Vad väljer du? Singel eller Dual CPU utav AMD64:a

Permalänk
Medlem

Vad väljer du? Singel eller Dual CPU utav AMD64:a

Låt oss på forumet få en statistik!

Efter allt jag läst och diskuterat här på Sweclockers forum bestämde jag mig för att skapa en omröstning.
Det handlar såklart om vilken processor du föredrar till din dator, inriktning AMD64. Vad kommer du att
inskaffa för processor till din nästa uppgradering? En singel eller dual processor? Fördelar och nackdelar
vet dem flesta om utav båda processorerna. Gör ditt val och skriv en motivering till varför.

Med denna tråd kan dem flesta få en liten större klarhet vilken processor man ska välja efter tycke
och smak. Hoppas denna tråd blir den "stora" tråden angående AMD`s nylanserade X2 emot den
gamla och kraftiga singel processorn.

Diskutera, argumentera, allt är välkommet det som rör ämnet!

MVH / FEvE

Edit : Pajjkastning, otrevligheter och texter som inte hör till ämnet
kan vi skippa!, det har vi nog med här på forumet. Försök att hålla
denna tråd ren och kul! framförallt informativ.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk

X2
Multitasking über alles.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk

singel

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Singel, lägre pris och inte sämre prestanda så länge man inte kör mycket program som nyttjar dual.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Singel i FX-serien...
som med bakhjulsdrift på bilar...
inte lika bra overall men roligare att köra ;D ;D

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Nästa gång blir det helt klart dual-core.

Visst, single-core är billigare och bättre till dom flesta enskilda uppgifter men priset på dual-core är inte så hemskt och när jag köper nästa CPU kommer fler program dra nytta utav den extra processorn. Sen kan man ganska lätt komma upp i single-core prestanda om man bara överklockar lite.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

DualCore är här för att stanna.

Har man provat DualCore en gång så vill man aldrig gå tillbaka till Singel. :=)

Permalänk
Medlem

DualCore

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Hedersmedlem

Dual utan tvekan, om prisnivån är vettig dvs
De är ju trots allt inte sämre än single core på samma frekvens, utan enbart bättre. Därmed är en X2 4400+ som två san diego 3700+

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ensak som jag funderar över, är just varför vissa köper en FX prolle när man kan köpa en 4400+ X2:a och klocka upp den till 2.8ghz lätt med luftkylning och ett par shyssta minnen. Då får man allt godis som dual erbjuder och riktigt bra prestanda till spel, bara en fundering...

5000kr vs 10000kr.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Dual core helt klart. Det enda single core är bättre på per krona är spel imho, och det gör jag bara på skoj någon gång ibland. Vanligt arbete i Windows är fruktansvärt mycket skönare med två cores.

Permalänk
Avstängd

Pentium m såklart som jag fick igår:))

Drog direkt från 1,6 upp till 2,4 och allt går som helvete:-)

Inte dåligt för 1800 spänn:-))

Slår min tidigare 3,2 northwood med hästlängder:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Pentium m såklart som jag fick igår:))

Drog direkt från 1,6 upp till 2,4 och allt går som helvete:-)

Inte dåligt för 1800 spänn:-))

Slår min tidigare 3,2 northwood med hästlängder:-))

Visst, sen vill jag se dig sätta den i en socket 939 eftersom det var
det som tråden handlade om... intel vs amd finns in infinitum här
så...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Ensak som jag funderar över, är just varför vissa köper en FX prolle när man kan köpa en 4400+ X2:a och klocka upp den till 2.8ghz lätt med luftkylning och ett par shyssta minnen. Då får man allt godis som dual erbjuder och riktigt bra prestanda till spel, bara en fundering...

5000kr vs 10000kr.

för att det finns en anledning till att det inte är samma serie.
Lika, javisst, men inte exakt. X2 är bra på sitt sätt, FX på sitt.
Antalet Mhz är inte allt. Det är iallafall min teori...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

alban, detta var en tråd om just AMD64:a, men kul att höra att det fungerade bra för dig endå.

Om ni inte har något att säga som hör till ämnet, skippa att skriva!
MVH FEvE

belga du har en poäng där, det vore kul om någon ägde en X2:a och har klockat den för att visa lite resultat eller något. Sedan så dröjer det väl inte alltför lång tid tills Nvidia / ATI släpper drivrutiner som stödjer just dualcore`s, eller? Men det är nog samma sak där, man har ingen aning om hur mycket prestandan höjs med nya (specialanpassade) drivrutiner för ändamålet.

Jag skulle gärna vilja veta hur en X2:a 4400+ klockad till 2.8ghz presterar emot en FX-57:a, för det handlar iprincip om 5000kr, och för dem får man enhel del godis för

Somsakt, jag letar främst efter en prolle som prestarar utmärkt i spel! Men samtidigt vill jag ha dualcore`s läckerheter, så det är ett smått dilemma.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk

Röstade på X2.
Trevligare i Windows, billigare och bra i spel.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
alban, detta var en tråd om just AMD64:a, men kul att höra att det fungerade bra för dig endå.

Försök att hålla denna trevliga tråd ren och kul, inget dirty talk nu grabbar.

