Permalänk
Medlem

Bärbar - Celeron, sempron m.m.

Någon som kort kan berrätta hur dom olika processortyperna till bärbaraa skiljer sig prestandamässigt frånvarandra?
Tänkte mest på:

Celeron M
Sempron M
P4
AMD64

Med mera.

Mvh

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Re: Bärbar - Celeron, sempron m.m.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Någon som kort kan berrätta hur dom olika processortyperna till bärbaraa skiljer sig prestandamässigt frånvarandra?
Tänkte mest på:

Celeron M
Sempron M
P4
AMD64

Med mera.

Mvh

Det enda jag skulle vilja ha i en bärbar är en Pentium M processor. De är grymmt bra prestandamässigt och drar mindre ström än de andra (som jag fattat det)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig en Pentium M 1,5ghz mot en centrino 1,8ghz ungefär då?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Alltså.. Centrino är inte en typ av prcessor, centrino är en märkning kan man säga, för att få den märkningen måste man uppfylla vissa krav. Centrino innehåller tex. alltid Pentium M... Det är så jag uppfattat det iaf.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni är lämpligt att betala för en begagnad bärbar av följande modell:

Dell Latitude D600

Centrino 1800Mhz
512MB RAM
DVD
Cd-RW
60GB Hårdisk
Grafik: 64MB ATI Radeon

+ Laddare och väska

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Centrino-märket är dock inte allt. Har datorn Pentim M men ett annat trådlöst kort än Intels så blir det inget centrino. Fast den är lika bra sett till strömsnålhet och andra aspekter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abrakadabris
Centrino-märket är dock inte allt. Har datorn Pentim M men ett annat trådlöst kort än Intels så blir det inget centrino. Fast den är lika bra sett till strömsnålhet och andra aspekter.

Men det är en Pentium Mobile i vilket fall som helst då eller?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Men det är en Pentium Mobile i vilket fall som helst då eller?

Ja, en av kriterierna som behövs är att den ska ha en Pentium M. Den behöver också ha ett trådlöst nätverkskort av Intel. Troligtvis krävs det en massa andra saker också som strömsnålhet, bluetooth och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Ja, en av kriterierna som behövs är att den ska ha en Pentium M. Den behöver också ha ett trådlöst nätverkskort av Intel. Troligtvis krävs det en massa andra saker också som strömsnålhet, bluetooth och liknande.

Okej då förstår jag!
Men hur mycket ungefär borde man betala för det jag skrev för något inlägg sedan?
Är det en hyffsat bra laptop som fungerar fint till film, surfning, musik m.m?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Menar bara att du inte ska stirra dig blind på att det inte står 'Centrino' på en dator. Viktigast är att den har Pentium M. Många bärbara har ju Aetheros trådlöst kort istället och det är ju inte kattskit precis. Men då får de inget centrino-märke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abrakadabris
Menar bara att du inte ska stirra dig blind på att det inte står 'Centrino' på en dator. Viktigast är att den har Pentium M. Många bärbara har ju Aetheros trådlöst kort istället och det är ju inte kattskit precis. Men då får de inget centrino-märke.

Jo ja ville bara bekräfta att cetrino inte var sämre än pentium m, men nu förtår jag hur det ligger till.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Vad tycker ni är lämpligt att betala för en begagnad bärbar av följande modell:

Dell Latitude D600

Centrino 1800Mhz
512MB RAM
DVD
Cd-RW
60GB Hårdisk
Grafik: 64MB ATI Radeon

+ Laddare och väska

Den nyare modellen D610 går att köpa ny för drygt 11 tusen utan extra garantier och med minsta allt. D600 ny skulle väl med de specifikationerna kosta runt 10 tusen utan extra garantier. Så ett lämpligt pris skulle enligt mig vara runt 5-8 tusen beroende på hur bra skicket är på batteri och övriga delar samt vad som följer med i köpet (extra batteri, väska, mus osv).

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Bärbar - Celeron, sempron m.m.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Någon som kort kan berrätta hur dom olika processortyperna till bärbaraa skiljer sig prestandamässigt frånvarandra?
Tänkte mest på:

Celeron M
Sempron M
P4
AMD64

Med mera.

Mvh

Man kan räkna Intel Pentium M och AMD Turion till de strömsnålaste från respektive tillverkare.
Pentium M kärnan som används idag (Dothan) i nuvarande Centrinoplattform (Sonoma) finns i vanlig, low-voltage och ultra-low-voltage. Hur mycket värme de trycker beror på det.
Celeron M (den nuvarande) är en Dothankärna men med hälften så mycket cache och utan intels speedstep strömsparningsteknologi. Cacheminnen är många transistorer som ger ut värme medans en strömsparningsfunktion ja sparar ström. Jämfört med Pentium M så vet jag inte men den borde vara någelunda likvärdig (?).
Jag har sett det finns två versioner av AMD Sempron M, varav en drar mycket ström och en lite ström. Sen har vi Athlon 64 mobile och Pentium 4 mobile. Dessa är nog inte att rekommendera i en bärbar dator där man inte alls kan/vill ha så stor värmeutveckling (vilket löses med fläktar som måste vara igång och väsas ganska mycket).

Pentium M och Turion (utvecklade från Athlon64) är respektive tillverkares flaggskepp i prestanda och strömsnålhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

Ja, en av kriterierna som behövs är att den ska ha en Pentium M. Den behöver också ha ett trådlöst nätverkskort av Intel. Troligtvis krävs det en massa andra saker också som strömsnålhet, bluetooth och liknande.

Centrino (also called Intel® Centrino™ Mobile Technology) is a platform marketing initiative from Intel for a particular combination of CPU, mainboard chipset and wireless network interface in the design of a laptop personal computer.
Från wikipedia

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG