6600, MSI GF 8800GT OC, Ram "ocz 8 Gig"@5-4-4-11 1000 MHZ, Asus p5n-D, yamaha crw-f1e "cd-rw", Nec 3500 "dvd+-rw", 1st Samsung 500Gig, 1st WD 250Gig

Permalänk

men kan det inte vara nått annat fel än att jag inte har rengjort cpun med aceton, eller att jag inte använder rätt kylpasta?

känns ju som att den inte borde bli så varm ändå?

finns det något annat än aceton man kan rengöra med? (tror inte jag har det hemma),..

exakt hur rengör jag den?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

du kan använda någonsorts tvättsprit. ren sprit eller någott, koskenkorva vanilj funkade för mig men det är nog inget att rekomendera.....

sedan ska du nog ha i åtanke på att flänsen på din fläckt är enormt stor om jag inte har tagit fel på fläckt...........

kolla så att den sitter som den ska så att den inte sitter konstigt.
ta loss fläckten och kolla på pastan på både cpu och på fläns det syns att den suttit rätt så ska du nog reklamera fläckten eller prata med någon som använder Zalman skälv.
du kan se på hur pastan ser ut om den har suttit på ordentligt eller inte..... annars rekomen derar jag dig att kolla varför deninte sitter som den ska.....

jag änvänder "volcano 11+ xaser" med titans silver pasta. bara bytet till silverpasta gav en skillnad på 6 grader på idle som i full load.

MVH/ wreden83

Visa signatur

Intel Q6600, MSI GF 8800GT OC, Ram "ocz 8 Gig"@5-4-4-11 1000 MHZ, Asus p5n-D, yamaha crw-f1e "cd-rw", Nec 3500 "dvd+-rw", 1st Samsung 500Gig, 1st WD 250Gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dali Lonaru
men kan det inte vara nått annat fel än att jag inte har rengjort cpun med aceton, eller att jag inte använder rätt kylpasta?

känns ju som att den inte borde bli så varm ändå?

finns det något annat än aceton man kan rengöra med? (tror inte jag har det hemma),..

exakt hur rengör jag den?

ta öron tops, det funkar bra
fixa en silver kyl pasta
kontrollera så att det är rätt moterad(inga lösa skruvar eller så)

Visa signatur

Do what a monkey would do

Permalänk
Gäst

när jag köpt min zalman gjorde jag detta: gjorde ren cpun med aceton så den va blänkande ren, och sen gjorde jag ren zalman flänsen, enfast den va ny för man vet aldrig om någon tallat på den med fingrarna. och så höll jag grejerna så långt ifrån dam som möjligt när jag satte på flänsen nu funkar den ut märkt. sen kör jag utan fanmate för att den låter så lite endå

du borde göra rent allt med aceton så ska du se att det funkar

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren aceton, använd ingen oljebaserad rengöringsvätska.

Permalänk
Medlem

Har alltid använt T-Röd att göra rent med, använd sen en bit av ett kontokort eller liknande att smeta ut kylpastan med (tunt lager).

Permalänk

funkar t-röd?
tror jag har sån hemma..

vilket är bäst arctic cooling (inte 5 utan vanlig) eller den man får av zalman till fläkten?

(har de hemma och allt där man kan köpa 5an e stängt)

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

T-röd fungerar alldeles utmärkt...kemiskt ren aceton är nog det bästa, för T-röd lämnar säkert kvar nåt mikroskopiskt skräp (bi-produkter som finns med i t-röd:en)

Men med dom temperaturerna låter det som om det är inte riktigt bra kontakt överallt. Kontrollera en extra gång om den sitter snett någonstans...

Permalänk
Medlem

Torkar då bara av min processor med papper. gissar på att man max tjänar 1-2 grader på att vara "noga". Tror ditt fel är något annat, prova montera om kylaren. Dålig pasta/ dålig rengöring ska inte köra ca 25 graders skillnad

Permalänk
Medlem

Låter som det hamnat nåt skit mellan cpu o kylare (i kylpastan alltså). Hårstrå, mikroskopisk plastbit eller nåt annat...

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

saker har en tendenns att göra mer än vad man tror..... rengör den ordentligt du. även om du inte tjäner i tempen så tjänar du i samvetet... alltid roligt att göra saker ordentligt + det brukar underlätta vid användninga av vissa produkter.

som sagt, kolla så att den sitter ordentligt, det är nog därför den inte funkar så bra för dig.....

MVH/ wreden83

Visa signatur

Intel Q6600, MSI GF 8800GT OC, Ram "ocz 8 Gig"@5-4-4-11 1000 MHZ, Asus p5n-D, yamaha crw-f1e "cd-rw", Nec 3500 "dvd+-rw", 1st Samsung 500Gig, 1st WD 250Gig

Permalänk

tack till alla som hjälper!

jag ska dra och köpa aceton strax och göra en fullständig besiktning så fort min dreads torkat (inte så bra om det droppar vatten i burken kanske

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dali Lonaru
Frinkja jag torkade bort den gamla pastan med lite papper

Just snyggt om det ligger gammalt pappersludd kvar på cpu:n. Då är det väl fan inte Zalmans fel?! Vidare så kan du aldrig ha monterat den rätt ju.

Visa signatur

"Det var visst en norsk hora. Tar bort länken." ///Citat Apanson! Keep up teh good work!

Permalänk

Kan garantera att du monterat den fel... den kanske sitter 1 mm ovanför cpu:n? Svårt att se, men prova att lägga på en klick med kylpasta och sätt sedan på kylaren. Ta sedan av kylaren och kolla så att kylpastan har smetats ut över processorn, då ser du att den har kontakt. Det är mitt förslag iaf...

Visa signatur

| Intel Core 2 QUAD Q9400 2.66GHz | Gigabyte GA-E7AUM-DS2H | Corsair XMS2 Xtreme TWIN2X4096-6400C5 G 2x2GB | Western Digital Caviar Green WD5000AACS 500GB 16MB cache SATA2 |

Permalänk

SF: hehe får erkänna att tråden var döpt lite provocerande för att få snabbare hjälp

pete: ska testa det, tack!

men vilken pasta är bäst av AC och Zalman?

båda orginal

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

speedfan kanske visar fel? känn me fingret om det verkligen är så varmt

Permalänk

hehe tack allihop, köpte aceton, rengjorde allt, monteraden ner fläkten, såg att jag hade använt washers på min socketadapter som gjorde att den var för högt ovanför fläkten!

nu e allt fixat och mkt bättre än innan, ligger på 38 i idle och 56 i fullload

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

visste att det var ngt fel monterat zalman är ganska styva på att förvirra med deras "passa till allt" gear

Visa signatur

Do what a monkey would do

Permalänk

Hur är ljudivån på fläkten?

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem

jag som tyckte att min var hög
35-37 i idle och 45-50 i full load

det enda problemet är att den medföljande fläktkontrollen krånglade så jag tog bort den. Ljudnivån är inte så mycket att klaga över.
(har en 7000AlCu)

Visa signatur
Permalänk

Jag funderar på att köpa en Zalman 7000AlCu, då min Intel orginalkylare låter som en damsugare.
Det börjar bli jobbigt när min bror stup i kvarten kommer in på mitt rum och frågar vilket bilspel. När det i själva verket är CPU fläkten som väsnas.

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