Permalänk
Hedersmedlem

OpenTTD-tråden

http://www.openttd.org/

Jag antar att det finns ett antal gamla TTD-rävar här inne på sweclockers och kanske finns det några som man kan dra ner i det bottenlösa och ofrånkomliga TTD-träsket

Några skillnader från urTTD

Möjlighet till större kartor, upp till 2048x2048 (256x256 tidigare)
Lättare att bygga avancerade järnvägar, bättre signalmöjligheter, större stationer, längre tåg (upp till 126 vagnar).
Bra mycket bättre nätverksstöd. Upp till tio spelare på åtta företag.

Eftersom nätverksstödet har blivit riktigt bra nu så är vi ett litet gäng som har börjat lira ihop. Om nån känner sig sugen på att vara med så titta in i #swec@ottd på quakenet.

Lite korta regler bara.

1. Vi spelar för att det är skoj.. än så länge
2. Bygg seriöst! Vet du inte hur, fråga.
3. Bråka inte med andra spelare.. du vinner inget på det och andra blir förbannade.
4. Lyssna på andra spelare och försök att underlätta samarbete.

Reglerna kan komma att ändras utan någon som helst förvarning. Serveradmin/de som har op i irc-kanalen bestämmer reglerna.

Alla är välkomna, nybörjare och proffs.

Lite nybörjartips (och för de som glömt bort en del)
http://www.transporttycoon.net/
Lär er att bygga bra järnvägsnät. Använd signaler rätt och utnyttja för sjutton spåren. 10-20 tåg går bra att köra på ett vanligt dubbelspår.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

10-20? Jag brukar försöka bygga en stambana mellan några kolgruvor och kraftverk eller oljefält och raffinaderier och sen bygga ut med utstickare till övriga industrier, så 100+ tåg brukar gå att klämma in. Minst.

Det är kul att sitta och bara upptäcka alla sätt att bygga järnvägsnäten på, jag brukar oftast hålla mig till lite enklare varianter än de exempel som finns på transporttycoon.net

I förbigående kanske man kan rekommendera en titt även på http://www.ttdpatch.net/. Grafiktilläggen fungerar väl till båda varianterna, kan jag tro?

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

ahh TTD är så bäst! tyvärr vågar jag inte spela mer, då fastnar jag bara i det oändliga

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
10-20? Jag brukar försöka bygga en stambana mellan några kolgruvor och kraftverk eller oljefält och raffinaderier och sen bygga ut med utstickare till övriga industrier, så 100+ tåg brukar gå att klämma in. Minst.

Det är kul att sitta och bara upptäcka alla sätt att bygga järnvägsnäten på, jag brukar oftast hålla mig till lite enklare varianter än de exempel som finns på transporttycoon.net

I förbigående kanske man kan rekommendera en titt även på http://www.ttdpatch.net/. Grafiktilläggen fungerar väl till båda varianterna, kan jag tro?

Lite beroende på byggfilosofi så kan 20 tåg vara väldigt många eller väldigt få. Om man som jag ofta kör med långa (för långa) så kan 20 tåg på ett dubbelspår (ett åt varje håll) så räcker det inte så långt. Om man däremot kör med kortare tåg (~5-7 vagnar) så räcker ett dubbelspår bra mycket längre.

Avancerade järnvägsnät är jättekul att bygga i vilket fall som helst.

TTDpatch var det som fick mig att börja spela TTD igen eftersom det funkar med W2k/XP.
Visa grafikttillägg fungerar tyvärr bara i TTDpatch men de flesta funkar bra i OTTD också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Blev ju beroende redan första minuten jag lirade spelet, vette fasen varför dock.
Annars är det ju trevligt att lira med lite folk från swec Hoppas vi syns i spelet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Äntligen får man lira TTD igen Hoppas på fler från SWEC

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Nätverksstöd? Ballt!
Jag är på ett tag imorrn skulle jag tro, TTD är (och var) bara för härligt

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

vad ska jag installera? ttdpatch eller openttd? vad är skillnaden?

och jag behöver TTD for windows också antar jag?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
vad ska jag installera? ttdpatch eller openttd? vad är skillnaden?

och jag behöver TTD for windows också antar jag?

