Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

mac

har någon testat detta med en mac?
lite krångliga inställningar som jag inte riktigt vet hur man skulle göra.
om någon vet kan den tala om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus89
Jag undrar om det är någon som har en Samsung 21" TV (årsmodell 04 tror jag) som har fått sladden att fungera ?
Jag har nämnligen en sådan TV och får det inte att fungera.
Det blir bara helt vit bild, vita flimmrande sträck över hela bilden eller helt svart bild beroende på vilka timings jag har. Har pillat en del i PS men ändå inte fått det att fungera. Någon som har något tips på vad jag ska göra ?

Jag har samma problem på min samsung ws28n78 28" WS...

Jag tror det är problem med blankningssignalen, tv:n tror det är compisite bild..

Dock har jag mätt upp samma spänningar ut från min dvi->scart som på min dvd-spelare. Kablen funkar och testat ALLA timings som kan finnas i ps..

Mitt tips till alla är att alla som har en samsung kasta ut den genom fönstret, för det är ett jävla meck utan att nåt funkar..

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att förstöra RGB läget TV'n med en sån här kabel (ifall något har gått fel alltså)?

Misstänker nämligen att jag gjort just detta.

När jag provade en kabel som är gjord enligt guiden så blev bilden alldeles för grön, fel på kabeln tänkte jag och brydde mig inte mer om det.

När jag nu provade att köra ut RGB via scart från en DVD-spelare så blir det likadant, alldeles för mycket grönt!

Så, kan jag alltså på något sätt förstört RGB läget med kabeln? Själva uttaget fungerar utmärkt med när man kör RGB så blir bilden alltså alldeles för grön.

Jag är helt säker på att TV'n klarar av RGB i det uttaget som jag har satt kabeln i.
VGA -> Scart kabeln som jag använde var inte skärmad ifall nu det skulle kunnat bidragit till något.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

2000+. Har du centralantenn? Då finns det en risk att förstöra RGB-ingången när du stoppar i kabeln på grund av potentialskilnader mellan datorjord och centralantennjord. Men det är inte kabelns fel utan kontaktdonens konstruktion. Moderna kontakter och proffessionella kontakter är konstuerade så att skärm/jord alltid ansluts före signalerna medans SCART och RCA kan ansluta signalen före jord, farligt om det finns potentialskilnader i systemet.
Det finns tre olika saker man kan göra för att skydda sin utrustning.
Dra ur antennsladden medans du håller på och kopplar ihop TV och dator, enklast.
Köp en antenntransformator, http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf... , rekomenderas till alla som har centralantenn och vill koppla ihop tv och dator.
Koppla en separat jordsladd mellan datorjord och tvjord innan man kopplar övriga sladdar.

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte detta kunna fungera på ett nvidia kort?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pucco
2000+. Har du centralantenn? Då finns det en risk att förstöra RGB-ingången när du stoppar i kabeln på grund av potentialskilnader mellan datorjord och centralantennjord. Men det är inte kabelns fel utan kontaktdonens konstruktion. Moderna kontakter och proffessionella kontakter är konstuerade så att skärm/jord alltid ansluts före signalerna medans SCART och RCA kan ansluta signalen före jord, farligt om det finns potentialskilnader i systemet.
Det finns tre olika saker man kan göra för att skydda sin utrustning.
Dra ur antennsladden medans du håller på och kopplar ihop TV och dator, enklast.
Köp en antenntransformator, http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf... , rekomenderas till alla som har centralantenn och vill koppla ihop tv och dator.
Koppla en separat jordsladd mellan datorjord och tvjord innan man kopplar övriga sladdar.

Tack för ditt svar men jag har inte centralantenn, jag har kabel TV.

