Program för att hantera personliga skulder mellan kompisar?

Permalänk
Medlem

Program för att hantera personliga skulder mellan kompisar?

Hej!

Det händer ofta att jag åker iväg med ett gäng kompisar och alla lånar ut åt olika håll och det vore skönt med något slags system där man enkelt kunde hålla reda på dem. Någon som detta:
http://sourceforge.net/projects/margaret
Fast den är beta och jag fick det inte att funka.

Så.. någon som känner till något program?

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Den såg väl kanonbra ut. Skulle nog inte ge upp direkt på margaret.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Det finns ju program som är webbaserade, t.ex. BillMonk

Permalänk
Medlem

man ska inte låna ut pengar till kompisar då pengar oftast förstör vänskap

jag lånar hällre pengar av morsan och då endast i nödfall

det påmminner mig att ajg måste ge igen henne lita pengar nu

Nödfall = ingen mat hemma och inga pengar

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk

Beror väl på om man lånar ut 50:- för en pizza, eller 3000 för hyra.
Klart man lånar ut lite mindre summor pengar till sina kompisar.

Visa signatur

Amd 64 Powwa!

Permalänk

men wtf... man kan ju bjuda kompisen på pizza... 50kr är ju inte direkt mycket ens om man lever på studielån...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

Annars finns ett väldigt bra program kallat "notepad"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag och mina kompisar har "listan". Det är helt enkelt ett excel-dokument som ligger här på mitt system och som innehåller alla skulder. Man ligger antingen plus eller minus i listan. Man kan betala eller få pengar från vem som helst eftersom listan inte har hänsyn till vem som lånat av vem.

Detta bygger dock på att alla litar på den som håller i listan och att alla som ligger back verkligen betalar inom rimlig tid.

Excel är betydligt smidigare än ett enkelt textdokument eftersom programmet gör alla uträkningar åt en plus att man har möjlighet att med kontroller avgöra t.ex. ifall ekvationen går jämnt ut.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

skulle också behöva ett sånt program

Permalänk
Medlem

Tack för de olika kommentarerna, ska kolla lite mer på billmonk

zparta: tror du syftar på större summor, te x. denna helg åkte jag och några kompisar till romme och bodde i stuga. Några hade med lite för lite pengar så jag lånade ut när de ville handla småsaker, som godis etc. Jag låna ut för runt 200 kr till runt 5 kompisar.

Och jag kommer inte bjuda dem för jag lever ju på 600 kr / månad (bor ju hemma:))

Vicotnik: Jag brukar använda excel, men jag har inte kommit på ett smart sätt att organisera det. Kanske borde lära mig skriva macros

*Update* BillMonk verkar bra men inte så sofitiskerad Skulle gärna vilja te x. skriva att jag betalat 50 kr och sen säga att dessa fyra personer ska vara med och betala

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjulll
*Update* BillMonk verkar bra men inte så sofitiskerad Skulle gärna vilja te x. skriva att jag betalat 50 kr och sen säga att dessa fyra personer ska vara med och betala

Har inte testat BillMonk, men ifall t.ex. en person köpt en pizza för 50kr och delar den med fyra andra personer är det inte direkt svårt att räkna ut att dessa fyra är skyldig köparen 50kr/5=10kr. Sånt räknar man väl enklast ut själv?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Du kan göra massor med Billmonk, t.ex. uppdatera alla uppgifter per mobil. Om Du hade gjort ett konto hade Du sett att Du kan använda "shared bill" för att dela på notan, precis som du ville ha det. Allt är gratis.

Permalänk
Medlem

Heh, tack Morgan

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Varsågod!