Permalänk
Medlem

Kör du din dator jordad/ojordad?

Jag har tyvärr bara ojordade kontakter i min lägenhet.
Förutom i köket då men där står inte datorn

Vet inte hur pass bra/dåligt det är att inte ha jordat, men jag är nyfiken på hur många det är som kör så som jag gör.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Har dragit en kabel från mitt kök till dit jag har mina datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Technoid
Har dragit en kabel från mitt kök till dit jag har mina datorer

Jo fast det är rätt olagligt och tydligen farligt som fan. Verkar som det värsta/farligaste man kan göra är att blanda jordat och ojordat....därför jag inte gjort det.
Verkar nästan som jordat är farligare än ojordat ibland när man hör elektriker berätta saker, men jorden kanske är bättre av andra skäl....kanske inte bara säkerhet som gäller.

EDIT: Det farliga med att blanda i samma rum är ju att man kan få ström i sig från det som inte är jordat och om man då har kontakt med nån jordad pryl så tar strömmen vägen genom kroppen och till den fina indragna jorden. Har man inte jordat så har strömmen ingenstans att ta vägen. Eller nåt sånt typ.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Technoid
Har dragit en kabel från mitt kök till dit jag har mina datorer

Jag har gjort likadant, fast från tv-rummet.

När jag körde ojordat var mitt chassi en aning strömförande.
Tog man på ett element samtidigt som man rörde vid chassit fick man sig små stötar.

Är det dumt att göra som jag gjort?
Har fungerat bra i ett par månader.

edit: Seb74, jag har dragit en förlängningssladd från tvrummet till ett grenuttag som datorn, skärmen och högtalarna sitter i.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jo fast det är rätt olagligt och tydligen farligt som fan. Verkar som det värsta/farligaste man kan göra är att blanda jordat och ojordat....därför jag inte gjort det.
Verkar nästan som jordat är farligare än ojordat ibland när man hör elektriker berätta saker, men jorden kanske är bättre av andra skäl....kanske inte bara säkerhet som gäller.

En grej jag känner till är strålningen från CRT-skärmar minskar väldigt mycket när man kör jordat.

Permalänk
Medlem

Ja lite kryp har man ju i alla prylar nästan...cd-spelare och lampor och allt möjligt. Drar man fingret försiktigt mot dom så vibrerar det. Rycker man sladden så slutar det. Kanske inte helt bra med ojordat ändå, men vafan det kostar nog tiotusentals kronor att ta hem en elektriker som får fixa hela lägenheten, och dessutom verkar jordat också va farligt fast på nåt annat sätt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Har också helt ojordat förutom i köket.

Sen jag slängde ut 21" CRT:n och delade av jorden till projektorn har jag inga större problem med stötar från chassit. Sen känns det ju inte lika faligt att köra en TFT ojordad.

När man pillar med antennsladden däremot, då gäller det att akta sig så att man inte får en ordentlig kyss

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ja lite kryp har man ju i alla prylar nästan...cd-spelare och lampor och allt möjligt. Drar man fingret försiktigt mot dom så vibrerar det. Rycker man sladden så slutar det. Kanske inte helt bra med ojordat ändå, men vafan det kostar nog tiotusentals kronor att ta hem en elektriker som får fixa hela lägenheten, och dessutom verkar jordat också va farligt fast på nåt annat sätt.

herregud mannen... varför tror du man har jordat o köket, dushen, bastun osv!? det är för att skydda dig mot strömfel, kände en elektriker som dog pga att ett uttag till en tvättmaskin var ojordad vilket ledde till att hela sk*ten blev strömförande!

det leder inte heller till någon ökad risk om man har jordat och ojordat blandat... i generellt så ska man alltid använda jordade kontakter, men, det finns dock apparater som inte skall vara jordade, tex. tv o video osv.. men detta ser man ju tydligt på dess kontakter!

Visa signatur

| Asus Commando | Core2duo E6600 @ 3.6ghz |2 GB Corsair 6400 @ 1:1 | Gainward 8800 GTS 320mb | Hiper Type-R 580W |

Permalänk
Medlem

intressant tråd detta... Jag har också problemet med att lägenheten inte är jordad förutom i köket.. så för någon månad sedan så drog jag också en förlängningssladd från köket, som går upp mot gardinstången i köket in i det "stora" rummet där den hänger i gardinstången och ner mot kabelrullen och grenkontakterna.. är det verkligen olagligt? hittills har jag mest varit väldigt väldigt försiktig med fukt och sådant i köket, så det räcker inte alltså? trodde det var hyfsat säkert men nu har man hört annat.. får nog tänka om.. och gå tillbaka till ojordat antagligen.. Är det verkligen så farligt att dra jordad förlängningskabel mellan 2 rum? vad tycker ni man ska göra? köra ojordat som det är eller jordat genom förlängningskabel? Vilket alternativ innebär flest risker och är farligast?

förresten, jag jordar bara datorn, dess innehåll, och TFT-skärmen med "jorden" från köket, om det skulle spela någon roll...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davetastic
är det verkligen olagligt? hittills har jag mest varit väldigt väldigt försiktig med fukt och sådant i köket, så det räcker inte alltså?

ja det är faktiskt olagligt att dra kabel mellan rum, det ser jag inte som ett problem dock! ett bra alternativ till att sj fixa jordning till kontakterna eller ringa elektrikern!

sen det med att du var försiktig med fukt... tat lugnt, därför det e jordat i köket! händer något så är det inte apparaten som blir strömförande, utan det går ned i jorden och proppen går!

Visa signatur

| Asus Commando | Core2duo E6600 @ 3.6ghz |2 GB Corsair 6400 @ 1:1 | Gainward 8800 GTS 320mb | Hiper Type-R 580W |

Permalänk
Medlem

ah, ok... olagligt alltså :/.. vad om riskerna, då? (Det är nog dem man oroar sig för i första hand ^^ )
Är det farligare att ha en dator gående nästan 24/7 ojordat eller att dra en jordad kabel mellan 2 rum och på så sätt "blanda"?

Permalänk

jadu.. det tål ju o tänkas på! ja menar det ät generellt ingen risk att blanda jordat och ojordat...

det som kan vara är om det skulle bli ett elfel o det börjar brinna så kan det vara lite jobbigt o förklara varför det ligger en sladd mellan köket och det andra rummet!

som jag tidigare skrev så försök att alltid använda jordade kontakter, och att de apparater som inte ska va jordade har en kontakt anpassad för detta!

Visa signatur

| Asus Commando | Core2duo E6600 @ 3.6ghz |2 GB Corsair 6400 @ 1:1 | Gainward 8800 GTS 320mb | Hiper Type-R 580W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bizarrebuffy
ja det är faktiskt olagligt att dra kabel mellan rum, det ser jag inte som ett problem dock! ett bra alternativ till att sj fixa jordning till kontakterna eller ringa elektrikern!

sen det med att du var försiktig med fukt... tat lugnt, därför det e jordat i köket! händer något så är det inte apparaten som blir strömförande, utan det går ned i jorden och proppen går!

Själv fixa jordning? En koppartråd från jordningen på förgreningsdosan till elementet ska funka bra har jag hört

För mej som bor i hyresrätt är ju det enda alternativet till att köra ojordat att flytta ut datorn till köket =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Själv fixa jordning? En koppartråd från jordningen på förgreningsdosan till elementet ska funka bra har jag hört

haha precis!! =D men då får du se till o inte ha fossingarna i närheten av det om det nu skulle hända nått konstigt!
annars en utmärk ide!

