Permalänk

Oförklarligt problem?

(Skriver från farsans dator)
Har byggt ihop min dator nu efter att ha varit utan chassi och nätagg ett par dagar, men nu vill den inte funka...

Allt är (såvitt jag kan se) rätt ikopplat men jag har bara byggt ihop typ 3 datorer, so...

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

distanserna mellan chassit och moderkortet?

Permalänk

Vadå, att jag inte skruvat åt ordentligt?

Ska kanske tillägga att det känns som det är något sorts glapp någonstans (nätagget eller sladden i sig).

Den kör igång som den ska för en sedan slocka efter ~1 sekund...

Kan det vara sladden (som går från vägguttaget till datorn) som är dålig?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Asså, har du ett par guldiga skruv grejer MELLAN moderkort och chassi? det är distanser.

Permalänk
Medlem

Nä....säger han distanserna så menar han distanserna. Grejerna som sitter mellan MB och plåten.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

kontrollera så det inte är nån liten kabel som ligger emot nått som den inte ska ligga emot, även om nån kabel är glapp. standard felsökning, kolla allt som kan va fel minst 2 ggr

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk

Ummh... (har varit i afk, sovit )
Guldiga skruvar? Var sätter man dom???

Har kollat alla sladdar fyra ggr till nu, allt sitter som det ska...
Asså det känns nästan som om den får för lite ström, allt (och då menar jag allt, alla fläktar, dioderna på nätverkskortet och dom i fronten, allt) kör igång men stänger sen snabbt av sig, o så börjar den om... Som när man leker med lampknappen :S

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Dom sitter i moderkorts plåten.. Å dom höjer upp moderkortet så att de inte ska bli kortslutning i hela datorn när man startar den..

Permalänk
Medlem

du har ju inte stoppat i strömsladden
(skojade)

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Det känns som ngt som inte sitter där i min dator (och aldrig har gjort det) ^^

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Har du inga distanser!! :/ Då är de inte så konstigt att den inte startar, du ska vara glad om du inte har bränt moderkortet om du inte har några distanser imellan modekorts plåten å moderkortet..

Permalänk

Men jag vet inte var dem ska sitta!!!
SITTER DE INTE DÄR NU SÅ FANNS DE INTE NÄR DATORN FUNGERADE!

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Jag tror att nätagget är för klent, vad har du för specs på burken? Mitt gammla agg klarade inte driva min dator, den bara startade i cirka 3 sek sen så startade den om, köpte ett starkare nätagg och nu funkar den perfa. Börja med att skriva vad du har i burken, och hur starkt nätagg du har.

Permalänk
Medlem

Men snälla du, Imellan moderkortet å moderkorts plåten.. Guldfärgade distanser (ca 5mm hög utan gänga inräknad) som du skruvar på modekortsplåten sen lägger du på moderkortet å skruvar in dina skruvar som moderkortet sitter fast i dom distanserna.. Förstår du nu då?? Du skrev ju att du hade skaffat den där lådan nyss å då kan du väl inte ha kört med den där lådan fungerandes förr eller??

Permalänk
Medlem

plåten som moderkortet sitter på, skruvade du fast moderkortet direkt mot den lr skruvade du fast moderkortet i guldfärgade gängor som satt på plåten i chassit?

Permalänk
Medlem

Mellan moderkortet och chassit, så att inte moderkortet nuddar chassit så att säga.

du säger att den startar och sen dör, är det när du trycker in startknappen eller när du trycker in strömsladden?

Prova att vända på Startknappens kontakt vid moderkortet, händer lätt att man sätter den på fel håll.

Prova starta dator med så lite komponenter i som möjligt

Permalänk
Medlem

Danko de spelar ingen roll viket håll startknappen vänd på moderkortet, de går lika bra att starta med skruvmejsel eller dyligt.. I startknappen så sitter de 2 kablar å när man trycker ner startknappen så kortsluts dom kablarna så att de spelar absolut ingen roll hur den sitter vänd så länge den sitter på rätt plats..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Vadå, att jag inte skruvat åt ordentligt?

Ska kanske tillägga att det känns som det är något sorts glapp någonstans (nätagget eller sladden i sig).

Den kör igång som den ska för en sedan slocka efter ~1 sekund...

Kan det vara sladden (som går från vägguttaget till datorn) som är dålig?

är 90% säker på att det är för "dåligt" nätag har haft samma problem

Permalänk

1. Vet inte hur jag ska kolla efter "distanser" utan att skruva loss moderkort och eftersom d tog typ 10 minuter att göra ( KÖP ALDRIG - ALDRIG - bZerk Miditower) så tänker jag inte göra det först...