TTDpatch är en patch till ttdwin eller vanliga ttd för dos. Det kräver att man har hela spelet för att det ska fungera.

OpenTTD är nyskrivet från grunden men anvädner grafikfilerna från ttdwin.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Så man behöver orginalet för att få spela något över huvud taget?
Eller har jag missat något?

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

TTD är jäkligt skoj! Är inte direkt bra på att bygga eller organisera stora nät utan lirar bara för känslan. Var länge sedan nu bara...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Lite beroende på byggfilosofi så kan 20 tåg vara väldigt många eller väldigt få. Om man som jag ofta kör med långa (för långa) så kan 20 tåg på ett dubbelspår (ett åt varje håll) så räcker det inte så långt. Om man däremot kör med kortare tåg (~5-7 vagnar) så räcker ett dubbelspår bra mycket längre.

Jo, jag brukar bestämma mig för en lämplig plattformslängd för godstågen, oftast 8 rutor, så i slutändan kör jag med 1-2 lok och 14-15 godsvagnar. Iom att man nu kan bygga industrier börjar det löna sig att ha långa tåg, men med längre tåg än så brukar vänte- och lastningstiderna innebära att penningvinsten sjunker. Det är vajert när första koltransporten glider in och det lilla ka-tjingkassaljudet plingar till samtidigt som man får in en halv miljon D-mark i kassan.

Apropå långa tåg, det jag fortfarande saknar är en riktigt kännbar skillnad mellan godståg och passagerartåg - har jag ett tåg med 15 fullastade vagnar kopparmalm förväntar jag mig att det skall gå ordentligt mycket segare än ett halvtomt passagerartåg med tre vagnar. Det har ju förbättrats, men med två Turner Turbos kan man ju få vilket godståg som helst att tuffa på i 165 knyck. Helst skulle jag se att godstågen aldrig blir snabbare än 110-120, eller vad som nu kan anses vara 'riktigt'. Det jag för övrigt tycker är intressantast att försöka bygga är parallella dubbelspår där snabba passagerartåg kan köra om långsamma godståg - oftast brukar det resultera i någon sorts sicksackdans där båda tågen byter spår hela tiden, men det är kul att sysselsätta sig med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Avancerade järnvägsnät är jättekul att bygga i vilket fall som helst.

Johan Adam!

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

Lol...
gick och letade upp mitt ttd i mina flyttkartonger bara för att...
Så nu ska man bara fräsha upp minnet lite, var ju bara en sisådär typ, ... massa år sen man lira (6+ tror jag) men sen är man nog med och leka

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Oj Oj. Räkna med att jag ska va me

En sak bara. Kan man fortfarande sälja motståndaren väg genom att bygga räls över den och sen sälja den?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Oj Oj. Räkna med att jag ska va me

En sak bara. Kan man fortfarande sälja motståndaren väg genom att bygga räls över den och sen sälja den?

Haha, tror inte man kan bygga på samma ställe, brukar iaf göra broar eller tunnlar då.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47370...
OSkar000 någe fel på den tråden?

Bortsett från att den är gammal, nej inget alls.

Dock är detta en liten nystart eftersom vi har kommit igång och börjat spela någorlunda seriöst mot och med varandra på nätet. Det finns oftast nån server igång, titta in i irc-kanalen och fråga. Med lite tur så har vi snart en server som går 24/7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Jo, jag brukar bestämma mig för en lämplig plattformslängd för godstågen, oftast 8 rutor, så i slutändan kör jag med 1-2 lok och 14-15 godsvagnar. Iom att man nu kan bygga industrier börjar det löna sig att ha långa tåg, men med längre tåg än så brukar vänte- och lastningstiderna innebära att penningvinsten sjunker. Det är vajert när första koltransporten glider in och det lilla ka-tjingkassaljudet plingar till samtidigt som man får in en halv miljon D-mark i kassan.

