Permalänk
Medlem

En sak skall man ha klart för sig. En polis ord om att en sak är laglig är inte mer värt än det du säger nu. Kan man inte få det på papper är det inte piss värt. så enkelt är det.
76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.

På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).

Dvs DU FÅR INTE köra runt med neonljus tänt. Står du parkerad är det en annan femma då du inte räknas som du är i trafik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ralOOjr
1 det är töntigt 2 så ser det fult ut 3 så tar snuten dig direkt om dom ser dig för det är olagligt om du typ inte har en trimmad gilera h@k som gör typ 110 eller dracc eller liknande....

Varför skulle de inte kunna ta dig om du kör trimmat? Faktum är att de flesta kiddies som har mopeder som går så fort inte kan köra under sådana där omständigheter. Dels för de fortfarande är små barn (man är inte vuxen vid 15 års ålder) och många av mopederna är inte byggda för hastigheterna.

Angående neon eller CCFL-rör. Lägg ned. Dels för det är 6v, vilket lär göra det jävligt. Sen för det är fult, fjortis och olagligt. Jag ser inte det snygga. Det _kan_ vara snyggt på vissa bilar. Men långt ifrån alla. Dock verkar de flesta ha förstått det när de väl tagit körkort. Ibland hoppas man fler mopedåkar inser samma sak

Elof: Läs tråden innan du postar, speciellt saker som inte stämmer.
Lagen är som skribenten ovan detta inlägget stämmer. Oavsett källan syns eller EJ är det OLAGLIGT vid färd. När den står stilla får det vara vilken färg som helst, hur som helst. Det finns tyvärr poliser som själva inte vet vad som gäller. Tex det här ovan nämnda.
Sen däremot hur mycket polisen bryr sig irl, när man kommer åkande. Sen tycker jag det är snyggare när källan inte syns på fordonet.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

de är lite småfjantigt :S men ifall man skulle ha nån fin starktlysadne diod i sadeln så skulle de va nice asså om man den börjar lysa när man öppnar sadeln och släcks när man stänger..

Visa signatur

/Kolle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TuYii
de är lite småfjantigt :S men ifall man skulle ha nån fin starktlysadne diod i sadeln så skulle de va nice asså om man den börjar lysa när man öppnar sadeln och släcks när man stänger..

Det är rätt lätt att fixa, dessutom vore det lagligt. Men sätt den så den lyser ned i "toan" (som mina kompisar utryckte det) så har det nån funktion också.
(det är lagligt eftersom man normalt inte kör med sätet uppfällt)

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TuYii
de är lite småfjantigt :S men ifall man skulle ha nån fin starktlysadne diod i sadeln så skulle de va nice asså om man den börjar lysa när man öppnar sadeln och släcks när man stänger..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Det är rätt lätt att fixa, dessutom vore det lagligt. Men sätt den så den lyser ned i "toan" (som mina kompisar utryckte det) så har det nån funktion också.
(det är lagligt eftersom man normalt inte kör med sätet uppfällt)

jupp en enkel krets med tryckbrytare och ett bateri (och sedan rätt motstånd för att få vettig spänning till dioden) är allt som behövs.. eftersom strömförbrukningen på dioder är så låg så kan man tom köra med vanliga baterier (om man inte vill gräva i moppens elsystem)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Gäst

ska nog sätta en blyacck på min snow racer o lite neon under så blir ja tuffast i backen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Många poliser bryr sig inte då inget händer. Men när det händer något så sitter man långt ner i skiten.

Du får en liten varning sen är det slut på det.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Du får en liten varning sen är det slut på det.

Jepp.. Den varning leder inte till ngt :p.. O det VET jag

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Avstängd

meeen, jagf hade neon på min moppe , blev stannad, dom skulle kolla lom jag hde eukörkort och sånt skit, hade neonet på hela tiden, han sade inget ord, så jag tror inte polisen bryr sig så mycket om du skulle ha lite neon ljus på moppen

Visa signatur

shit
happens

Permalänk
Medlem

Jag läste i senaste "Allt om MC" att man kunde köpa ett kit bestående av tändkablar som blinkar i takt med tändpulserna samt lysdioder att sätta här och var på motorcykeln.

En snabb googlesökning gav följande:
http://www.nize.se/Bike&Customparts/web_utbud/belysning/belys...

Själv så sätter jag inget sådant på min MC.

Permalänk
Medlem

Hur citerar man?
Till fRg!! och Wigge.
Så om man orsakar en olycka med ett olagligt fordon så får man bara en varning?

Permalänk

Man kan ju alltid ha i åtanke att det är förbjudet att ha dimljus eller extralampor tända samtidigt som halvljus och efter mörkrets inbrott är allt annat än halvljus olagligt med böter på flerahundrafemti kronor.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

>|cj_bauer|< Din så kallade "moppe" är nog mera en fyrhjuling

Neon är snyggt på bilar i utställningssyfte och _inte_ på någon djävla vespa eller Volvo 240..

P.S Det finns speciella forum för sådana diskutioner och detta är INTE ett av dom!

Permalänk

Brilglam Sök på Kymco MXer 50 på blocket så är du nog tyst sen...