Permalänk

bygga varvtalsregulator?

Igentilgen är väl inte detta rätt, men här finns ju all slags elektronikkunniga och smarta personer så jag gör ett försök..

Jag vill bygga en elektrisk varvtals regulator till min gammla 740 (så den bara går i 30) och då tänkte jag först att varvräknaren u bilen är ju elektrisk och när man gasar mer ökar varvtalet.. och då måste man kunna bygga en länk från den kabeln till nån slags koppling som gör att när volten kommer över x så slås strömen till fördelaren av...
Men problemet är bara det att efter lite mätning konstaterade jag att kabeln som var till varvräknaren inte ändrar volt beroende på gas! Hur f-n funkar varvräknaren då? hur vet den då hur mycket den ska ge utslag? Ska tillägga att jag hade plockat bort de stora raderna med kablar från intrumentpanelen.. det var i princip bara den till varvräknarn kvar...
Nån som vet nått?
Eller har nått annat bra, billig Elektrisk lösning på problemet...

MVH//rj

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som hade lite funderingar på det där en gång i tiden. Hans idé var ganska smart men kanske lite jobbig att genomföra.

Iaf, om vi säger att man vill få motorn att dö vid tex 2000rpm så skulle man kunna sätta en liten strömförande pigg i varvräknaren samt göra själva visaren strömförande. När dessa två rör vid varandra blir det alltså en sluten krets, kommer de ifrån varandra så bryts kretsen. Detta skulle man då kunna använda sig av då man vill att kretsen ska brytas/slutas (beroende på hur man vill koppla) vid 2000 varv. Gasar man mer än 2000 rpm sluts/bruts kretsen och motorn dör.

Jag antar att du inte fattar ett skit av det jag sa. Det skulle inte jag ha gjort.

Edit. Bild + text

Vänstra bilden visar hur visaren normalt lutar mot en liten pigg. Högra bilden visar hur man satt dit en egen pigg. visaren ska alltså alltid luta mot den här piggen så länge varvtalet ej överstigen 2000rpm (piggen sitter vid 2000rpm). För att detta ska fungera förutsätts det att man på något vis gjort både visaren och den egna lilla piggen strömförande och sedan kopplat sladdarna från dessa till tändningen på något sätt. Kanske med ett relä emellan då jag antar att man inte kan skicka hur mkt ström som helst genom denna lilla konstruktion .

Jag kan ju tillägga att man bör fixa en egen liten varvräknare till just det här endamålet. Inte så lyckat att använa bilens orginalmätare. Biltema säljer ju billiga varvräknare.

Kanse blir det lite lättare att fatta nu . Jag känner att det här var väldigt dåligt beskrivet.

Permalänk

hmm fattar nog hur du menar... inte så dum ide... lite utvecklad variant ar ju att satta två metall kleck typ || och sen ett litet på visaren -- och nar den svepte over de tva strecken sa blev det kontakt mellan dem... Iof genomforbar losning... men ar nog ratt svar att fa att funka bra (eller ihuvudtaget funka) pga den lilla storleken det ror sig om.....

Permalänk
Medlem

Mm, jag är rädd för att du har rätt också. Svår att genomföra. Men det var ju en liten tanke iaf.

Permalänk

hehe lungt.. jag fattar precis.. fast hade nog funkat battre att ha tva piggar och en liten metall bit pa visaren.. sa visaren bara agerade utlosare...
fattar bara inte hur fan varvraknaren funkar! tycker logiskt satt att nar man gasar okar stromen till varvraknaren och den ger hogre utslag!

Permalänk
Medlem

Strömmen/spänningen är antagligen konstant, men frekvensen ändras. Normalt sett brukar varvräknare få en impuls per gnista på tändstiften.

Ett varvstopp av denna typ är inte särskilt roligt att köra med, motorn kommer gå rejält ojämnt och dricka soppa som en kalv om du håller så hög hastighet att varvstoppen går in.
Jag förmodar att det är en a-traktor det gäller? Ska det vara lagligt så lär denna typ av strypning inte duga, inte ensam i varje fall.

Permalänk

men skulle det gå att med hjälp av den frekvensen göra nått så att den bryter vid ett visst varvtal?
eller finns det nått annat sätt?

Permalänk

tro mig, du skulle göra rätt i o köpa en färdig förr 900 kr på www.mtr.se

Visa signatur

Aspire x-cruiser 400w, Lanparty ultra-d S939, Athlon 64 venice 3000+@2400mhz, Corsair XMS pro, Saphire X800 GTO, Seagate 160gb, Musketeer II, viewsonic g90f+ 19"
Helt enkelt det "bäääääääääääästa" systemet

Permalänk

en sån borde väl inte vara spec avancerad att bygga?
grejen är ju den att jag bara ska köra över sommaren med den med...

Permalänk
Medlem

Det billigaste borde väll ändå vara att lägga en träbit bakom gaspedalen!!;)

Visa signatur
Permalänk

tjabba... jag funderar på att köpa en sån här http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9... &cart_id= ( mest för att det ska hets för att vara ballt), men borde man inte relativt lätt kunna koppla en sak från dens lysdiod så att när lysdioden tänds så brytsströmmen till bilen?
Vad behöver jag för komponenter och hur kopplar jag?

MVH&&rj

Permalänk
Medlem

om man bara bryter tändningen när bilen kommer över 30 så kommer det bli väldigt ryckigt att köra skulle jag tro..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

jo det är möjligt.. men jag sa aldrig vid vilket varvtal jag skulle bryta... eller att jag skulle åka med den funktionen på hela tiden....

Permalänk
Medlem

varvtalsregulator

Den här är bra, har testat och den gör det den ska. www.varvreg.nu

Visa signatur

-----------------------
www.freshlines.se

Permalänk
Medlem

Varför ta upp en 2 år gammal tråd?

Visa signatur

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't"

Permalänk
Medlem

Sen nån liten sensor på hastighetsmätaren Som bryter på något konstigt sätt Då går det ju aldrig fortare än 30 och du kan varva mkt också

Permalänk
Medlem

Denna kan du alltid bygga.
http://www.redcircuits.com//Page23.htm

Detta gäller för a-traktorer ang växlar

Om du blir stoppad av polisen och dom vill kontrollera farten så ska/får den bara ha 3 växlar dvs 1a 2a back.

Sen får den max gå

1a 10km/h
2a 30km/h

Sen får man bara varvspärra den med 10% av maxvarven på motorn.

Om polisen upptäcker att du bara har en växellåda och inte två och har en varvspärr på mer än 10%. Då är du inte lycklig kan jag säga

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

kan ta en rotor från en gammal vw buss och dra ut fjädern som sitter i den så bryter den tändningen tidigare.