Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Bor ju i en fin lägenhet med bara jordade uttag

*intresseklubben antecknar*

Har kört datorer ojordade i 15år utan problem.
Har man inte jordade uttag kör man ojordat eller
låter en elektriker dra fram jord.
Skit i skarvsladdar och annat hemmajox som
kan kosta er livet.

Ett alternativ är att låta en elektriker jorda uttagen i det rummet
ni har datorn. Det är ok så länge alla i samma rum är jordade.

Bäst att jorda alla uttagen, men vill man hålla ned kostnaden så.

Permalänk
Discokungen

Det är förbjudet att dra ström från ett rum till ett annat med förlängninssladd. Det finns en anledning till detta.

Jag kör på kontakter med jord även om jag är ganska säker på att den inte är inkopplad (jorden alltså syftningsfel! yay!)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Har fixat själv jordade kontakter i alla mina tidigare rum, men det krävs el-behörighet.. gick el

Dyrt? dosan och ett par centimeter tråd, 50Kr? dock dyrare om det sitter en jordfelsbrytare i säkringsboxen.

Hur som helst så bytte jag dosan mot en med jord och jorden kopplade jag in på nollan (OBS olagligt) men det är ju så jorden är kopplad i säkringsboxen, åtminstånde i dom 50tal boxar jag varit inne i.

Ingen som tror mig? ta en multimeter och kolla resistansen mellan jord och noll.. 0Ω?

Gör detta fan inte på egenhand eller hemma om ni inte vet vad ni gör

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

som elektriker kan jag avslöja att det är olagligt att blanda ojordat/jordat i samma rum....skarvsladdar från jordade rum till ojordade är alltså inte tillåtna...detta pga att potentialen mot jord inte blir rätt och därför kan du få dig en jävel om du tar i fel grejer

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk

Här körs det jordat.

Har själv dragit elen i mitt rum och gjort hela rummet till ett stort grenuttag.
Jord fanns inte förrut, men drog in det från en dosa i väggen i hallen, längs väggen osv.

Men jag tror att datorer har ett enormt jordfel, då min jordfelsbrytare löser ut var femte gång jag slår av mitt grenuttag :/

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Ne, åt helvete med hemagjord jordning... Byter nog rum för datorn.
Hellre gå fem meter extra till datorn än ett ofrivilligt grillparty med mig som huvudrätt.

Visa signatur

Cyrix 5x86 100MHz, 8meg SIMMs, 850meg hdd, Windows 98! Powered by Q-tec "650W" ;)

Permalänk
Medlem

Jag kör ojordat i mitt rum och det funkar prima för min del, kör på tft så då ger det ändå ingen större strålning.
Jag går i el och vi testade att köra en ojordat sladd och en jordad för att kolla om strålningen vart annorlunda på en crt skärm, om jag inte minns helt åt helv*te fel så minskade strålningen med 4000 ggr med jordat..
nån elektriker kanske kan kolla det här med utrustning och säga om jag har fel eller inte, skulle vara väldigt roligt att veta om dom som kör ojordat har en väldigt större risk pga strålningen lr inte.

Permalänk
Medlem

Jag kör jordat

Har en vän som upplevde brus/störningar i ljudet i sin förra lägenhet där det inte fanns några jordade utag, sen om det berodde på det vet jag inte. slutade iaf när han flyttade till en nyare lägenhet med jord på uttagen.

Föresten funderade på en sak när jag läste igenom tråden. Är inte en tv och en crt ganska lika? Isf tycker jag det är lustigt att tv:n har en ickejordatd kontakt och crt en jordad. Men jag misstänker att de endast ser lika ut.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk

Helt livsfarligt att köra datorn ojordad. Jag gjorde det en gång, samtidigt som jag höll på att koppla om sladdarna från datorn till förstärkaren. Vid ett tillfälle råkade jag hålla i den jordade "ringen" på en rca-kontakt som var instoppad i datorn (och skulle vara jordad) samtidigt som jag råkade röra vid förstärkarens omålade, och jordade, aluminiumfront.

