Datorns ljudnivå hotar min mentala hälsa

Permalänk

Datorns ljudnivå hotar min mentala hälsa

Nu har jag fan fått nog av det faktum att min dator låter som ett Jasplan. Så därför har jag bestämt mig för att investera i ett nytt chassi samt eventuellt lite ljuddämpningsmaterial. Har inget annat val känns det som, mitt 6 år gamla Aopen fulltower är en hopplös utgångspunkt. Har ett gammalt system (Epox 7KXA, Athlon 650 Mhz, 256 SDRAM, 2 hårddiskar som är 6 respektive 3 år gamla, Geforce 256 DDR) men det gör sitt jobb då det mest resurskrävande jag gör är att kolla på film.

Finns det nån här på forumet som kan nåt om hur man tystar de små sakerna? Har funderat på ett Antec SONATA II Piano Black SmartPower 2.0 450W med AcoustiPack ljuddämpningsmattor till. Är det någon som har nån åsikt om denna kombination? Finns det en bättre lösning? Ska väl tilläggas att jag hade tänkt att hålla mig under 2000 spänn.

Permalänk

Försök att få fram vad det är som väsnas, Fläkten i nätagget? Ett tips är att byta till ett agg med 12cm fläkt. CPU-kylaren. Socket A (det är vad du har va?)-kylare är relativt billiga kombinera med en stor tyst fläkt. Grafikkortet passiv eller fläktkylt? Om det sitter en fläkt där, byt ut kylningen mot en passiv eller en tyst. Köp en ny hdd och upphängning till den. om det efter detta väsnas mycket då kan du ju fundera på dämpning. Sätt mjuka gummifötter på chassit i stället för fötter av hårdplast.

Arctic Cooling P4 - Socket 478 - Super Silent Ultra 4 TC - HV 99kr
FSP PowerSupply (PSU) 300W 120mm Fläkt <20dB (Bulk) - HV 359kr
Noise Isolator Vibrationsdämpare för Hårddiskar - HV 59kr
Seagate 120GB IDE Barracuda 7200.9 (U100 / 8MB Cache) - HV 735kr
Zalman VF700-ALCU VGA-Kylare - HV 229kr

Summa: 1481 kr

Priser på webhallen.com
gummifötter kan du köpa billigt på clasohlson

EDIT:
Kom på att ditt grafikkort kanske är för gammalt för att Zalman kylaren ska passa, om du inte vill modda kan du köpa en stor fläns och limma på med kylpasta och LITE superlim i hörnen.

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Ovanstående talare har en viktig poäng: Fundera ut vad som gör mest väsen av sig (kanske är en åldrande cpu-fläkt eller den i nätagget?)och åtgärda. Du kommer kanske komma undan med att byta en fläkt eller två istället för att lägga ut 2k på att tysta ett så pass gammalt system.

Fundera även som DuckyourZ sa på att byta kylningen på grafikkortet. Dom där små fläktarna ger ett jävla jobbigt ljud ifrån sig när dom snurrat ett par år. Zalmans nordbryggeflänsar är ett bra budgetval som grafikkortkylning. Jag vet inte hur hög värmeutveckling kortet ifråga har men jag satte nyligen en sådan här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=47833 på ett radeon 9550 128mb och det funkar klockrent. Fästena som medföljer går att justera väldigt bra så du får garanterat fast den utan problem.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

Om han 650Mhz-prolle så borde väl den gå att kyla helt passivt?
Jag tror definitivt på att det är hans hårddiskar som spökar, och -ifall den sitter kvar- någon sorts fläkt på nordbryggan.
Hårddiskar som är så gamla är det inte lönt att försöka dämpa, köp nya. Rekommenderar Samsung P120. Finns i olika storlekar, upp till 250 GB. Den största kostar lite över 1000 spänn.
Sen så vet jag inte vad du har för kylning för tillfället, skulle hjälpa om du sa det. Vilka komponenter (prollen, grafikkortet, nordbryggan osv) har fläktar på sig?

Edit
Lägger till lite saker, kom ihåg att om den saken redan kyls passivt (ingen fläkt) så behöver du inte köpa nytt.