Är det ens möjligt att användandet av en sån här kabel kan leda till att man permanet får för mycket grönt men annars perfekt bild? Eftersom att jag inte provat RGB-uttaget innan så vet jag ju inte om det var så från fabrik. Tror ni det går att kalibrera färgerna om man t ex lämnar in TV'n till någon reparationsfirma?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Man kan inte göra de här med de här kortet va ? :

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070008

Alltså kursen funkar ju inte till de men de funkar inte att göra så överhuvud taget med detta va ?

Visa signatur

Iriver H10 20gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimonWeb.se
Man kan inte göra de här med de här kortet va ? :

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070008

Alltså kursen funkar ju inte till de men de funkar inte att göra så överhuvud taget med detta va ?

Nej det fungerar inte.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Varför skulle inte detta kunna fungera på ett nvidia kort?

Varför inte läsa första sidan i tråden.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

Är det någon av er som kör med antivirusprogrammet "panda titanium 2005" , den envisas med att ta bort min PowerStrip hela tiden :)... Har ni kunnat lösa det på något sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlis
Jag har samma problem på min samsung ws28n78 28" WS...

Jag tror det är problem med blankningssignalen, tv:n tror det är compisite bild..

Dock har jag mätt upp samma spänningar ut från min dvi->scart som på min dvd-spelare. Kablen funkar och testat ALLA timings som kan finnas i ps..

Mitt tips till alla är att alla som har en samsung kasta ut den genom fönstret, för det är ett jävla meck utan att nåt funkar..

Okej, det lät ju inte bra.
Så du tror inte det går att lösa på något sätt?
Skulle det gå att koppla sladden först till en video en sen via en scart eller antennkabel till tv:n ?

Permalänk
Medlem

Efter många om och men så har även jag lyckats.. hyfsat i alla fall. Bilden blir lite blurrig och hoppar, men det kan ju bero på att jag har oskärmad kabel. Tänkte klistra timings till min tv, Sony KV-32FX65E (100hz 29")

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,87,112,121,576,1,3,17,15923,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=87 HSW=112 HBP=121 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=17 Hz=26

Linux modeline parameters:
"720x576" 15,923 720 807 919 1040 576 577 580 597 interlace +hsync +vsync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompa_
Efter många om och men så har även jag lyckats.. hyfsat i alla fall. Bilden blir lite blurrig och hoppar, men det kan ju bero på att jag har oskärmad kabel. Tänkte klistra timings till min tv, Sony KV-32FX65E (100hz 29")

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,87,112,121,576,1,3,17,15923,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=87 HSW=112 HBP=121 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=17 Hz=26

Linux modeline parameters:
"720x576" 15,923 720 807 919 1040 576 577 580 597 interlace +hsync +vsync

Vad jordade du din oskärmade kabel med?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Varför skulle inte detta kunna fungera på ett nvidia kort?

Geforce-kort kan inte skicka ut en kompositsynksignal. Man kan däremot bygga en krets som ger en kompositsynk, och då går det alldeles utmärkt att koppla datorn till tv:n.

Det finns nån guide på moddning.com om hur man gör. Deras krets är lätt att göra men ganska stor. Jag gjorde en variant som passar in i en d-subkåpa.
Se http://www.e.kth.se/~pontusf/ för info.

Visa signatur

"To invent, you need a good imagination and a pile of junk" -- Thomas Alva Edison (1847-1931)

Permalänk
Medlem

Hej
Funkar detta med nyare x800 och x700 ?

Permalänk
Medlem

Jag har kabel till salu. VGA till SCART. PM:a för mer info.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Är det någon som fortfarande sitter och löder ihop såna här sladdar. I sånt fall kan jag vara intresserad av att köpa en.

Visa signatur

Dude! Word!

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i inlägget före dig, så har jag kabel till salu.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

@Macen
Är intresserad.
Du har ett pm.

Permalänk
Medlem

jag har problem med att komma in i Advanced timing option, man kan inte ens klicka sig in i den menyn...

nån som har samma problem ?