Apropå långa tåg, det jag fortfarande saknar är en riktigt kännbar skillnad mellan godståg och passagerartåg - har jag ett tåg med 15 fullastade vagnar kopparmalm förväntar jag mig att det skall gå ordentligt mycket segare än ett halvtomt passagerartåg med tre vagnar. Det har ju förbättrats, men med två Turner Turbos kan man ju få vilket godståg som helst att tuffa på i 165 knyck. Helst skulle jag se att godstågen aldrig blir snabbare än 110-120, eller vad som nu kan anses vara 'riktigt'. Det jag för övrigt tycker är intressantast att försöka bygga är parallella dubbelspår där snabba passagerartåg kan köra om långsamma godståg - oftast brukar det resultera i någon sorts sicksackdans där båda tågen byter spår hela tiden, men det är kul att sysselsätta sig med.

När man närmar sig 20 vagnar långa tåg så brukar det börja köra ihop sig. Det är oftast lättare att få många korta tåg att samsas på samma ställe eftersom de passerar korsningar och liknande bra mycket fortare. Testade att köra med 8 vagnar långa tåg igår (lok + 7 vagnar) och det blev ett grymt flyt, trots enkelt dubbelspår och frammåt slutet 80 tåg som trafikerade samma station.

(klicka för större bild)

Kör du med den uppdaterade algoritmen för acceleration och maxfart eller samma som det är i originalspelet? Sen kör man ju självklart med Centennial till godstågen

Den uppdaterade är ganska mycket mer realistisk och tågen orkar verkligen inte upp i maxfart om man har för klena lok. Kan ta och göra ett test senare idag eller nästa vecka och se hur mycket det skiljer i acceleration och maxfart när man närmar sig gränsen för vad ett lok klarar av att dra.

Dubbelspår, eller fyrdubbla då, kräver en hel del tänkande för att det ska funka. Det är lätt att det blir stopp vid varje överfart om man inte ser upp. Bättre är det att ha spåren helt separata men att ändå låta tågen välja vilket spår det ska ta. Fast det krävs en hel del plats och tid för att man sak få det att funka bra. En fyrvägskorsning är inget man kastar ihop på fem minuter direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Oj Oj. Räkna med att jag ska va me

En sak bara. Kan man fortfarande sälja motståndaren väg genom att bygga räls över den och sen sälja den?

Nej, det försvann i version 1.07 om jag minns rätt tillsammans med tunnelbuggen som gjorde att man fick mer eller mindre oändligt med pengar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Japp, Centennial it is, och jag kör med den nya algoritmen. Innan dess brukade jag dra upp vikten på godsvagnarna med några (hundra) ton, så att man verkligen märkte skillnaden. Lite tokigt när lokens motorstyrka går hand i hand med topphastigheten, så det brukade jag också ändra lite på, så att det fanns två uppsättningar, snabb-men-svag och tvärtom.

Åttio på samma station? Tja, med sexton stationsspår, så...

När det gäller passagerare brukar jag nästan alltid skita i att bygga ut passagerarlinjer mellan städerna, det dröjer för länge innan det lönar sig och stationerna och spåren är ju väldigt svåra att bygga ut - vore lättare om man kunde fixa en patch där några träd och en kyrka inte var viktiga...

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter för beroende framkallande, så jag vågar inte testa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Det låter för beroende framkallande, så jag vågar inte testa

detta är ett spel man måste testa, tar dock ett litet tag att komma in i, men sedan kan man sitta och stirra sig blind på alla pengar man drar in

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Början handlar mest om att hitta en smidig inkomstkälla, sen kan man bygga lite friare när man har inkomster och börja bygga på riktigt ;D

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Hedersmedlem

LÄNK
Forumet vägrar låta "hela" länken funka, så jag ändrar om den. Gå till sektion 4 i wikin.

Jag försöker lära mig hur man bygger tågnätverk, men jag lyckas inte riktigt.
Länken ovan beskriver väl ganska bra hur signaler (svenska?) funkar, men ska man ha likadant på andra sidan?
Blir det inte problem med tåg som vill åka åt andra hållet?

Det råkar inte vara nån som känner för att ladda upp en save, helst med en liten beskrivning på hur det fungerar?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jaha... Livar upp tråden lite... Vi har servers igång ca 18/7... Det är jag Hagbard_ som står för den. Ni får gärna skicka banor till mig på IRC #swec@ottd @ Quakenet.