Grafikkortet:
Zalman ZM-80D-HP 255 kr

Processorn:
Thermaltake Tower 112 4in1 Cooler - Socket A / 478 / 775 / 939 / 940 349 kr

Nordbryggan:
Zalman ZM-NB47J 45 kr

Övrigt:
Arctic Silver 5 Kylpasta (3,5 gram) 59 kr
Nexus Chassifläkt Real Silent 80mm 79 kr
Zalman Fan Mate 2, vridbar potentiometer 5V-11V 49 kr
Får du plats med 120mm/92mm-fläktar så ta självklart dom istället. Men håll dig till Nexus, deras fläktar är tystast.

Summa= 836 kr, exklusive hårddisk.

Samsung 250GB SATA Spin P120 NCQ (8MB Cache / Sata)

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Ni som rekomenderat processorkylare åt herrn vet väl att Epox 7KXA använder SLOT A och inte Socket A, dvs det kan bli rätt knöligt att hitta en komplett kylare som passar. Alternativet är ju att byta fläkten som sitter på den befintliga.

Bilder för den är nyfikna på hur det ser ut
Athlon 650mhz Slot A
http://www.sharkyextreme.com/hardware/reviews/cpu/athlon_650/...

Epox 7KXA
http://www.aceshardware.com/articles/reviews/EP-7KXA/ep-7kxa....

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Ni som rekomenderat processorkylare åt herrn vet väl att Epox 7KXA använder SLOT A och inte Socket A, dvs det kan bli rätt knöligt att hitta en komplett kylare som passar. Alternativet är ju att byta fläkten som sitter på den befintliga.

Bilder för den är nyfikna på hur det ser ut
Athlon 650mhz Slot A
http://www.sharkyextreme.com/hardware/reviews/cpu/athlon_650/...

Epox 7KXA
http://www.aceshardware.com/articles/reviews/EP-7KXA/ep-7kxa....

Tack, så har man lärt sig något nytt, det är ju alltid bra

Isf vet jag inte riktigt, sitter det en fläkt på din prolle konsekvens?
Eller är den kanske redan passivt kyld?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Dina hårddiskar är det förmdoligen ingen idé att göra något med. Köp en eller flera nya. Seagate samt samsung är tysta. Grafikkortfläkten är nog dålig om du ens har det. Köp ett billigt begagnat radeon 9200 Passivt. Antec sonatan är tyst, mycket bra val.

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk

Imho så är nytt chassi ngt man ordnar sist!

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk

Jag skulle smäcka på en Zalman NB47J på GFX... Och HDD är nog det som låter mest...

Permalänk
Avstängd

512MB DDR PC3200 400MHz - 379 kr
AMD Sempron - Socket 754 - 2800+ (64-Bit) (Box) - 769 kr
Asus - Socket 754 - ATX ULI-M1689 (K8U-X) - AMD / Lan - 505 kr

Tot: 1653 kr

Utförande: Klocka ner processorn till 1 GHz eller liknande och sänk spänningen så mycket det går, då borde du nästan kunna ta bort fläkten på kylaren, eller åtminstone göra en kraftig sänkning av varvtalet.

Låter hårddiskarna mycket? Ja, du har 350 kr kvar att spendera på diskarna, det borde kunna göra dem tysta. Om inte, köp en begagnad, modern och tyst disk för en trehundralapp.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Plockade lite delar som kan göra din dator tystare.

Chassi 949:-

Chipsetkylare till grafikkort 49:-

Sen har du ~1000:- till hårddisk, som tidigare rekomderarde jag Segata eller samsung, Smaksak.

Lycka till.

Ps. Du kan även köpa Dessa dämpmattor 269:-

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Thallid: Om jag inte har helt fel på minnet, så går inte multipeln på sempron att ändra alls, och då blir det nedrans segt minne eftersom man inte gärna kan köra på högre divider än 1:1?

Permalänk

Till att börja med, tack för alla tips jag har fått! Har gjort en undersökning av datorn nu för att ta reda på var allt buller kommer ifrån och kommit fram till att bovarna i dramat är (sorterade efter störningsnivå): chassifläkten, hårddiskarna, grafikkortet samt processorn. Det som också bidrar mycket är att chassit som sådant är extremt dåligt ljudisolerat.