Om ni inte har något att säga som hör till ämnet, skippa att skriva!
MVH FEvE

belga du har en poäng där, det vore kul om någon ägde en X2:a och har klockat den för att visa lite resultat eller något. Sedan så dröjer det väl inte alltför lång tid tills Nvidia / ATI släpper drivrutiner som stödjer just dualcore`s, eller? Men det är nog samma sak där, man har ingen aning om hur mycket prestandan höjs med nya (specialanpassade) drivrutiner för ändamålet.

Jag skulle gärna vilja veta hur en X2:a 4400+ klockad till 2.8ghz presterar emot en FX-57:a, för det handlar iprincip om 5000kr, och för dem får man enhel del godis för

Somsakt, jag letar främst efter en prolle som prestarar utmärkt i spel! Men samtidigt vill jag ha dualcore`s läckerheter, så det är ett smått dilemma.

när det gäller spel så ska ju FX vara det ultimata.
men att X2 erbjuder godsaker är det ju inget tvivel om...
jag skulle ha svårt att välja jag med faktiskt, speciellt eftersom
jag sysslar med mer än bara att spela med mina burkar.

Sen kan jag nog hålla med DataNusse om att en X2 skulle vara nice
i generell användning också... ute i OS och så skulle nog en X2:a
prestera bättre i snitt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jepp, det stämmer nog rätt så bra. Men frågan är hur pass många FPS man får mera när man lägger ut dem där extra tusenlapparna för en FX. Om jag ska vara ärlig så spelar jag knappt någonting idag, jo det klart att det blir några timmar per dag utav nått FPS multiplayspel, men inte lika mycket som när gamla Quake 3 fanns. Jag sitter och toklängtar till Quake 4 multi, och det är där jag har målet, datorn ska prestera 100% shysst för just Q4 i min extrema upplösning (1920 x 1200, pga native TFT). Ett grafikkort blir det helt klart, GTX eller Ultra. Men jag känner att något fattas för min andvändning. Jag sitter ofta med flera Firefox fönster öppna, adobe cs i bakgrunden och redigering utav nått annat. Heltklart en extrem windows andvändare, sitter vid datorn 24h om dygnet liksom så en X2:a skulle i teoretisktsätt passa mig utmärkt. Problemet kommer just vid FPS frågan, jag vet att jag kommer att tokgibba Quake 4 multi när det kommer, tweakat eller ej det ska fungera utmärkt!

*Tror det lutar mot en X2:a 4400+ idagsläget*

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

tror inte att en FX ger några enorma skillnader mot en X2:a
sen låter det ju som att du skulle tjäna mer på en X2 istället...
Att pressa upp de där FPS:en man kanske förlorar går ju att göra
på annat sätt... kanske en gnutta mer minne eller tweaka graffet lite...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ta en X2:a, ska köpa en så snart jag har råd

Permalänk
Medlem

belga : Yepps, minne är redan klart, fick dem igår så man har redan börjat uppgradera och förbereda sig till Q4, fattas bara gfx och prolle. Jag är rätt så säker på att min CFG i Q4 blir tweakad endel. Om jag tänker över min ekonomiskadel så är nog en X2:a 4400+ i min smak när det gäller prestanda/pris/klock.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

En dual, kommer ändå att klockas, och dom verkar klocka lika bra som singel, så valet är ganska självklart.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Dual core är påväg in i marknaden och ser inte ut som att det är stopp på det. Både AMD och Intel sattsar stenhårt på det så det vore nästan korkat att köpa en singel core idagsläget. Visst så kostar dual råmycket och man kommer kunna köra på den ett bra tag till. Men har man pengar, varför inte?

Nästa CPU jag köper tror jag blir lagom till Windows Vista och det ska jag vara rätt så designat för dual core så då blir det nog en sådan man köper. Förhoppningsvis är dom lite billigare då me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
En dual, kommer ändå att klockas, och dom verkar klocka lika bra som singel, så valet är ganska självklart.

Om inte bättre mannen! tex en 4400+ med luftkylning går att klocka lätt till 2.8ghz utan problem!

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Fick min 4400+ igår, har ett SMP-system på servern och det är guld... så valet var inte så svårt.

Håller på mycket med multitasking på burken så det blev ett tillskott

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Singel pga lägre pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 240man
Singel pga lägre pris.

Så en X2 3800+ skulle inte locka dig för priset och klockningsmöjligheterna? Med tanke på priset för den så får man massvis med godis och god prestanda till spel.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Så en X2 3800+ skulle inte locka dig för priset och klockningsmöjligheterna? Med tanke på priset för den så får man massvis med godis och god prestanda till spel.

En x2 3800+ ligger i samma pris som en 4000+ så i dagsläget hade jag kört på singel, eftersom jag spelar mest och inte är i behov av funktionerna som dual ger.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Dual-core.

Tänker låta min gamla A64:a tugga på nåt år eller två till. Då har förhoppningsvis X2orna blivit tillräckligt billiga och prisvärda.

Permalänk
Hedersmedlem

Dual, självklart. Har redan en single. Möjligen håller den tills quad core släpps, den sparkar lite hårdare rumpa än jag hoppades på.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Ulvenstein, har du ett schema över AMD`s core planer? Jag hade ingen aning om quadcore!, låter najs

Sen undrar jag om AMD kommer att skapa flera dual processorer, alltså om det kommer något detta år som blir kraftigare än deras värstning 4800+.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))