Permalänk
Medlem

Förlängd DVI kabel

Hallå!

Jag tänker köpa en ny dator snart efter att ha "umgåts" med min mac mini i cirka 4 månader (helt nöjd med det jag använde den till). Mac minin låter i princip ingenting men det jag saknar är spelandet. Mac minin är mer för kontorsbruk (som ni säkert vet), för vilket den fungerar galant till - någon som är intresserad av att köpa?

Hur som helst har ni kanske förstått att jag, som säkert alla andra, inte tycker om den höga ljudnivå och plats en vanlig stationär dator tar och har därför beslutat mig för att montera/placera in det nya åbäket i klädskåpet. Det jag behöver för att lyckas är 5m förlängningskablar. Jag har hittat alla kablar som behövs, men är lite fundersam kring om bildkvalitén kommer att försämras om jag har 5m DVI kabel. Jag undrar även vilken av på följande sida är mest lämplig för mitt projekt?

http://inwarehouse.se/searchResult.aspx?Category=NKKL&Filter1...|2352|DVI&Sort=bymfr

Tack på förhand!

Mvh Kaspar Prinz

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.4GHz __ 1GB PC4200 __ Intel GMA900

Permalänk
Medlem

länken funka inge bra men en sån kabel borde funka http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=116829&cks=SER

Nej bildkvalitén kommer inte att försämras just av den anledningen att det är digital överföring och inte analog. Den digitala signalen kan skicka längre och kan förstärkas utan att man får "brus" som man får om man använder sej av analog och kör i uppdateringsfrekvenser som 100 Hz.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

DVI överföringen är inte speciellt lämpad för längre sträckor, redan vid 5m kan det bli problem, speciellt om man vill använda högre upplösning än 1280x1024. Det är inte bara kabeln det beror på utan grafikkortets signalkvalitet och skärmens nottagare påverkar även slutresultatet.

Permalänk
Medlem

Okej jag har tänkt att köra ett MSI GeForce 7800GT 256MB pci-express. Och 1280x1024 är max för min 17" TFT. Då borde det fungera ganska bra ?

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.4GHz __ 1GB PC4200 __ Intel GMA900

Permalänk
Medlem

Det är nog inga problem, bara du undviker de allra billigaste kablarna.
Nvidia brukar ha lite sämre signalkvalitet på DVI-utgången än tex ATI, men jag tror inte det påverkar upplösningen 1280x1024.

Permalänk
Medlem

Okej, känner mig mer säker nu. Tack för era svar!

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.4GHz __ 1GB PC4200 __ Intel GMA900

Permalänk
Medlem

läste igår att det finns optiska dvi kablar som inte har något problem med längd, det började på 10 meter för 4500 och slutade på 100meter för 24 tusen. detta är då självkalrt för den med gott om pengar. finns även förlängningsdoser som ska fungera men ligger på 4000.

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem

Det är ändock väldigt märkligt att de säljer kablar upp till 10m om det skulle ge en dålig bild, tycker man inte det?

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.4GHz __ 1GB PC4200 __ Intel GMA900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
länken funka inge bra men en sån kabel borde funka http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=116829&cks=SER

Nej bildkvalitén kommer inte att försämras just av den anledningen att det är digital överföring och inte analog. Den digitala signalen kan skicka längre och kan förstärkas utan att man får "brus" som man får om man använder sej av analog och kör i uppdateringsfrekvenser som 100 Hz.

