Dell™ UltraSharp 2405FPW (MiniRecension + Bilder)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Min först tanke när fick bild på skärmen:
- Fy fan vad muspekaren släpar!

Sjukt irriterande de första dagarna, men nu har jag vant mej.

Anledningen till att man ser det så tydligt är att TFT-skärmar inte klarar att uppdatera så snabbt i allmänhet. Att man sedan vänjer sig så pass snabbt är att man aldrig tittar på muspekaren när man flyttar den (följer den med blicken), jag tror ingen kan märka att muspekaren släpar efter om du tittar på fix punkt, och sedan flyttar muspekaren. Det är inte som man fokuserar på det som flyttas.

Mina inställningar: 50/50/50, samt 50 på brightness. Testade lite tips från folk förut när jag fick den, men det slutade med att jag tyckte dessa va bäst ändå.

Permalänk

Phuh, kollad just och såg att jag oxå har rev. A01. tur. Iofs har jag aldrig hört om det problemet men skönt att veta att man har rätt revision

50 i brightness, wow, tyckte jag blev alldeles för skarpt

Funderade med det här med DVI kabeln. På tex nyare SLI samt CrossFire kan man ju köra typ 2500x1600 @ 75Hz så DVI kabeln borde ju klara 1920x1200 @ 75Hz då tycker man. Då är frågan fortfarande om 2405 verkligen stödjer denna Hz och om man faktiskt märker någon skillnad. Har fortsatt kolla runt och olika sidor säger olika.

När jag provar 75Hz tycker jag att jag känner skillnad, men å andra sidan vet ni ju själv att inbillninskraften är stark i dessa lägen :D. Dessutom vill man ju veta att den stödjer 75Hz så att man inte sabbar skärmen genom att köra denna Hz hela tiden.

Vad säger ni flickor?

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

hur kör du den i 75Hz? kan bara välja 60Hz

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]

Permalänk
Geeks
SweClockers

Fin recension. Bra jobbat!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Fin recension. Bra jobbat!

Tack så mycket
Var ett nöje.

SupraTT: Jag bara klickar bort "visa bara hz skärmen stödjer" eller vad den nu heter. Då får jag fram 75Hz.

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

Det här med backlight problem, är inte det bara 2005:an? Har inte hört om det på 2405:an?
Versionerna? Jag har A01 oxå, tror alla har det? Jag va förmodligen en av dom första som fick sin skärm i Sverige, beställde innan skärmen kom ut på nätet om jag minns rätt så då borde jag ha en av dom första versionerna

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk

Då kan man pusta ut :D. Någon ny tanke ang 75Hz komp? Verkar vara en sån där olösbar fråga utan svar. Ett av livets mysterium.

Livets mysterium 1: Kvinnor
Livets mysterium 2: UFO:n
Livets mysterium 3: 75Hz på 2405

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

Max 60hz med 1920x1200

Permalänk
Gäst

Har en knivskarp skärpa på browser,program och etc,men dock inte på någon film,te.x reklamfilm ifrån IMBD.Har ställt in som det har beskrivits här på tråden,men får filmerna grynig.
Förvisso så står skärmen under min gamla maskin med ATI 9700 Pro kort i,men tycker att det bör ligga något på skärmen då övrigt är knivskarpt.

Tips och ideér om detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Anledningen till att man ser det så tydligt är att TFT-skärmar inte klarar att uppdatera så snabbt i allmänhet. Att man sedan vänjer sig så pass snabbt är att man aldrig tittar på muspekaren när man flyttar den (följer den med blicken), jag tror ingen kan märka att muspekaren släpar efter om du tittar på fix punkt, och sedan flyttar muspekaren. Det är inte som man fokuserar på det som flyttas.

Mycket möjligt.
Det är iaf tur att man inte sitter vid CRT så ofta för då blir det likadant igen.

Citat:

Mina inställningar: 50/50/50, samt 50 på brightness. Testade lite tips från folk förut när jag fick den, men det slutade med att jag tyckte dessa va bäst ändå.

De inställningarna skulle lämna kvarstående inbränningar på mina näthinnor.
50/50/50 och 0 klarar jag arbeta med en stund, men då undviker jag att maximera vita ytor.

Kör för tillfället på 30/30/30, 0 och lite ner på gamman. Färgerna blir lidande och allt blir grådaskigt, men det är den bästa inställning jag hittat än så länge.

Permalänk

Oj, va en ganska extrem inställning. Synd tycker jag eftersom du föga får njuta utav 2405´s härliga färger.

Borde nästan vara bättre med 50/50/50 och solglasögon då

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Mycket möjligt.
Det är iaf tur att man inte sitter vid CRT så ofta för då blir det likadant igen.

De inställningarna skulle lämna kvarstående inbränningar på mina näthinnor.
50/50/50 och 0 klarar jag arbeta med en stund, men då undviker jag att maximera vita ytor.

Kör för tillfället på 30/30/30, 0 och lite ner på gamman. Färgerna blir lidande och allt blir grådaskigt, men det är den bästa inställning jag hittat än så länge.

Hade samma problem som du förut, vred ner ljusstyrkan på 0 direkt. Dock löstes nästan problemet helt genom att tända taklampan/skrivbordslampan så kontrastet mellan skärm och vägg blir mindre. Testa det du (och ni andra som ogillar ljusstyrkan).

Permalänk
Medlem

Acer AL2416W

någon som äger eller vet om denna skärm är bra? http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/5186...

Permalänk
Medlem

Re: Acer AL2416W

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rope79
någon som äger eller vet om denna skärm är bra? http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/5186...

Problemet med den skärmen är att den bara har analog och inte DVI. Ingen pivot heller. Dock ska den komma i version med både analog/DVI efter nyår (och då lär nog jag köpa en).

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Acer AL2416W

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rince
Problemet med den skärmen är att den bara har analog och inte DVI. Ingen pivot heller. Dock ska den komma i version med både analog/DVI efter nyår (och då lär nog jag köpa en).

Det står ju i och för sig att den har DVI:

Citat:

Videoingångar: D-Sub 15 broches, DVI-D

Permalänk
Medlem

Beställde sista kampanjdagen.. Fick skärmen idag, inga döda eller muterade pixlar. Helnöjd.

Permalänk

Fick min igår perfekt innan julafton och allt hehe

Riktigt nöjd med den, inga döda pixlar eller något sånt än så länge. Bara en sak som jag är lite missnöjd med är att jag inte får någon bra bild när jag kör tv på den, dock kopplat direkt från min boxer så jag kör med scartadapter till komposit och sen till skärmen så att säga och då får man ingen superbra bild, men finns ju adaptrar och sånt att köpa för det men 1000kr till svider lite men som skärm till datorn har jag inget annt att säga än att den är underbar

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk

Tittar du mkt på tv så kanske du skulle fixa en adapter

Men visst... satoooor vilken skärm altså.

Grattis till köpet.

Updatering: Har nu fått min nya burk. AMD x2 5200+ med 2x7800GT så nu kan jag köra 1920x1200 med 4xAA/16xAF i alla spel. Har nu därför börjat lira BF2 på allvar. Och OMG vilken feeling. Superb bild och helt otroligt skönt att lira runt på denna skärm. Knivskarpt och helt otroligt djup i dessa resolutions. Köra allt på high/max och bilden blir då kanon. Skärmen kommer verkligen till sin rätt i detta spel

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

Vad är x2 5200+ för processor?

Permalänk

En X2 4400+ som går i 2.6

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ·€ra•Ðiaz·
En X2 4400+ som går i 2.6

usch va löjligt

Permalänk

haha och jag som tycker att det är mycket pengar man lägger på skärmen så är det bara en bit i det hela när man ska ha en dator som klarar av det med

Jo får nog bli en adapter men är lite besviken på att s-video blir ennu sämre än composite.

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk
Medlem

Jag har också en. Tycker även jag att tv-bilden är sådär. Kör s-video från min dvd-recorder till s-video i skärmen. Finns det något bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasVegas
Jag har också en. Tycker även jag att tv-bilden är sådär. Kör s-video från min dvd-recorder till s-video i skärmen. Finns det något bättre alternativ?

komposit

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SupraTT
komposit

S-Video är väl ändå bättre än composit?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

En bra recension. Fast jag kan dock inte förstå hur man kan tycka om Clear type. Tycker texten ser ut som om att man använder D-SUB signal istället för DVI.

Men annars så är ju Dells TFT skärmar inte fy skam. Jag har en själv en 2001FP och min mamma har en 15" TFT från Dell. Bägge funkar alldeles utmärkt.
Dock måste jag säga att jag använder fortfarande min gamla 17" CRT skärm som sekundär skärm för spel och arbete i Cubase.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Hedersmedlem

Och snart måste man byta sin 24" till en 30" dell

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Jag har köpt en scart-komponent adapter nu och det blir helt klart bättre bild än att köra komposite vilket är ganska självklart, men man får inte riktigt 100%ig bild ändå tyvärr,dock vet jag inte om det beror på att tv är lågupplöst och skärmen är ju gjord för hög upplösning och då kan det bli sämre bild när man kör den på låg upplössning iallafall på vissa skärmar.

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysmys killen
Jag har köpt en scart-komponent adapter nu och det blir helt klart bättre bild än att köra komposite vilket är ganska självklart, men man får inte riktigt 100%ig bild ändå tyvärr,dock vet jag inte om det beror på att tv är lågupplöst och skärmen är ju gjord för hög upplösning och då kan det bli sämre bild när man kör den på låg upplössning iallafall på vissa skärmar.

koppla in skärmen till en dvd som har stöd för HD(1920x1080) och kör från HDMI kontakt till komponent på skärmen så ska du se att det blir lite crisp i bilden:)

Fungerar även bra att köra från XBOX 360 och bilden är bra

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]

Permalänk

Jag har beställt en sån skärm nu , och jag undrar lite om hur leveransen går till?
Jag har inte fått något kollinummer eller liknande.
Knackar dom dörr? isåfall, ringer dom mig innan...?