Permalänk
Medlem

Fläktar, motstånd?

Jag har ett par motstånd hemma som ska sänka vloten som matas till fläkten. Jag har 2 olika, en kort och en lång. Vilken ger vad? Eller är det ingen skillnad på dem?

Sen undrar jag också vilket som rekommenderas, att köra motstånden eller att köra fläktarna på en molexkontakt. Själv tycker jag det verkar smartare med motstånd så man slipper dra kablar överallt.

Thx / Darkie

Permalänk
Medlem

Re: Fläktar, motstånd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkiee
Jag har ett par motstånd hemma som ska sänka vloten som matas till fläkten. Jag har 2 olika, en kort och en lång. Vilken ger vad? Eller är det ingen skillnad på dem? ....
Thx / Darkie

Hemskt lessen, jag var bara tvungen att garva tills jag grät och väckte hela familjen....

Du behöver hjälp, det ser jag...
Ok, är motstånden stora nog så borde dom ha en text.
Är dom små men ändå har ben så borde dom ha färgmarkeringar.

Nämn färgerna i korrekt ordning.
Ordningen avslutas med ett lite längre avstånd mellan sista och näst sista färg-ringen.
Annan ordning är att utgå från den sidan som har färgen som har sin ring närmast ytterkant.

Korrekt ordning:
----- | | | | -----

----- 123 4 -----
Färgnummer^
Typ: 1=Brun 2=svart 3=röd 4=guld

Lämpliga färger att ta av typ:
svart brun röd orange gul grön blå lila grå vit guld silver

Vill du tolka själv ditt färgkodade motstånd titta på http://www.elfa.se/se/fakta.pdf

Annars... hör av dig.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fläktar, motstånd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Hemskt lessen, jag var bara tvungen att garva tills jag grät och väckte hela familjen....

Otroligt schysst och moget, tummen upp

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen ska kolla på dem när jag kommer hem. Förstår inte vad som är så jävla kul så du måste väcka hela familjen för att du garvar så hårt. Antar att du har dålig humor bara?

Edit: Kanske ska säga att detta är Zalmans motstånd som är gjorda speciellt för fläktar. Alltså 2 kontakter, 3 kablar imellan och motståndet sitter på en av dem. Och det jag menade med kort och lång är för att kablarna mellan kontakterna är olika långa på de 2 olika. Så jag tänkte att de kanske var olika motstånd på dem. Och att längden gör det lättare för noobsen att hålla reda på dem.

Permalänk
Medlem

Darkiee: Ser du nu vitsen med att uttrycka sig tydligt på ett forum?
Jag känner igen det där, sitter ganska sent på kvällen och har ett litet problem, skriver in ett inlägg som är GLASKLART (för en själv...) och trycker på "Skicka". I Nästa sekund får man snabbt in och redigera så det blir begripligt. Eller göra det ett halvt dygn senare när man kanske kom på att den där tilläggsinformationen nog skulle hjälpa dem som läser inlägget.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkiee
Tack för hjälpen ska kolla på dem när jag kommer hem. Förstår inte vad som är så jävla kul så du måste väcka hela familjen för att du garvar så hårt. Antar att du har dålig humor bara?

Edit: Kanske ska säga att detta är Zalmans motstånd som är gjorda speciellt för fläktar. Alltså 2 kontakter, 3 kablar imellan och motståndet sitter på en av dem. Och det jag menade med kort och lång är för att kablarna mellan kontakterna är olika långa på de 2 olika. Så jag tänkte att de kanske var olika motstånd på dem. Och att längden gör det lättare för noobsen att hålla reda på dem.

Jag provade ett utav Zalmans motstånd och fick ett roligt resultat. Fläkten orkade inte starta

Sen blev motståndet så jävla varmt så att jag brände mig

Zalman är roliga de

//Ryo

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkiee
Tack för hjälpen ska kolla på dem när jag kommer hem. Förstår inte vad som är så jävla kul så du måste väcka hela familjen för att du garvar så hårt. Antar att du har dålig humor bara?

Edit: Kanske ska säga att detta är Zalmans motstånd som är gjorda speciellt för fläktar.