Visa signatur

| Asus Commando | Core2duo E6600 @ 3.6ghz |2 GB Corsair 6400 @ 1:1 | Gainward 8800 GTS 320mb | Hiper Type-R 580W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jo fast det är rätt olagligt och tydligen farligt som fan. Verkar som det värsta/farligaste man kan göra är att blanda jordat och ojordat....därför jag inte gjort det.
Verkar nästan som jordat är farligare än ojordat ibland när man hör elektriker berätta saker, men jorden kanske är bättre av andra skäl....kanske inte bara säkerhet som gäller.

EDIT: Det farliga med att blanda i samma rum är ju att man kan få ström i sig från det som inte är jordat och om man då har kontakt med nån jordad pryl så tar strömmen vägen genom kroppen och till den fina indragna jorden. Har man inte jordat så har strömmen ingenstans att ta vägen. Eller nåt sånt typ.

okey, hmm, kunde vara:

1. Han menade nog att han drog förlängningssladd
2. Han tycker om att leva farligt (mycket) och olagligt (mycket) så han chansade....
3. Han är utbildad och har behörighet till att få dra själv...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

heh, drog om till ojordat igen ;/
skadas hårdvaran kontinuerligt, men lite, vid ojordad anslutning eller bara om det skulle ske något "större" elfel ? gällande ojordad anslutning, dvs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Själv fixa jordning? En koppartråd från jordningen på förgreningsdosan till elementet ska funka bra har jag hört

För mej som bor i hyresrätt är ju det enda alternativet till att köra ojordat att flytta ut datorn till köket =/

Jag hoppas du skämtade, och för att ingen ska göra som du skrev så känner jag mig skyldig att skriva lite. Att jorda någonting i elementet (allramest i ett hyreshus) är ju totalt livsfarligt och helt idiotiskt samt även olagligt. Skulle det sedan bli ett elfel så kan det då betyda att Alla element och med ganska stor sannorlikhet alla vattenledningar i huset blir strömförande vilket innebär dödsfara för alla boende i huset.
Varför man itne ska göra det:
-Ja, man kanske gillar sina grannar? Eller så finns det kanske någon annan som gör det.
-Det är olagligt. Antagligen ingen som kommer komma på dig om allt är som det ska men om någonting händer så är det du som får all skit.

Btw. så har jag ett jordat och två ojordade kontakter i mitt rum! (Det är en elektriker som installerat det, men det var inte igår direkt) Självklart har jag dragit en kabel runt halva rummet för att ha min dator på det jordade uttaget.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

ojordat faktiskt, vi har typ bara ojordat på övervåningen, vill inte dra en 25 meter lång kabel från köket

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av jordade uttag. Idiotiskt att köra ojordat.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Korsordsguru

Ojordat, då det inte finns några jordad uttag i mitt rum eller något i närheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bor i en etta på 46 kvadrat och sa helt enkelt åt hyresvärden att jag måste ha jordat vid datorn i det kombinerade vardagsrummet/sovrummet..och fick det
Annars var det bara jordat i köket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bizarrebuffy
jadu.. det tål ju o tänkas på! ja menar det ät generellt ingen risk att blanda jordat och ojordat...

det som kan vara är om det skulle bli ett elfel o det börjar brinna så kan det vara lite jobbigt o förklara varför det ligger en sladd mellan köket och det andra rummet!

som jag tidigare skrev så försök att alltid använda jordade kontakter, och att de apparater som inte ska va jordade har en kontakt anpassad för detta!

Måste lägga mig i lite innan det spårar ur.

Det är generellt farligt och olagligt att blanda jordade och jordade uttag i samma rum.
Och iomed detta likaså faligt att blanda jordade och ojordade apparater. ( dvs de som har en jordad stickpropp.)

Tänk dig själv ett senario med 2 st apparater brevid varandra , en jordad den andra inte.
Ja du kan ju tänka själv vad som skulle hända om du fick fel på den ojordade och chassit blev ströförande.

Visa signatur

Då knackade verkligheten på dörren igen.
Jag tänkte fan inte öppna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chosen
Måste lägga mig i lite innan det spårar ur.