I ljuset av detta så har jag bestämt mig för att öka min budget och investera i ett helt nytt system som är så tyst som möjligt från grunden. Någonting liknande som det som står här nedanför hade jag tänkt mig. Om det är någon som har nån tanke om vad som kan förbättras eller om jag lägger ut onödigt mycket pengar på något som kan fås billigare så får ni gärna säga till. Som jag skrev tidigare, datorn används till att kolla på film, lyssna på musik samt surfa mest, så prestandakraven är inte höga. Det viktiga är som sagt att den ska vara satans tyst!

Antec Chassi 450W Sonata II - Piano Black - HV st à 1195kr
Acousti Products AcoustiPack Ljuddämpnings material till Antec Sonata II - HV st à 479kr
Asus - Socket 754 - ATX ULI-M1689 (K8U-X) - AMD / Lan - HV st à 505kr
AMD Sempron - Socket 754 - 2800+ (64-Bit) (Box) - HV st à 769kr
512MB DDR PC3200 400MHz - HV st à 379kr
Samsung 250GB SATA Spin P120 NCQ (8MB Cache / Sata) - HV st à 1029kr
HIS Value Pack ATI Radeon 7000 64MB DDR Tv-Out (PCI) - HV st à 385kr
Creative SoundBlaster Audigy SE (Bulk) - HV st à 269kr
Sony Diskettstation (Floppy) 3,5'' - Svart - HV st à 65kr

Summa: 5075 kr

Har funderat på om jag kanske borde investera i en bättre fläkt till processorn, någon som håller med om det? Hur är chassit och den tillhörande fläkten, är det bättre än Arctic Cooling Silentium T1 som någon nämnde?

Permalänk
Medlem

Tyvärr skulle jag säga att du har ett hopplöst utgångsmaterial. Du är på gränsen till att ett nytt system blir både tystare och kostar lika mycket som att tysta ditt gamla.

Annars skulle jag kolla exakt VAD det är som låter i din burk. Testa stoppa alla fläktar, en efter en, genom att trycka lätt på fläktnavet. Nätaggsfläkten kan man försiktigt stoppa med en tops eller lite ihoprullat papper. Akta så du inte petar in fingret på något strömförande i nätaggregatet.

Testa även att boota utan hårddisk (ja, datorn kommer ju inte boota utan fastna halvvägs) så det inte är den som låter.

Jag hade ett gammalt Athlon XP-system för några år sedan som lät brutalt mycket. Väldigt likt en cirkelsåg i full rulle. Visade sig sen att ingen av fläktarna lät speciellt mycket, men den gamla IBM Deathstar-disken som satt i var boven i dramat. Bytte ut den mot en WD 200GB, som inte är direkt något under av tysthet, men alla nyare hårddiskar är ändå fruktansvärt mycket tystare än äkdre, pga av att man bytt lagertyp till vätskelager. Helt enorm skillnad.

Edit: Lite sent. Så går det när man lämnar en tråd öppen och sen går på lunch!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

håller med ovanstående. Du är på en sådan punkt att det inte är prisvärt med uppdatering/uppgradering, utan det är nog dags för ett helt nytt system. Skulle jag vilja påstå iallafall.

Permalänk

edit
Det smartaste vore kanske att bara (som ackelind & catchmeifucan säger) att bara leta upp vad som låter och åtgärda det. Du kan ju köpa en Zalman Reserator för 2395, och en Samsung P120. Sen när du gjort det o märker hur tyst det är, om du fortfarande inte är nöjd så kan du ju köpa Sonatan.

--------------------------------Tidigare råd, onödigt men låter det vara kvar------------------------------

Även om det blir lite dyrare så tycker jag du ska investera i en processor som är gjord för bärbara datorer, så som AMD Turion 64 ML-34. Den generar bara 25w. 2409 kr.
Du behöver då ett annat moderkort, Asrock P4DUAL-880 PRO borde fungera bra. Det är PCIe så det är lite mer framtidssäkert 495 kr.
Kingston PC3200 512MB Lite dyrare men mycket bättre kvalitet. 429kr
Samsung P120 250GB 1029
[url="http://www.webhallen.com/prod.php?id=34892"]HIS X300se. Kyls fläktlöst och borde räcka till att titta på filmer. 549 kr.