Det vibrerade och blev varmt i hela händerna av (växel-)spänningsskillnaden som tydligen fanns mellan dessa, så jag tänker inte pröva det igen Testade sedan att föra den ojordade rca-kontakten mot förstärkarens chassi igen, och av de blåa gnistorna som uppstod att döma så är det inte helt nyttigt att köra datorn ojordad

Citat:

som elektriker kan jag avslöja att det är olagligt att blanda ojordat/jordat i samma rum....skarvsladdar från jordade rum till ojordade är alltså inte tillåtna...detta pga att potentialen mot jord inte blir rätt och därför kan du få dig en jävel om du tar i fel grejer

Jag borde nog skruva bort den ena elkontakten i mitt rum då... Har jordat på ena väggen och ojordat på den andra

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_kongo
Helt livsfarligt att köra datorn ojordad. Jag gjorde det en gång, samtidigt som jag höll på att koppla om sladdarna från datorn till förstärkaren. Vid ett tillfälle råkade jag hålla i den jordade "ringen" på en rca-kontakt som var instoppad i datorn (och skulle vara jordad) samtidigt som jag råkade röra vid förstärkarens omålade, och jordade, aluminiumfront.

Det vibrerade och blev varmt i hela händerna av (växel-)spänningsskillnaden som tydligen fanns mellan dessa, så jag tänker inte pröva det igen Testade sedan att föra den ojordade rca-kontakten mot förstärkarens chassi igen, och av de blåa gnistorna som uppstod att döma så är det inte helt nyttigt att köra datorn ojordad

Ja men då kanske problemet var att förstärkaren var jordad (som du skriver iallafall) medans datorn inte var det. Just så det aldrig får vara ju, blandat i samma rum.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

jag har 110 volt i mitt chassie mot jord
men de laddas ur snabbt så de är inga fara
obs jag kör ojordat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warpiz
jag har 110 volt i mitt chassie mot jord
men de laddas ur snabbt så de är inga fara
obs jag kör ojordat.

Heh, det hade jag med tills jag flyttade datorn idag... mycket otrevligt när man tog i diskbänken och datorchassit samtidigt...

Visa signatur

Cyrix 5x86 100MHz, 8meg SIMMs, 850meg hdd, Windows 98! Powered by Q-tec "650W" ;)

Permalänk

Kör ojordat och har gjort det hur länge som helst, kör CRT också. Gött med lite extra strålningen, håller en vaken de där långa kvällarna.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Har datorn precis jämte en dörr och det sitter ett jordat uttag precis runt hörnet/karmen, jämte karmen. Dit har jag kopplat datorn. I själva rummet där datorn är så sitter det ojordade uttag, men bara på 2 väggar (dom som är längst ifrån/motstående datorn). Därför ser jag ingen större fara i att ha datorn kopplad till det jordade uttaget. Jag har dessutom kopplat alla lampor och övrig utrustning i närheten av datorn till det jordade uttaget.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Kör den olagliga varianten med skarvsladd från hallen. Har hellre samma jordpotential mellan all datorutrustning för säker anslutning mellan bl.a. dator och kringutrustning. Antennen är ett annat kapitel, kring 120 V mellan antennjord och "vanlig" jord. Blir bara ett par mA i ström, men obehagligt om man hamnar emallan. Fast här utgör inte min skarvsladd större fara än elementet då det är lättare att hamna mellan antenn och element än mellan antenn och "skarvsladdsjord". Någon som förresten kan förklara varför antennjorden har annan potential? Detta ger även jordbrum när man kopplar datorn till stereon där aven antennsladden är kopplad.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd.

Jag kör ojordat och har ett element stående 30cm från min dator så ibland när man ska krypa in bakom datorn för att sätta i en sladd och kommer i kontakt med elementet och chassit samtidigt får man en liten stöt. Den är inte stark men det känns ändå lite läskigt just att man får en stöt av den anledningen.

Vad jag hört så är det inte farligt att blanda jordat/ojordat i samma rum så länge produkterna inte sitter ihop med varandra genom t.ex en TP/antenn/ljud-kabel eller liknande.
Kan någon kunnig bekräfta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Mycket intressant tråd.