Den startar och dör och startar (andra gången automatiskt) när jag trycker på startknappen, inget händer (förutom att displayen som inbyggt i moderkortet går igång) när jag stoppar i strömsladden.
Har även provat med annan strömsladd, no difference

Provade att vända Startknappens kontakt vid moderkortet, ingen skillnad (wierd).

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Som sagt var: Kolla hur många watt nätagget ligger på! Kan nästan garantera att det inte räcker till, om det inte är det med distanserna.

Permalänk

Ummh... Ja är sjuk så ja tvingade iväg farsan att köpa d på webhallen, enligt farsan så sa försäljaren att den skulle fungera...

Iof -gissar, farsan vet typ inget om datorer- så sa säkert farsan inget om att jag har PCIe.....
*Ringer Webhallens kundtjänst*

Nätagget är http://www.webhallen.com/prod.php?id=41099 btw

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mokko
Danko de spelar ingen roll viket håll startknappen vänd på moderkortet, de går lika bra att starta med skruvmejsel eller dyligt.. I startknappen så sitter de 2 kablar å när man trycker ner startknappen så kortsluts dom kablarna så att de spelar absolut ingen roll hur den sitter vänd så länge den sitter på rätt plats..

inte speciellt weird om du nu inte har distanser.. om du inte orkar göra uppoffringar som att skruva bort moderkortet så skulle du kanske ha tänkt två ggr innan du skapade en ny tråd.. kolla så du har distanserna där till att börja med.. sen kan du ju vara vänlig och berätta vad det är i datorn..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
1. Vet inte hur jag ska kolla efter "distanser" utan att skruva loss moderkort och eftersom d tog typ 10 minuter att göra ( KÖP ALDRIG - ALDRIG - bZerk Miditower) så tänker jag inte göra det först...

Den startar och dör och startar (andra gången automatiskt) när jag trycker på startknappen, inget händer (förutom att displayen som inbyggt i moderkortet går igång) när jag stoppar i strömsladden.
Har även provat med annan strömsladd, no difference

Provade att vända Startknappens kontakt vid moderkortet, ingen skillnad (wierd).

Ska försöka att skriva utan att skratta nu:

Om du nu vill felsöka så är tyvärr enda allternativet justn u att skruva loss moderkortet. Sedan se om du skruvade fast det i sådana skruva som 500 lika har beskrivit nu.

Har du det så låter det som att du har haft moderkortet liggandes på något olämligt medans du bytade chassi.

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
inte speciellt weird om du nu inte har distanser.. om du inte orkar göra uppoffringar som att skruva bort moderkortet så skulle du kanske ha tänkt två ggr innan du skapade en ny tråd.. kolla så du har distanserna där till att börja med.. sen kan du ju vara vänlig och berätta vad det är i datorn..

Förlåt herr JAxen, ska skruva bort grafikkortet nu.
Undertiden,

P4 2.8 GHz
X700 Pro (PCIe)
-nån- dvdbrännare
zalman 80mm fläkt
20 GB (IDE)
200 GB (SATA)

ingenting klockat

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
inte speciellt weird om du nu inte har distanser.. om du inte orkar göra uppoffringar som att skruva bort moderkortet så skulle du kanske ha tänkt två ggr innan du skapade en ny tråd.. kolla så du har distanserna där till att börja med.. sen kan du ju vara vänlig och berätta vad det är i datorn..

Nej jag vet.. De var en som skrev att han skulle vända på kabeln så jag förklarade att de inte skulle spela någon roll bara.. Om du kollar uppåt så har jag försökt å förklara hur distanserna ser ut å att han nog har bränt moderkortet om han inte har nå distanser..

Permalänk
Medlem

Känn med fingret mellan moderkortet och plåten bakom där jag har ritat en röd cirkel.

Är det ett mellanrum där?

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
http://www.hulth.nu/temp/distans.jpg
Känn med fingret mellan moderkortet och plåten bakom där jag har ritat en röd cirkel.

Är det ett mellanrum där?

rättelse:
är det en "distans"(höjare/skiljare) mellan moderkortet och moderkortsplåten(som man skruvar moderkortet på)

Permalänk
Medlem

Och ifall det är mellanrum : Kolla hur starkt nätaggregat du har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZZly
rättelse:
är det en "distans"(höjare/skiljare) mellan moderkortet och moderkortsplåten(som man skruvar moderkortet på)

Men det är ju ingen rättelse.

Eftersom han uppenbarligen inte har nån koll på vad en distans är, är det ju en klart bättre att fråga om det är ett mellanrum där eller inte. Jag försökte göra det enkelt (tom min morsa skulle fatta mitt inlägg), så att han skulle förstå.

Tack för att du krånglar till det.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Och ifall det är mellanrum : Kolla hur starkt nätaggregat du har.

Han har 350W och det räcker och blir en jäkla massa över kan jag lova.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?