Just det, processorkylning: Scythe Ninja för 419 kronor är nog den bästa passiva kylaren du kan hitta.

Ljudkortet som du valde ut räcker till fint.

Har för mig att hårddiskupphängningen i Sonatan är usel, men eftersom du bara kommer ha en hårddisk så kan du ju göra någon ghettomod och hänga upp den i en 5.25"-plats.

= 7 338 kr (inklusive Sonatan, AcoustiPack, SoundBlaster & floppyn)
Det blir drygt 2000 kronor mer, men då får du en sjukt tyst dator.

Eller så struntar du i allt det där, ta det du tänkte ta och köper en Zalman Reserator för 2395. Det landar på ungefär samma summa.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken

Även om det blir lite dyrare så tycker jag du ska investera i en processor som är gjord för bärbara datorer, så som AMD Turion 64 ML-34. Den generar bara 25w. 2409 kr.
Du behöver då ett annat moderkort, Asrock P4DUAL-880 PRO borde fungera bra. Det är PCIe så det är lite mer framtidssäkert 495 kr.

Är inte AMD Turion en Socket 754 processor? Dvs kan bli lite tungt med ett Socket 478 moderkot...

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Skit i alla andras förslag och lyssna på mig:

Släng några lager täcken över datorn efter du startat den .. så , problemet löst.
0:-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Är inte AMD Turion en Socket 754 processor? Dvs kan bli lite tungt med ett Socket 478 moderkot...

D'oh!
Blandade ihop dom med Intel Pentium M...

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

va gäller ljuddämpningsmattor s¨köp inte acousticpack utan jag har sett en jäkla massa trådar här om att biltemas ljuddämpningsmattor är likvärdig, och mycket mycket billigare. jag har tillomed läst om några som påstår att biltemas mattor dämpar bättre

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. Jag tycker det är helt bortkastat med 479kr för de där dämpmattorna. Det lilla dessa ger får du för en bråkdel av dom pengarna genom att köpa ex biltemas ljuddämpningsmattor.

Har sonata själv och för min del kan jag inte motivera att lägga några pengar alls på dämpmattor. Inga som helst problem med "brummande", eller hårddiskljud eller liknande som skapas genom chassit.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Ljuddämpningsmattor är inte det första man ska kasta in i en dator för att få den tystare, utan det sista när allt annat är gjort. Minskningen är inte prisvärd i början. Egentligen inte prisvärd på slutet heller, men ska man vara och vända på varenda decibel så..

Reserator och sådana lösningar.. släng er i väggen. Sådana kylningslösningar kostar mer än datorn i sig är värd. I så fall är det bättre att köpa en "ny" begagnad dator, och tysta den på enkla sätt.

En jättebillig begagnad Socket A går att få tyst med väldigt få kronor.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

jag skulle ha köpt som någon annan föreslog nya komponenter.. ett socket 754-system är mest budget idag.. då får du mycket snabbare grejer å slipper hota din mentala hälsa pga långa laddningstider samtidigt som det garanterat blir tystare

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316970
denna är billig

Haha Ett q-tecchassi och en boxad kylare är knappast tyst.

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_kongo
Haha Ett q-tecchassi och en boxad kylare är knappast tyst.

Jag har haft ett q-tec-chassi, den datorn var troligtvis tystare än något du kallar tyst.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har på senare tid upptäckt precis samma sak som dig och blivit duktigt irriterad på min ljudande dator! Jag har haft samma resonemang som dig, men för min del kommer jag nog att köpa Antecs P150 istället. Jag har kollat på Sonata II men jag tycker det ser lite plastigt ut i fronten, speciellt det gemomskinliga höljet ovanför USB-kontakterna. Jag har inte sett chassit i verkligheten, bara på bild - Så jag kan ha fullständigt fel!