Japp... kolla närmare på den, kolla upp ev. datablad på nätet,

Nähe? Inte kul? jag tycker att det är skoj när jag läser att den fysiska längden på motståndet bestämmer värdet kl. 12 på natten.

Japp, jag har dålig humor och älskar det.

Japp, att det rörde sig om en Zalman är ju ganska viktig uppgift.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo Hazuki
Jag provade ett utav Zalmans motstånd och fick ett roligt resultat. Fläkten orkade inte starta

Sen blev motståndet så jävla varmt så att jag brände mig

Zalman är roliga de

//Ryo

Att fläkten inte orkar starta beror (antagligen) på att den är en 120mm som kräver lite mer ström för att skjutas igång. När datorn startar skickar den iväg en lite starkare strömvåg till fläktarna för att få dem att börja snurra, och sen en konstant svagare för att låta dem fortsätta snurra. Din fläkt (som inte orkade starta) behövde alltså en liten knuff för att sätta igång, eftersom motståndet hindrar datorn från att göra det själv behöver du göra det. När du sätter på datorn och fläkten inte orkar starta behöver du bara med ett finger eller flera knuffa på ett blad i den riktningen fläkten snurrar och så är den igång.

Om du har sett på tv eller någon annanstans hur ett propellerplan behöver någon som står framför den och "drar" igång propellerna medan motorn är på och de börjar snurra förstår du säkert.

Anledningen till att motståndet blir varmt är just för att det blir friktion av att strömmen bromsas så pass. Som vi vet bildar all friktion värme. Läs mer på länken.

Permalänk
Medlem

Så nu har jag kollat på dem, färger och avstånd är precis lika så det är alltså precis samma motstånd på dem fast kablarna är kortare på den ena. Någon som vet hur mycket volt man får ut med ett sådant imellan?

Färg: Grön - Blå - Svart (lite längre mellanrum) Gul/Guld

Tack!

Permalänk

Darkiee: Låter som om du har zalmans egna adaptrar, de omvandlar 12V-5,5V (har likadana liggandes hemma)
Länk till zalmans 80-fläkt + adapter http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=450&session=e043a0b...

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkiee
Färg: Grön - Blå - Svart (lite längre mellanrum) Gul/Guld

Tack!

Perfa, det är infon'n jag behövde.
Grön = 5
Blå = 6

Ok, då har vi siffrorna "56"
Näst sista är sedan en multiplikator.. svart = 1x (t.ex. brun hade varit 10x)

56 x 1 = 56 (WOW!!!)

Sista färgen.. Gul eller guld. Guld är väldigt vanlig tolerans som är 5%.

Gul är skitkass allt emellan 0 till 100% "+ fel" tror inte att det stämmer in på motståndstypen.

Troligtvis är det guld.
Så mitt troligaste svar: 56 ohm (upp till 5% avikelse)

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

På mitt motstånd som jag fick med min Zalman 92mm-fläkt var det som Paxmax99 kom fram till ett 56 Ohm-motstånd med en tolerans på +/- 5%. Exakt vilken spänning du får beror på fläkten. Det lättaste sättet att ta reda på det är genom att mäta upp den med en voltmeter.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Att fläkten inte orkar starta beror (antagligen) på att den är en 120mm som kräver lite mer ström för att skjutas igång. När datorn startar skickar den iväg en lite starkare strömvåg till fläktarna för att få dem att börja snurra, och sen en konstant svagare för att låta dem fortsätta snurra. Din fläkt (som inte orkade starta) behövde alltså en liten knuff för att sätta igång, eftersom motståndet hindrar datorn från att göra det själv behöver du göra det. När du sätter på datorn och fläkten inte orkar starta behöver du bara med ett finger eller flera knuffa på ett blad i den riktningen fläkten snurrar och så är den igång.

Om du har sett på tv eller någon annanstans hur ett propellerplan behöver någon som står framför den och "drar" igång propellerna medan motorn är på och de börjar snurra förstår du säkert.

Anledningen till att motståndet blir varmt är just för att det blir friktion av att strömmen bromsas så pass. Som vi vet bildar all friktion värme. Läs mer på länken.

