Permalänk
Medlem

problem med LCD

Köpte för ett tag sedan en 20x4 tecken LCD [HD44780] av en person på tradera(ja han hade mycket bra omdömen).
Hade i förväg lött dit kablarna från en printer-kabel och usb-kabel till ett experimentkort och vidare till en modifierad floppykabel som man bara skulle koppla på på displayen.

Använder detta schema, fast med 47 ohms motstånd till backlight: http://www.fractronics.com/lcdcontrast_ljus.gif

Nu var det så att när jag fått displayen kopplade på den med kontaktdonet (den modifierade floppy-kabeln), men hade inte tänkt på vilket håll den skulle sitta åt och helt enkelt satte den spegelvänt.
Inget speciellt hände förutom att det var en aning varmt på "chippen".

När jag sätter den åt rätt håll och försöker testa den kommer inga texken upp, och det kan inte vara något med att jag glömt installera portI/0 eftersom jag kör med en grafisk display.

Undrar om jag kan ha haft sönder displayen. På kopplingsschemat så ser man ju att jord och 5v längst ut sitter spegelvänt så det kan ju inte ha kortslutits där och resten ska väl funka spegelvänt också??

Ska slutligen säga att jag har kollat kopplingar och allting och ingenting fel där, har liksom lött 2st fungerande displayers innan.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är lcd displayer kännsliga för felkoppling.
Jag har en grafisk lcd från fractronics som inte funkar misstänker att jag kopplat den fel.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Jo jag lyckades kortsluta jord och 5v lite fel på en gammal sådan grafisk LCD och det poffade till, men något sådant har inte hänt nu.
Tycker inte det ska spela roll att signalpunkterna kastas om. Borde ju vara en annan sak om det blir 5v/jord på någon sån

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

om IC kretserna blivit varma som du beskriver så är den till 99% trasig.. Jag råkade kortsluta en HD44780 mot metallchassit en gång den blev oxo varm.. den funka dock nån dag till och gick sedan sönder pga kortslutningen ...

Visa signatur