Permalänk

Torrents segar ner hela nätet

Hej. Jag har stora problem när jag tankar Torrents på min 100/100 lina. Det är som så att jag har inga som helst problem att surfa vanligt, allt går som tåget, men så fort jag sätter igång någon torrent-klient (Körde uTorrent innan, men har bytt till Azureus nu, men samma resultat) så blir allt som går via nätet übersegt. Vilken sida jag än försöker gå in på så tar det flera minuter, även startsidan, och efter att tag kopplar ICQ:n ner. Väldigt ofta blir det "Connection Timeout".
Om jag stänger klienten, så tar det c:a 10 sekunder, sen funkar allt som vanligt igen.
Jag använder ingen router eller liknande, kör bara rakt in i jacket i väggen.
Vet att en del har det här problemet, bl.a. har jag läst i uTorrents forum, men ingen har nått svar på varför det blir så här.

Nån som har en aning om hur jag ska lösa detta?

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk

Vad har du för nätverkskort?
Du kanske har ett budgetkort som har problem med alla anslutningar torrent öppnar.

Permalänk
Medlem

Re: Torrents segar ner hela nätet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vXo] Manhood
Hej. Jag har stora problem när jag tankar Torrents på min 100/100 lina. Det är som så att jag har inga som helst problem att surfa vanligt, allt går som tåget, men så fort jag sätter igång någon torrent-klient (Körde uTorrent innan, men har bytt till Azureus nu, men samma resultat) så blir allt som går via nätet übersegt. Vilken sida jag än försöker gå in på så tar det flera minuter, även startsidan, och efter att tag kopplar ICQ:n ner. Väldigt ofta blir det "Connection Timeout".
Om jag stänger klienten, så tar det c:a 10 sekunder, sen funkar allt som vanligt igen.
Jag använder ingen router eller liknande, kör bara rakt in i jacket i väggen.
Vet att en del har det här problemet, bl.a. har jag läst i uTorrents forum, men ingen har nått svar på varför det blir så här.

Nån som har en aning om hur jag ska lösa detta?

Hej,
Vad ligger du för hastighet UL resp DL i klienten ? Misstänker bugg i många klienter när du har en så snabb lina.

Edit: Kör du ngn mjukvarubrandvägg? Prova att stänga den en gång och se om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

jag skulle oxå tro att det har nått att göra med att det blir problem när du öppnar många anslutningar.
testat att ställa ner max-antal-samtidiga-anslutningar i klienten?

Permalänk

Nätverskortet tror jag är ett Netgear 530 TX, som enligt specifikationerna SKA klara hastigheterna, men som ni säger kanske inte pallar det iaf . . .
Nån som kan tipsa om ett hyfsat billigt schysst kort?
Hur många max-anslutningar rekomenderas att ha?

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vXo] Manhood
Nätverskortet tror jag är ett Netgear 530 TX, som enligt specifikationerna SKA klara hastigheterna, men som ni säger kanske inte pallar det iaf . . .
Hur många max-anslutningar rekomenderas att ha?

530TX är ett D-Link kort, inte netgear...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Är på jobbet, jag ska kolla när jag kommer hem. . . 530 TX kommer jag ihåg att det hette iaf, så du har nog rätt!

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vXo] Manhood
Är på jobbet, jag ska kolla när jag kommer hem. . . 530 TX kommer jag ihåg att det hette iaf, så du har nog rätt!

Testa uppdaterade drivrutiner isåfall först och främst:

http://support.dlink.com/products/view.asp?productid=DFE%2D53...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Har vart med om samma problem en gång, körde en version av ZoneAlarm som inte var kompatibel, hjälpte inte med att avaktivera den, fick avinstallera och installera en äldre version.

Behöver inte vara ditt problem men kan vara värt att kolla upp!

Permalänk

Thx för länken, får se om det hjälper, slutar om 1 ½ timme nu . . .
Brandvägg har jag ingen igång alls för tillfället för att eliminera just det, Antivirus kör jag Eset NOD 32, men det spelar ingen roll om jag stänger av det eller har det igång.
Vad tror ni om detta kortet då, det borde duga väl? :
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=34243506

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vXo] Manhood
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=34243506

En gammal klassiker.... fast jag skulle nog hellre rekommendera ett Intel Pro100. Visst, ett 3com 905 är helt klart bättre än ett Via Rhine-chippat 530TX men man får verkligen vad man pröjsar för.
http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=PILA8460MBLK20

Edit: hmmm, eller kanske ett sådant här
http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=PWLA8391GTLBLK

Fast problem med seg trafikgenomströmning och bittorent brukar ju oftast bero på att adsl-modemet har problem med för många samtidigt anslutna klienter så det brukar hjälpa med att begränsa detta i bittorrent-klienten från t.ex 300 till 150 anslutningar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan tro att jag får betalt av detta företaget så ofta som jag tipsar om deras program, men jag måste återigen säga att det kan löna sig att testa trafikprioriteringsprogrammet Cfosspeed. Det löste iaf alla mina problem när det begav sig med Windows och torrents och bredband och grejer. Värt att testa.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Installerade senaste drivrutinerna till nätverkskortet, och sen patchade jag TCPIP.sys, och ändrade max anslutna peers till 150, och nu verkar det funka. . . Än så länge iaf.
Tack för hjälpen, om det rasar ihop igen så kommer jag tillbax!!