Nu ska vi reda ut begreppen lite:

För det första är det spänningen som måste vara tillräckligt hög för att fläkten ska starta. Strömmen spelar mindre roll med tanke på hur mycket nätagget (eller vad man nu driver fläkten med) brukar orka med. De flesta fläktar brukar få problem att starta vid 5-6 V, men vissa kan vara griniga även vid 7 V. Datorn skickar normalt sett inte högre spänning till fläktarna vid start, åtminstone inte om de är inkopplade direkt på nätagget. Är de inkopplade på någon typ av regulator är det mycket möjligt att den som utgångsläge kör på full hastighet innan den börjar reglera ner till det varvtal som dess ingångsvärden (exempelvis temperatur eller CPU-last) bestämmer. Ofta får man då ett något för lågt varvtal, varvid regulatorn reglerar upp något, för att sedan reglera ner osv (i mindre och mindre steg) tills varvtalet hamnar på ett stabilt värde.

Ett motstånd blir varmt eftersom det utvecklas effekt i det, inget annat. Det man är ute efter när man monterar ett förkopplingsmotstånd framför en fläkt eller en lysdiod är att sänka spänningen, dvs få ett visst uträknat spänningsfall över motståndet. Eftersom energin måste ta vägen någonstans onvandlas den till värme enligt P=U^2/R, där P är effekten som utvecklas, U är spänningen och R motståndets resistans.
Genom att räkna ut den effekt som utvecklas i motståndet kan vi välja ett motstånd som tål den effekten och lite till. Tumregeln är att aldrig belasta ett motstånd med mer än 60% av dess märkeffekt, dvs ett motstånd som tål 1 W får vi belasta med 0,6 W för att det inte ska bli för varmt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Nu ska vi reda ut begreppen lite:

*klipp*

tackar!

Angående det första så kanske killen hört att elmotorer (fläkt) drar/tar lite mer vid just start ögonblicket o sedan blandat ihop lite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
tackar!

Angående det första så kanske killen hört att elmotorer (fläkt) drar/tar lite mer vid just start ögonblicket o sedan blandat ihop lite?

Driveletroniken i fläkten kräver en högre spänning för att orka dra igång motorn. I stort sett all elektronik (speciellt induktiva/kapacitiva laster) drar mer ström vid startögonblicket.

Borstlösa motorer fungerar inte riktigt som vanliga motorer eftersom det sitter elektronik på som ger de pulståg som krävs för att driva motorn. Alltså är det elektroniken man driver, inte motorn "direkt".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Borstlösa motorer fungerar inte riktigt som vanliga motorer eftersom det sitter elektronik på som ger de pulståg som krävs för att driva motorn. Alltså är det elektroniken man driver, inte motorn "direkt".

ah! man lär sig någe nytt varje dag/natt

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo Hazuki
Jag provade ett utav Zalmans motstånd och fick ett roligt resultat. Fläkten orkade inte starta

Sen blev motståndet så jävla varmt så att jag brände mig

Zalman är roliga de

//Ryo

Du kan pröva att sätta en konding parallellt med motståndet, då får fläkten en extra knuff i starten.
Testa med minst 470 uF till en 3W fläkt. Köp flera ifall den inte hoppar igång så sätt dit fler tills den startar.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Eftersom energin måste ta vägen någonstans onvandlas den till värme enligt P=U^2/R, där P är effekten som utvecklas, U är spänningen och R motståndets resistans.

En liten förtydling: U är här inte den totala spänningen, utan spänningen över resistorn. Beroende på fläkten och motståndet kan den alltså variera.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
En liten förtydling: U är här inte den totala spänningen, utan spänningen över resistorn. Beroende på fläkten och motståndet kan den alltså variera.

Naturligtvis, jag tyckte lät hur tydligt som helst klockan 03:00.
Spänningsfallet över motståndet och inget annat ska det alltså vara.

Permalänk
Medlem

Bra tråd
Jag uppfriskade min gamla fysikkunskaper lite här...
Jag har precis beställt 2st 80mm zalmanfläktar med voltadaptrar, jag jag kommar nog inte anväda dom eftersom jag även har skaffat en fancontroller till alla mina chassifläktar

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com