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Om du mot förmodan skulle använda en så kallad "crackad" version av PowerStrip, så är det det som är felet.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

men jag använder en version som jag använt innan och det har fungerat problemfritt med den versionen innan liksom...
det e inte en crackad version så den e inte reggad heller, men det står ju: Fully functional for evaluation purpose, så det borde ju fungera endå.
det e version 3.49 build 438...

*edit* löset sig nu när jag laddade ner senaste versionen på hemsidan :D...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

finns det nåt sätt att få tven i 1024*768 när jag kör 1280*1024 på skärmen?

tven ställer om sig automatiskt till 640*480 eller nåt sånt, så när man spelar upp en film så visas inte hela fönstret utan den bit muspekaren rör sig åt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Vad jag har förstått så har mitt 9600XT en S-VHS, en crt-ut och en DVI (grå-brun-beige med fyrkantiga massa hål). Kan man inte bara ta den direkt och koppla till scarten och inte som du, skaparen, som satte en adapter emellan? För jag har ju inte två st crtUtgångar. BTW så är min TV en 25" sony som klarar både 50 och 60Hz så den borde fungera tycker jag.

Vilken kanal kommer billden hamna på? 1:an, av-1, y-c-1 eller RGB? Det finns dessa kanaler alltså, plus fler 2an 3an osv...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Vad jag har förstått så har mitt 9600XT en S-VHS, en crt-ut och en DVI (grå-brun-beige med fyrkantiga massa hål). Kan man inte bara ta den direkt och koppla till scarten och inte som du, skaparen, som satte en adapter emellan? För jag har ju inte två st crtUtgångar. BTW så är min TV en 25" sony som klarar både 50 och 60Hz så den borde fungera tycker jag.

Vilken kanal kommer billden hamna på? 1:an, av-1, y-c-1 eller RGB? Det finns dessa kanaler alltså, plus fler 2an 3an osv...

RGB

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sådan kabel på Dustin och har nu försökt få ihop det med MrJonas guide.

Men bilden är helt svart

Har en Salora 28' 50Hz
Köpte den för ca 2,5 år sen

Har testat MrJonas och Saruman's Salora timings men de fungerar ej, någon som kan hjälpa mig?

Kan man ha Tv:n igång medans man testar timings utan att Tv pajjar för att enkelt se om det skulle dyka upp en bild?
Finns det någon "speciell" timinig man bör börja att testa med och sedan fortsätta med de andra timingsvärderna?

Tacksam för hjälp.
/ shirley

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shirley
Jag köpte en sådan kabel på Dustin och har nu försökt få ihop det med MrJonas guide.

Men bilden är helt svart

Vad har du köpt för kabel på Dustin? Det finns ingen fabrikstillverkad kabel som funkar med detta. Det finns liknande kablar att köpa men de är till för projektorer.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Vad har du köpt för kabel på Dustin? Det finns ingen fabrikstillverkad kabel som funkar med detta. Det finns liknande kablar att köpa men de är till för projektorer.

Köpte denna.
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010066741

Så det ska inte fungera med en sån?

Permalänk
Medlem

Shirley: Nej, den fungerar troligen inte. För det första är nog inte sync-signalen rätt kopplad i kontakterna, och för det andra finns nog ingen spänning till scarten som säger åt tv:n att den ska visa RGB.
Du får helt enkelt lämna tillbaka sladden på öppet köp, det borde inte vara något problem.

Försök löda ihop en egen kabel, eller "beställ" en från någon som kan göra det åt dig.

Ska lägga in det här i FAQ:en...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ok, tack för det!

Då kommer frågan
Finns det någon snäll själ här som kan ordna en sådan åt mig för en hyfsad penning? Jag har inga löd saker eller kunskaper.
Jag fixar med frakt osv. Skicka ett PM till mig. Tack!

Eftersom min kabel inte fungerar så kan någon här få köpa den,
om någon vet vad man har den till
Annars skickas den tillbaka, även där kan jag fixa fraktfritt.
Skicka PM.