HJÄLP!! Min hårddisk "spiller" brus till ljudet

Permalänk
Medlem

HJÄLP!! Min hårddisk "spiller" brus till ljudet

Tjo!

Har en 250GB maxtor disk som spiller en jävla massa brus till ljudkort och baslåda som står nära datorn. Man hör hur disken arbetar i bruset som spiller över till baslådan. Väldigt irriterande...!!

Så min fråga är om man kan göra något åt problemet genom att kapsla in hårddisken i någon lindning av koppartråd och aluminium -bly..

Det har inte spillt ljud hela tiden, så jag undrar om det är hårddisken som strular, fastän den bara är 1år gammal.

Lite trist eftersom jag fick HD crash sist och fick den jag har genom ett garantibyte....

Vad göra???

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Jag misstänker att huvudinriktningen på tråden kommer att bli varför hårddisken gör som den gör. Därför passar tråden bättre där. Om diskussionerna skulle handla mer om hur man kan kapsla in hårddisken får någon rapportera tråden.

Permalänk

Spiller? Hur menar du?
Går ljudet från hårddiskaktivitet ut i högtalarna?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Om det blir skrap och brus i högtalarna precis när disken används kan det vara ljudkortet som är för känsligt eller så är det disken som ger störningar.
Det jag skulle gissa är dåliga kablar.

Har du testat med en annan disk eller ljudkort?

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Kolla så inte någon datakabel ligger för nära ljudchippet om det är inbyggt. Annars kan det ju vara interna störningar.

Följer bruset volymen eller är det bara bakgrundsbrus vid låg nivå?

Du spaler för lågt

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

kan ju vara någonting med jordningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har precis bytt till ett creative x-fi kort, och innan dess så hördes bruset oxå.
Jag flyttade även disken längre från ljudkortet, men det verkar inte ha ngn inverkan alls på bruset.

Jag kan inte minnas att jag hört det där bruset tidigare, utan att det bara kommit helt bara sådär.

Eftersom baslådan som står 1m ifrån datorn inte har ngn koppling med datorn så ska det inte kunna låta i den om det inte är så att det är ngt slags magnetfält lr nått som stör ut förstärkardelen i den.

Har testat med jordat uttag, men ingen skillnad alls.

Men om det är disken så kanske man kan linda in den i koppartråd och aluminium för att hindra bruset ifrån att läcka över?