Innan, då jag funderade på ett Sonata II tänkte även jag kompletera med dämpningsmattorna. Men sen tänkte, ett Sonata II + dämpningsmattor kostar lika mycket (1100 + 500 = 1600kr) som ett P150 - vilket redan i grundutförande ska vara ännu tystare Jag tror att både du och jag börjar overkilla lite Men iallfall jag är sjukt störd av ljudet! Min första tanke var att bara byta ut min nätdel (jag har passiv kylning på mitt grafikkort och en processor fläkt som enligt specsen ska vara på 21dB), då det verkar som att det är den som för mest väsen. Men efter att loggat in här å börjat läsa vidare har det skenat iväg lite! Nu vill jag ha ett Antec P150.

Min enda undran nu är om mitt gamla moderkort fungerar med nätdelen. Supporten på Antec sa att deras nya nättag som finns i lådan inte alltid fungera med "gamla" moderkort... Mitt moderkort, ECS K7S5A har till exempel den äldre 20-pinnars kontakten för ström...

Jeje, nu har jag gjort mitt längsta inlägg hittils på Sweclockers. Bon apetit! / hygge

Permalänk

Nu ska jag till att beställa den übertysta datorn (så tyst det går att få med fläktar i alla fall). Innan jag skrider till verket så tänkte jag bara bolla några saker med alla ni där ute som liksom mig är ute på tystnadskorståg.

Som jag skrev tidigare så kommer datorn att användas till högst ickekrävande aktiviteter (kolla på film och surfa typ, sista spelet jag spelade var Counterstrike för fyra år sedan, jag insåg att min bristande självdisciplin totalsabbade mina gymnasiestudier så jag la av...). Hursomhelst, det system jag har tänkt satsa på är:

*Antec Case Performance One P150 http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANP150-430 (1549:-)
*Gigabyte GA-K8NE nForce4-4X 3DDR-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket754 ATX http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GIGK8NE (749:-)
*AMD Sempron 90nm 2800+ 1.6GHz 64bit 256Kb 400MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket754 http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SEMP64-28R (769:-)
*Samsung SP2504C 250Gb 7200rpm 8Mb NCQ SATA2 http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAMSP250S2 (949:-)
*Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/512 512Mb DDR-DIMM PC3200 400MHz CL3 184pin
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRKA400 (449:-)
*Hightech Excalibur ATI Radeon X300SE 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL PCI Express http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HTPCIEX300SE
(549:-)

Mina funderingar är som följer:

*Är processorfläkten som medföljer Sempron 2800+ tillräckligt tyst eller är det värt att köpa till bättre kylning? Och i sådana fall vilken är den absolut tystaste fläkten (under säg 300-400 kr) samt är det det läge att köpa AMD Sempron 2600+ 1.6GHz 64bit 128Kb bulk/tray http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SEMP64-26B då istället för att underlätta monteringen av fläkten?

*Hur ställer er ni till moderkortet? Har vägt mellan det och Asus K8N nForce3 http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASK8N.

*Vidare så har jag en undring angående monteringen. Har aldrig byggt en dator från scratch förrut. På Datorbutiken kan man låta de installera processorn på moderkortet samt göra nödvändiga inställningar för 250 spänn. Är det här att rekommendera eller är det busenkelt att göra detta själv (även om man är en novis som jag själv)?

Slutligen, alla synpunkter på systemet uppskattas!

Permalänk
Medlem
Citat:

*Är processorfläkten som medföljer Sempron 2800+ tillräckligt tyst eller är det värt att köpa till bättre kylning? Och i sådana fall vilken är den absolut tystaste fläkten (under säg 300-400 kr) samt är det det läge att köpa AMD Sempron 2600+ 1.6GHz 64bit 128Kb bulk/tray http://www.datorbutiken.com/se/defa...rtId=SEMP64-26B då istället för att underlätta monteringen av fläkten?

Tror inte att den fläkten som följer med är speciellt tyst. Rekommenderar Thermaltake Big Typhoon http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309233

Permalänk
Medlem

Hade ett noname aggregat som lät som tusan när man belastade datorn och fläkten ökade. Köpte ett tagan och den blev i pricip knäpptyst.

Bytte ut orginalfläkten på grafikkortet med Zalman och likaså på CPU'n

Enkla ingrepp... men betydligt tystare dator