Jag kör ojordat och har ett element stående 30cm från min dator så ibland när man ska krypa in bakom datorn för att sätta i en sladd och kommer i kontakt med elementet och chassit samtidigt får man en liten stöt. Den är inte stark men det känns ändå lite läskigt just att man får en stöt av den anledningen.

Vad jag hört så är det inte farligt att blanda jordat/ojordat i samma rum så länge produkterna inte sitter ihop med varandra genom t.ex en TP/antenn/ljud-kabel eller liknande.
Kan någon kunnig bekräfta?

Du tycker inte att mitt exempel räcker?

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Även jag bor i lägenhet med endast jordade uttag i köket, så ojordat it is...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bizarrebuffy
herregud mannen... varför tror du man har jordat o köket, dushen, bastun osv!? det är för att skydda dig mot strömfel, kände en elektriker som dog pga att ett uttag till en tvättmaskin var ojordad vilket ledde till att hela sk*ten blev strömförande!

det leder inte heller till någon ökad risk om man har jordat och ojordat blandat... i generellt så ska man alltid använda jordade kontakter, men, det finns dock apparater som inte skall vara jordade, tex. tv o video osv.. men detta ser man ju tydligt på dess kontakter!

Skyddsjord utan jordfelsbrytare är precis som nollan, leder strömmen mot jord,
Alltså tar du mellan fas och jord så är de lika farligt som att ta mellan fas och nolla,

Men har du därimot jordfelsbrytare som känner av "summaströmmen", och kipper ifrån direkt så är skyddsjord en livräddare,

Men hamnar du mellan fas och nolla så är blir du forf grillad, efter som en jordfelsbrytare känner bara av ifall strömmen tar en annan väg än tillbax i nollan.

Och anledningen till att vissa apparater inte ska va jordade (dom med platta kontakter) är att de är dubbelisolerade, märkta med denna symbol.

http://www.radron.se/upload/bilder/inf/markningar/maskin_11.G...

Permalänk

Jag har då aldrig hört talas om någon lag som förbjuder ojordat och jordade uttag i samma rum. Kan någon vara snäll och visa på var man kan finna denna lag?

Edit: Såg att "adajm" är elektriker, installation antar jag. Var finner man denna paragraf som säger att man inte får blanda?
Tycker det är konstigt eftersom jag har bb2 bb1 och aldrig hört talas om något dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante
Jag har då aldrig hört talas om någon lag som förbjuder ojordat och jordade uttag i samma rum. Kan någon vara snäll och visa på var man kan finna denna lag?

Det är tillåtet bl.a. i gamla kök där det var så från början. Idag är det inte tillåtet vid ombyggnad/nybyggnad.
Du får heller inte blanda ojordat och jordat i rum där det inte varit så från början. Du ringer inte en elektriker så han kan komma och jorda ETT uttag i ett rum med ojordat. Han måste ta alla på en gång isåfall.

Finns massor att läsa hos elsäkerhetsverket.
http://www.elsakerhetsverket.se/

Här kan även alla läsa som har dragit en skarvsladd från ett annat rum in i ett ojordat:
http://www.elsakerhetsverket.se/arkiv/vanligaovrigtkonsument/...

Edit:
Det är även välkommet att läsa här:
http://www.elsakerhetsverket.se/arkiv/vanligaallmantomel/5.fc...

Speciellt detta:
"Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör!
Om ett fel uppstår i en jordad apparat, leds strömmen tillbaka till elcentralen där den utlöser den propp (säkring) som skyddar både ledningen och det uttag som apparaten är ansluten i. En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan vara livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordbundet föremål, eller står på ett golv som leder ström (exempelvis ett vått betonggolv), söker sig strömmen till jord via kroppen."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Det är tillåtet bl.a. i gamla kök där det var så från början. Idag är det inte tillåtet vid ombyggnad/nybyggnad.
Du får heller inte blanda ojordat och jordat i rum där det inte varit så från början. Du ringer inte en elektriker så han kan komma och jorda ETT uttag i ett rum med ojordat. Han måste ta alla på en gång isåfall.