Det är generellt farligt och olagligt att blanda jordade och jordade uttag i samma rum.
Och iomed detta likaså faligt att blanda jordade och ojordade apparater. ( dvs de som har en jordad stickpropp.)

Tänk dig själv ett senario med 2 st apparater brevid varandra , en jordad den andra inte.
Ja du kan ju tänka själv vad som skulle hända om du fick fel på den ojordade och chassit blev ströförande.

Ja precis det jag fick berättat för mig när en elektriker var här och fixade nånting....han sa att det var vansinne att blanda i ett rum.
Däremot tyckte han inte det var superviktigt att jorda hela rummet, för helt jordat var på något sätt lika farligt som ojordat. Kommer inte ihåg förklaringen, men det var nåt att om det blir fel så har man direktkontakt med jord istället för att bara stå på golvet och vara isolerad och strömmen har ingenstans att ta vägen. Eller nåt

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag kör ojordat, har bara jordat i köket. Har inga problem med krypströmmar eller potentialskillnad mellan datorer. Däremot brukade jag ha problem med potentialskillnad ut mot antennuttaget och fick relativt stora stötar när jag höll på med TV-out och ljud till videon. Allt det försvann dock när jag skaffade en galvanisk avskiljare (78-001-40 från Elfa).

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem

ALLT nytt inom trefas bla bla ska vara ojordat. Hobby elektriker är inge bra, och det finns bra anledningar varför man har jordat. Det är ju ett skydd trots allt, och enligt nu "SSF" som de nu heter så ska jordfelsbrytaren gå under 0.4sek, för att nu personen i fråga inte ska få alvarliga skador.

Seb74- man hade inte jordat i gammla lägenheter osv, visst e de sant att elen inte har någonstans att ta vägen, men allt blir mer eller mindre byggt för jordning (alla nya el prylar etc), tex dator, så det SKA vara jordat nu (dock så får gammla rum osv vara ojordade, men nya ska vara jordade).

ni vet väll alla att det är ca 16000v på crt skärmar (just vid rutan), som då ger dig dessa "vibrationer" i handen/fingret då man stryker det mot skärmen.

p.s
Lek inte hobby elektriker, de kan gå illa och lyssna inte på folk som är stolta över att dom kan grilla korven via koppar trådar i kontaktuttag och sen på ändarna utav korven, visst går de, men de e farligt =P

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Kör ojordat då det inte finns några jordade uttag i det gamla kök (!) som jag har som rum för tillfället, för att slippa få stötar av diskbänken har jag jordat datorchassit i ett vattenledningsrör.
Har haft ett par chassin som blivit strömförande förut, är det då "ut-späningen" (På +12v, +5v osv..) från nätagget som leds ut i chassit då det används som jord eller har jag fattat helt fel?

Visa signatur

Cyrix 5x86 100MHz, 8meg SIMMs, 850meg hdd, Windows 98! Powered by Q-tec "650W" ;)

Permalänk
Medlem

Har bara jordade uttag i lägenheten så jag har inte mycket att välja på :).

Permalänk
Medlem

Jag bor i en lägenhet som är byggd 2005. Jordat i alla rum dvs.

Permalänk
Medlem

lite snabbt bara.

1: Hade ditt chassi varit strömförande hade det varit en fara, och DET SKA INTE VA SÅ.

2: Dom stötar ni får är "statisk elektricitet" som man tex får via att gå på vissa mator (hela du laddas upp till 16000volt). Det uppstår altså någon form utav statisk elektricitet inuti datorn, en gissning e ju nätagget.

3: Koppla för guds skull inte in jorden från chassit till ngn annan del i huset som nu tex element eller vattenledningen, som då kan orsaka död om det blir fel....

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk

Bor ju i en fin lägenhet med bara jordade uttag

Visa signatur

hollywoodstar