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk

hur patchar man TCPIP.sys ? har samma problem som du har/hade

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nu har det segat ner sej igen =(
Jag har inte ändrat några inställningar, men efter några dagar så blev det segare och segare, och nu är jag tillbaka där det började. Alltså, jag kan inte surfa alls om jag har någon torrent-klient igång, det blir "connection Timeout" nästan hela tiden, men så fort jag stängt ner klienten och väntat några sekunder så går det som tåget.
Nån som har någon mer idé att dela med sig av?

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan kör Azzureus så prova med att sätta på Transport Encryption och byta till en icke standard port för att se om det är din ISP som har nått fuffens för sig även om jag inte tror det utan mer är inne på att drivrutinen till ditt nätverkskort är boven i dramat iaf då det kan vad jag vet bli "minnesläcka" när en drivrutin är dåligt skriven men mer än så vet jag inte då jag inte är någon programerare.

Kör även TP-Test för att se vilken hastighet du får upp/ner.

Permalänk

Testade med att sätta på Transport Encryption och byta lite portar, men ingen skillnad tyvärr . . . Jag har installerat dom senast drivrutinerna också, men det är ett ganska gammalt nätverkskort, så jag får nog köpa ett nytt med lite mer kräm i.

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vXo] Manhood
Testade med att sätta på Transport Encryption och byta lite portar, men ingen skillnad tyvärr . . . Jag har installerat dom senast drivrutinerna också, men det är ett ganska gammalt nätverkskort, så jag får nog köpa ett nytt med lite mer kräm i.

Har du testat programmet jag tipsade om tidigare i tråden? Jag var väldigt skeptiskt inställd till att det skulle funka, men det gjorde det, iaf för mig.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

ett svar : d-link = deadlink

köp ett 3com nätkort 10/100 för 90 spänn så flyger du utan problem. skrota dlink skiten

Permalänk

dakke du kan ta tillbaka det du just sa. Trådskaperen skrev i sitt första inlägg att han använde sig utav en 100/100 lina och då skulle det väl ändå vara lite slöseri på bra lina om han nu köpte en 10/100 switch eller hur?

Man kan snacka mycket skit om D-link och jag håller med er ang. deras produkter men ni måste hålla med mig om att det i de flesta fall är användaren som gör fel, sen att det är lättare att skylla ifrån sig på produkten är en annan femma.

Visa signatur

Acer Travelmate 5520G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john_doe88
dakke du kan ta tillbaka det du just sa. Trådskaperen skrev i sitt första inlägg att han använde sig utav en 100/100 lina och då skulle det väl ändå vara lite slöseri på bra lina om han nu köpte en 10/100 switch eller hur?

Ja jävlar, vad ska man säga?

Du vet att 10/100 när det gäller en switch är att den klarar både 10BaseT och 100BaseT i kommunikationsmetod va?
Inte att den har 10 down och 100 upp..

Du kanske borde ta tillbaka det Du sa och inte framstå som en nätverksokunnig människa

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ja jävlar, vad ska man säga?

Du vet att 10/100 när det gäller en switch är att den klarar både 10BaseT och 100BaseT i kommunikationsmetod va?
Inte att den har 10 down och 100 upp..

Du kanske borde ta tillbaka det Du sa och inte framstå som en nätverksokunnig människa

ok, nu får jag vara man och ta tillbaka skiten, jag som missuppfattade det där :D.

Sorry där

Visa signatur

Acer Travelmate 5520G

Permalänk
Medlem

har exakt samma problem. ett tag fungerade det, men nu har det segat ner sig igen. Har ingen aning om vad jag har gjort, så nu tankar jag bara på natten

Permalänk
Medlem

Ser ingenstans att du testat sänka antalet samtidiga anslutningar. Hade varit det första jag testat. Ha inte så många nerladdningar igång samtidigt heller, prova max 10.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Ser ingenstans att du testat sänka antalet samtidiga anslutningar. Hade varit det första jag testat. Ha inte så många nerladdningar igång samtidigt heller, prova max 10.

"Installerade senaste drivrutinerna till nätverkskortet, och sen patchade jag TCPIP.sys, och ändrade max anslutna peers till 150, och nu verkar det funka. . . Än så länge iaf.
Tack för hjälpen, om det rasar ihop igen så kommer jag tillbax!!"

kan passa på o fråga, hur mycket av din bandbredd utnyttjar du när du sitter på torrent då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
"Installerade senaste drivrutinerna till nätverkskortet, och sen patchade jag TCPIP.sys, och ändrade max anslutna peers till 150, och nu verkar det funka. . . Än så länge iaf.
Tack för hjälpen, om det rasar ihop igen så kommer jag tillbax!!"

kan passa på o fråga, hur mycket av din bandbredd utnyttjar du när du sitter på torrent då?

Ok, jag som läste för slött. Läste som att han funderade på att testa men att han inte gjort det.

Jag kör 10 upload slots per torrent, max 6 torrents, max 100 anslutningar per torrent, max 500 anslutningar globalt. Fungerar fint på min 8/1 ADSL.

Jag utgick från den här guiden: http://azureus.aelitis.com/wiki/index.php/Good_settings Sen tweakade jag ner så att jag dels kan köra annat samtidigt utan problem, dels dela med mig av uppkopplingen till brorsan.

Jag körde inte mycket mer tidigare när jag hade delad 100/100-lina, systemet blir helt enkelt ineffektivt med för många anslutningar samtidigt.