Fel, fel ,fel och fel... Bilden blir sämre för signalerna blir svagare och svagare. Men det är klart bättre än analog^^ (jag har själv 5m DVI och märker bara liiiiiiiite skillnad. Det är mest i bilder som är helvita som man märker lite brus..)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krydda_08
Fel, fel ,fel och fel... Bilden blir sämre för signalerna blir svagare och svagare. Men det är klart bättre än analog^^ (jag har själv 5m DVI och märker bara liiiiiiiite skillnad. Det är mest i bilder som är helvita som man märker lite brus..)

ja signalen blir svagare men det spelar ingen roll (ska inte spela roll) eftersom överföringen är digital så får du antingen en bild eller inte. Via analog kan du få en bild som blir sämre och sämre ju längre kabel man har pga av stödning och dämpning av signalen.
Så teoretiskt så borde inte bilden bli sämre. Det är inte bara så att det är dålig kvalité på kabeln ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

jag har en 10m dv-i kabel..
jag köpte 2st för att jämföra.. en för 400kr och en för 200kr.. (mycom lät mig prova och se om det funkar)..
den för 200kr funkade inte bra alls.. det började flimra.
den för 400kr har funkat utmärkt.. har också slängt in min burk i garderoben.. frågan är om du inte ska köpa en M/M dvs inte förlänga utan bara köra dator-> skärm direkt.. har en känsla av att man tappar i kopplingarna mellan sladdar.. jag kanske ute och cyklar?
iaf bilden är utmärkt på min 24" dell

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

fem meter + med dvi har sämre kvalitet

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
ja signalen blir svagare men det spelar ingen roll (ska inte spela roll) eftersom överföringen är digital så får du antingen en bild eller inte.

Oftast är det inte riktigt så enkelt vad gäller digital överföring. Om du har lust att gräva ner dig i detaljer kring DVI så har THG en bra artikel.
http://www.tomshardware.se/graphic/20041209/index.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
ja signalen blir svagare men det spelar ingen roll (ska inte spela roll) eftersom överföringen är digital så får du antingen en bild eller inte. Via analog kan du få en bild som blir sämre och sämre ju längre kabel man har pga av stödning och dämpning av signalen.
Så teoretiskt så borde inte bilden bli sämre. Det är inte bara så att det är dålig kvalité på kabeln ?

Det är bra kvalité på kabeln. Men eftersom signalerna försvagas så blir det några som helt "försvinner" och då måste de ersättas av något och då kan det bli fel/brus/flimmer i bilden. Men det är jätteliten skllnad på 5 m, 10 har jag inte prövat men det kanske också går bra men över 10-15 meter har jag svårt att tänka mej att det inte märks så mkt att man har lång kabel. Om man inte har optisk DVI såklart...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim
jag har en 10m dv-i kabel..
jag köpte 2st för att jämföra.. en för 400kr och en för 200kr.. (mycom lät mig prova och se om det funkar)..
den för 200kr funkade inte bra alls.. det började flimra.
den för 400kr har funkat utmärkt.. har också slängt in min burk i garderoben.. frågan är om du inte ska köpa en M/M dvs inte förlänga utan bara köra dator-> skärm direkt.. har en känsla av att man tappar i kopplingarna mellan sladdar.. jag kanske ute och cyklar?
iaf bilden är utmärkt på min 24" dell

M/M ? dator -> skärm direkt, du menar som en iMac? Vill kunna uppdatera oberoende av skärmen.
Så med den kabeln fungerar det bra, inga störningar? Då är ju saken biff! Jag ska ju nämligen använda mig av en kortare kabel också, som sagt. Har du länk till den modell du använder? Måste finnas en av samma kvallité med i 5m version

edit:
BTW, kikade på artikeln från toms hardware och WOW, vilken skillnad mellan ATI och nVidia korten! Men eftersom kim kör ett kort från nVidia med 5m dvi kabel verkar det ju ganska säkert iaf.

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.4GHz __ 1GB PC4200 __ Intel GMA900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caute
M/M ? dator -> skärm direkt, du menar som en iMac? Vill kunna uppdatera oberoende av skärmen.

Han menar att det är bättre att köra på en lång kabel istället för att skarva på en förlängning. M/M syftar på kontakterna, male/male eller hane/hane på svenska, istället för hane/hona som en förlängningskabel har.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Okej, jag uttryckte mig nog lite otydligt i min rubirk. Det handlar naturligtvis om en M/M kontakt.

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.4GHz __ 1GB PC4200 __ Intel GMA900