Finns massor att läsa hos elsäkerhetsverket.
http://www.elsakerhetsverket.se/

Här kan även alla läsa som har dragit en skarvsladd från ett annat rum in i ett ojordat:
http://www.elsakerhetsverket.se/arkiv/vanligaovrigtkonsument/...

Tack! ska genast läsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jo fast det är rätt olagligt och tydligen farligt som fan. Verkar som det värsta/farligaste man kan göra är att blanda jordat och ojordat....därför jag inte gjort det.
Verkar nästan som jordat är farligare än ojordat ibland när man hör elektriker berätta saker, men jorden kanske är bättre av andra skäl....kanske inte bara säkerhet som gäller.

EDIT: Det farliga med att blanda i samma rum är ju att man kan få ström i sig från det som inte är jordat och om man då har kontakt med nån jordad pryl så tar strömmen vägen genom kroppen och till den fina indragna jorden. Har man inte jordat så har strömmen ingenstans att ta vägen. Eller nåt sånt typ.

Jag använder inte några av de ojordade uttagena i det rummet, min dator och övriga tillbehör tar alla ström från samma jordade uttag genom grenuttags dosa med inbyggd jordfelsbrytare, överspänningskydd. Det jordade uttag jag använder är på en egen säkring/prop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
okey, hmm, kunde vara:

1. Han menade nog att han drog förlängningssladd
2. Han tycker om att leva farligt (mycket) och olagligt (mycket) så han chansade....
3. Han är utbildad och har behörighet till att få dra själv...

1. yup
2. Farligt? knappast.
3. Yup , nix

När det gäller elektriker:

Typ A Elektrikern:
Den vanligaste förekommande sorten, finns några av dem i varje småstad.
Den här elektrikern har ingen respekt för ström och kvalitén på hans arbete visar det.
Många Typ B elektriker fasar inför att inspektera elinstallationer utförda av Typ A elektriker.
Att den grön & gul färgade sladden bytt arbets uppgift med den bruna mellan 2 eluttag är inget att oroa sig för, vanligt folk ska ge *** i elen och låta fackmannen göra jobbet, de kollar dessutom alltid noga var strömmen går, det kan ju vara en kollega som utfört installationen.
”Vadå dokumentera alla proppar, det räcker väl med den till spisen och frysen?”

Typ B Elektrikern:
Ström är LIVSFARLIGT!
Typ B elektriker vet att ström är livsfarligt och missar aldrig ett tillfälle att påminna om det.
Elinstallationer utförda av Typ B elektriker är säkra genomtänkta och oftast svåranvända pga dubbelsäkrade antipet uttag, låsta proppskåp och hundratals klistermärken som på ivrar för kontaktandet av en certifierad elektriker närhelst en glödlampa bör bytas.
Stiftare av lagar om elsäkerhet är oftast Typ B elektriker i grunden eller har Typ B elektriker som rådgivare.
En Typ A elektriker som ska utöka antalet proppar i ett proppskåp fasar inför att stöta på ett proppskåp Installerat av en Typ B eftersom att det oftast både är förseglat, plomberat och låst med en nyckel fastighetsägaren aldrig fick.
”I rätt händer är ett 9 volts batteri tillräckligt för att döda”

Har man riktigt tur stöter man på en Typ AB elektriker

Permalänk

Jag kör ojordat då huset är byggt på 1920talet

Visa signatur

P4 3.0GhZ 2x512MB@400MhZ Ati Radeon 9600 Pro 256MB 1x250GB 1x160GB 1x120GB Shg Computers TFT 17"

Permalänk

Kör också med förlängningskabel från ett uttag i köket, har funkat bra i två år iallafall. Och jag kan tillägga att jag i köket har både jordade och ojordade uttag.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Testpilot

Har bara jordade uttag så finns inte mycket att välja på
Kanske kan köra med 110V-uttaget jag har i badrummet om man nu hatar jordade uttag

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Vad jag hört så är det inte farligt att blanda jordat/ojordat i samma rum så länge produkterna inte sitter ihop med varandra genom t.ex en TP/antenn/ljud-kabel eller liknande.
Kan någon kunnig bekräfta?

Grejen är väl den att du inte vill att de ska sitta ihop med varandra genom dig?