Samsung 193P+ minireview
Kunde äntligen gå och hämta ut min nya TFT-skärm idag, och med tanke på att det verkar vara tunnt med information om just den här modellen på forumet så skriver jag några rader...
Modell: Samsung SyncMaster 193P+
Storlek: 19"
Upplösning: 1280x1024
Svarstid: 8ms (g2g)
Kontrast: 1000:1
Ljusstyrka: 250cd/m^2
Bet. vinklar: 178/178
Panel: Samsung PVA med overdrive (ADCC).
Pris: 4900kr inkl. frakt
Jag valde den här skärmen efter mycket tvekande, hade egentligen tänkt köpa viewsonic vp191 men de flesta som testat båda sida vid sida verkade tycka att 193p+ var överlägsen när det gäller kontrast + färgåtergivning och samtidigt likvärdig när det gäller svarstid och betrakningsvinklar. Dessutom var samsungen lite billigare och snyggare, så det fick bli den.
Fronten är aluminium och har en mattsvart yta, medan baksidan är blanksvart. Power-knappen är den enda knappen på hela skärmen och är touch-aktiverad. Bredvid sitter en diskret blå power-LED.
Har letat efter döda pixlar, men bara hittat dammkorn
Har spelat lite Q3 och LFS enbart för att leta efter eftersläpningar, men kan knappt se några. Jag tror jag anar några, men skulle nästan lika gärna kunna vara inbillning - verkligen inget jag störs av.
Om jag skulle klaga på något så vore det att skärmen helt saknar OSD! Enda sättet att ändra inställningar är med mjukvara på datorn, och det försöker samsung sälja som en fördel!
Dessutom har skärmen extern nätdel, vilket känns lite primitivt.
Några halvtaskiga bilder (klicka för större version):
Ursäkta röran på skrivbordet (båda).